21 Ekim 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 47

21 Ekim 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 47
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

SANAT FOTOĞRAF Bugüne kadar, yeryüzünde açılmış eh büyük iki fotoğraf sergisin- den birisi şu anda Ankara'da, Türk- Alman Kültür Derneği-galerisinde a- çılmış bulunuyor. Bu alanda ilk büyük teşebbüs, 1955 yılında, New York Modern Sanatlar Müzesi tara- fından ya uzun çalışmalardan sonra 68 ülkeden 503 fotoğraf seçi- lerek, o güne “kadar düzenlenmiş en büyük fotoğraf sergisi meydana ge- tirilmişti. Serginin ana teması in- sandı. İnsana daha çok pembe göz- lükle bakan bu sergiye "İnsan Aile- si" adı verilmişti. Bu konuda ikinci teşebbüs Al- manlardan geldi, "Insan Ailesi'nden tam on yıl sonra Stern dergisinin öncülüğüyle hazırlanan "Fotoğrafçı- lığın Dünya Sergisi", insanoğlunun kaderi üzerine daha acı, daha buruk bir ,gerçekçilikle eğilmektedir. "İnsanoğlu Nedir Serginin amacı, bu sorunun ce- vabını araştırmaktır. Trajik yönü ağır basan, daha çok insanın insa- na ettiklerini ön - plânda anlatmaya çalışan bir panorama... Bu defaki sergide 30 ülkeden 246 fotoğrafçının 550 eseri toplanmış. Bunların arasında iki de Türk var. Biri Ara Güler, öbürü Lütfi Özkök. Ara Güler'in, sergide, Kırkpınar gü- FOTOĞRAFLARLA İNSANLIK DRAMI Gerçeği gören, objektif reşlerinde çekilmiş iki güreşçinin kırankırana mücadelesini veren bir fotoğrafı var. İsveç'te yerleşmiş o- lan Lütfi Özkök'ün fotoğrafı ise bambaşka bir ülkeden ' bambaşka bir hayada: o Karlheinz Stockhaus- sen'in elektronik müziğini yöneten çağdaş bir bestecinin ibadet ederce - sine bir pozu... GALERİLER YENİ GALERİDE ESKİ ZİHNİYET İstanbul Belediyesi, Taksim İnönü Gezisindeki bir kesimi değerlen- dirirken İstanbul'a bir de sanat ga- lerisi kazandırmış oldu. o Belediye Başkanı İşcan, açış konuşmasında, ilçelerde de birer sanat galerisi ku- rulacağını müjdelemişti. Ancak, hemen belirtilmesi gere- ken birkaç nokta var. Bir kere, ya- pi bakımından, ısıtma ve havalan- dırma için hem en 'az yeri ve hem de en etkili biçim ve tesisatı ger- çekleştirmek (gerekmektedir. Yok- sa, resim ve heykelden çok, yapının kendisini gezmek ve görmek gibi bir durumla karşılaşılmış olunur. Sonra, lüks denilen yapı malze- mesine bilinçli veya bilinçsiz bu ka- dar yer vermekle hem paradan ve hem de galerinin yapacağı işten u- zaklaşılmış olmaktadır. Üstelik, sa- natçı denilen, üzerine gereğince eği- linilemeyen kişiler üzerinde çeşitli duygular yaratılmaktadır. Bunun yanısıra, kazanılan böylesine sergi- leme yerleri için ötedenberi üzerin- de durulan bir özelliğin gene ger- çekleştirilmemiş olması, nemelâ- Zrnin tipik e m olarak a- ta durmakta Jüri denilen, esim, heykel ve benzeri eserleri yargılayıp değerlendirerek "sergile- nebilir" damgasını vuracak yargıcı- lar kurulundan yoksun bir galeri niçin sadece Türkiye'de bulunsun? .ve bir sergi Taksim Sanat Galerisi, bu açılışıy- la, yeni mevsimin ilk Karma Ser- gisinin de açılışını yapmış oldu* Ancak, büyük kadrolu bir serginin düzenlenişindeki aksaklıklar o he- men göze çarpıyordu. Resimler, du- varlara, gözü yoracak şekilde asıl- mıştı. Ayni sanat görüşündeki €- serler dağınık yerleştirilmişti. Hey- kel ve seramikler, sözüm ona ileri- ci görünmeyi deneyen bir biçimde sağa sola serpiştirilmişti. Sergiye iyiniyetle katılan sanatçılar gene köşelerine çekilmişlerdi. 71 ressam, heykelci ve seramik sanatçısının e- serlerinin çoğu da, önceki tek ve grup sergilerindeki çalışmalardı. GÜLTEKİN ELİBAL 47

Bu sayıdan diğer sayfalar: