23 Temmuz 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

23 Temmuz 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

AKİS muhabirine: "— O adamla, altın bulsa paylaş- mam" dedi. Sonra da ekledi: "— Benim mücadelem o türlü değil. Ben parti içinde, organlar içinde mücadele ederim. Prensiple- rim ve fikirlerim için... Gerçekten Bilgiç ve taraftarları AP'yi kolay kolay terk niyetinde de- gildirler. Bir Bilgiççi, AKİS muhabi- rine Kp SKY dedi: — Bu partiden Demirel gider, biz er Biz bu partinin kuru- cuları arasındayız. Sonunda Demi- relin ayağı kayacaktır. Bizi Kongre- de tasfiye etse bile, biz daha üç se- ne bu Mecliste miyiz? O halde, onun ayağı kayacaktır..." a Bilgiççi, "Nasıl?" sorusu- na Aş ıklamalar, gensorular ke- a diye cevap verdi. Bilgiççiler, bu yılın sonunda ya- pılacak olan Büyük Kongre için mutlaka mücadele vereceklerdir. Şimdilik tereddütte oldukları hu- sus, Genel İdare Kurulu mücadele- sinden başka, Demirele rakip Genel Başkan adayı çıkarıp çıkarmamak- tır. Bunun için ilçe ve il kongrele- rinin gidişatını izleyeceklerini söy- lemektedirler. Çok önem verdikleri bir faktör de, Bayar faktörüdür. E- ger Bayar ve eski DP'liler kendile- rini desteklerlerse, başarı şansları çok artacaktır. Ancak, Bayarın tutu- mu kesin olarak belli değildir. Şu anda Demirelin yanında olmadığı bilinen sabık ve sakıt Cumhurbaş- kanının eski DP'lilerle birlikte De- mirele, karşı Çağlayangili Genel Başkan adayı olarak çıkaracağı da söylenmektedir. Bayar faktörünün önemi, bir De- mirel taraftarının AKİS'çiye söyle- diği şu sözle bellidir: "— Biz, Bayar Kayseri ve Egeye gideceğini söylediğinde doğrusu en- dişe ettik. Eğer Bayar ağırlığını bir tarafa tam koyarsa, işi değiştirebi- lir. Fakat Demirel de şimdi en kuv- vetli günlerini yaşamaktadır..." Memleket gerçekleri Gazeteci, "— Yahu, bu 21 Mayısçıları ni- çin toptan affetmediniz? İleride yi- ne başınıza bu mesele derd olacak, niçin bir defada işi bitirmediniz?" diye sordu. Muhatabı cevap verdi: — Kardeşim, bu 21 Mayısçılar, isyan ettikleri gece Cevdet Sunaya küfür etmişler. Şimdi onları affet- sek, bu defa Cevdet Sunay "isyan e- der!" cenaze namazına! ninkinden büyük bir polis izlemektedir: Bumin Ya- İKTİSADİ VE MALİ SAHADA Gazeteci, "oh, çok şükür" diye düşündü. Nihayet bir AP'liden sa- mimi bir cevap alabilmişti. Bu AP'- li, Sabahattin Adalıdır. Adalı, diğer AP'lilerin aksine, bükmeden, 21 Mayısçıların toptan affına niçin karşı çıktığını açıkla- mıştı. Oysa ki, aynı durumu izah için iktidar partisinin diğer sözcü- leri ne gerekçeler göstermemişler- di ki!.. Demirel, Grupta geniş hu- kuki tahliller çok iyi anladığı bir konudur yapmış, 21 Mayısçıların devlete karşı suç işlediklerini, bu yüzden affedilemiyeceklerini söyle- miş, ama bu arada Türkiyede bir takım çevrelerde böyle bir affın tep- ki yaratacağını da ima etmişti. Baş- bakanın kısmen basına da açıkla- nan bu konuşmasını öğrenenler, "yaa, demek vergi kaçakçılığı devle- te karşı işlenen bir suç değilmiş" diye düşünmüşlerdi. Bazı AP'liler, 27 Mayıs suçlularının birkaç kade- mede affedildiğini, 21 Mayısçıları da aynı tarzda, Veresiye affetmenin âdil olacağını ileri sürmüşlerdi. En hoşunu ise, bu affi bir okomisyon başkanı olarak çıkarmak bâhtsızlı- ğına uğrayan ve durumundan sık sık şikâyet eden İsmail Hakkı Teki- nel söylemişti. Tekinel, Mecliste, ko- misyon adına yaptığı konuşmada, ayni kanun hükmüyle cezalandırı- lan 27 Mayıs suçlularının toptan af par 26 milyon 790 bin 285 lira 25 kuruş para cezasın- manoğlu! Aftan faydalanacak DP'nin Emniyet takımının di- ğer elemanları da şöyle sıralanmaktadır: Başkomiser: İsmail Çetin. Komiserler: Muzaffer Tunçbilek ve Ezalettin Yağan. Komiser Yardımcıları: Şevket Tahtacı ve Mehmet Bal. Polisler: Eşref Yal- çıner, Kadir Cengiz, Sadık Gürata, Cemil Mutlu, Tur- gut Acuner, Yaşar Akgün, Mehmet Dinçsoy, Neşet Kö- seahmetoğlu, İsmail Püsküllü, İsmail Yazıcı, Mustafa Hamarat, Ramiz Erdoğan, Mehmet Direk, Ramiz Al- baş, Behçet Korkut, Hüsnü Turgut, Kâzım İrinesil, Zekeriya Taşer, Kemal Şirinadalı, Abdullah Bozkurt, Hacı Mehmet Davutoğlu, Ali Kesiciler, Aydın Nabi Ediz, Mehmet Tosun, Tevfik Tiryaki, Adem Gündoğ- muş, İsmail Damar, Osman Gazi Gülcü, Muzaffer Külçeli, Selahattin Kızılşahin. İparın gemilerine gelince: Aftan en geniş şekilde faydalanacaklar arasında Ali İpar ile Deniz Nakliyat Türk Anonim Ortaklığı bulunmaktadır. Yurt dışına kaçış şekli bile henüz tesbit edilememiş olan Ali İ- 23 Temmuz 1966 dan kurtulmakla kalmayacak, 27 Mayıs 1960'dan bu yana Haliçte yatan gemilerine de kavuşacaktır. Af- fın diğer kârlı tarafı olarak gösterilen Deniz Nakli- yat TAO ise artık İparın gemilerine "yedd-i emin"lik etmeyecektir. Çünkü gemiler yıllaryılı Deniz Nakli- yatın başına âdeta bir püsküllü belâ kesilmiştir. Tutumuyla, zimmete geçirilmiş paralan dahi "hak" sayen AP İktidarı, sonunda, Adnan Mendere- sin 4 milyon 877 bin 780 lira 19 kuruşluk zimmeti Ör- tülü ödenekten harcanan bu para ile Menderesin şah- si vergilerini ödediği sabittir- ile 2166 liralık para ce- zasını da affetirmeyi başaracağa benzemektedir. Ha- san Polatkanın 500 bin liralık para cezası da ayni şekilde, affa uğramaktadır. Bağışlanan paralarla görevlere iade işleminden sonra Türkiyenin nasıl bir idare sistemine yönelece- gi yavaş yavaş belli olmaktadır. Ama, 27 Mayısın ni- ye yapıldığı sorusunun cevabı hâla verilememekte- dir ve bu gidişle de verileceğe benzememektedir. Restorasyon dedikleri şey acaba nedir ki?