9 Temmuz 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

9 Temmuz 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

AKİS gellemek için böyle yaptı.. Feyzioğ- lu bu tutumunu, Kurultaya kadar sürdürür." Gerçekten de, Kemal Satırın bir gün önceki konuşması, bu hafta Ru- hi Soyer tarafından "telif edici", E- cevit takımı tarafından ise "bir Ge- gerlendirildi ki bu, varılacak neti- ce hakkında bir ipucu verdi. Halbu- ki Satır bu konuşmasında, CHP'- nin "Ortanın Solu"nda olduğunu a- çıkca söylüyor, buna makabil parti içinde hiziplere göz yumulmayacağı- nı da aynı açıklıkla ihtar ediyordu. YURTTA OLUP BİTENLER konuşmasının mihveri de bu ola- caktı Ecevitin maksadı ne? Ecevit (o takımı, meşhur çıkışını yaptıktan sonra, gerçekten, "Or- tanın Solu"nu savunmuş olmaktan ziyade bir hizip manzarası göster- nel Sekreter konuşması" diye de- DD) 0 rak hazırlanmış ileri ve ayrıntılı bir siyasal belge olan 1965 Seçim Bildirgesinin çerçevesinde ve ışığında, Cumhuriyet Halk Partisi, toplumu sosyal, kültürel ve ekonomik bakımdan hızla kalkındıracak; kalkın- manın sosyal adalet içinde yürümesini sağlayacak; sınıf duvarlarını veya sınıflaşma eğilimlerini sosyal adalet tedbirleriyle eriterek, komünizm ve faşizm tehlikelerini önleyecek; halkı ezilip sömürülmekten ve halk iradesini, sosyal ve ekonomik baskılarla al- datılıp veya saptırılıp halk aleyhine işler duruma ge- tirilmekten kurtaracak; bağımsızlığımızı dolaylı saldı- rı veya dolaylı sömürgecilikten koruyacak, tedbir ve reformları gerçekleştirmek için kararlı olduğunu gös- termek zorundadır. Bu yönde ne kadar inançlı olursa, o kadar inandı- rıcı olacaktır. Bu yönde ne kadar heyecanlı olursa, o kadar he- yecan duyuracaktır. Bu yönde ne kadar tutarlı ve açık konuşursa, o kadar güven verecektir. Çekingen, ürkek bir tutum, taviz kokan bir dav- ranış, diplomatik bildirilerdeki gibi aşırı dengeli ve örtülü bir üslüp, bu inandırıcılığı, bu heyecanı, bu güveni veremez. Bazı Cumhuriyet Halk Partilileri, zaman zaman, böyle bir çekingenliğe, ürkekliğe, o tavizci veya aşırı telifçi bir görünüşe, böyle bir diplomatik üslüp den- geclliğine ve örtülülüğüne sürükleyen etkenlerin ba- şında "Biz bir kitle partisiyiz!" düşüncesi gelmek- tedir. Evet, Cumhuriyet Halk Partisi bir "kitle" parti- sidir. Çünkü, Cumhuriyet Halk Partisi, adı üstünde, halkçıdır, halktan yanadır. Öyle olmalıdır. Eğer "kitle partisiyim" diye, Cumhuriyet Halk Partisi, halk kitlesini ezenlere, sömürenlere de hoş görünmek, onların da oylarını elde etmek hevesine kapılırsa, asıl geniş halk kitlesini, o arada aydınları yitirmeğe, kendinden soğutup okuşkulandırmağa ve böylece, asıl kendisini desteklemesi gerekenlerin oy- larını yitirmeğe mahkümdur. Bazı Cumhuriyet Halk o Partilileri böyle zayıfla- tıcı bir davranış ve üslüba sürükleyen bir başka et- ken de, partinin itibar kazanma ve güçlenme şansı- nı, Adalet Partisinin halk gözünde itibarını yitirme- sine bağlama eğilimidir. 9 Temmuz 1966 Çarşamba günü İsmet İnönünün Bülent ECEVİT Oysa bu, ilerici ve devrimci bir partiye yaraşan bir taktik değildir. İlerici ve devrimci bir parti, iktidardaki partinin zaaf ve kötülüklerinden çok, kendi üstünlüklerinden, kendisinin daha olumlu ve umutla bir alternatif ol- duğuna halkı inandırabilmekten kuvvet almağa ça- ışIr. Adalet Partisinin tüm itibarını yitirmesi obekle- nirse, memleketi ve devleti ayakta tutan varlık, ku- rum ve değerleri, o arada demokrasiyi ve devrimleri, hattâ belki de bağımsızlığımızı kurtarmağa vakit kal- mayabilir. Kaldı ki, halk çoğunluğunun gözünde Adalet Partisinin zaten itibarı yoktur. Adalet Partisi, "bü- yük zafer" diye gösterdiği seçimlerde, halkın ancak üçte biri kadarının güven ve desteğini sağlıyabilmiş tir. Son seçimlerde hiç oy kullanmayanlar, Adalet Partisine oy verenlerden çok daha fazladır. Demek ki, halk çoğunluğu, Adalet Partisinin za- yıflamasını, daha çok itibardan düşmesini değil, Ada- let Partisinin karşısında daha umut verici bir alter- natif ortaya çıkmasını beklemektedir. Cumhuriyet Halk Partisi, bu alternatifin kendisi olduğunu gösterebilecek nitelikte bir partidir. Yeter ki daha inandırıcı ve güvendirici, daha he- yecan verici olabilsin!.. Cumhuriyet Halk Partisi bir dönemeç noktasın- dadır. Bu dönemeç noktasında, "ortanın solu" yolunu, yani halk yararına devrimcilik ve ilericilik yolunu seçmek zorundadır. Seçmiştir de... Ama bir parti, seçtiği yolun adını söylemekten çekinir veya çekindiği sanısını verirse, kendisine umut bağlayanlara ve umut bağlayabilecek olanlara, ken- disini destekleyenlere ve destekleyebilecek (olanlara güven, inanç, heyecan veremez. Ardındaki bütün köprüleri yıkarak, halkı kuşku- landıran bütün ilişki veya çekingenliklerden kurtula- rak bu yola girdiği kanısını verebildiği ölçüde, bu halkçı parti, halkı yanında görecektir. Üstelik o zaman, kişisel çıkarlar uğrunda değil, ilke ve ülküleri uğrunda siyasete atılmış ülkücü kişi- lerle dolu Cumhuriyet Halk Partisi örgütü de, daha çok ve daha inançlı çalışma gücünü ve heyecanını bu- labilecektir. dikleri ithamıyla suçlandılar. Bun-