21 Ekim 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 26

21 Ekim 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 26

KİTAPLAR neşriyata öncülük etmesi benim i- çin büyük bir iftihar kaynağı ola- caktır." Koçaş, eserini yayınlamakla ga- yet iyi etmiş. Kitap sadece bir baş- langıç değil. Çok zengin belgeleri taşıyan, bir çok olaya ışık tutan, güzel ve derli toplu, rahat okunan türkçeyle yazılmış kıymetli bir “Eserin bir özelliği, Türkler ile Ermenilerin, her şeye rağmen bir- birleriyle nasıl içiçe, birbirlerini *an- layarak ve severek, karşılıklı hiç bir "domuzluk" düşünmeksizin yaşa- dıkları hususunu ağırlık noktası o- larak seçmiş bulunması. Tarih içinde bir devriâlem çüncü kısım ler"i anlatıyor. Dördüncü kısmı Ta - rihte Türk - Ermeni ilişkilerinin k meni ilişkileri" adım taşıyor. Kitapta, Ermeni halkı ve mille- tiyle Ermeni komitecilerinin birbir- leriyle ne derece ilgisiz oldukları tam bir çıplaklıkla ortaya çıkıyor. Zaten yazar da, eserinin başında ki- "Tarihe, insanlığa, türklüğe ve politik veya kişisel çıkarları için kendi milletlerini felâkete sürükle- yen komiteciler dışındaki Ermeni milletine hizmetten gayrı hiç bir gaye taşımayan bir mesainin mah- sulü olan bu kitap.." diye tanıtıyor. Kitapta üç harita, son derece il- gi çekici 34 fotoğraf ve iki belge bu- lunuyor. Bütün bunların arasında "Ermeni Katliâmı" denilen (olay, belki de ilk defa her cephesiyle ve gerçek (mahiyetiyle aydınlanıyor. ' Kitap, eski Cumhurbaşkanı Ce- mal Gürsel'e bir rahmetin okunma- sına yol açmakta. Zira bu eseri hazırlaması için Sadi Koçaş'ı, o teşvik etmiş. DERLEMELER Yabancı gözüyle 27 Mayıs “Amerikalı, Fransız ve Ru. gözüyle 1960 Türk ihtilâli" Çevirip derleyen: Mete Er- gün 272 sayfa 10 lira. m Yayınevi Kültür dizisinin ü- çüncü kitabı olarak yayınlanan "Amerikalı, Fransız, Rus o gözüyle 1960 Türk İhtilâli" adlı kitap, ger- çekte, üç ayrı incelemenin biraraya getirilmesiyle ortaya çıkmıştır. Do- layısiyle ortak ve bir yazan yoktur. Kitaba asıl adını veren “1960 Türk İhtilâli", Amerika" - daki Rutgers Üniversitesi Siyasal Bilgiler Profesör Yardımcısı Wal- ter F.Weiker'in eseridir. o Walter F. Weiker, 1959 yılında Türkiye'ye gelmiş, Türkiye'nin siyasal hayatın- daki gelişmeleri, yerinde ve yalan- dan izlemiş, 1960 ihtilâlinin epi yaşamış ve yurdumuzdan 6ln sanında ayrılmıştır. tek gözden geçirilmektedir.Kısaca- sı, amerikalı gözüyle 1960 İhtilâli, Türkiye'de uydurulanın aksine. A- merika'da da haklı görülen bir ihti- lâldir. Rutgers Üniversitesinin Pro- fesör Yardımcısına göre. Ordunun, 27 Mayıs sabahı yönetime elkoyma- sı, normal görevini yapmasından başka birşey değildir. Cem Yayınevi'nin derlediği kita- bın ikinci bölümü ise, 1966 yılında Fransa'nın ünlü Dijon Üniversite- sinde "27 Mayıs ve Türkiye'de Ordu- nun rolü" konusundaki bir açık o- turumda konuşan bir Fransız istih- barat albayının sözleri ve bu açık oturumda yapılan konuşmaları içi- ne almaktadır. Daha önce bir İstan- 27 MAYISA BAKARKEN İçi kimi yakar, Profesör Yardımcısı Walter F. Weiker'in, memleketine döndükten sonra Türkiye'de edindiği izlenim- ler ve gözlemlerle kaleme aldığı "“TheTurkish Revolution 1960-1961" 1963 yılında Amerika'da yayımlan mistir. Amerikalı yazarın, Türkiye- deki Amerikan Büyük Elçiliği ve CİA'nın haber kaynaklarından da geniş ölçüde faydalanarak hazırla dığı anlaşılan bu eserde, Türkiye' nin 1960 öncesi ve sonrası günleri oldukça gerçekçi bir dille anlatıl maktadır. İhtilâl öncesi, Türkiye'yi arada l4lerin tasfiyesi, 147'ler ola yı ve benzeri diğer olaylar da tek dışı kimi? bul gazetesin 'e de yayımlanan bu açık oturumun o Türkiye ile ilgili bölümü ve bu bölümde Tür rd sunun 27 Mayıs öncesi ve sonrasın- daki durumu ile tutumu, gerçekten işinin ehli bir istihbaratçı asker ta- rafından tahlil edilmektedir. Kitabın üçüncü bölümü ise, Sov- yetler Birliği'nde yayımlanan "Mo- dern Türkiye" adlı (o kitaptan "27 Mayıs ve sonrası" bölümlerinin ak- tarılmasıyla meydana ' getirilmiştir. Böylece, Cem Yayınevi, yeryüzünde kültürel ve politik etkileri olan üç ülke aydınlarının 27 Mayıs İhti- lâlini nasıl değerlendirdiklerini gös- teren ilgi çekici ve merak uyandı- rıcı bir kitabı Türk okurlarına ulaş- tırmıştır. İLHAMI SOYSAL AKİS