4 Mart 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

4 Mart 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

bat gecesi çok Harbiyeli ve çok subay bu inan- cı ifade edecek, başta İsmet Paşa, ne Gürselin ne Sunayın böyle bir hareket istemedikleri an- laşıldığında bozgun kaçınılmaz hal alacaktır. Ankara Şubat ayını, juntacıların faaliyet- lerini hızlandırması neticesi, Ocak ayından da- hi heyecanlı geçirdi. 9 Şubatta bazı yüksek ko- mutanlarla bazı birlik komutanları İstanbul- da tekrar toplanmışlar, gene bir takım karar- lar almışlardı. Toplantıya Ankara Grupunun temsilcileri de katılmışlardı ve motor rolünü onlar oynamaktaydılar. Kararlardan biri, Türk Silâhlı Kuvvetler Birliğinin "hiyerarşik niza- ma uygun olarak" iktidara el koymasıydı. An- cak bunun için Hava Kuvvetlerinin muvafakati lâzımdı. Harekât 28 Şubata kadar icra edil- miş olacaktı. Yani, iki şart vardı: Başkomu- tan Sunayın ve Hava Kuvvetlerinin muvafaka- tı. Bunlar muvafakat etmediler. Sadece muvafakat etmediler değil. Teklif- ler bunlara sunulduğundan, Hükümet yeni ha- zırlıkları da haber aldı. Şunay, kesinlikle, İs- met Paşa İktidarına karşı bir harekâtı isteme- diğini bildirdi, Hava Kuvvetlerinde ise bir ta- kım pazarlıklar oldu ama neticeye, bağlanama- dı. Juntacılar hazırladıkları plânı Hava Kuv- vetlerine verdiler, bu Kuvvetin temsilcileri plânı incelediler, tatbik kabiliyeti bulmadılar. Bu sırada hemen bütün M.B.K.'cılar kollan sı- vamışlar, antenlerini çalıştırıyorlar, biraz te- lâşlı şekilde de olsa aldıkları haberleri Hükü- mete ulaştırıyorlardı. Şubat ayının ortasından itibaren Ankarada gene, gece geçmiyordu ki "Harekâtın başladığı" bildirilmesin. Biz 17 Şubat gecesi -bir Cumartesiydi- Os- man Köksallarda yemekteydik. Bizimle bera- ber başka bazı Komiteciler de vardı: Sami Kü- çük, Suphi Gürsoytrak gibi.. Gece yarısı Veh- bi Ersü, galiba Selâhaddin Özgür ve bir kaç kişi daha telâşla geldiler. Bazı birlikler alarma geçmişlerdi. Durumun Başbakana haber veril- mesini istiyorlardı. İsmet Paşalar o tarihte, Ay- ten Sokaktaydılar. Telefon ettim, uyandırama- dım. Çıktık, eve gittik. Söylenenleri anlattım. İsmet Paşa Sunayın ve Sancarın haberdar edil- melerini istedi. Fazla bir önem vermedi. İki gece sonra, gene böyle bir haber üze- Harp Okulunda, İsmet Paşayı görünce bayılan öğrencinin resmi. İsmet Paşanın Harp Okulunu zi- yareti İstanbulda askerle yaptığı temasların çok müsbet neticeler vermesi üzerine yapıldı. Eğer o gün öğrencilerle görüşebilseydi İsmet Paşa bir yeni ihtilâli kesinlikle istemediğini, buna teşebbüs edenlerin kendisini karşılarında bulacağını açıkça söyleyecek, memleketin iyi yola bu rejim altında sokulabileceğini temin edecekti.