21 Kasım 1931 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

21 Kasım 1931 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sayfaya ait küpürler

Ankara, 20 (Hususi) — Büyük Millet Meclisi yarın toplanarak mali ve iktisadi meseleler hakkında müzakerelere başlıyacaktır.
 Gümrüklerde Bugü;_d;m_allarm kaydına davam edilecek Gümrüklerde eşyası olanların, mallarını tescil muamelesine bugün de devam
 Dersim şakileri Alınacak yeni tedbirler kararlaşhrıldı Diyarıbekir 19 — Dahiliye vekili Şükrü Kaya bey  refakatindeki zevat
 Dün geceki yangın Dün gece Balatta bir ev yandı, yedi yaralı var Hastahaneye kaldırılan yaralılardan iki kadınm hayatı...
 Istanbulda kış başladı Sert bir rüzgâr ortalığı soğuttu, yağmur devam ediyor Z < Bir tramvay istasyonunda tramvay bekliyenler

Büyük Millet Meclisi iktisadi buhrana karşı alınacak tedbirleri bu hafta müzakere edecek. Dün gece Balatta çıkan bir yangında ikisi ağır olmak üzere yedi kişi yaralandı. .Sene 14 — No: 4711 — Fiatı beryar 5 bi CUMARTESİ - — 21 Teşrinisani 1931 Telefonlar: Tahrir 21686 — Idare 21434 — Klişe 20113 ği Iktisadi buhr: buhranla mi mücadele Meclis iktisadi meseleleri müzakereye başlıyor Yeni ve mühim bir takım tedbirler alınması muhtemeldir Ankara, 20 (Hususi) — Büyük Millet Meclisi yarın toplanarak mili ve iktisadi meseleler hakkın- da müzakerelere başlıyacaktır. Bu meselelerin başında milli iktisa- diyatı koruma kanunu geliyor. Yeni kanun resmi ve hususi mü- esseselerdeki memur ve müstah- deminin maaşlarından - alınacak vergi nisbetini tayin etmektedir. Mecliste cereyan edecek müza- kerenin çok ehemmiyyetli olacağı anlaşılıyor. Bu münasebetle başvekil, maliye ve iktisat vekilleri beya- natta bulunacaklardır. Bir çok hatip söz alacaklardır. Mebuslar arasındaki cereyan, bütün dünyada tesirini gösteren iktisadi bubrana karşı durabilmek için (o fedakârlıklara (katlanmak lâzım geldiği merkezindedir. Yal- nız millet bu fedakârlığı yaparken bir kısım kimselerin ihtikâr yolunu tutmalarına ve bu buhranlı devirde gayri meşru kazançlar teminine kalkışmalarına katiyen meydan verilmemesi isteniyor. En küçük Bugün Mecliste bayanatta bulunması muhtemel olan başvekli Ismet paşa ibtikârı yapanlara karşı en şiddetli cezalar verilecektir. Iktisadi buhrana karşı alınacak tedbirler yalnız ithalâtın tahdi- dinden ve yeni vergi tarhından ibaret değildir. Bunlardan başka çareler de düşünülmektedir. Bu sebeple meclisteki müza- kerenin pazartesi gününe kalması ihtimalinden de bahsediliyor. ( Devamı ikinci sahifede ) Istanbulda kış başladı Sert bir rüzgâr ortalığı soğuttu, yağmur devam ediyor Bir tramvay istasyonunda tramvay bekliyenler Üç gündenberi | Istanbul kış manzarasını aldı, Devamlı bir yağmur yağıyor, sert bir şimal rüzgârı esiyor. Hava hissedilecek derecede soğumuş, ber tarafta sobalar yakılmağa başlanmıştır. Bu sabah yağmur dinmişse de hava elân kapalıdır ve yağması ihtimali vardır. Garbi ve orta Anadulunun ekser yerlerine yağmur yağmıştır. Eu havalide yağmura çok ihtiyaç olduğu için çok sevinmişlerdir. hava yağmurludur. Trakyada da Yeşilköy rasat merkezinden verilen malümata göre bugün hava kapalı olacaktır. Yağmur ihtimali vardır. Rüzgâr şimal isti- kametinden esecektir. Dün en fazla hararet 7 bu sabah gene 7 dereceydi. Anadolunun her tarafında yağ- murlar devam ediyor. En fazla, > Izmir, Izmit, Malatya taraflarına çok yağmur yağmıştır. Sofya, 21 (Hususi) — Dün de | Bulgaristanın bir çok yerlerine kar yağmıştır. Bugün kar kesik mişse de hava suğuktur. Termo- metero sıfırdan aşağıya inmiştir. Karadenizde fırtına Karadenizde şiddetli bir kara yel fırtınası devam etmektedir. Bu fırtına dolayısile Ereyli ve ! Zongldak limanlarında vapurlara çiftçiler yağmurdan | kömür tahmil nın geçmesini beklemektedirler. Trabzondan hareket etmesi lâzım | gelen Antalya ve edememişlerdir. Çanakkale-Akbaşta fırtına yü- zünden 7,000 tonluk bir Yunan | vapuru karaya oturmuştur. Ro- manya ovapuruda limanımıza güçlükle gelebilmiştir. Gümrüklerde Bugün de malların kaydına davam edilecek Gümrüklerde eşyası olanların, mallarını tescil muamelesine bugün de devam olunacaktır. Bugün perşembe günü mallarını kaydet- tiremiyenlerin tescil muamelesi yapılacaktır. Diğer taraftan Samsun, Trabzon, Kars rüsumat (müdürlüklerine, umumi müdürlük tarafından gön- derilen bir emirle buralarda ithalât yapılmasına müsaade edilmiştir. Şimendifer malzemesi Samsun- dan, Rusyadan gelecek şeker ve gaz Karstan memlekete girecektir Her gümrük için ayrılan itbalât miktarının yalnız o gümrükte sarf- edilmesine karar verilmiştir. Me- selâ bir gümrük kendisi için tah- sis edilen ithalât miktarını sarf- edemezse bu miktar başka bir gümrük tarafından sarfedilecektir. Tahdit emrinden dolayı mua- ameleleri duran eşyanın muamele- leri bugün ikmal edilecektir. (Devamı ikinci sahifede) | Dersim şakileri Alınacak yeni tedbirler kararlaştırıldı Diyarıbekir 19 — Dahiliye vekili Şükrü Kaya bey refakatindeki zevat ile birlikte Elâzizden Diyarı- bekire gelmiştir. Dahiliye vekili, Elâzizden hare- ket etmezden evel umumi müfet- tiş Ibrahim Tali bey, umum jan- darma kumandanı Kâzım, yedinci kolordu kumandanı Kenan paşa- lar, Elâziz valisi Nizameddin bey, fırka kumandanı Osman paşa ile birlikte Dersim muhitindeki teftiş neticesini ve alınacak tedbirleri görüşmüşlerdir. . Hükümet bu havalide eşkıyalık vakalarının kati surette önünü alacaktır. Dersim ileri gelenleri ve bu havalideki aşiretler reisleri Elâzize gelerek dahiliye vekilini ziyaret etmişler ve Şükrü Kaya bey ha- reket ederken teşyide (bulunmuş- lardır. Hükümetin tedbirleri bu havalide çok iyi bir tesir yap- mıştır. Dahiliye vekili Cumartesi günü Siıride gidecek, oradan cenup vilâyetlerine inerek bu havalide teftişte bulunacaktır. — | Dün geceki ki yangın Dün gece Balatta bir ev yandı, yedi yaralı var Hastahaneye kaldırılan yaralılardan iki Sa mayan tehlikededir Yangından sonra.. Dün gece Balatta feci bir yan- gın olmuştur. Ateş birdenbire etrafı sardığından evdekiler ka- çamamışlar, bunlardan iki kadın ve 3 kız muhtelif yerlerinden yanmışlardır. Diğer 2 kişi pence- reden atlamak suretile kurtulmuş- larsa da yere düşme neticesinde bunlar da yaralanmışlardır. Yangın hakkında alınan malü- mat şudur: Yangın, Balatta Hamami Mu- hiddin mahallesinde taburcu soka- ğında (Omaliye (memurlarından Hasan efendinin oturduğu evin alt katında gece saat 22,45de açıkmıştır. Bu evin, ayrı, ayrı odalarında manifaturacı Jak, şapkacı Morda- hay ve Lui Ilyazef isimlerinde üç muhtelif aile oturmaktadır. Gece yarısına doğru herkes uyumakta iken ateş evinalt ka- tından çıkmış ve birdenbire etrafı sarmıştır. Bu sırada alt kattakiler uyanmışlar, ateşi görünce telâşe düşerek bağırmağa başlamışladır. Gürültü üzerine üst katta otu- ranlar da odalarından fırlamışlar- dır. Bu esnada ateş merdivenleri sarmıştır. Bu vaziyet karşısında evdekiler © büsbütün ( şaşırarak etrafa koşuşmağa başlamışlardır. Nihayet Jak ve.Lui efendiler pencereden ( atlıyarak (dışarıya çıkınışlar ve itfaiyeye haber ver- mişlerdir. Geç haber verildiği için itfaiye vaktile yangina yetişeme- miştir. Ateş her tarafı sarınca evdeki- ler pencereden atlayıp kaçmağa başlamışlardır. Bunlardan 55 yaş- larında madam Brisk ve madam Şaval isimlerinde iki kadın muhtelif surette yanmışlardır. Mihail ve Mordahay isimlerinde iki erkek de pencereden atlarken yaralanmışlardır. Itfaiye yetişinceye kadar evin her tarafı tutuşmuş ve ev kâmilen yandıktan sonra ateş söndürüle- bilmiştir. Mecruhlar Balat Musevi hasta- hanesine götürülmüşlerdir. Bunlar- dan Şaval ve Briska isimlerindeki iki kadının yaraları ağır olduğu çihetle ( hayatları tehlikededir. Yapılan tahkikatta yanan kârgir evin sigortasız olduğu anlaşılmıştır. (Devamı 2 inci sabifede) > edilmemektedir. | Buradaki bazı vapurlar da fırtına- | Dumlupınar | vapurları fırtına dolayısile hareket | A AT OYLAR ZE EYE A üliia.