6 Kasım 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 36

6 Kasım 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 36

SPOR KLÜP ENFLASYONU Beden Terbiyesi Genel Müdürlüğü nihayet, klüple- rin durumunu ele aldı. Her ülkede sporun kalkın- masında büyük sorumluluk yüklenen klüplerin Tür- kiye'deki yürekler acısı odurumuyla ilgili gerçekleri ortaya çıkarmak amacıyla, ilk olarak, bir anket dü- zenlendi. Bu anketlerden sonra, çoğu klüp olmaktan çıkmış bulunan toplulukların günün şartlarına uydu- rulması için çaba gösterilecektir. Beden Terbiyesi Genel Müdürlüğü yetkililerinin (yaptığı açıklamaya göre, Türkiye'de 1500'e yakın spor klübü bulunmaktadır. Bunlar gençlik klüpleri, mü- essese klüpleri, özel dal klüpleri ve askeri güçlerdir. Bu klüplere bağlı sporcu sayısı 200 bine yakındır. Ancak, gerçekte bu rakamın üçte biri bile spor yap- mamaktadır. Türkiye'de klüp kurma merakı 1950'den sonra başlamıştır. Özellikle büyük şehirlerde, 1950'den son- ra, her semtte değil, her sokakta bile klüp açılmasına izin verilmiş, 15 futbolcu, 15 'ayakkabı, 15 forma, 15 şort ve tozluk, bir klüp kurulması için yeterli görül- müştür. Klüp sayısının artması eski klüpleri de etki- lediği için, bugün Türkiye'deki spor klüplerinin he- men hepsi birer klüp olmaktan çıkmış, sadece futbol takımı durumuna gelmiştir. Yetkililerin açıklamasına göre, Türkiye'deki spor klüplerinin yarısından çoğu sadece futbol dalında faaliyet göstermektedir. Bu konuda, Türkiye'nin spor alanında en ileri il- lerinden biri sayılması gereken Başkentten alınan örnekler ilginçtir. Ankara'daki klüp sayısı 80'i bul- makta, bu klüpler içinde sporun 3-4 dalına katılan klüp sayısı 10'u geçmemektedir. Ankara'daki 80 klüp- ten yarısından fazlası, sahaya sadece futbol takımı çıkarmaktadır. Bu durum, klüplerin gerçek yüzünü bütün açıklığıyla ortaya koymaktadır. Kalkınma planıyla çelişen tasarı Sporla olduğu gibi sosyal yönden de niteliklerini yi- tiren klüpleri canlandırmak için Beden Terbiyesi Genel Müdürlüğünün düşüncesi, büyük klüpleri birer anonim şirket haline getirmektir. Hazırlanan Spor Bakanlığı Kanun Tasarısında, klüplerin ancak, birer şirket haline getirilmek suretiyle bugünkü perişan 36 SPORCU BEKLEYEN SPOR MALZEMESİ Yaşatacak yerde öldüren klüpler durumdan kurtarılacağı belirtilmiştir. Buna karşılık, İkinci beş yıllık plânda, şirket ha- line getirmenin klüpleri biraz daha çıkmaza sürük- lemek olacağı, klüplerin değişik bir anlayış içinde ör- gütlenmeleri gerektiği bildirilmektedir. İkinci beş yıllık plânda belirtilen esaslara göre, klüplerin hisse- leri, devletçe tespit edilecek varlıkları oranında satı- şa çıkarılmalı; klüpler, elde edecekleri bu geliri yal- nız spor tesisi ve klüp binası yapmaya harcanmalıdır- lar. Üyeler, bu hisseler karşılığında klüplerin tesisle- rinden yararlanabilmen, hisse senetleri bir kazanç aracı olmamalıdır. Klüplerin, bu gelirleri borçlarına, transfere ve cari giderlere kullanmaları kesinlikle önlenmelidir. Klüplerin birer futbol takımı olmaktan çıkarıl- ması, her yönden topluma yararlı birer kuruluş hali- ne getirilmesi için yapılması gerekenler henüz bilin- memektedir. Sporumuzu yönetenler, Spor Bakanlığı Tasarısındaki hükme rağmen, bir çözüm yolu bulun- madığını belirtmektedirler. NACİ ERTEZ * OTOMOBİL YARIŞI Düşünmeye zaman bulamayanlar Kendilerine “24 saat yarışçıları" denmektedir. Du- rup dinlenmeden, 24 saat devamlı yarışmaktadır- lar. Bir araba içinde iki kişidirler. Biri yorulunca, direksiyona diğeri geçmektedir. Ama, komuta yine birinde kalmakta, diğeri yardımcı sayılmaktadır. "Bütün bir yarış süresince herkes, bizlerin neler düşündüğümüzü merak eder durur. Oysa ki hiçbir şey düşünemeyiz. Çünkü, düşünmek için vakit yoktur. Hattâ yaşadığımızı hissetmek için bile..." Bunları söyleyen, Olivier Gendeblen adlı ünlü bir otomobil yanşçısıdır. 24 saat süren bu yarışlar, otomobil şirketler! ara- AKİS