23 Temmuz 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

23 Temmuz 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

YURTTA OLUP BİTENLER Bilgiç bu mücadeleden yine mağ- lüp çıkmakla beraber, biraz rahat- lamış ve sıkıştırıldığı köşeden sıy- rılmıştı. Çünkü bu defa onunla bir- likte oy kullananların sayısı yine Grupun yarısına yaklaşmıştı. Nite- kim Meclisteki oylamalarda Bilgiç ve takımı oldukça cesur hareket et- tiler. Hattâ bazıları, 21 Mayısçıların affının lehinde oy kullandılar, bazı- ları ise oylamalara katılmaktan a- çıkça imtina ettiler. Bu, partide De- mirelin yaratmak istediği boğucu disipline okarşı çekilen bir isyan bayrağı idi. Bu defa Demirel takı- mında sinirlilik görüldü. Hattâ di- sipline uymayanların ocezalandırıl- ması yolunda bir teşebbüs bile oldu. Bu haftanın başında Pazartesi günü yapılan Grup Yönetim Kurulu top- lantısında Grup kararına muhalif hareket edenlerin Haysiyet Divanı- na sevki için ki bunların içinde Bilgiç ve Serdengeçti de vardı. Ka- rar alınmak istendi. Bunun üzerine Grup Yönetim Kurulundaki Bilgiç- çiler ile Demirelciler arasında kav- ga çıktı. Bilgiç taraftarı Yönetim Kurulu üyesi Kaya Özdemiroğlu toplantıyı terketti. Çok sinirli görü- nüyordu. o Özdemiroğlunun bu sert protestosu, Demirel taraftarlarını uyardı: Demek ki, henüz Haysiyet Divanını işletecek okadar kuvvetli değillerdi. Bunun üzerine hamle- den geri dönüldü. Yönetim Kurulu, Grup kararına uymayanlar için ka- rar almaktan kaçındı ve muğlâk bir formülle işi Grupa sunmayı uygun buldu! Demirel gider, biz gitmeyiz! Son duruma göre Demirel, geliş- melerde mesafe kazanmış, fakat Bilgiçi (o istediği gibi ezememiştir. Tersine, parti içindeki kanatların si- nirliliği artmıştır. Şimdi AP Gru- punda durum karışıktır. Hükümeti denetlemek ve tenkit etmek iste- yen, kukla olmaktan kaçınan önem- li sayıda AP milletvekili fırsat bek- lemektedir. Bunlar, Demirlin Ge- nel Başkanlığına razı, fakat politi- kasına ve hükümetinin yapısına kar- şıdırlar. Bilgiç ise yalnız kalmama- ga çalışmakta ve bütün muhalifleri kendi liderliğinde bir hareket için- de kanalize etmek istemektedir. Kendilerine "Elit Grup" denilen Ekmel Çetinel, Aydın Yalçın, Ahmet Dallı gibi tiplerden meydana gelen bir grup ise Bilgiçe karşı, Demirele muhaliftirler. Ama, sınırlı olarak... Yani Bakan oluncaya kadar! Demi- rel, kendisine karşı muhalefeti kır- mak ve parçalamak için Hükümet- te değişiklik yapacağı söylentilerin- den yararlanmaktadır. Bu haberler çıktıkça, kendilerinde Bakanlık şan- sı gören muhalifler (o yumuşayıver- mektedirler. Hattâ Bilgiçin en ya- AKİS kın arkadaşları bile bu yolla "nöt- ralize" edilmişlerdir. Bilgiçe karşı düzenlenen önergeye imza atan Ve- dat Ali Özkan, Bakan olma ihtimali yüzünden ortalıktan kaybolan Ce- vat Önder ve Ethem Kılıçoğlu, Bil- giçin eski, hararetli mücadele arka- daşlarıdırlar! etrafında heye- canlı bir halka bulabilmektedir. Bunlar mücadelede (o kararlıdırlar. Bütün amaçları, Demirele muhalif diğer AP'lilerle ortak konuları ço- galtmak ve kuvvetlenmektir. Öte yandan, AP'deki milliyetçi kanadı istifa ettirmek için parti dışı faali- yetler de vardır. .CKMP bu yolda uğraşmakta, bu milletvekillerine çağrılar yayınlamaktadır. Sahibi ol- duğu Haber Gazetesini CKMP'nin emrine veren eski AP'li müteahhit İzzettin Turanlı da bu yolda faali- yete katılmıştır. Bir AP'li Bakan ta- rafından hakaret ile kovulan Tu- ranlı, kendine yakın kaynaklar ara- Bilgiç yine de cılığıyla herhalde kendini kudret sahibi göstermek için şu haberi yaydırmaktadır: İzzettin Turanlı- nın yazıhanesinde Gülek, Alican Bölükbaşı, Türkeş, Demireli devir- mek için toplantılar yapıyorlar. Ba- zan Bilgiç de geliyor! Bilgiç ise bu haberi şiddetle ya- lanladı ve İzzettin Turanlı sözü ge- çince, yüzünü buruşturarak, AKİS Buyurun DP İktidarına karşı görevlerini canla başla yaptıkla- rı için, AP takımı tarafından afları şart görülen Yassıada mahkümu milletvekillerinin yanısıra (o bir- çok yüksek memur, subay ve polis de emeklilik hak- larını kazanacaklar ve tekrar eski memuriyetlerine döneceklerdir. Toplamı 62 kişi olan bu "hükümlü ida- reci" takımı arasında I müsteşar, | genel kurmay başkanı, 3 general, I müfettiş, 3 genel müdür, 4 vali, 2 belediye başkanı, 2 müdür, | yarbay, 7 memur, | em- niyet âmiri, I başkomiser, 2 komiser, 2 komiser yar- dımcısı ve 31 polis bulunmaktadır. Müsteşar, Mende- resin Başbakanlık Müsteşarı Ahmet Salih Korurdur. Müfettiş ise, Milli Emniyet Müfettişi Aziz Ronabar- dır. Genel Kurmay Başkanı, Rüşü Erdelhun; general- ler, Namık Argüç, Kemal Çalan, Kemal Binatlı ve Yarbay Avni Karacadır. Bunlar emeklilik (haklarını kazanacaklar, fakat hiç bir suretle orduya dönemiye- ceklerdir: anunun yürürlüğe girmesiyle görevlerine döne- bilecekler arasında Emniyet Genel, Müdürü Cemal Göktan, Sümerbank Genel Müdürü Mehmet Akın ve Etibank Genel Müdürü Burhan Ulutan bulunmakta- dır DP'nin müntehir İçişleri Bakanı Namık Gedik ile Başbakanı Adnan Menderesin emirlerini harfiyyen yerine getirdikleri sabit olan İstanbul Valisi Ethem Yetkiner, Ankara Valisi Dilaver Argun, İzmir (Valisi Kemal Hadımlı ve Kayseri Valisi Ahmet Kınık da AP'lilerin tanıdığı haktan faydalanacaklardır. o Aynı durumda iki de belediye başkanı vardır: İstanbul Be- lediye Başkanı a Aygün ve İzmir Belediye Baş- kanı Faruk Tun İstanbul Emniyet Müdürlüğü İkinci Şube Mü- dürü Yaşar Yiğit ile Trafik Müdürü Celâl Kosova da tekrar Emniyet kadrosunda görev alabileceklerdir. Topkapı Olaylarında faaliyet gösterdikleri | için hüküm giyen ve AP'nin sınırları geniş atıfetine kavu- şan memurlar Ali Rıza Günçer, Orhan Tepe, Saffet Işık, Fikret Gören, Hasan Polat, Seza Girginel ve Ve- li Dumandır. DP'nin I numaralı adamı Emniyet Ami- ri Zeki Şahin de ,atıfete kavuşanlar arasındadır. Onu, rütbesi Şahinden küçük, fakat hizmeti belki de Şabi- 23 Temmuz 1966