23 Haziran 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

23 Haziran 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Demir yolları Meclisi idare yerine teşkil edilen mürakıplik Ankara, 22 (Hususi) — Devlet demir yollarının şimdiye kadar iş gören meclisi idaresi son za- manda lâğvedilerek — yeni bir mürakıplik teşkil edilmiştir. Baş mürakıpliğe 500 İira maaşla Ma- liye teftiş heyeti reisi Nureddin bey tayin edilecektir. Sabık mec- üdürlerinden mürekkep bir ifa edecektir italyam tayyareleri Roma 20 ( Hususi) — Şarki Akdenizde bir cevelâin yapan İtalyan tayyareleri - Orbetelloya vasıl olmuştur. M. Musolini bir tayyare ile Orbetelloya gelerek tayyare filosunu teftiş etmiştir. Mütekaitlerin 10 senelikleri Ankara, 22 (Hususi) — Askeri ve milki mütekaitlerin on sene- likleri bütçede bir faslı mahsu- stan verliyordu. — Divan — bu gel a umumi muvazene kanununa mugayir olduğunu söyliyerek itiraz etti. Maliye vekâletile aralalarında yapılan mubabere neticesi bu on seneliklerin eskisi gibi ve fakat bu defa defaten verilmek üzere faslı mahsusundan tediyesi takar- Tür ve muamele kesbi katiyet etti.. Divanı muhasebat mürakıp müal Ankara, 21 ( Hususi ) — Yeni kadroya nazaran — ihtiyacı temin etmek üzere divanı muhasebatça mürakıp — muavinlikleri — imtihanı açılacaktır. —- ingiliz kralı Londraya geliyor Londra, 21 ( A.A. ) — Son zamanda uğradığı — rahatsızlıktan temamiyle kurtulmuş olan İngil- tere kralının 'temmuzun ide bir hafta kalmak üzere Londraya Göneceği resmen bildiriliyor. $ 7 BELKEPEŞ Hi “% Bo çövekleki Üzülar “Amerikafi Ekeprese bankası tarafından . Fasta vaziyet Fransız mebusan mecli- sinde hararetli müzakereler Paris, 21 (A.AY — Mebusan meclisi Ait-Yakup hadisesi hak- kında verilen istizah takrirlerini müzakere etmektedir. Komünist ve sosyalist mebuslardan bazıları- nın — müdahalelerinden — sonra söz Calan M Daladier bu hareketin vasi - mikyasta tertip edilmiş bir plân aksamından birini teşkil ettiği zanmında bu- Tunduğunu beyan etmiştir. M. Daladier cezai tedbirler alınmasını istemiş ve M. Steegin Fastan ayrımasını müteakip sulh- perverane hülül siyaseti yerine askeri bir politika ikame olundu- ğunü söylemişleri M. Briand verdiği cevapta M. Stcegin de, tıpka tâhik umumi vali M. Saint gibi hükümet tarafından verilen ve hiç değiştirilmiyecek olans veçhelerden mülhem oldu- ğunu tasrih eylemiştir. M. Daladicr, ihtiyatkârane bir siyasete rücu / edilmesini — talep bhalesi bazı hadiselere sebep ol- muştur. Müzakereye sahı günü devam olunacaktır. Ankara müzakeratı Perşenbeye kadar itilâfın imzası ümit ediliyor Atlan aöt Bti bey dün Ankaradan şehrimize - gelmiştir. Enis bey gelecek perşembe günü Atinaya hareket eeeceğini, An- karadaki müzakerenin muvaffa- kiyetle neticeleneceğinden emin ol- duğunu söylemiştir. Atina sefiri- miz. gideceği " zamana — kadar itilâfın imza edileceğini ümit et- tiğini de ilâve etmiştir. Enis bey, itilâfnamenin tatbiki- nin bir buçuk sene kadar sürmesi muhtemel — olduğunu, mübadele komisyonunun tatbikat esnasında wazifesine devam edeceğini söy- lemiştir. İtilâf imza edilince Ati- nada dostluk muahedesi müzake- resine başlanacaktır. Muhtelit mübadele komisyonun- da Yunan ikinci murahhası M. Fokas ve müşavir M. Mamopulos dün Ankaradan gelmişleri M. Fokas vaziyetin çok iyi olduğunu, muallâk işlerin yakında halledileceğini — söylemiştir. — M. Fokas, M. Diyamandopulos — ile birlikte Ankaraya gidecektir. Atina 21 — M. Diyamandopu- losa verilecek talimat için bugün hariciye vekâletinde son bir ictima aktedilmiştir. M. Diyamandopulos cumartesi günü Loyd Triyestinonun Stella d' İtalya vapuru ile hareket edecek - paz günü — İstanbula yasıl olacaktır. M. Diyamandopulas İstanbulda — tevekkuf etmiyerek Ankaraya gidecektir. İki otomobil kazası 1 — Sabık köprü kişesi memur- larından Zeki efendi dün Kınıl- topraktan geçerken şoför Yervantın idaresindeki otomobilin sademesine uğramıştır. Ağır surette yaralanan Zeki efendi hastahaneye kaldı mıştır. 2 — Şoför Şevket efendinin idare- sindeki otomobil dün Beşiktaşta Fahreddin isminde bir. çocuğa çarparak mecruhiyetine sebebiyet yermiştir. | Dünkü maç Galatasaray ilk maçta berabere kaldı | İzmir, 21 (Hususi) — Çarşamba günü şehrimiçe vasıl olan Gala- tasaray — birinci — futbol — takımı bügün ölk maçım Altay klübü | ile yaptı. Maç çok heyecanlı oldu ve iki ikiye beraberlikle netice- lendi. Halk maça çok rağbet etmiş, stadyom erkenden spor meraki ları ile dolmuştu. Beş buçukta iki takım sahaya çıktı ve alkış- larla karşılandı. Mutat merasim yapıldıktan sonra | © M. Favlerin riyaseti altında oyu- | na başlandı. İlk dakikalar müteka- bil hücumlarla geçti. Galatasaray yavaş yavaş daha ağır basmağa | başladı ve bir müddet sonra ilk gölünü yaplı. Bu gol Altaylıları daha fazla faaliyele getirdi, devrenin sonuna doğra Altay da . bir gol yaptı, ilk haftayın bu suretle beraber- Tikle nihayet buldu. İkinci devre başladığı zaman Altaylıların daha ziyade canla başla çalıştıkları görülüyordu. Bunun neticesi olarak yedinci dakikada bir gol attı. Altay bu- süretle galip mevküne geçince sıki müdafaa sistemi tatbik etmeğe başladı. | Galatasaraylıların müsavatı tesis | için sarfettikleri bütün gayretler akim - kalıyordu. — Nihayet oyun bitmek üzere iken Galalasaray fırsat bularak ikinci golü de attı ve oyun beraberlikle neticelendi. Pazar günü Karşı yaka ile ikinci maç yapılacaktır. isviçre ile hakem Bern, 21 (A.A.) — Türkiye ile aktolunan hakem ve uzlaşma muahedenamesi, — bir komünist muhalif reyine karşı, reylerin itti- fakile tastik edilmiştir. Tevfik Kâmil B. hareketini — tehir etti Muhtelit mübadele komisyonu reisi M. Rivas ile Türk heyeti murahhasası reisi Tevfik Kümil, ikinci murahhas Nebil, müşavir Kerim ve Nihat beylerin dün An- karaya hareketleri” mukazrerdi. Hariciye vekâletinden gelen bir telgraf üzerine Tevfik Kâmil Bey hareketini tehir etmiş, digerleri | gitmişlerdir. Tevfik Kâmil Bey | bir muharririmize şunları söyle- | miştir : — Bu gün gidecektim. Fakat | bir telgraf aldım hareketimin te- | hiri bildirildi. diger murahhaslar gittiler ben kaldım. Hronika davası Hronika davasına bu sabah ağır cezada devam edilmiştir, Bu gün kararın tebliğ edilmesi muhtemeldir. Sarhoşlukla birbirlerini yaraladılar Beyoğlunda oturan Mehmet Ali beyle arkadaşı Hasan dün sar- hoşlukla birbirlerini ağır surette yaralamışlardır. Mecruhların iki de hastahaneye kaldırlmıştır. Kıskançlık Bir kunduracı zevcesini ağır surette yaraladı Dün Beşiktaşta bir cinayet ol- muş bir koca, genç karısı ile akrabasından bir genci ağır sur rette yaralamıştır. Beşiktaşta — sakin — kunduracı Ahmet efendi bundan bir müddet evel zevcesi Raziye hanımı terk- etmiştir. Dün Ahmet efendi. Ihlamurda gezerken zevcesini akrabasından Tevfik isminde bir gençle beraber görmüştür. Hiddetle yerinden fırlan Ahmet efendi zevcesini ve Tevfik efene diyi boğazlarından - ehemmiyetli sürette yaralamıştır. Tramvayda vefat.. Şehremininde Arpacı mahalle- sinde oturan 55 yaşında Ali bey dün evine gitmek üzere tramvaya binmiştir. Ali efendi bir az sonra rine gelen bir fenalıkla yere düşerek vefat etmiştir. iki arkadaş arasında.. Aksarayda oturan kundura bo- Salih — arkadaşı — Arap kavgaya - tutuşmuştur. Fahri Salihi bıçakla yaralamıştır. Sarhoş aklı! Kadıköy iskelesinde Hüseyin efendinin kazinosunda oturan Mah- mut, sarhoşlukla bira bardağını kaldırıp garson Saniye hanımın | yüzüne atmıştır. Saniye hanım yaralarmış ve hastahaneye kab dırılmıştır. Evkaf ıslah ve tensik edilecek ( Baş tarafı birinci sahifede ) cak Türkiye hudutları dahilin- deki evkaf emlâk nin — vaziyetlerini aslah 1 etmek ve evkaf idaresi — makinesinin zamanın ihtiyacına göre ve yeni bir tarzda tahrik edilmek iç isviçreden bir mütehasıs evkafın islâbi için uzun bir rapor hazır- lamıştır. Evkaf umumi müdüriyeti tara - fından tetkik ve Hükümetçe de kabul edilecek olan bu lâyıhaya göre Evkaf idaresi yeni baştan tanzim ve ıslah edilecektir. Evkaf idaresinin elinde yüzlerce arsa emlâk ve arazı vardır. Bu emvalden bir kısmı bugün evkafa hiç bir varidat temin etmedikten âda günden güne harap bir hale gelmektedir. Evkafa verilecek yeni şeklin vaz'ından sonra Evkaf idaresi 4 sene zarfında bütün emlâki tas- edilecektir. Bu tasfiye netice- sinde varidalı az ve imara muh- taç olan emlâk satılacak, eldeki büyük apartımanlar, hanlar satılan emlâkin parasile evkaf bankası tesis olunacaktır. Bu banka evkafa ait emval ve emlâki idare ede- cektir. Şimdiye kadar doğrudan doğ- ruya evkafa merbut bulunan cami ve saire gibi abidat evkafı meş- rutalarile — beraber belediyelere devredilecektir. Bu kanun üzerine belediyeler, cami ve sair abidatın idaresile meşgül olacaklardır, u meyanda evkafm en mühim kısmımı teşkil eden İstan- bul camileri de Şehremanetinin idaresine tevdi edilecektir. Em: net, bunun için yeni bir teşkilât vücüda getirecel Bu süretle bakımsızlıktan bha- zap olan bazı eski ve tarihi ca- milerimiz daha .dikkatli - surette imar ve hüsnü muhafaza edilmiş olacaklardır. Kadriye hanım tahkikatı Suikasta teşebbüs cürmile maz- nun bulunan Kadriye hanım vp rüfekası hakkındaki tahkikat ev- rakı berayı mütalâa müddeiumuş miliğe verilmişti. Müddeiumumilik esas mütalâasını cumartesi günü tahkikatı idare eden müstantik Hikmet ve Nazım beylere bildire- cektir. Bunun üzerine müstantik- Tik lüzumu muhakeme kararname- sini tanzim ederek maznunları Ağırceza mahkemesine sevkede- cektir . Maznunların bu. hafta içinde muhakeme edilmeleri kuve vetle muhtemeldir. ** Bursa muhakemesi — Mah- kemei Temyizce Üçüncü defa len Bursa taklibi hükümet teşebüsü faillerine ait muhakeme- ye pazartesi günü tekrar devam edilecektir. * Aliye H. ve M. Manniğin ifadeleri almacak — Müstan- tiklik bugün Aliye hanım ve madam — Manniğin — ifadelerine müracaat edecektir. “ * Hamdullah Suphi B. — İse tanbul mebusu Hamdullah Suphi Bey dünkü ekspresle Ankaradan şehrimize gelmiştir. * Boğazda yaz tarifesi — Dünden itibaren Şirketihayriye yaz tarifesinin tatbikine başlamış- tır. Yeni postalar ve gece sefer- leri ilâve edilmiştir. * Yozgatta bir facia — Yoz gat refikimiz. yazıyor: Bugazlıyan kasabasında mantar yiyen on beş kişinin zehirlenerek hastalandık- ları ve bunlardan 3 kişinin tecene nün ettiği kaymakamlığından iş'ar olunması üzerine hükümet tabibi Yafes Nuri bey kazaya izam h- kılınmıştır.- Ölenlerden — maadası mumaileyh tarafından yapılan te- davi ile kurtulmuştur. >* Baronun tenezzühü — Avu: katlarımız dün Seyrisefainin Ka- lamış vapurile bir tenezzüh yap- mışlardır. Bu tenezzühe kadın avukatlar da iştirak — etmişlerdir. Ağır ceza reisi Ferit bey bir nutuk irat ederek bilhassa de- — Şu noktaya işaret etmek ” geçen sene baronun te- ünde kadın avukatlar yok. u sefer onları da aramızda görüyoruz. İnşallah kadınlarımızı yakında a * Tıp kongrası hazırlıkları — Eylülde Ankarada in'ikat edecek olan üçüncü büyük milli Türk 'tap kongrası hazırlıklarına devam edilmektedi Kongre umumi kâtibi Dr. Fah- reddin Kerim ve göz tabibi Niyazi İsmet Beyler, kongreye ait istih- zari bazı mesail hakkında Sıhhat Vekâleti ile temasta bulunmak üzere dünkü trenle şehrimizeden Ankaraya gitmişlerdir. Otomobil taksileri Tasi ücretler tenzilinden sonra bazı taksi saatlerinde bo- zukluk — olduğu — görülmektedir . Seyrüsefez merkezi bütün saatler sıkı bir muayeneye tabi tutmağa karar vermiştir. Muallimler tederasyona aza olacaklar İstanbuldaki bilamum mualli ler, federasyona aza kaydedile- ceklerdir. Şimdiden bu hususta muallim zümveleri faaliyete geç- miştir. Tütün zeriyatı Bu sene muhtelif mmtakalarda öyapılan tütün zeriyatının — geçen seneye nazaran daha fazla oldu- gu anlaşılmıştır. 4 SA ĞAM ee ğ ĞĞi eee eee G Z .