13 Ocak 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

13 Ocak 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

13! Kânmunusani' 1932 Tamirat meselesi Eski borçlar iptal mi edilecek? Almanyanın kararından! sonra vaziyet Paris 17 — Almanyanın artık tamirat bedeli vermeyeceği hak Kandaki: haber her tarafta büyük akisler yapmakta. devam: ediyor. Amerikadan gelen haberlere: göre Amerika bükümeti böyle bir karara intizar ediyordu. Fakat bunun: Lozan tamirat konferansın- dan sonra vuku bulmasını bekli- yordu. Londrada henüz bir'şey söy- lenmiyor. Lozan Konferansı top- landıktan sonra. kat'i birr karar verileceği! anlaşılıyor. Italyaya gelince bir kısım Italyan gazeteleri artik: borçların üzerinden bir sünger geçirmek lâzım geldiğini yazmaktadır. Fransız gazetelerinde: bir kısımı Almanya: aleyhinde” şiddetli: neş- riyatta bulunuyor. Mütedil ve sol cenaha: mensup gazeteler ise. va- ziyeti daha: sükünetle tetkik ede- rek: mevcut misak ve mualiede- lerden; bunlara riayet lâzım gel diğinden' bahiseyliyor; Maamafih Radikal sosyalistlerin gazetesi olan Ere Nouvelle umumi surette borçların. iptaline. taraftar bulunuyor; Bu gazete; Almanyanın borçlarını. vermemesi kabul. edi- lirsee Fransanın da vermemesini: tavsiye ediyor. 18 sene hapis Zevce katili hakkında mahkemenin: kararı Tekirdağı 12' — Çorluda zev- cesini öldürmekle. maznun Kâmil bey: aleyhinde cereyan eden mu- hakeme: neticesinde: Kâmil bey'18 sene hapse mahküm edilmiştir. Dava burada epiyce' alâka' uyan dırmıştir. Maznunun. vekili" Istan- bul avulşatlarından. Sadi Riza, maktulün. veresesinin vekili de avukat: Celâl: beydi. Malkarada'dü bu Kabil 'bir vaka olmuş, bir genç, nişanlis olan Kızı öldürmüştür. Kont Bethilen'im seyahati: Budapeşte, 12 (A.A.) — Sabıe başvkil kont: Bethlen; Viyanaya azimet etmişti Mümaileyh; bir takım sebeplerden dölayır Lon- draya gidecekti.. Kont Bethlen,in M. Musoliwiyi ziyaret etmek üzere Italyan Rivi- erasina ve Romaya gideceği zan- nolunmalta ve mumaileyhin bu ziyarete istifasının ertesi günü Karar vermiş, olduğu söylenmek- tedir. Arpa satışı Almanyadan arpa arpalarımıza çok talep v var Bu sene ihracat maddeleri arasında en çok satilan mal arpa olmuştur. Arpa fiatilee Buğday fiati arasında bir fark kalmamıştır; Borsada buğdayın: okkası 4 kuruş 20 para, arpanın ise 4 kuruş on paradı. Arpalarımızr en ziyade çkem Almanyadir. o Almanyadan bir arpa: ticaret. hanesine gelen. mek» tupta türk arpalarmın Alman piyasasında gördüğü rağbetten bahsedilmektedir. Alman laboratuvarlarında türk arpalarının, randman itibarile, diğer arpalara faik olduğuna dilizi yermi tanzim» edilmiştir. di <A e a borçlarım ! GÜNÜN HABERLERİ Fransız kabinesi M. Laval buhranı halletmeğe çalışıyor Paris, 12 (A. A.» — Kabine buhranı halkında. Petit Parisien diyor ki: M. Laval, müşavere ve müzakerelerine M. Briandı: ziyaret etmekle başlıyacaktır. Her iki devlet'adarm arasında. mutlak: bir itilâf basık. olacağında kimsenin şüphesi yoktur; fakat: bilâhara ittihaz edilecek kararlar hakkında hüküm vermekte ihtiyatlı dav- ranmak' icap eder. Veliameti meydanda olan hari- ci'vakayi muvacehesinde M. Laval istinat etmekte olduğu ekseriyeti mümkün olduğu kadar genişlet: mek zaruriyetini hissetdiriyor. Bundan: dolayı başvekil,. harici» ye nazırının teşriki mesaide.devam etmesini talep. edecek ve M. Briandın! fevalâde muhtaç: olduğu lânkal 3 aylık istirahat devresinde mumaileyhe bizzat kendisi vekâlet edecektir. Tramvaylarda posta: Kutusu! Möskovada' posta haneye giden tramvaylara' birer posta'kutusu konmuştur: Tramvay' postahane önüne gelince kutu. açılarak için: deki: mektuplar: aliniyor. Bu: mek- tuplar pek; çabuk postahaneye gittiğinden. birçok kimseler mek- tuplarını tramvaydaki. kutulara atıyorlar. Çinde harp Bir japon: zırhlı treni yoldan çıkarıldı. Tokyo 12 — Mançuride Çin eşkıyası taarruzlarını artlirmıştır. Binlerce. kişilik bir müfreze bir Japon müfrezesini: sararak. büyük zayiat. verdirmiştir. Japon asker- lerine: yardıma; giden: bir' zınklı trem çinliler tarafindan yoldân “ çıkarılmış, tren devrilmiştir. Çinliler Amerikanın son töşeb- büsünden cesaret bulmuşlardır. Çinliler “ Çinin. yegâne dostu Amerikadır,, diyerek. Amerikaya büyük bir dostluk göstermektö- dirler; Amerika eşyası: Çin piya- sasına âkim' oluyor: Mançuriye gidecek tahkik Komisyonu: Paris, 12 (A.A.) — Mançuriye gidecek tabkik. Komisyonu azalı- ğima: namzet gösterilmiş, olan. beş zat hakkında gerek: Japonya ve gerek Çin muvafakat: cevabı vermişlerdir. Şimdi kati surette teşekkül etmiş; olan komisyonun Kareli edebilmesi. için Cemiyeti akvam azası olan. devletlerin; mu- vaffakatini. istihsal etmek ciheti kalmıştır. izmirde. eğlence: yerleri: saat üçe kadar açık;, Emir, 12 — Evvelce saat on ikiye kadar açılması mutat: olan umumi makallerin Ramazan mü- nasebetile saat üçe kadar açıl- masına müsaade edilmiş ve karakollara. o yolda tebliğatta bulunulmuştur. Tütün meselesi Tütün zeriyatını tahdit etmek lâzım Fiatlerini yükselmesi “için. başka çare görülmüyor Izmir havalisinde-Bazı' mahallere de tütünün'satılamamas! yüzünden. baş gösteren buhran devam edi- yor; Bü mübasebetle" şehrimizde tütüm işlerile meşgul Bazı zevata müracaatla (fikirlerini o surdük. Bunlar. bize şu, izahatt verdiler: — Bu mevsim İzmir. havalisinin tütün: satış, zamanıdır. Bundan sonra Marmara. havzasınde,. daha sonra Samson havalisinde: satiş başlar. Izmirde' fiat düşkünlüğüne ve tütünlerin satılmasına" en mühim sebep hariçten alicıların azalma- sıdir.. Almanyada iktisadi müşkü- lât, tütün vergilerinin artması bizden az tütün alınmasına sebep olmuştur. Diğer' taraftan. Almanyada kars şımıza- ruslar. çıktı; Mısırda. Japon tütünleri rekabet ediyor', Bügünkü! şerait! altinda”fiatlerin yükselmesi'için' yegâne çare, kom» şularımızla anlaşarak zeriyatım talidit” etmektir. Bir Yunan, torpidosunda kaza Atina 12'(A.A ) — Salamine limanında: demirli bulunan bir torpitoda bir kaza' olmuş; bir kişi ölmüş ve* iki kişi yaralanmıştır. | Hasarat ekemmiyetsizdir. Hindistanda Halk kütle halinde tevkif ediliyor Bombay 12 — Hindistanda, bir iki günlük zahiri. sükünetten sonra. ahval yeniden; karışmıştır. Bir kısım: boa kapanmıştır. Altın,. gümüş. ve: pamuk. borsaları açık olmakla. beraber buralarda hiç, bir iş, yoktur.. Gandi. bir kenarda. münzevi yaşayacağına dair söz verirse serbest o birakılâcaktır. Zevcesi, balkı Ingiliz eşyasma boykotaja teprik ettiği için tevkif olunmuş- imal budüdünda yeniden Kıyam alâmetleri baş göstermiştir. Büra- daki müslüman kabileler isyan etimek üzeredirler; Hultümet' 5000 kişiyi tevkif etmiştir. Almanyada" arbedeler Berlin, 12 (A.A. — Geçen gece Holştayda kâin Randeburg' da 70: Nazis ile imperatorlük bayrağı: teşkilâtıma: mensup 200 kişi ve bir takım Uomünintlâr arasında kanlı arbedeler olmuştur. Bir kişi: telef” 19' kişi detazx çok ağır surette: yaralanmıştır. Bir kıyam. Hawai adalarında Amerikalilara karşı isyan Vaşingtom 12: — Hawai: adala- rında bir kıyam vuku: bulmuştur. Büna' sebep şudür” Som zaman- lârda bu adâmn: yerli Balki Ame- rikal kadinlara taarruz etmeğe Başlamışlardir; Bir dalikanlı 19 yaşında bir Amerikali Kadina: büyük taarruz- da bulunduğundan. kadının zevci, diğer bir Kadin ve damadı bu delikanliyı öldürmüşlerdir; Bunun üzerine. halk arasında galyan baş göstermiştir. Bu. se- beple: maznunlar limanda bulunan bir Amerikan: gemisine nakledil- mişlerdir.. Halkın Amerikalılara taarruzda (bulunmasından kor- kuluyor., — Ulan, ölüm döşeğinde Azraile can mı teslim: ediyorsun, yoksa ayarı bozuk. saatle yediyi çeyrek geçeyi mii çaliyorsun? Sesini çıkar musluğu" lökünlül!;, Şehri,. artik. önünü arkasını. unutmuş, gırtlağa kuvvet, gazele dayanmıştı: Kassabı felek kalbi fakiranemi deşti, Külhan misal ateşi süzanımı eşti. — Kasaptan;. külliandan: başka: lâf bulamadim mı: çatlak' zurna: Şehri, masanın üstündeki tas bancaya,. cigara sehpasındaki' bıçağa: gözü iliştikçe, bu son tetikteki, ateş: alacak vaziyeti gördükçe mops tirttlinceşriilii dâ; buraya: geldim;. neden: konals- tan; hatta Istanbuldam firar ets medim; niçin Saray: burnundan: * Kendimi denize: atimadim? diye inim: inim: inleyordü;. Artik” batti balıktı. Çarmaçar başka' bir: gazel. tutturdü:: Hâberin: varım"saba-kâkülü cananmdan Ben cüdayım nice dem zülfü perişarımdân Ikinci mısra bitirmeğe kalma- dan;. Veysel: — Ulân kime karşı: bu'söz atış, kâhkül, zülfü perişan: lâfı?Karşın- daki: Hanımamı? Gözümün önünde geviş getirmek, zanparalık” hal.. diyerek! fırladi: Öyle köpürmüş, öyle: köpür müştü ki masanın üzerinde ne var, ne yok yere firlatiyor, ateş püskürüyordu : — Bilmem nen yalıya inmeden caka, fiyaka; bovardalık bal. Dostunu. karşına çekip te Elego'- nun evinde sofra mı veriyorsun? Ben. tohgaya. basar. mıyım ? Bana kim derler be? Arap: Abdullah'a İstinyeli Salih'e; Kadayıfçı. Arif'e bile: metelik. vermiyen: herife: sen mi taktiracaksın X.. Gelmişi, geç- mişi, ölüsü, dirisil.... Masanın. üzerinden bir perende atarak tam Şehri'nin üzerine yük- lemeceği. esnada Şehri masanın altına: giri: verdi. Kadınlar: Veyselin: ayaklarına, eteklerine: sarılmış; öpücüğüm bi- nini bit paraya: savururlarken Şekiri, hokkabaz' gibi” el çabuk- lüğu ile: lambayı kapar kapmaz, pöfl diyip sündürdü. Zifiri Karanlıkta, fındık faresi gibi kapı aralığından dişarıya kaydı; kendini-alt katta ve sokak Kapısının: önünde bulduk Fessiz;. setresiz' sokağı tuttu; pi .. Bütün gözler, çifter çifter pen- cerelerde Şehriyi bekliyordu. Hanımefendinin çenesini pıçak- lar açmıyordu. Akşam. olmuş, lâmbalar yanımş, Şeliri hâlâ meydana çıkmamıştı. Hürmüzle Sürpik'dudu; belki'kirk kere: selâmlığı: kolaçana. inmişler, Boynu: bükük dönmüşlerdi: Dilber, Barem baliçesinin kapı- sında gözcü olarak O bekliyordü. Şelirinin kapıdan girdiğini görür görmez yukarıya baberi Koştura- caktı. Bahçe. kumlarının üzerinde hışır hışır araba sesi işitildi. Paşanın arabası... Haniya gece yarısı: dönecekti? Haniya: nöbetçi. kalacaktı ? Bu: gelişe: harem halkı.da şaşır- mış; türlü manalar verilmeğe de başlanmıştı. Aceba. Veyselin Babızaptiye- nan işi sarpa mu sardı, yukarıya KIVIRCIK < PAŞA Büyük Milli Roman Müellifi : Sermet Muhtar mı aksetti? İşgüzarlardan biri parmak takti'da Şehri'de mi'ya- kalandı? Paşa efkârla mı konağa döntüyor? Bünların hepsi" düşünü- lecek: meselelerdi; Paşa bugün gene: pek berbat Kalde idi, Vakıa, sarayda gene buzuru şahaneye çağrılarak iltifatı hu- mayuna- nail olmuş, bir'meselei mübimme- Hususunda reyi! sorek muş, Bir müddet Başmabeyincinin odasında oturduktan sonra ertesi gün alessabah- gelmesi iradesini alıp konağa dönmüştü; Hulle- işinin: etrafa yayılmak ihtimali: yüreğini kemiriyor; karı sınin münasebetsiz' halleri, ağzım alıştırdığı hali, fetva, fetvahane kelimeleri" içini” eritiyordu. Oda, gelir: gelmez Şeliriyi sormuş, sokağa çıkti dâha gek medi, demişlerdi. Şebriyi. çarı. çeşimle. bekleyen lerden: biri dö paşa idi. Şehri, obadireden kurtulup ta konak kapısının önünde nefes alirken yarından tizi yok kaçmağa ahd ediyor, baliçeye kulak Kabar- tıyordu. Ayak sesi duymayınca. bir ha- yalet gibi içeriye kapağı atıp doğru: odasını. boyladı. Tepesi; sırt buz kesmiş, şim- di: de soğuktan sapır sapır titri- yordü; Odasına girmesile: eski: fesini ve: setresini giymesi bir oldü. Müjdeciler gidecekleri yere koş- muşlardi.. Paşa konyak şişesile bir tabak dolusu keme şekeri önüne almış, bir, bir. daha. çekiyor: — Ev değil çilehanel karı değil püsküllü belâ, rahat döşeği değil iğneli fiçıl Diye. kendi kendine söylenerek: içini: çekdikçe nefesiti bile zorlukla alıyor, yüreğinin bir tarafi düğümlenmiş gibi oluyordu. çıkarılacak. mı? Nev: York,, 12 —- Piyasada icrası:mutasavver madâlyeleri' tet- kik etmek'üzere:12:federal: banka müdürü Washihgtonda içtima edeceklerdir. Fazla mikdarda' banknot iliracı lehinde-Kuvvetli bir cereyan mev- cut olduğu zannedilmektedir. New - York. bankerleri, hükümet bonolarının satış fiatlerini yük- seltmeği. istihdaf eden. resmi si- yasete muarız bulunmakta ve bu fikrin revacını kırmak için. hazine bonoların. piyasasını. tutmaktan imtina eylemektediler, Himdenborg yeniden Reisicumhur olüyor Berlin 12 ( A.A.) — Siyasi mahafil, riyaseticumhur intihabının evvelee- derpiş, edilmiş tarih olan 13 marttam evell icra edileceğini Kabul etmektedir. Sağ cenah firkaların mareşali namzet göster- mek hususunda.mutabık kalmaları vesosyal demokratların danamzet göstrmekten. vaz: geçmeleri: muh- temeldir: Şuhalde karşı. karşıya. iki: nam- zet bulunacaktır: Ihtiyar maraşel ile komünist namzedi.. Amerika. âyan: meclisinde Vaşington 12 (A. A.) — Âyan meclisi, 2 milyar ingiliz liralık bir sermaye ile bir'mali birlik teşki- line ait olarak M. Hoover tarafin- dan teklif edilen kanun projesini 8 muhalif reye karşı 63 rey ile kabul eylemiştir.