21 Ekim 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

21 Ekim 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

İÇ OLAYLAR müdavimi Atatürk'tü. Atatürk, dai- ma, büyük salonun batı ucunda, O telin fransız işleticilerinin kendisi için özel olarak döşedikleri locasın- da uzun saatler geçirirdi. Sonra, casusların cirit attığı İ- kinci Dünya Savaşı yılları... Alman ve ingiliz ajanları, Otelin salon ve lobilerinde pek heyecanlı ve karışık işler çevirdiler. Otel 1950-60 ara sında, Celâl Bayar'ı, Fransız strip tizcisi Colette'i, tahsisindei. veya politikadan konuşan DP rica lini barındırdık Millet Meclisinde işi geç saatlere kadar devam eder se, Menderes de Otele gelir, Müdür odasında kurulan sofrada yemek yer, giderdi. O, Bayar gibi, büyük salonda oturmayı sevmezdi. Otelin itibarım yitirmesi, hemen karşısında bulunan Büyük Millet Meclisinin Yenişehir'deki yeni bina- ya taşınmasıyla başladı. Siyâsi ku- lis, Meclisle birlikte, Yenişehir'e kaymıştı. ii şirketin büyük hataları yüzünden akiflar'a kira ödenemez duruma gelindi ve niha- yet, beklenen iâs, kapıyı 1967'de çaldı. Siyaset kulisinin yeni merkezi Şimdi Otel, haciz memurları tara- fından, yedd-i emin sıfâtiyle, en kıdemli beş müstahdeme teslim e- dilmiş durumda, akıbetini bekle- mektedir. Üst kattaki kral dairele- ri, birinci kattaki misafirhane, bü- yük salon, pavyon ve bahçe, ıpıssız- dır. Birinci kattaki misafir dairesin- de, son müşteri Settar İksel'in ki- tapları dolaba kitlenmiş olarak mu- hafaza edilmektedir. Hatıralara de- ger veren eski diplomat İksel, Otel açılırsa, yine aynı dairede kalaca- ğını söylemiştir. Yedd-i emin olarak Oteli devra- lan müstahdem ise yaslı, fakat yine de biraz ümitlidir. Yerler üç günde bir silinmekte, tozlar alınmaktadır. Eski de ebeli gü ünlerin geri gele- ei onlar bir ü anla biri, geçen hafta, A- tatürk'ün locasını gösterdiği gaze- teciye. "— Çok kırıldık,' çok' kırıldık? Başbakan, bir defa olsun gelip de, su Ata hatırası otel ne oluyor, diye bakmadı diye yakınmıştır. Oysa ki devir değişmiştir. Şim- diki Başbakanın sevdiği ve gitmeyi tercih ettiği otel de Meclisin karşı- sındadır. Ama bu otelin ismi "An- ara Palas" değil, "Büyük Ankara Oteli"dir: Ankara Palas'ın m kemerli, kaba duvarlı, yüksek ta- 12 için, zayıf da olsa, YAVAŞÇA— DEMİREL — SEZGİN At apdestini, vanlı inşaat tarzına karşılık, devrin gözdesi "Büyük Ankara Oteli”, bi gökdelendir. En modern eşyi dolu, camdan kapıları kendiliğinden açılıp kapanan bir gökdelen... Fabrikada dokunmuş kaim halı- ları adımlayan, Lobby'de yahut Ro- ofta viski oyudumlıyan yeni devir politikacıları, bakalım, geride nasıl hatıralar bırakacaklar? TEOMAN EREL * GENEL MÜDÜRLER Bekleyen dana kuyruğu Kitibank Genel Müdürlüğündeki görevlilerden çoğu, şu anda,. "Beyfendı"siz, kaldıklarının farkın- da değildirler. Çünkü, Genel Mü- dür Suphi Yavaşça, Enerji ve Ta- bii Kaynaklar , Bakanı Refet Sez- gin'le aralarından anlaşmazlığı ba- hane ederek, görevinden ayrılmış ve basıp Amerika'ya gitmiştir.. Kabinede önemli değişikliklerin yapılacağına dair haberlerin çıktığı şü günlerde Enerji Bakanı Sezgin devamlı (o surette "meşgul" sinyali verdiğinden haberi, Bakanlık Müs- teşarı Kemal Noyan doğrulamıştır: "— İzne çıkmadan önce istifa sını vermiş!" şya ile ver pabucumu.. Müsteşar Noyan'ı bile "miş"li konuşturan olayın başlangıcı, bu haziran aynım başlarına uzanmak- tadır. Amerika'dan davet aldığını bildiren Suphi Yavaşça, Sezgin'den izin istemiş, fakat Sezgin, bir ay sü- recek bu geziye "evet" demeğe ya- naşmamıştır. Bir iddiaya göre A- merika Hükümeti, bir başka iddi- aya göre de Amerika'daki bir özel firma tarafından davet edildiği söy- lenen Yavaşça ise, daveti ve yapa- cağı geziyi çok "cazip" bulmuş ol- malı ki diretmiş, sonunda da isti- fayı (o dayamıştır Bazı kaynaklar daha da ilginç bir iddia ortaya atmışlardır. Bir senatör, geçtiğimiz hafta, Etibank' taki bir yetkiliye, Yavaşça'nın bir Amerikan firmasıyla (anlaştığını, hattâ mukavele bile imzaladığını söylemiştir. Olayda iki husus dikkati çek- mektedir: Biri, istifanın Bakan Sezgin tarafından dikkatle saklan- maşıdır. İkincisi, Yavaşça'nın, eğer iddialar doğruysa, Amerikan firma- sıyla yapmış olduğu anlaşmayı en yakın arkadaşlarından ve bağlı bu- lunduğu Bakanlıktan gizlemiş ol- masıdır. Fakat olaylar, Bakan Şezgin'in, Etibank Genel Müdürünü zaten de- giştirmeye niyetli olduğunu doğru- lar mahiyettedir. Bir kaynak, Ba- kanın bu konuda çok önceden ka- rarlı olduğunu ve boşalacak Genel Müdürlük makamı için Enerji ve abii Kaynaklar Bakanlığı Yatı- AKİS