2 Ekim 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

2 Ekim 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sayfaya ait küpürler

Arabaların miktarı azalıyor Geçen sene 4000 araba vardı, bu sene 2400 e indi Arabalar otomobil ve kamyon rekabeti karşısında
 Dü İstanbul mebusu Haydar bey Baş muharrimiz Necmeddin Sadık B. yazdığı bir baş makale ile İstanbul şehrinin tahdidi...
 Yeni gümrük tarifesi Bazı tacirler bu sabahtan itibaren fiatlere zam yapmağa başladılar Yeni gümrük tarifelerinin tatbikine
 Bugünkü hava Bir haftadan beri devam eden yağmurlar nihayet kesildi, bu sabah hava açtı. Yeşilköy — rasat merkezinden verilen
 Dikkatler: Gülünç !.. Kadın birliği Avrupadan, ecnebi -bir mutahassıs  getirmek istiyor. “Biliniz bakalım, ne mutahassısı ?,

'T Memleketimizde 33 cins takı varmış. Demek ki bu AKŞAM Fakat 33 rakı fabri- kası yaşatan bu memle- 83 nevi rakının hepsi kette, 3 tane ilim ve ede- satılıyor... biyat mecmuası yaşamı- yorl Sene 12 — No: 3941 ÇARŞAM'BA — 2 Teşrinievel 1929 y A Fiatı 5 kuruş Çinde dahili harp tekrar başladı Emanetin hududunu daraltmalı mı? Haydar beye göre İstan- bul nasıl imar edilebilir? İstanbul mebüsu Haydar be, Baş muharrimiz Necmeddin Şadık B. yazdığı bir baş makale le İstanbul şehrinin tahdidi şehremini Muhiddin beyi ni neşrettik. Baş muharriri- mizin ortaya attığı şehrin tahdidi fikri etrafında lehte, aleyhte söz söyleyecek zevat vardır. Bu münasebetle esbak şehremini mebusumuz / Haydar. beyle de görüştük. Haydar bey dedi ki: Yeni gümrük tarifesi İstanbulu bir darülfünun şehri yapmalı ve yeni varidat bulmalıdır tahdidine imkân yok- İstanbulun mahallesi, Meselâ Boğazı, İstan- bul hududu haricine nasıl brakır, nasıl istisna ederiz? Üsküdar bu- günkü menabüle nasıl idare edi- Tir? Cemil paşanın vaktile vücude getirdiği bugünkü beledi teşki- lâtta çok isabet vardır, idare ve tecrübe bu isabeti ispat etmiştir. — Şebir dahilindeki — hareket Bunun tabiatile bir tahdide doğrü| gittiği misal olarak gösteriliyor? — Bu nevi tekâsüf —meselâ Budapeştede de — vardır. Budin, Peşteye mu: ir? İstanbulun imarı — için ” varidat “menbalarını çoğaltmak lâzımdır. 400 bin lira sarfile İstanbulda meydana getirmek, gaz dopolarını tevsi etmek ve- Boğaziçinde 525 bin tonluk büyük ve otomatik nun Hıhçıg tesisi muvafık deği- etrafı mahalledir. Muhiddin bey de bu üç mühim işi başarabilmek için bu günlerde meşgul oluyor. Bu ( Devamı ikinci sahifede) | f Bazı tacirler bu sabahtan itibaren fiatlere zam yapmaga başladılar Yeni gümrük tarifelerinin tat- bikine başlanmıştır. Dün akşama kadar malının beyannamesini alan- lar eski tarife ürerinden resim vereceklerdir. Bizimle ticaret mu- ahedesi yapanlara muahededeki ahti tarifeler tatbik edilecektir Şimdiye kadar hükümetimizle ticaret muahedesi yapan devletler şunlardır :- Fransa, İngiltere, İsveç ve Romanya, Diğer devletlerle de muahede- ler yapılmak üzeredir. Rusya ile müzakere bir kaç gün sonra bitecektir. Amerika ile aramızdaki ticaret muahedesi dün akşam imza edil- miştir. Bu münasebetle bugün Ankarapalasta — Amerika — sefiri şerefine bir ziyafet ve Yeni gümrük tari bikine başlanması üzerine bir kısım tüccar mallarına derhal yüzde 20-30 nisbetinde zam yap- mışlardır. Bazıları ise ellerindeki | mal bittikten sonra zam edecekle- Gümrük tarifesi en yünlü — kumaşlar üzerinde tesirini gösterecektir. Havayici zaruriyeden olan eş- ygya - gelince » peynir ve Me nnn L Mühin zamlar vardır. Cava, Bom Sirkeci gümrüğünde elân yığılı duran eşya bay, Mısır. pirinçlerinin - fiatleri şimdiden yükselmeğe başlamıştır. Ecnebi peynirlerinin gümrük res- mi de artmıştır. Keza vejetalin denilen nebati yağın kilosuna | yüzde 30 kadar zam yapılmıştır. Gümrükteki eşya gümrük tarifesi münase- Yer betile tüccar tarafından getirtilen | eşyadan bir kısmı gümrükten çe- kilmiş, bir kısmının da beyanna- meleri verilmiştir. Mamafih güm- | rükte ve antrepolarda bekliyen daha bir çok eşya vardır. Yarınki Çarşambar, ve Perşembe günleri gazetemiz Ön iki sahife olacaktır MDikkatler: Gülünç! Kadın birliği Avrupadan, ec- obi -bir mulahassıs — getirmek istiyor. “Biliniz bakalım, ne mu- tahassısı 2, diye sorsam - eğer madınızsa, - dünyada - bulamaz- sınız .. Dikiş, biçki mutahassısı Hayır. — Çocuk ve terbiye mutahassısı mt 2... O da değil! Asla!.. Analık, aşina, hezar fen bir âlim mi? Ne gezer .. Kadın berberi, ma- nikür filân m Yoksa kızları- mıza ticaret, daktilo dersi vere- cek bir muallim mi? Hâşâ ... Acaba hanım kızlarımıza hasta bakıcılık öğretecek bir hemşire mi geliyor? Sümme hâ, Bilemediniz Kadın birliği dik ilmine celbediyor, evet, polis mutahas- sısıl.. Hattâ hükümetten de, ka- dınlar için bir ..... polis mektebi açılmasını — istiyor , kadınların polissolmasında ısrar ediyormuş! Acaba, kadın birliği, Türk ha- nımları için, bu kadar meslekler arasında, münasip bir iş bula- madı da polislikte mi karar kılmak istiyor ? Bize öyle geliyor ki, kadın birliği, kendine - reklâm olsun diye şatafatlı, gürültülü, batacak, aykırı, münasebetsiz teşebbüler peşinde koşuyor... Kadın polis olur mu Bazı memleketlerde var amma, oralarda bu gayrı tabil şeyleri, izd: böyle bir | Ahtiyaç ve zaruret değil, henuz imkân bile yok. Bugünkü hava Bir haftadan beri devam eden yağmurlar nih: Sabah hava açtı. Yeşilköy — rasat merkezinden ve- rilen malümata göre bugün hava ee açık olacaktır . Hava — akşama doğru fif — bulutlu olacnktır Rüzgâr cenup ve şark istikamet- lerinde esecektir. Bugün düne nisbetle sıcaklık artacaktır.Dün en fazla sıcaklık 15 dereceydi. Bu sabah hararet 15 derece olmuştur. Bugün Karade- nizin şarkı, Trakya, garbi Anado- luda hava bulutlu olacaktır. Maliye- vekili Maliye vekili Saracoğlu Şükrü B. şehrimizde bir hafta kadar kalacaktır. Vekil B. bugün inhisar idarelerile kambiyo borsasını ziya- W ret edecektir. gazetelerde o garip havadisi oku-| Tabahat, ahçılık mutahassısı mı? | İngiltereden bir POLİS mutahassısı | dığı malümdur. Geçen sene şeh- Arabaların miktarı azalıyor Geçen sene 4000 araba vardı, bu sene 2400 e indi Arabalar otomobil ve kamyon rekabeti karşısında mesleklerini bırakıyorlar Şehrimizde araba adedinin azal- | avdet zamanı olduğu için araba- lara bu da iş çıkarıyor. Fakat bu mevsim işleri her —— G l idişle arabacilık bir kaç sene di 'oralar at Dale caktır. Darülfünunda Ders programlarında bazı tadilât yapılacak Darülfünun edebiyat faklilte- sinde yeni bir şube açılacaktır. Bu şube filoloji olacaktır. Filoloji şubesinde lâtince, rumca, arapça, acemce dersleri okutulacaktır. Edebiyat — fakültesinde — bazı derslerin ilgası da düşünülüyor. rimizde 4000 ların yüz yük arabasi Gecen seneye nazaran şehri- mizdeki araba adedi çok azal- mıştır. Bu sene araba 2400 € kadar inmiştir. Arabacıların ekserisi arabalarını satıp yerine kamyon almaktadır- lar. Araba sahibi olmuyan eski arabacıların ekserisi tütün depo- | larında amelelik etmektedirler. — | Mevcut arabalar Yemiş,Sirkeci Perşembe pazarı, Kasımpaşa odun iskelelerinde çalışıyor. Arabacı- İiğin en faal zamanı bu mevsim- dir. raba vardı. Bun- lisi fayton, diğerleri caktır Eu meyanda şerhi mütün dersinin | Bu mevsimde odun ve kömür | ilga edileceği kuvvetle söylen. iskelelerinden evlere odun ve | mektedir. Bundan başka Arap | kömür taşımaktadır. edebiyatı tarihi dersi filoloji şu- K — Yahu, senin karın sarışın mı, esmer mi? — Vallahi bilmem monşeer, sabahtan beri eve uğramadıml..