21 Ekim 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

21 Ekim 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

İÇ OLAYLAR ÖĞRETMENLER Viyolonselci viyolonseli çalamayınca nkara Devlet Konservatuvarı'n- daki öğrenci orkestrasının ça- lışmalarına gidenler,) borada ilginç bir zatla karşılaşmaktadırlar. Dav- ranışlarından ecnebi olduğu anlaşı- lan, tedirginliği ve konuya yaban- cılığı gözden kaçmıyan bu yaşlı zat, Milli Eğitim Bakanlığı tarafın- dan 4500 lira maaşla Konservatu- var öğretmenliğine getirilmiş olan, Imre Toth adında bir Macardır. Resmi kayıtlarda "Musiki Profe- olarak görülen Imre Toth, sörü" 10 bundan iki yıl önce Türkiye'ye gel- miş ve gösterdiği belgelere dayanı- larak Devlet Konservatuvarı'na vi- yolonsel öğretmeni olarak alınmış- tır. Fakat bir süre sonra, bu 56 ya- şındaki Macar "Musiki Profesörü"- nün değil viyolonsel öğretmenliği yapmak, viyolonseli çalmasını dahi beceremeyen bir kimse olduğu hay- retle görülmüştür. Bunun üzerine, kendisini; bir Alman Ta lm biz zat verdiği "Macar Milli Kon: tuvarı eski profesörlerinden “birisi, iş arıyor" şeklindeki ilâna kanarak Türkiye'ye çağıran ve Konservatu- var'a ye an etekleri tutuşmuş, o öğr yılının sonun- da alay. feshetmişlerdir. Fakat, asıl komedi bundan sonra başlamıştır. car İhtilâli üzerine memleketinden kaçan anti - komü- nist Toth'u, o zamanki Kültür Müs- MACAR ÜSTAD EMRE TOTH teşarı, hızlı anti - komünist Adnan Ötüken bağrına basmış ve Konser- vatuvar yöneticilerine emir vererek, Imre Toth'un sözleşmesini 1967- 1968 ders yılı için yeniletmiştir. Bu garip durumu kafacıkları birtürlü almayan okul yöneticileri de, ehliyetsizliğini belgeleyerek, Im- re Toth'u öğrenci korosunda görev- lendirmişlerdir. Çifttik, mübarek! Konservatuvar yöneticileri kadar, üstad Imre Toth da durumdan tedirginlik duymaktadır. Fakat ne yapsın ki, sırf anti - komünist ol- duğu için kendisini "Musiki Profe- sörü" olarak kabul edecek ve dev- let kesesinden binlerce lira ödeye- cek bir başka ülke daha yeryüzün- de mevcut değildir. Bu sebeple, üs- tad Toth, bu sıkıntıya katlanmakta- Ankara Devlet Konservatuvarı'n- da, sanat çevrelerine yakın bazı ki- şilerin tabii karşıladıkları bir baş- ka garabet daha mevcuttur. Bu da, 53 ve 68 yaşlarındaki bir İngiliz çiftin halen burada bale öğretmen- liği yapmakta olmasıdır. Türkiye'de (o bulundukları Türkçeyi yeni yeni sökmeğe başla- yan Travis Kempf ve Mary Kempf adındaki bu yabancı öğretmenler- den, genellikle öğrenciler ve bazı veliler şikâyetçidirler. Bunların id- diasına göre, karı-koca İngilizle- rin öğrettikleri danslar, Kraliçe Viktorya devrinden kalmadır YILMAZ GÜM ÜŞBAŞ . Gerçek hayatla ve fotoğraf albümü için AKİS