11 Kasım 1931 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

11 Kasım 1931 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

EE. A Bem İ 8. Vi in —2— rm kem > KA Air dei ö ML EN irk le E, m TT 1931. Sigorta tarifeleri Nakliye sigortası da indirilecek Iktisat vekâleti ticaret odalarının fikrini sordu Sigorta tarife komisyonu nakliye tarifelerini tetkike başlıyacaktır. Yangın tarifelerinde olduğu gibi, nakliye (tarifelerinde de bazı tadilât yapılacak ve tarife indiri- lecektir. Iktisat vekâleti nakliye tarife- leri hakkında ticaret odalarının da fikrini sormuştur. Odalar mevcut nakliye tarifelerinin ticaret işle- rine olan tesiri hakkında birer rapor hazırlıyacaklardır. Burapor- lar sigorta komisyonu tarafından tetkik edilecektir. Umumiyeti itibarile tüccar nak- liye tariferinin indirilmesini istiyor. Izmir dereleri kurutuluyor İzmirde Karşıyakada Soğuk- kuyu - Ahırkuyu deresinin temiz- lenmesine başlanmıştır. Dere mec- rasındaki molozlar,lkumlar kâmilen temizlettirilmektedir. Civardaki köyler; köylerini teh- likeden kutaran bu dereden kur- tulmak için devam etmektedirler. Sahte şahadetname İzmir polisi bir odacıyı yakaladı Izmir gazeteleri yazıyor: Zabı- taca Millet mektebi şehadetna- melerini taklit eden bir sahtekâr yakalanmıştır. Maarif idaresinde odacılardan biri hakkında zabıtaya vuku bülan ihbar üzerine mumaileyhin üzeri aranmış ve bir resmi mühür ile maarif müdürü Naili beyin imzasım (muhtevi bir mühür bulunmuştur. Odacı ifadesinde maarif me- murlarından bir iki kişinin de kendisi ile beraber olduğunu, resmi mühürüm bir müddet evvel maarif başkâtibi Necati beyin masası gözünden kaybolan resmi mühür olduğu ve sahte olarak beş on lira mukabilinde doldur- duğu millet mektebi şehadetna- melerine ilsak edilen fotoğrafları bu mühürle temhir ettiğini itiraf etmiştir. Tahkikata devam olun- maktadır. At koşuları Balıkesir koşuları gelecek hafta başlıyor Balıkesir 10( Hususi ) — Önü- müzdeki cuma yarış ve ıslah encümeninin tertip eylemiş oldu- gu son bahar at koşuları başla- yacaktır. Teşkil edilen koşu heyetleri on beş gündenberi çalışmaktadır- lar. Dört hafta devam edecek koşular (oOiçin İzmir İstanbul vilâyetlerinde tanınmış atlar gel- miştir. Nola, Sada ve gazal koşuya iştirak edecek atlar meyanındadır. Koşuya çok ehemmiyet verili- yor. İzmir, Brusa Karacabeyden buraya her gün kalabalık bir meraklı kitlesi gelmektedir. Fransız - Bulgar ticari müzakeratı Sofya, 8 (Hususi) — Hukümet hariçten ithal edilen şarap, kon- serve, sabun ve bazı mensucattan alinan resimlerde yüzde ikiden yediye kadar bir tenzilât icrasına karar vermiştir. Bulgarlar, bu tenzilâta mukabil, Fransanın ken- dilerinden buğday ve tütün müba- yaası için müzakerata girişmiş- lerdir. Memur kooperatifi Izmirde memurlar için bir mağaza açılıyor İzmir, 9 — Izmirde bir memu- rin kooperatifi teşkil edileceğini yazmiştık. Bu kooberatifin bir de bakkaliye kısmı bulunacaktır. Memurin kooperatifi, bir istihlâk kooperatifi olacaktır. Kooperatif Izmirde bir mağaza açacak, me- murlar her nevi ihtiyaçlarını ko- operatiften ucuzcatedarik edecek- lerdir. Kooperatif bilhassa küçük me- murlar için faydalı olacaktır. Çünkü büyük memurlar; ber türlü ihtiyaçlarını, bilhassa kışlık yağ ve saire ihtiyaçlarını civar kazalar pazarlarından kolayca ve ucuzca tedarik edebilmektedirler. Hattâ kazalarda tavuklar otuzbeşer otuz, kuruşa satılmaktadır. Izmirdeki pahalılık (O malümdur. Kooperatif; (küçük memurların maişet * mücadelesindeki müşkil vaziyetlerini ıslâha yarıyacaktır. Su ortasında.. ETER Çinde, Hankösu havalisindeki müthiş feyezanlar devam ediyor. Elân yüzlerce şehir ve binlerce köy su altındadır. Su felâketi yetmiyormuş gibi Hankesudaki büyük petrol depo- ları da ateş almış, suların ortasın- daki yangın günlerce sürmüştür. Burada binlerce tonluk petrol yanmıştır. Yukarda bu yangının uzaktan manzarası görülüyor. Korsika şakileri Fransa Korsikayı temizlemeğe karar verdi Paris, 9 (A.A.) Matin gazetesi, Corsikayı tathir etmek için ka- raya çıkarılmış olan ve 1.400 jandarma ile seyyar muhafızlardan ibaret ve bir jeneral ile mütead- dit zabitlerin kumandası altında bulunan ve mitralyözler, zırhlı otomobillerle mücehhez olup ya- kında faaliyete geçecek olan ve hakikaten bir orduya benzeyen kuvvetler hakkında yeni tafsilât vermektedir. Bundan başka beraberlerinde köpekleri bulunan 100 kadar po- lis te sahil boyunca Makis denilen arazi dahilinde yapılacak harekâta iştirak edecektir. Sahil boyunda, firarlara mani olmak için 5 sahil muhafız gemisi bulumaktadır. 500 tevkif müzek- keresi çıkarılmıştır. Ajaçango 8 (A.A.)— Şakilerden Bartoli ile cürüm ortağı oldukla- rından dolayı zan altına alınan bir çok kimseler tevkif edilmiştir. Bir kaç yüz jandarma ile bir çok makineli tüfek ve zırhlı oto- mobil karaya çıkarılmıştır. Bu jandarmalar Bartolinin karargâhı nazarile bakılan bir köyü işgal etmişlerdir. A Gizli teşkilât Bulgaristanda komünistler Yeniden bir çok evrak ve vesikalar bulundu Sofya 8 (Hususi) — Bulgaris- tanda, meydana çıkarılan gizli komünist şebekesi etrafındaki tahkikat devam ediyor. Şimdiye kadar yapılan tahkikat, pek şayanı dikkat bir çok noktaları meydana çıkarmıştır. o Komünistl merkez komitası azasından olup, tevkif edileceği sirada polise ateş ettik- ten sonra intihar eden Kofariyefin bu gizli teşkilât şebekesi Jarasında irtibat vazifesini görmeğe memur edildiği meydana çıkarılmıştır. Müsadere edilen evrak ve ve- saik meyanında bir şifre kitabı, ve komünist propagandasına Le- histan, Ispanya, Almanya ile Bul- garistanda kermi verilmesi hak- kındaki Enternasyonalın evamir ve talimatı vardır. Gazeteler tara- fından neşredilen tafsilâta göre cemiyetin bütçesinde, Subranya- daki müstakil amele mebuslarından alman paralar da vardır. Şimdiye kadar 44 kişi tevkif edilmiştir. Hindistanda Müslümanlarla Hindular ihtilâfı Bombay 9 (A.A.) — Kişmirde vukua gelen yeni kargaşalıkların Hindularla müslümanlar arasında umumi bir ihtilâfa (sebebiyet vermesinden korkulmaktadır. Valii umuminin vermiş olduğu emirlere rağmen Pençap'tan ge- len ve halinde bulunan müslümanlar (OKişmire girmiş- lerdir. Hindular Haydarabat'ta, Behu- mal'da ve müslüman hükümdarlar tarafından idare edilmekte olan diğer memleketlerde kargaşalıklar çıkarmak tehdidinde bulunmak- tadırlar. : Almanyada bir grev Berlin 9 (Hususi) — Kolonya- daki madeni imalât fabrikalarında faaliyet durmuştur. 12,000 amele terki işgal yapmıştır. 8,000 amele henüz greve iştirak etmemiştir. Ibtilâl vaktile fabrikatorlarla ka- rarlaştırılan ücretlerin tenzili te- şebbüşünden ileri gelmiştir. Rusya - Amerika Amerika, Rusya ile mua- mele yapılmasını istemiyor! Londra 9 ( Hususi) — New - Yorktan Deyli Telgraf gazetesine bildirildiğine göre Amerika ticaret nazırı Rusya ile ticari münakalatı bulunan müesseselere teminatlı ve ve teminatsız ticari muamelede bulunmamalarını ihtar etmiştir. Berlin polisi de hırsız ve dolandırıcıların peşinde | | Berlin 9 (A.A) — Her türlü | cürümlerin tezayüdü münasebetile ve bilhassa dolandırıcılık ve hır- | sızlığın artması dolayısile Berlin | polisi endişe içindedir. Polis mü- düriyeti, bu gibi kimselerin faa- liyetlerine hatime çekmek için | hususi tedbirler ittihazını derpiş | eylemektedir. | Yakında polis müdüriyetinde fevkalâde bir içtima aktedilecek ve bunda alâkadar muhtelif ida- relerin mümessilleri hazır buluna- caktır. Kış aylarında müdüriyetin | kalem müstahdemleri, cinai işleri takip ile meşgul olan polisin emrine verilecek ve polis kuvvet- leri ayni zamanda münakalât memurları ile takviye edilecektir. AKŞAM"ın tefrikası: No 31 11 Teşrinisani KIVIRCIK PAŞA Büyük Milli Roman Müelmfi: Sermet Muhtar Seher hanımla sokağa çıkmış Şişman Yankoya uğramıştı Paşa, çenesini tutarak oğunur- ken ağzını açmayorsa da muhak- kak içinden, teresler! peresengini okuyordu. Bir haftaya yaklaşmıştı ki paşa konağın içinde eli ayağı bağlı bir vaziyette idi. Yani meselenin duyulduğu, hanım efendinin ülti- matomu dayadığı, senedin imza edildiği - geceden beri haftayı bulmuştu. o den beri paşanm hali berbatdı.. Sabahleyin arabanın hazır oldu- ğunu duyar duymaz İsmail ağayı yanma alarak konaktan çıkıyor, ikindi olmadan da erkencecik dö- nüyordu. Şüphe uyandırmak korkusile her halden, her hareketten çeki- niyor, bahçeye çıkayım derken nazarı dikkati ocelbederse diye vaz geçiyor, bitişik arsanın kirizme- sine bakmağa giderken, sokağı gözetleyor zannını hasıl ederse diye geri dönüyor, söz söylerken ne diyeceğinden, yürürken ne tarafa adımını atacağından, hattâ öksürmekten, aksırmakdan kor- kuyordu. Hanım efendi senedi imzalatıp aldıktan sonra siyaset icabı Pa- şanın yeminlerine ve inkârlarına inanmış gibi bir vaziyet takınmış, eski tavrı, muameleyi pek değiş- tirmemişti. Yalnız, sinirlerim hâlâ yatışmadı! Nakaratile üst perde- den aşağı inmeyordu. O gece, misafirler gidip de Paşa, ayaklarının ucuna basa basa, yatak odasının kapısından bakınca, mutadı hilâfına hanım efendiyi yatakta bulmuş, oda hiç doymamış vaziyette uyuyur gibi kn var ir müddet mendrin kenarına ilişerek olanı biteni, geçirilen tehlikeyi gözünün önüne getirmişti. Hanım efendinin işi nereden haber aldığını, bu haltı kimin ettiğini düşünmüş, bir türlü kes- tirememişti. Çeşmicellât ( Tirifeleğe paşanın koyduğu isimdi) Tahir mollanın evine geleli bir ay olmuş, olma- | mıştı. Evde, hem yaşlı başlı el ulağı vazifesini görecek, hem de yemeği pişirecek kadın, Şehri efendinin Edirnekapılarına (Okadar gidip araya, sonra bulduğu merbu- me üçüncü bareminin validesi Seher banımdı. Rum hizmetçi de, Şişane karakolu civarındaki (Müs- tahdemin idarehanesi ) nden gene bizzat Şehri efendi tarafından tutulmuştu. Ahbap, komşu diyerek eve | kimse gelip gitmemiş, Çeşmicel- lât ta yabancı bir kimse ile gö- Seber rüşmemişti, Yalnız iki ş, bir defa- hanımla sokağa çıkm | meşhur sında, bazı iç çamaşırı filân almak işman Yanko'ya uğramış, efasında da kendi elile udu intihap) için Galatadaki meşhur, Manolun dükkânma gitmişti. Mesele, Şehri efendi ile de uzun uzadıya münakaşa edilmişti. Şehri, hanımefendinin evvelce kendisile görüştüğünü, üveyi kızının nikâ- bına dair lâf oldu izlemekle beraber bu mn kimsenin boş atıp dolu tutan takımından idüğini, hanımefendi- deki kanaatın iki kere iki dört gibi kestirme bir zan olmadığını, şüphe ile bu işe girişdiğini, şüphe- sinin de izale edildiğini, artık cayı endişe bir cihet kalmadığını temin etmişti. Bu fikir akla da mülâyimdi. Asabi kadın bir zan ve şüp- heye kanmış olamaz mı? Katiyen inanmış olsa işi bu kadarcıkla geçiştirir mi ? Küplere binmez mi ? Kıyametleri koparmaz mı? Konağı altüst etmez mi? Cinleri bir defa basına üşüş- meyi görsün, gözü dünyayı gör- mez, yapacağını yapar mı yapar! Bu ibtimaller hatırına geldikçe nefesini biraz daha rahat almağa başlamış, mindere daha yerleşe- rek yayılmıştı. Hanım efendi, arasıra kımılda- makla beraber uykuda idi. Paşanın bütün aklı, fikri bir taraftan Çeşmicellât'ta, bir taraf- tan karısının korkusunda, yatağa girmiş, uyku bastırıncıya kadar sıkıntıdan kıvranmıştı. Ertesi gün, ertesi akşam, daha ertesi günler bu meseleye dair bir daha lâf açılmamıştı. İşte on gündür vaziyet bu merkezde idi. Çeşmicellât paşanın gözünde tütüyordu. Daima, rüya görüyor gibi, gözünün önünden hiç ayrık dığı yoktu. Her akşam, Şebriyi Tahir mol- lanın evine koşturuyor, pek mü- him husus zımnında bu akşam gelemiyecekler, Sarayda kalacak- lar! diye haber gönderiyor, ertesi akşam aynı haberi tekrar ettiri- yor, boyuna. Bu gece mabeyinci falan zatın konağındalar! Bu ak- şam falan paşanm davetine icabet mecburiyetinde kaldılar! © yollu sözlerle odalığı oyalıyorlar. (Devamı var) Teşekkür Beyazıtta cumhuriyet caddesinde Hasanpaşa fırını elli üçüncü senei deveriyesile iki yüz atmış ikinci kandili idrak etmekle İ ve bu kere şerefhulül eden Recebi şerif o kandili odolayısile bütün müşterilerini hürmetle tebrik ve rağbetlerinin devamını temenni eder.