6 Ağustos 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

6 Ağustos 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

AKİS HAFTALIK AKTÜALİTE MECMUASI YURTTA OLUP BİTENLER Millet Kimin dediği olacak? Af Kanununa karşı duyulan ilgi, bu aftan yararlanmak için bek- leyenlerin dışındakiler bakımından, yeni bir şekil almış bulunuyor. AP liler önce Mecliste, sonra Senatoda “akıllarındaki aftan usul usul bir kaç adım uzaklaşmışlardır. Şimdi tasarı tekrar Meclise dönmektedir. AP'lilerin orada nasıl dönemeçler a- lacakları bir merak konusudur. Muhtemel tek değişiklik, 27 Mayıs- zedeler ile 21 Mayısçıların aynı sta- tüye tâbi tutulmalarıdır. Buna mu- kabil Ruben Asa cinsi okimselerin kanunun şümulü içine alınmaları pek beklenilmemektedir. 163/1 de aynı durumdadır. AP'lilerdeki bu değişiklik onenin neticesidir? Bu hafta Ankarada söy- enen, Cumhurbaşkanının vetosun- dan korkudur. Gerçi Cumhurbaşka- nının vetosu hukuken fazla bir de- ger taşımamaktadır. Parlâmento 1s- rar ettiği takdirde Cumhurbaşkanı önüne getirilen metni imzalamaya mecburdur. Ancak veto, hareket o- larak büyük mâna taşımaktadır ve Demirelin AP'sinin bu ortam içinde Cumhurbaşkanı Sunayla bir takış- mayı göze alması son derece güçtür. Bunu önlemek için AP'liler "akılla- rındaki af'ta rötuşları kabul et- mektedirler ve yukardan gelen tel- kinlere kulak vermektedirler. Kanun, kendisine Senatoda veri- len şekliyle Meclisten geçerse, yani 27 Mayıszedelerle 21 Mayısçılar ayrı urumda mütalea edilirlerse, halen İstanbulda bulunan Çankayanın sa- kini nasıl davranacaktır? bunun dışında sivri mış olan metni onaylayacak mıdır, yoksa 21 Mayısçıların da affi için vaziyet alacak mıdır? Cumhurbaşka- nının karan, her halde kolay olma- yacaktır. Zira bu, aynı zamanda ve- to müessesesinin itibarıyla da ilgi- lidir. - Cumhurbaşkanının vetosu, Cilt XXXVI Sayı: 688 6 Ağustos 1966 Cevdet Sunay Gözler onda bir tek defa kullanılır cinsten bir silâhtır. Bu silâh fazla kullanılırsa laçka olur ve tesirini kaybeder. Hal- buki Türkiye, İktidarın aldığı yön itibariyle böyle bir silaha, ilerde şid- detle muhtaç hale gelebilir. Memle- ketin çok hadiseye gebe olduğunu görmemek' imkânı yoktur. 27 Mayı- sa karşı kesin restorasyona) bir plân dahilinde, adım adım gidildiği farkedilmektedir. - Yakında oCelâl Bayar için "serbest bir vatandaşın seyahat hürriyeti" nden, Adnan Men- deres için "ailelerin ölülerine iste- dikleri cenaze törenini yapma hür- riyeti"nden ahsedilmesini bekle- lâzımdır. unlar Türkiyeyi tam karıştıracak ve bir takım kuv- vetleri açıktan karşı karşıya getire- cektir. Cumhurbaşkanı, her halde ken- disini o günlere hazırlamaktadır. Hükümet Koltuklarda telâş Haftanın başında Salı günü, öğle- den sonra, bir haber, Bakanlık- larda ve politik çevrelerde dolaşma- ga başladı: Saat 16'da bütün özel kalemlere Başbakanlıktan talimat verilmiş ve Bakanların hafta sonu- na kadar Ankaradan ayrılmamaları, Başbakanlıktan gelebilecek bir ha- beri beklemeleri istenmişti. o Kabi- nede beklenen o değişiklik bu defa yapılacaktı. Başbakanın, Cumartesi gü nü yapacağını Oo Başbakanlığın "muhtemel" kaydıyla gazete büro- larına resmen bildirdiği basın top- lantısında bu değişikliğin açıklana- cağı ifade ediliyordu Bir süre sonra da AP çevrelerin- de ve Demirele yakın kimseler ara- sında yeni Kabinenin çatısı olarak 6 Ağustos 1966