5 Ağustos 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

5 Ağustos 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

m A K | S Cilt XXXIX Sayı: 685 5 Ağustos 1967 HAFTALIK AKTÜALİTE MECMUASI YURTTA Millet Fütursuzluğun bu kadarı Son zamanlarda AP'ye bir şeylerin olduğunu görenler bu hafta bu- nun yeni bir örneğine daha rastla- dılar. Süleyman Demirel, Başbakan sıfatıyla konuştu ve "Belediye se- çimlerine kadar" İstanbula Devle- tin hiç bir hizmet yapmayacağını söyledi. Demeçten çıkan mâna şuy- du: "O seçimlerde İstanbul, oyunu AP'ye verirse, ondan sonra biz de, Devletin hizmetlerini oraya götürü- rüz!" C.H.P Genel Sekreteri Bülent Ecevitin akisler yapan cevabında belirttiği gibi partizanlığın bu şe- kilde resmi bir politika olarak bir Başbakan tarafından ilân edildiği şimdiye kadar görülmemişti. Bilinmez, A.P.'nin başına vuran, az. sıcakları mıdır, yoksa ısındığı İktidar Koltuğu mu? Ama gerçe udur ki bir süredir A.P.'ye bir fü- tursuzluk, bir "yaparım, olur” zih- niyeti musallat olmuştur. Bunun, Menderesi de şaşırtmış olan bir et- rafın tesiri olması kuvvetle muh- temeldir. Şimdiye kadar gücünün hududunu gayet iyi hesaplayan Sü- eyman Demirel - İnönünün de kuv- vetli tarafı budur- artık o hesapları yanlış yapmaktadır. Tabii, bu çeşit hataların zararı anında görülmez. Nitekim, Ecevitin cevabında sözünü ettiği "Kırşehiri ilçe yapmak" tasarrufu D.P. İktida- rını hemen yıkmamıştır. Ancak bu tarz hatalar büyüye büyüye ve ço- gala çoğala Menderesle partisinin başına bilinen belâyı getirmiştir. Gerçi eski Demokratlar 27 Ma- yısı hâlâ "Tanka çarptık" diye izah etmekten hoşlanmaktadırlar. Böyle bile olsa, yolların "tanklı" bulundu- ğu "kendilerine dostça çok hatırla- tılmış, ihtiyata çağırılmışlardı. Onlar dinlemediler. Süleyman Demirel daha unutmamalıdır: e Aksiyonun reaksiyonu, kendini Oo göstermekte aima, bir önceki - tecrübede oldu- bir noktayı 4 OLUP B Bülent Ecevit - "Böyle gelmiş, böyle gitmez" gundan daha çabuktur. Devletin hizmetlerini Belediye seçimlerine bağlamak, her halde pek talihli bir ilişki olmaktan uzak- tır. Deprem Bir basın toplantısı Güneş yanığı esmer yüzünde Za- man zaman kederli bir yorgun- luğun izleri beliren genç adam, söz- lerine şöyle devam etti: cak, kurulacak evlerden İcsien hiçbiri o insanların olmıya- cak, yapılacak yardımların büyük bir kısmı o insanların eline geçme- yecek. Bu evlerin ve yardımların büyük kısmı birbirleriyle hısım - akraba olan birkaç ağa için yapıl- mış olacak. Çünkü bölgedeki mez- raların yüzlercesi bu ağaların malı. Mezralarda yaşayan binlerce insan, İTENLER Süleyman Demirel o birkaç ağanın haraca bağlanmış tebaası durumunda. Devlet bu köy- lülere ev yapsa, evlerin kurulacağı topraklar ağanın olduğu için evler de ağanın olacak. Nitekim ağalar, şimdiden, zarar tesbitinde bunu teminat altına alıyorlar." Bir sure sustu, sonra, alınması gerekli tedbirler konusundaki gö- rüşlerini şu sözlerle özetledi: — O bölge derhal bir toprak reformu Oo bölgesi ilân edilmelidir. Yürürlükteki oyasaların o sağladığı imkânları kullanarak ve Anayasa- nın ilgili hükümlerine uyarak dev- let, zaten çok şüpheli yollardan bir- kaç ağanın eline geçmiş olan bu top- rakları" kamulaştırmalı, ihtiyacı o- lan ve bu toprakla Eeçilebiletek sayıda köylüye dağıtmalıdır. O bö gede geçimlerini" sağlayamıyacak olanlar da başka yerlere yerleştiril- melidir. Benim konuşabildiğim, ki- 5 Ağustos 1967