28 Ocak 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

28 Ocak 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

YURTTA OLUP BİTENLER Cemal Tural "Çam kalmadı, Paşam!" terildiğini (o farketmemesi şaşırtıcı- ır. Tural "bütün fenalıkların bir anda temizlenebileceği"ni söylemek- le ne demek istemektedir, bir Baş- bakanın bunu anlaması ve Genel Kurmay Başkanını -eğer kudreti "varsa- hizaya çağırması lâzımdır. Bu satırların yazıldığı sırada, Türkiyede gerçek kudret sahibi -ve e medeni cesaret sahibi diye de bilinen- iki şahsiyetten, Cumhur- başkanlığı makamını işgal eden es- ki Genel Kurmay Başkanı Cevdet Sunaydan ve ağırlığı hiç kimsenin meçhulü olmayan İsmet İnönüden henüz bir ses çıkmış değildi. İtalyada faşizmin ve Almanyada nazizmin, sesi zamanında çıkmayan politikacıların omuzlarında yüksel- miş olduğunu bilenler için bu bek- leyiş, önemi büyük olan bir bekle- yiştir. C.H.P. Kudret helvası yeftanın başında Salı sabahı, CHP ortak Grupları toplandığında, gündemde ortak Grup Yönetim Ku- rullarının güven oyu isteği vardı ve 6 sahne, Feyzioğlunun istediği gibi düzenlenmişti. Bir gün önce Pazar- tesi akşamı saat 19'da İncesulu ve Alparslan, İnönünün e- vine gitmişler ve ertesi gün yapıla- cak toplantıda güven oyu isteyecek- lerini bildirmişlerdi. Bundan daha önce haberdar edilmemiş olan Ge- nel Başkan, sanki davranışları hiç bir taktikle ilgili değilmiş gibi dert yanan Grup yöneticilerini dinledi. Bu sırada Genel erkezin, böyle bir güven oyu isteminden haberi yoktu ve hazırlıksızdı. Ertesi gün E- cevit ve arkadaşları, herhangi bir hazırlık yapmaya lüzum görmeden geldiler ve Grupa girdiler. Onların en büyük taktikleri ise "açıklık" o- lacaktı. Güven oyu müzakereleri, Feyzi oğlunun 2 saat 15 dakika süren ve hakkındaki gazete yazılarını cevap- landıran, Ecevite yeni ithamlar yö- nelten konuşması ile açıldı. Yalnız Feyzioğlu, İnönüye karşı olmadığı intibaıı yaratmak istiyordu. Sonra konuşanlardan Çelikbaş, güya to- parlayıcı, fakat aslında 8lerin tezi- ni destekleyen bir konuşma yaptı. Bu arada, "Genel Kurmay Başkanı- MZ, Orduya yaptığı 21 Kasım tarih- li tamimle son derece isabetli teş- hisler koymuştur" demeyi de ihmal etmedi! Sabahleyin Ortanın Solu ekibin- den Suphi Baykam, Parti içinde or- taya çıkarılan çekişmenin ne oldu- gunu, çok geniş ve net dokümanla ifade etti. Bu arada Baykam, Par- tinin iki başlı bir hale getirilmek is- tenmesinin, CHP'ye gönül vermeye hazır hale gelmiş kütleleri çekin- genliğe sevkedebileceğini ifade etti. Konuşmalar, verilen üç saatlik bir aradan sonra uzadı gitti. Feyzioğlu, gece ikinci bir konuşma yaptı ve aynı şeyleri tekrarladı, kendinden bahsetti. Bu, yavaş yavaş bir bık- kınlık vermeğe (o başlamıştı. Bazı "eski Feyzioğlu destekçileri" ise sa- atler uzadıkça ve İnönünün kararlı davranışlarım gördükçe havayı yu- muşatma çabasına giriştiler. o İnö- nü, sabahleyin Grupa, çok sıhhatli ve neşeli bir hava içinde gelmiş ve yerine oturduğunda, yanında Sela- hattin Kılıcı görünce, "Sen kalk, Şe- ref Bakşık gelsin" demişti. Kılıç ha- lihazırdaki, oBakşık ise eski Grup basın sözcüsü idi. Bu, derhal yorum- lara uğramıştı. Feyzioğlunun kozu, Grup ken- disini bir - iki ay önce işbaşına AKİS getirdiği i için şimdi, bir-iki ay sonra, üvensizlik beyan, etmeyeceği inan- cıydı. Oo takdirde Grup, kendisini "İnönünün dümen suyunda bir â- let” gibi hissedecekti. Böyle hisset- memek için de Feyzioğlunun istedi- gi güven oyunu verecekti. Barometredeki değişmeler pzioğlu ekibinin partiiçi çatışma- da bu derece sıkıştığı son safha, geçen hafta başlamıştı. Perşembe günü yapılan Parti Meclisi toplantısı, CHP'deki partiiçi çekişmenin bu son safhasının baş- langıcı sayılabilir. O toplantıdan bir gün önce Grup toplanmış, sanıldığı kadar büyük bir gürültü olmadan sona ermişti. Sadece İsmail Çatâloğ- lunun "8'lerin bildirisi" dozu ve ha- vasmdaki ithamkâr konuşması ba- zı tepkilere yol açmış ve ufak tefek gürültüler koparmıştı. Ama iki tara- fin da ayağını frende tuttuğu ve kı- yasıya bir kapışma istemediği göz- lerden kaçmamıştı. Bunun, tarafla- rın itidale kavuştuğu gibi bir anla- mı elbette ki yoktu. İtidal, Ortanın Solu ekibi için başka, isyancılar i- çin başka fayda verecekti. Mücade- le o derece kızgın bir noktadaydı ki, bu anda gösterilen bir itidalin sebebinin bir uzlaşma niyeti ile il- gili olması mümkün değildi. Feyzi- oğlu ve arkadaşları, 76'ların kendi- Turhan Feyzioğlu "Bir sıçrarsın çekirge..." 28 Ocak 1967