1 Temmuz 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

1 Temmuz 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

YURTTA OLUP BİTENLER sında siyasi görüşmeler yapılacak ve bir de resmi tebliğ yayınlanacak- tır. Gezi, bu cephesi itibariyle iyi düşmüşe “benzememektedir. Fransa Cumhurbaşkanının son zamanlarda günün aktüel konularında aldığı va- ziyet ile Türkiyenin görüşleri birbi- rine fazla uymamaktadır. Bu çeliş- me resmi tebliği mânâsız cümleler- den ibaret kılarsa fazla şaşmamak âzımdır. General De Gaulle, son Ortadoğu buhranını bir büyük buhranın par- çası olarak almıştır. Asıl buhran Vi- etnamdır ve Oradaki amerikan mü- dahalesi huzursuzluğun gerçek se- bebidir. Amerika Vietnamdan çekil- meden dünyaya huzurun gelmesine imkân yoktur. Sunay ve türk heyeti her halde bunu, böyle, söylemeyi uygun bula- cak değil lerdir. Örtadoğunun kendisine gelince, General De Gaulle İsrailin varlığım kabul etmekle beraber bu devleti "mütecaviz" ilân etmekten çekin- memiştir. Gerçi Başkanın bu de- meci biraz karışıktır. İsrail daha ziyade "savaşı ilk başlatan" olarak nitelenmektedir ama, General De Gaulle, çıkışıyla, kendi ilansızlarını bile şaşırtmıştır. Sunay ve türk he- yetinin o konuda da Fransayla mu- tabık olmaları güçtür. Asıl mesele, artık hayli yaşlan- mış da olan General De Gaülle'ün kendisini her geçen gün biraz daha fazla X uis yerine koyması, öyle davranmasıdır. Generalin zayıf tarafı, daima, Fransaya kudretinin üstünde bir dünya devleti rolü oy- natmaya kalkmış olmasıdır. Bu, Ge- nerali çok defa hırçınlığa ve sinirli- liğe, Fransayı ise zor durumlara dü- şürmüştür. Gerçi Generalin Fransa- ya getirdiği istikrar bu memleketin hem iktisadi gücünü çok arttırmış, hem de iç huzurunu sağlamıştır a- ma, bir dünya devleti olarak Fran- sa hep, belirli bir role sahiptir. Tür- kiye ise Fransanın tesirini Genera- lin gördüğü gibi değil, gerçek hudut- ları içinde mütalea etmektedir ve iki memleketin bugünkü dış politi- ka anlayışları aralında esaslı fark- lar mevcuttur. O bakımdan, Sunayın gezisinin protokol kısmının siyasi kısmından daha başarılı geçmesi hiç kimseyi şaşırtmayacaktır. 6 Maliye İki ucu ballı değnek Maliye Bakam Cihat Bilgehan, — Struck ile nihat görüşmeyi daha yapmadık.." dedi ve derhal ikinci bir soru ile karşılaştı: "— Struck, devalüasyon tavsiye AKİS Maliye Bakanının buna cevabı kesin ve net bir "Hayır" olmadı. Şöyle cevap verdi: "— Edebilir. Herkes bir tavsiye- de bulunabilir, ama devalüasyon di- ye bir ihtimal bizim için yoktur.." Bilgehan, devalüasyon söylentile- ri ilk çıktığında, kendisi Maliye Ba- kanı oldukça böyle bir operasyonun Bozuk paralar "Kötü para iyi parayı kovar” 1 Temmuz 1967