21 Mayıs 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

21 Mayıs 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

AKİS YURTTA OLUP BİTENLER * Möobildeki telefon etmişler?” “— Evet... Akşam toplanıp bu- nu konuşacağız.” “ Zafer bu konuda nasıl neşri- yat yapar yahu? Bizim kampın gö zetesi değil mi?” “.- Vallahi kardeşim, Kıraneri bilmez değilsiniz, ne namazi vâr, ne niyazı... Akşam gelin de tanışa- lum. O zaman bu meseleleri daha iyi Konuşuruz.” Konuşma hayli uzun sürdüğü halde, gazeteci nohut ve fasülye fi- yatları hakkında bir fikir alamadı, buna karşılık, yeni birşey daha öğ- rendi: Filiz İstihlâk ve Yardımlaş- ma Kooperatifinden alışveriş yapa- bilmek veya onlarla dostluk kura bilmek için insanın “namazlı, ni- yazlı” olması ve kuşdilini iyi bilme- si gerekiyordu! Gazeteci bu defa, kendine, koo- peratifte çalışan bir memur süsü vererek, Mevlüt Yılmazı aradı. Za- fer gazetesinden Turan beye tele- fon edildiğini, kooperatif hakkında bir yayın yapılması ihtimaline kar- şı rika toplanılacağımı söyledi ve: Siz de gelecek misiniz Mev- lüt bey?” diye ra Mevlüt Yılmaz, kendisinin yöne tim kurulu üyesi olmadığını, isades — ri olduğunu söyledi ve şöyle Turan beye mi “ Turan bey benim de gelme- mi istediler mi?” Ma vet... ” ği bir susuştan sonra Yılmaz: leyse mutlaka gelirim!” dedi) ! Bir AP milletvekilinin sıradan bir -Mobil memuru karşısındaki bu itaati oldukça ilgi çekicidir. Akla, bu itaatin o memurun şahsına de. gil, Mobilin sahip olduğu ve bilhas- sa âz gelişmiş ülkelerde kendisini destekleyen cereyanlar için cömert- çe harcadığı sermayeye yöneldiği gelmektedir. Ku rtaluş Savaşı tarihini çok iyi eni ee bir olayı hatırlaya- cak Mil İstiklâl! mücadelesini “hurucı alessultan” olarak ilân e den Sarâya karşı çıkan vatan din adamları, 2123 Nisan 1920 ge- cesi kendi aralarında Me Meclis işini ve milli meseleleri ko- nuşacaklardı. Toplantıyı ( tertiple- yenler, gündüzden birçok ulemayı ziyaret ederek, işlerin olumlu yolda yürümesi için temaslar yapmışlar- 21 Mayıs 1966 dı. Ziyaret edilen ulemanın çoğu yardım vâadetmişti. Toplantı 70-80 kadar hocanın iş- tirakiyle Belediye binasında başla- dı. Ali Fuat Paşa, maksadın ne ol duğunu anlattı. Ankaradan, Musta fa Kemalden gelen bir telgraf da okundu. Olumlu bir karar alınmak üzereyken genç bir hoca yerinden fırlayarak; — Hakikat sizin bildiğiniz gibi değildir!” diye bağırdı. Butun üzerine salon birden ka rıştı. Toplantının maksadı neredey- se kayboluyordu. Ali Fuat Paşa der- hal müdahale ederek, hocaya, ye rinden kimıldamamasını söyledi ve polis çağırttı. Hocanın üzeri aran- dığında ele geçen bir belge, toplan- tıda bulunan herkesi hayretler için- de bıraktı. Bu belge, ingiliz polisi- nin emrinde bulunan Yüzbaşı Be- netti'nin bir mektubu idi. Mektup: tan, genç softanın bir ingiliz ajanı olduğu anlâşılıyordu. Softa, bir yo lunu bulup toplantıya Ma Mahdut Mesuliyetli iliz İstih- lâk ve Yardımlaşma Kaoporktifinin e) toplantısı Pazartesi ak- kurulan gizli vargelin sezildi- Gi te telli içinde başladı. Sanayi Bakanı Mehmet Turgu- tun da yakın dostu olan Turan Güngenin, viskiyi sevdiği halde, ko- operatif üyelerinin bulunduğu kok- teyl ve iü portakal suyu içtiği, “namazında, niyazında bir ç insan” olarak tanınmağa gayret sar- fettiği söylenmektedir. inonu yankayadan donuyor C. Başkanlığı Liderler toplantısına doğru Şu günlerde Ankara siyasi çevre- lerinde konuşulan e husüs, Se- nato kısmi en sonra yapılacak bir liderler toplantısının, Mecliste cereyan eden son olaylar- la beliren gerilimi ameli yu: muşatamıyacağı hususudur. Bu ko- nuda ileri sürülen görüşler çeşitli dir. Muhalefet partilerine mensup bazı milletvekilleri, #eçimlerden sonra yapılacak bir liderler toplan- tısının fayda sağlamıyacağını, üste» lik seçim kampanyasıyla iyice ger» ginleşecek olan havanın seçimler» den hemen. sonra kolay kolay yu- muşatılamıyacağını söylemektedir- ler, Bazı milletvekilleri ise -butilar iktidar partisine mensupturlar., ne- dense, toplantının seçimlerden $on» ra yapılmasından fayda umar gö- rünmektedirler. Bu konudaki tartışmalar, Cum- hurbaşkanı Cevdet Sunayın, geride bıraktığımız haftanın son günlerin- de parti liderleri ve grup başkan vekilleriyle ayrı ayrı yaptığı görüş” meler sonunda başladı. Son günlier- de olaylar o kadar hızlı gelişmişti ki, Cumhurbaşkanının, rejimi telw likeye di bilecek bu gelişme karşısında seyirci kalması elbette ki beklenemezdi. Bâzı AP'li miliet- vekillerinin Meclis kürsüsünden ge- riciliğe prim dağıtan, Atatürk ve 27 Mayıs devrimlerine düşmanlık- Müdavele-i efkâr