9 Nisan 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

9 Nisan 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sayfaya ait küpürler

Paris tezyini sanatlar sergisi Ankara. 8 — Gelecek sene Pariste bir tezyini sanatlar sergisi açılacaktır. Hükümetimiz sergiye
 Alacak meselesi Kenan isminde bir sabıkalı dün Beşiktaşta Mecit efendi isminde birisile alacak yüzünden kavga etmiş, ustura
 Hariciye vekili Tevfik Rüştü bey dün hareket etti Önümüzdeki Pazartesi günü Cenevrede ikirci içtima devresinde başlayacak...
 İsmail Müştak beyle bir saat.. Müştak bey “Buzculuga' ısınamadım , diyor Lâle devrinde yaşamak isterdim. O devrin hasretini
 Yerli töombeki Konya, Malatya, Antalyada tönbeki ekilecek Konya, 9 — Tütün inhisarı umum müdürlüğü her sene tömbeki için...
 Fırka grupu bugîi;ıv ü tetkikata başlıyor Ankara 9 (Hususi) — Cumhuriyet Halk fırkası grupu bu sabah toplanarak yeni bütçe ve
 Makine niçin işlemiyor ? Bugün idare makinemiz iyi işlemiyor. Bunda herkes müttefiktir. Halkın hakları, menfatleri kâfi sürat
 Zengin bir spor günü Çoban Mehmet, Cemal pehlivanla güreşirken | (Dünkü spor faaliyeti hakkında tafsilât spor kısmımızdadır.)
 Muntazam tediyat Mülhak butçelerle idare edilen bazı müesseselerin vaziyeti Bütçeleri müstakil, resmi veya nim resmi müessese
 duat beyin veda ziyare Roma 8 (A.A.) — M. Mussolini, Suat beyin veda ziyaretini kabul etmiş ve dost memleketi dokuz sene...
 Yaman kadın! Kavga ettiği şoförü ağır surette yaraladı Galatada soför Rıza ile Hafize isminde bir kadın kavga etmişler,...
 Bir kadın evinde ölü bulundu Samatyada Tatlı kuyu sokağında oturan Madam Katinanın bir haftadan beri evinden çıkmadığı polise

Ihtisas mahkemelerinin lâğvedileceği hakkındaki haberler teyit edilmiyor. AKŞAM mam Tuna birliğini müzakere Için toplanan Londra kon- feransı neticesiz kaldı. Sene 14 — No: 4849 — Fiafı her yerde: 5 kuruş CUMARTESİ — 9 Nisan 1932 Telefonlar: Tahrir 21686 — Idare 21434 — Klişe 20113 Makine niçin işlemiyor ? Bugün idare makinemiz iyi işlemiyor. Bunda herkes mütte- fiktir. Halkın hakları, menfatleri kâfi sürat ve kuvvetle himaye ve temin edilmiyor. Efradı milletin, hükümet teşkilâtile her günlük temasları, en nikbinleri bile bazen sukutu hayale, hattâ ümitsizliğe sevkedi- yor. En hamiyetlilerimiz, milletin yüksek seciye ve kabiliyetine en kuvvetle iman edenlerimiz bile, idare teşkilâtımızın bozukluğu kar- aşısında, bazan yese düşüyoruz. Temiz, iyi bir unsura istinat eden bu makinenin işlemesine mani olan nedir? Biz, yeni devleti kurarken, bir çok ananatı, zaruri olarak, yıktık. Bu meyanda, eski, idare teşkilâ- tını da bırakıp yepyeni bir makine kurduk. Bu makinede henüz idare ananesi (Odenilen «“ alışkanlık, teessüs edememiştir. Fikirlerde, çalışma tarzlarında mütemadi bir temevvüç vardır. Halbuki bir inkılâbın bir tevakkuf, bir istikrar nokta ve devresi olmak lâzımdır. Biz henüz, idare sistemimizde, bu tebellür. ve istikrar devresine giremekik. o Teşkilâtımız acele, muvakkat mahiyetini kaybede- memiştir. Bu, birinci, ve en mühim bir zaaf unsurudur. * Çerçivede sabitlik olmadığı gibi içine yerleştirilende, kavanin ve nizamatta da, belki fazla, mufrit bir gayrı sabitlik vardır. Dünyanın hiçbir memleketinde görülmeyen şekilde sık sık deği- şen kanun ve nizamatın tatbikin- de, hâkimler, memurlar her halde tereddüde, müşkilâta maruz ka- lırlar. Belki, kanun ve nizamlarımızın ihzarında bazan heyecan, sabit fikir, ciddi ve derin bir tetkikin yerini alıyor. Her halde, kanun değiştirmenin, nizamı tadil etmenin pek mühim, nazik, nadiren yapılması icap eden bir iş olduğunu bazan unut- tuğumuz muhakkaktır. Bu esaslı kanun prensiplerinin ibile sık sık tebeddülü mevzuu bahis olursa, o cemiyetin hukuki nizamında zaaf olur. Bu istikrar- sızlık, hakları temin ve tatbike . memur olanların in, hattâ vicdanlarında tereddüdü mucip olur. Idare teşkilâtımızın zaafını izah eden bu iki harici sebebe, iki de dahili amil ilâve etmek lâzımdır. Bazı zaruretler, istikbale ait bazı düşünceler, bir devirde me- murlarımızı israfa, sevketmiştir. Bir ailenin bütçe müvazenesinin bozulması, borçlanmanın daimi bir yaşayış vasıtası olması, me- murun sükünu zihnini izale eden en mühim amildir. Borç, devamlı bir endişe ve asabiyeti mucip olur. Bu endişe de bazan vazifeyi ihmale, hattâ ahlâk ( telâkkilerini ( çiğnemeye sevkeder. Ara sıra vukuu hepimizi müte- essir eden sui istimal, rüşvet cü- rümleri, hep bu israftan, borçtan mütevellit ruhi buhranın netayi- cidir. (Devamı 2iw.i sahifede ) Cerct A borçlanmıya izami ji nim resmi müessese ve dairelerin F ün ırka grupu bugü . tetkikata başlıyor Ankara 9 (Hususi) — Cumhuriyet Halk fırkası grupu bu sabah toplanarak yeni bütçe ve mali vaziyet hakkında tetkikate başlı- yacaktır. Bu münasebetle başvekil Ismet paşa ile maliye vekili Abdülhalik beyin mühim beyanatta bulunmaları muhtemeldir. Tetkikatın mevzuunu fırka divanında verilen kararlar teşkil edecektir. Divanın kararları münasebetile Falih Rıfkı bey Hakimiyeti Milliye gazetesinde neşrettiği bir baş makalede diyor ki: “Başkasına el açmaksızın, başkasından hattâ siyasi fedakâr- lıklar babasına kredi istemeksizin masrafını gelirine uydurarak 932 senesi için o kadar ferahla söz söyleyen devlet parmakla gösterilebilir. Herkes ileri koşarken durmak hazin bir şeydir. Fakat herkes yuvarlanırken durmak ve tutunmak bahtiyarlıktır. Eğer vatandaşlar hükümetin cihan vaziyetini göz önünde bulundurarak hassas ve basiretli, her vakit lâzım olan tedbirleri bulmakta ve almakta tereddüt etmediğini ve isabet ettiğini, bilecek olurlarsa emniyet havası iki kat kuvvetlenecektir. Mali ve iktisadi tedbirlerin bize düşen yüküne tahammül etmek çaresizlik değil, fakat şimdisi için tek çare olduğunu asla gözden uzak tutmamalıyız..,, Ihitsas mahkemeleri lâğvedilmiyecek Ankara 8 — İhtisas mahkemelerinin lâğvedileceği hakkindaki haber doğru değildir. Kaçakçılıkla mücadele için bunlar lüzumlu görülüyor. Yaman kadın! Kavga ettiği şoförü ağır surette yaraladı Galatada soför Rıza ile Hafize isminde bir kadın kavga etmişler, “Hafize cebinden: kir alet çıkara- rak Rızayı yüzünden ağır surette yaralamıştır. Rızanın çenesi tamamile parça- lanmıştır. Mecruh hastaneye kal- dırılmıştır. Hafize yakalanmıştır. Kadının cebindeki aletin bu şekil- de yüz kesmeğe mahsus yapılmış bir bıçak olduğu anlaşılmıştır. Bir kadın evinde ölü bulundu Samatyada Tatlı kuyu sokağın- da oturan Madam Katinanın bir haftadan beri evinden çıkmadığı polise haber verilmiştir. Zabıta memurları kapıyı açarak eve girdikleri zaman kadını odada ölü olarak bulmuşlardır. Ceset, üzerinde bazı lekeler görüldüğün- morga nakledilmiştir. Tahkikat yapılmaktadır. Alacak meselesi Kenan isminde bir sabıkalı dün Beşiktaşta Mecit efendi isminde birisile alacak yüzünden kavga etmiş, ustura ile Mecit. efendiyi yaralamıştır. Muntazam tediyat Mülhak bütçelerle idare edilen bazı müesseselerin vaziyeti Bütçeleri müstakil, resmi veya barçlarını muntazaman ödiyeme- meleri alâkadarları çok müşkül vaziyetlere (o sokmaktadır. Bunu düşünen hükümet, bu gibi mües- seselerin borçlarını muntazaman ödemeleri ve memurlarının ma- aşlarının vaktinde verilmesi için tedbirler düşünmektedir. Filbakika bazıları mülhak büt- çelerle idare edilen bu gibi müesseselerin borç meselesinde ihmalkâr davranmaları hüküme- tinde prestijini kızdığı için buna bir çare obulunması lüzumlu görülmektedir. Suat beyin veda ziyareti Roma 8 (A.A.) — M. Mussolini, Suat beyin veda ziyaretini kabul etmiş ve dost memleketi dokuz sene İtalyada temsil eden mümtaz dipiomata muhabbetini bildirmiştir. Roma 8 ( A.A. ) — Suat bey bu akşam hareket etmiştir. Istas- yonda Italya hükümeti erkânı, ecnebi sefaret heyetleri ve birçok dostları tarafından teşyi edilmiştir. Zengin bir spor günü Çoban Mehmet, Cemal pehlivanla güreşirken (Dünkü spor faaliyeti hakkında tafsilât spor kısmımızdadır.) | Ismail Müştak Yaz günleri gelipte sıcaklar bastırınca derhal Ismail Müştak beyi düşünürüm, Içimder : — Eh, derim, üstat sıcakların artmasına kim bilir ne kadar memnundur ... Tabii değil mi ya, Istanbulun umumi buz bayii... Galata mer- kez rıhtım hanının asansörü ile yukarı çıkarken burnu ha- tırladım.. Asansörün (aynasına baktım. Yüzümde sıcaktan kıza- rıklık, ter filân yok. Ben bu yüzle Müştak beyin karşısına utanma- dan nasıl çıkarım ? Büyük ve ferah bir oda, Müş- tak beyin çalıştığı salon, kapıdan girerken az daha: — Affedersiniz beyefendi, hiç yüzüm yok... diyecektim. O da- kika Allahtan en büyük arzum bana bir damla ter ibsan etmesi idi. Maamafih içeri girince derhal sıcaktan şikâyete başladım. Hal- Yerli tömbeki Konya, Malatya, Antalyada tönbeki ekilecek Konya, 9 — Tülün inhisarı umum müdürlüğü her sene töm- beki için harice epice para ver- mektedir. Idare ahiren tömbekinin memleketimizde de yetiştirilmesini Konya, Malatya ve Antalya vilâ- yetlerinde tücrübe için zeriyat yapmasına karar verilmiştir. Bu tecrübeler matlüp neticeyi verdiği takdirde bu yüzden Kon- yaya da her sene mühim bir para girecek demektir. Inhisarlar (o umumi müdürlüğü *ömbeki mütehassısı Ibrahim bey bir haftadanberi şehrimizde bulun- nmakta bu işle meşgul olmaktadır. Paris tezyini sanatlar sergisi Ankara, 8 — Gelecek sene Pariste bir tezyini sanatlar sergisi açılacaktır. Hükümetimiz sergiye iştirake davet i H. — Eyvaaaah!.. Şı B. — Ekmek meselesi mi? — Hayır canım, sokağa çıkarken yüzüme pudra sürmeği unuttuml.. beyle bir saat.. Müştak bey “Buzculuğa ısınamadım !,, diyor Lâle devrinde yaşamak isterdim. O devrin hasretini çekmemek kabil mi? Ismail Müştak bey buki Müştak bey de benim gibi şikâyetçi idi: ( Devamı seki-inci sahifede ) - Hariciye vekili Tevfik Rüştü bey dün hareket etti Önümüzdeki Pazartesi günü .Cenevrede ikirci içtima devresinde başlayacak olan tahdidi teslihat konferansına iştirak etmek üzere Hariciye vekilimiz tevfik Rüştü bey refakatinde heyeti murahha- samız âzasından Necmeddin Sadık, sefaret müsteşarlarından Feridun Cemal beyler olduğu halde Sem- plon ekspresle hareket etmiştir. Hariciye vekili istasyonda yerli, ecnebi bir çok resmi, hususi zevat tarafından teşyi edilmiştir. Tevfik Rüştü bey, konferansın ilk içtimaıda Türk tezinin müda- faa edileceğini, Hüseyin Ragıp beyin Ankaraya gelmiyeceğini, Odesada heyetimizi istikbal ede- ceğini, sefaret (o tebeddüllerinin bütçe müzakeresi esnasında her vakit çıkan haberlerden olduğunu 1 < 2 j