24 Nisan 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

24 Nisan 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

Sahife 10 KARİ MEKTUPLARI Hep aynı nakarat! Gazetenizde belediyeye ait bir çok haberler okuyurum. Belediye şuna karar verdi, belediye şunu yapacak, belediye şu işi ehem- miyetle takip edecek... Vakit vakit gözüme çarpan bu haberler beni okadar üzüyor, ruhumu okadar hasta ediyor ki... Bu haberleri okuyunca uykum kaçıyor, hattâ ertesi günü aile hayatımda bile bir rahatsızlık, bir hırçınlık oluyor. Siz yazmaktan usanmadınız mı?... Konsevatuvar arsası, köprü, stad- yom, otomobillerin sürati, Balık- pazarı yemiş caddesinin açılması, sokakların temizlenmesi, yiyecek maddelerine hile karıştırılmasının meni, verem hastahanesi (bu me- sele beni verem edecek) şehrin temizliği... Şimdi bir de Florya plajı çıktı... Belediye yol mu yapacak, bina, hastane mi yapacak, yapsın gö- relim.. Senelerden beri bunları okuyup duruyoruz. Bana kalırsa hepsinden evvel yapılacak bir şey vardır. Taksim meydanındaki aptesaneleri kaldır- mak.. İnsan buradan geçmeğe utanıyor. Bilhassa kadınlardan ve ecnebilerden.. Erkeklerden bazıları hiç sıkılmadan önlerini ilikliyerek, yahut karıştırarak buradan çıkı- yorlar. Buranın kokusu da caba.. Belediye bu aptesaneleri ortadan kaldırsın da müspet bir iş görsün. Yusuf v» Cesetleri yakmak Arasıra gazetelerde Okrema- toryom inşası ve cesetlerin yakıl- ması hakkırda ciddi, mizahi bir takım yazılar görüyorum. müstak- bel insanların mezarı alev olacağı şüphesizdir. Çünki bu çok daha temizdir. Esasen mezara tevdi edilen ceset te netice itibarile “yanıyor demektir. Mezarlar şehirlerin (o harimine sokulmuş taaffün ve maraz mem- badırlar. Bunların yerine cesetleri yakmak için tertibat ittihazi şüp- hesiz daha salimdir. Belediye bu ihtiyacı nazarı dikate almalı ve bir krematoryom inşa ettirmelidir. Doktor Ali Rıza * #8 Yeşil salatalar Istanbulda hiçbir zaman tifo eksik değildir. Bunun bir sebebi de yeşil salatalardır. Halka “yeşil salata yemeyiniz,, demek boştur. Çünkü bir çok kimseler ekmek- lerine katık olarak bunu buluyor- lar. Fakat bu salataların temiz surette yetiştirilmesi ve satılması temin edilebilir. Geçengün trenle Yeşilköye gidiyordum. Bostanlar arasından geçerken burada üstü bir parmak yosun tutmuş pis su- ların içine salataların doldurulmuş olduğunu gördüm. Temiz salata- lar bile bu pis sudan geçirildikten sonra nasıl mikrop “yuvası halini almaz? Belediye bir parça bu işlere dikkat etmelidir. V.A. Bir kaza Londra, 23 (A. A.) — 929 dan beri Manchester Guardian gaze- tesinin başmuharrirliğini ifa etmiş olan M. Scott, Windermere gö- lünde boğulmuştur. Yanında genç çocuğu bulunu- yordu. Binmiş oldukları kano yolda devrilmiştir. Çocuk o kanonun omurgasına yapışarak beklemiş ve imdada gelenler tarafından kurtarılmıştır. Halbuki gayet iyi bir yüzücü olan babası sahile o doğru Oo yüzmeğe başlamış 50 metre kadar yüzdük- ten sonra kaybolmuştur. Cenubi Akşam Amerikadaki volkanlar > e e a Uzun müddet sönmüş bir halde bulunduktan sonra birden bire Indifaa başlıyarak Şili, Arjantin Urugua'ı kül yağmuru altında bırakan Descabezaeo volkanı, aşağıda Mendoza şehri civarından bir manzara Cenubi Amerikada And dağ- larındaki sönmüş volkanların bir- den bire tekrar indifaata başlaması üzrine bir çok şehirlerin kül altında kaldığını yazmıştık. Lon- dra gazetelerinden biri tehlikeli noktada bulunan. Mendoza şeh- rindeki Ingiliz konsolosu ile te- lefon ile görüşmeğe muvaffak olmuştur. Konsolos şu tafsilâtı vermiştir: Şimdi aldığım resmi bir rapor- da 200 mil uzakta bulunan Pico şehri harap olmuştur. Iki günden beri Mendoza şehrine kül yağıyor. Yağan küller birkaç pusluk bir tabaka teşkil etti, Bugün kül kesildi ve bunun yerine bafif bir yağmur başladı. Hava gayet garip manzaralar arzediyor. Kül yağmuru insanın gözlerini fena halde bozuyor. Kül yağmuru devam edecek olursa insan ve mevaşinin başka taraflara nakli içabedecektir. Eğer fazla yağmıyacak olursa kül yağmuru tarlalara ve ovalara gübre vazifesini görecektir. And dağlarında işliyen demir yollarında nakliyat o durmuştur. Çünki küller lokomotifin makine- lerine girerek bunları kızdırmak» tadır. Ayaspaşanın 80 sene evvelki hali Son zamanlarda şehrimizde üyük bir inşaat faal göze çarpıyor. Ayaspaşadaki eski mezarlık yeri bugün kâmilen büyük apartımanlarla dolmuş, manzara kâmilen değişmiştir. Resmimiz burasının 80 sene evvelki halini ve buradan karşı sahillerin görünüşünü gösteriyorEski bir Illüstrasyon'dan aldığımız bu resimle bugünkü manzara arasında ne kadar büyük fark var, 24 Nisan 1932 İKTİSADİ HABERLER: Afyon satışı Ankara, 22(A.A.) — Afyonu havi mevat imaline mahsus afyon istihsal ettiklerinden dolayı Tür- kiye ile Yuğoslavya gerek meşru menfaatlerini vikaye ve gerek muhadder mevat (kaçakçılığına karşı beyenlmilel faaliyeti teshil maksadile sıkı bir teşriki mesaiye davet edilmişlerdir. Bugün imza edilmiş olan itilâf- name beynelmilel tesanüt fikrile yapılmıştır. Afyon ve afyonu havi mevat ihracatı mütekabilen her iki memlekette cari kanuni ahkâma tevfikan icra ve kaçakçılığa karşı ciddi tedabir ittihaz edilecektir. Bu hususta tatbik O edilegelen ihracat vesikası sistemi ihracat hakkında Ohükümet kontrolunu teshil edecektir. Afyon satışı merkezi Istanbul- da kâin merkezi bir şube tara- fından icra edilecektir. Türkiye ve Yuğoslavya ancak bu şube tarafından vaki olan sipariş üze- rine afyon teslimatında buluna- bileceklerdir. Itilâfname berayı tasdik her iki devletin parlâmentosuna arzedile- cektir. | Musaddak O nushalarının teatisinden bir ay sonra mevkii meriyete vazedilecektir. Almanyada işsizlik Berlin — Almanyadaki işsiz- lerin adedi mart 1932 bidayetinde takriben o 6,128,000 kişiye baliğ olmakta idi. Şubat ayı erkamı dahi hemen hemen ayni seviyede bulunduğundan aradaki müddet zarfında yeniden ehemmiyetli de- recede işsizlik kaydedilmemiştir. Almanyada ilkbaharda bilhassa zirai faaliyetin başlamasile işsizlik de hafif surette tenakus eylemek» tedir. Binaenaleyh elyevm işsizli- ğin dönüm noktasında bulunul- maktadır. Bu sene havalar nisbeten iyi gittiğinden bu dönüm noktasının daha evvelki haftalara isabet edeceği beklenmekte idi. Fakat Reisicumhur intihabatı dolayısile hüküm süren kararsız- lıklar bu vadide dahi fena tesir icrasından hali kalmamıştır. Hatta ticari bazı mukavelât ve muahedatın akdi dahi intihabat neticesine talik olunmuştur. İoti- habat hükümetin iş imkânları bulmak yolunda bir proğram ihza- rina matuf mesaisini dahi gerilet- miştir. Stegerwald tarafından tanzim edilip hükümetçe henüz müza- kere edilmemiş olan “iş tedariki, plânına nazaran maden istihsalâtı tevsi edilecek ve posta ve şimen- difer idareleri hesabına 400 mil yonluk siparişat yapılacaktır. Bir de takriben 1 milyar mark sarfile küçük meskenler inşası, irva ve iska, su tesisatı ve cadde inşaatı gibi muhtelif işler yaptırılacaktır. Bu plân mucibince takriben 600,000 kişiye iş temin edilecektir. 1 Aylık abone 150 kuruş Muhterem karilerimize kolaylık Karilerimizden arzu edenler 150 kuruş mukabilinde gaze- temize bir ay için abone olabileceklerdir. Gazetemize bir aylık abone kaydedilecek muhterem oku- yucularımızdan ricamız: 160 kuruştan ibaret olan abopo deretini müddetlerinin hilamındân evvel ve vakti zamanında İdaremize göndermek, Aksi takdirdo gazete irsalâtında o teahhur vukubulür ki bunu muhterem kari'lerimizin do arzu etmiyeceklerinden eminiz.