9 Şubat 1930 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

9 Şubat 1930 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

ahife 6 Tıbbi müsahebe Verem mikrobu. insanları Beşeriyeti - kemiren, ıztırap ve acı içinde perişan, senc- lerce yataklara esir eden veremin gebebini, —mikrobunu bepimizin iyice bilmesi, bunun kuvvet ve kabiliyeti hayatiyesini öğrenmesi çok lâzımdır. Veremin sari olduğunu ilk defa 1868 tarihinde) (Villemin) göster- miştir. Bil'âhare Aamili marazı (1882) de (Robert Koch) bulmuş ve mütalea etmistir.. Onun namma izafetle bu mikroba ( Basille de Koch) denmiştir. Mikrobun — mühtelif eşkâli o- makla beraber Koch basili şaraiti | tabüyede insanlar için ve bir çok hayyanlar için amili marazdır. Verem mikrobunun kabiliyeti bayatiyesi maruz kaldığı şeraite göre tahavvül eder. Verem mikrobunun — hararete karşı mukavemeti bulunduğu yerin şartlarına göre değişebilir. Kuru bir yerde ratıp bir yerden ziyade mukavemet eder." Verem - basili Münleşir ve münakis ziya muva- cebesinde hava ratıp ise (5) gün- de, yabis ise (22) günde kuvvetini kaybeder. Eğer ziya doğrudan doğruya temin ederse altı saatte | telef olur. Güneşin altında bir saatte yaşar. Bundan tozların ve eşyaların — hastalğın sirayet ve naklinde ne mühim rol oynadık- ları anlaşılır. Sütteki mikroplar galeyan dere- cesinde katiyen ölürler. Sütü (5-10) dakika galeyan derece- sinde kaynatmak maksadı temin eder. Bizde ailelerin yaptığı gibi sütü kaynaymca indirmek hata- dir. (5-10) dakıkadan kaynatmak ta doğru — değildir. Fazla kaynayan sütlerin terkipleri bozularak — istifnde edilmiyecek bir hale gelir. Bilhassa süt içen çocuklarda bu suretle kemik has- | talıkları görülebilir. | Yübusete karşı mukavemeti—Yü- busete karşı mukavemeti hakkın- | daki fikirler muhteliftir. Kurutul- muş balğamlarda bazı müellifler | kuvvei hayatiyesini kayip ettiğini iddia ediyorlar. (Küss) kuru bab ğamlar ziyaya maruz kalırlarsa 'on beş gün, karanlıkta ise on se- kiz gün kuvvei hayatiyesini mu- hafaza ettiğini bildiriyor.. Sudaki mukavemeti — (Seine) nehrinin suyu içinde insana-mah- | sus verem basilinin (70) gün canlı | kaldığı ( Ehantemesse) ve (Widal)- nin taharriyatile anlaşılıyor. | Muzadı taaffünlere karşı mı vemeti — Muzadı taaffünlere karşı verem / kültürünün — mukavemeti azdır. İfrazat ve nesie derununda ise mukavemeti daha fazladır. ( Yersin )e nazaren ” kültürdeki Koch basili yüzde bir asitfi içinde tahassür tevlit n muzadı. taaffünler bir az te'sir gösterirler. (Süblüme)nin vereni mikrobuna karşı te'siri azdır. Çünki süblüme mevadı zülâliyeyi tahsir eder ve mikrobun etrafın- da onu muhafaza eden bir gışa husul getirir. (Vincent) yüzde on (s0ude) mahlulü ile balğamları altı saatte takım edebilmişi Verem mikrobu (ciğer, cilt,emi yes. veremlerinde de — bulunur. Verem — vücudumuzdaki — azanın hepsinde olur. Verem mikrobunun dört nev'i vardır. - İnsan veremi basili - İnsanlarda veremi ekseriyetle yapan bu mik- roba hayvanlardan (kobay) ve (maymun)lar çok hassastır. İnsan veremine karşı (keçi) ve (köpek) pek ziyade mukavemet eder, Çinek)ler bu basilden güç müte- essir olurlar. — İnsan veremini yapan bu mik- zop insanların ifrazatı dereniye- O eiüden tefrik olunur. Bu mikrop ü İngilterede geçen ay yağan şiddetli ğmurların tesirile bir çok nebirler taşmış, çok geniş arazi su altında kalmıştı. Kısa bir fasıladan sonra yağmurlar tekrar başladı ve gene bir çok nehirler taştu Kabaran nehirlerin arasmda “ küçük kasabaları i 'aymis,, te vardır. Taymis'in suları Londra'nın kenar Mmahallelerini ve civardaki etmiş, sokakları kâmilen su basmıştır. Bir kaç günden beri Londra'nın kenar mahalleleri Venediği andırıyor. Evlere sandallar, kayıklarla gidi geliyorlar. Yukarıdaki resim evinden araba yerine sandala bi: Fransa sahillerinde şiddetli fırtına bir aileyi gösteriyor. Bu sene kış Avrupanın her tarafında hafif geçiyor. Fakat denizlerde, bilhassa Atlas Okyanosunda şiddetli fırtmalar eksik olmıyor. Geçen hafta fransız ve portekiz sahillerinde çok şiddetli fırtınalar kadar çıkıyordu. Dercettiğimiz resir Kruvazörün güverte: küçük bir çomak gibidir. Mikros- kobun altında bir sıra noktalar, hubeybat halinde görülür. Ve gayet kuvvetli zehirler çıkar.. Sığır veremi — Hayvanatı ba- kariye, kedi ve maymun bu cins mikroptan çok hassastır. Tavuk- larda biç bir tesiri yoktur. Sığır veremi ile insan veremi lığır hakkındaki fikirler çok münakar şalıdır... Bununla — beraber- sığır cinsi insanlarda — nadir meyyitlerin — yüzde yirmisinde, ve veremli çocukların sık sık dalgalar resim fırtınanın şiddeti hakkında bir fi iküm sörmüş, bir çok vapurlar kazaya uğramışlardır. Fırtmada dalgalar bazan seki vermeğe kâfidir. remi görülmüştür. Bu bağırsak veremlerinin yarısında verem mikrobu bulunmuştur. Burada iyi kaynamamış- sığı verem mikrobunu havi inek sü lerinin çocuklar için nakadar teh- likeli olduğunu düşünmelidir. Kuş veremi — Tavuklara şid- detli tesir eder. Bu cins verem mikrobuna karşı köpeğin muka- vemeti fazladır. Soğuk kanlı hayvanların. vere- mi — Bu güne kadar bu cins insanlarda görülmemiştir. İasanlarda — bu' * mikröplardan on metre irtifaa ir ingiliz kruvazörünün iki dalga arasına gömüldüğü zamanki halini gösteriyor. ipürmüş, vapur güçlükle yoluna devam edebilmiştir. Yukarıdaki te birinde ibtidai bağırsak ve- | hangilerinin veremi teşkil ve tev- lit ettiği tetkik edilmiştir. Müte- verrimlerde Koch basillerinin cins- lerine bakılmıştır. 732 Ciğer vereminde 727 İnsan veremi 4 Sığır veremi 1 Kuş veremi görülmüştür. Halbuki vücukta ki diğer aza- ların veremlerinde Sığır veremine daha çok tesadüf edilmiştir. Her üç cins verem mikrobunun insan için muzur olduğu muhak- tır. Gelecek yazımızda - verem mikrobunun — uzviyetimize hangi noktalardan girdiğini göreceğiz. © Di Ekrem Emin” Çeşme meydanlı.. Çeşmemeydanlı Hüseyin; orta boylu , gamsiz bir adam , nev'i şabsına münbhasır bir komik , cadde — ortasında hokkabazlıkla insan soyan bir sanatkâr. Çeşme meydanlının bütün yan- kesicilik vakalarında bir hususi- yete nazarı dikkati celbeder , © da şudür: Şehrin maruf caddelerinden birinde Çeşme meydanlının birden bire bir şahısla kucaklaştığım görürsünüz. Hüseyinle bu meçhul adam arasında başlıyan muhave- reye bakın: — Ah iki gözüm, sen nereler- deydin, aşkolsun yahu, arayıp sormak şöyle dursun bir mektup bile göndermedin. — Affedersin bea seni tamya- madım, kusuruma bakma, her halde uzun bir zaman görüşme- miş olacağız. — Nasıll Beni tanımadın mi?. Teessüf ederim. Demek bu kadar eski bir arkadaşımı unuttun hal Yazık- lar olsun sana. Allaha ısmarladık. Beni hatırladığın zaman gel beni bul, ancak o zaman seni affederim. — Dur gitme birader, kendini tanıt. — Artık senin yanmda bir dakıka bile durmam. Benim kim olduğumu düşün, bul. Allaha 15- marladık. Meçhul adam düşüne dursun, Çeşme meydanlı adamcağzı kucake ladığı zaman parasını aşırmıştır!.. Bir müddet sonra bu meçhul zat; sahte dostunun usta bir yankesici olduğunu anlar. Fakat Hüseyini bulmak kabil mi? O gitti gider: Çeşme meydanlı bazan Istanbulda oğlunu aramağa gelen bir köy- lüye rasgelir. “Ah! Senmisin babacığım, beni tanımadın m? Ben senin oğlunum ,, diye kö; kucaklar ve tam bu aralık para- sinı aşırır. Çeşme — moydanlının bu tarzdaki menakıbı hatsiz he- sapsızdır. İkinci ceza mahkemesinde Çeş- me meydanlı Hüseynin muhakeme» si tuhaf bir sinir buhranı içinde cereyan etmiştir. hatta bir aralık mahkemenin — kudsiyet ihlâl etmek istemiyenler bile kahka- halarını zaptedememişlerdir. Bam safdilleri — kucaklayarak soyan Hüseynin maceralarına gük memek mümkün değildir. Şahitler dinlenmiş, tahkıkat kâfi görülmüş- tür. Mahkeme heyeti; Hüseynin, sa- bıkalarını nazarı itibara alarak, | 8 ay hapsine karar vermiştir. BEZEREE Z Bütün dertlerinizi Küçük ilânlarımızla derhal halledebilirsiniz. Çünkü: AKŞAM Türkiyenin en çok okuyucusu olan gazetesidir. Bir defa tecrübe kâfldir