28 Temmuz 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

28 Temmuz 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

© Sahife 2 Gazi heykeli (Baş tarafı birinci sahifede ) “ Saat beş buçuktan sonra mey- bir insan denizi halini ılmıştı. Saat altıya üç dakika «ala İsmet paşa, yanında hariciye il kili ve fırka Izmir idare heyeti “eisi Hacim Muhiddin bey bulun- ğu halde görüldü. Her taraftan alkış tufanı koptu. Yaşa daları ayyuka çıkıyordu. Başvekil , halkı ve heykelin ünde duran zevatı selâmladıktan sonra küşat resmi başladı. Iptida delediye reişj, Gazi Hz.ne İzmirli- in minnetlerini ifade eden uzun nutuk okudu. Sonra Ismet paşa 'kunu irat etti, Başvekilin nutkunun hemen her mlesi alkışlarla karşılanıyordu. Hele türkün bugünkü mevkii cendi sâyı sayesinde elde ettiğine ye Gazinin arkasından yürüyerek elde (o ettiiği (o muvaffakıyetlere dair olan kısımlar, uzun süren alkış tufanı kopardı. Heykel açılıyor - Halk büyük bir heyecan içinde başvekili dinliyordu. Nutuk bit- tikten sonra alkişlar dakikalarca sürdü. Başvekil heykelin sarılı bulunduğu bayrağın kurdelâsını ti ve heykel halkın coşkun alkışları arasında meydana çıktı. - Heykel meydana çıkınca eteğine ayısız çelenkler kondu. Başvekil ve vekiller, hükümet erkânı oto- dillerine (O binerek avdet ettiler. kat meydan hâlâ halk iledolu di. Halk büyük Gazinin kalplere kuvvet veren azimkâr ve sevimli dan esini (Odoya doya görmek rdu. Ortalık (o karardığı, lâmbalar yandığı halde hâlâ meydan ten- mamışti. (Yapılan tenvirat inde binlerce halk gece geç kadar Gazi meydanında Tolaştı. Akşamki ziyafet o Akşam 9 da fırka tarafından aşvekilin şerefine 250 kişilik büyük bir ziyafet verildi. Ziyafet e kadar devam etti. İsmet Paşa ziyafetten sonra Halkevine gid erek burada temsil edilen Ergenekon piyesini temaşa etti. © Aziz misafirimiz bu akşam Eğe vapurile hareket edecektir. Kendisine parlak bir teşyi mera- imi yapılacaktır. Şükrü Kaya beyin telgrafı “izmir, 27 — Dahiliye vekili Şükrü Kaya bey Gazi heykelinin mi küşadında bulunamayaca- ndan dolayı Izmir belediyesine 'atideki mazeret telgrafını gön- rmiştir : “İzmirin ve İzmirlilerin kurtulu- şunun kurtarıcıya karşı küçük bir şükran nişanesi olan Gazi heyke- linin açılmasında bulunmak, be- 'nim için bir borçtur. Buradaki va- zife, ve vaziyetim buna müsaade ahşolmayacağı için müteessirim. “Bu hususta vuku bulan iltifatkâr davetinize ayrıca teşekkür eder ve güzel İzmirin büyük halâskâ- 'rma hislerini ifade edecek daha “ yüksek eserlerle bezenmesini te- © menni ile hemşerilerime hürmet ve selâmlarımın iblâğına tavassut © buyurmanızı rica ederim efendim.,, ; Şükrü Kaya - Izmir mülhakatından gidenler © Akhisar, 27 (Hususi) — Gazi heykelinin küşat resminde bulun- © mak üzere Akhisar, Soma, Kırka- © ğaç, Demirci, Gördes ve Berga- madan bir çok halk İzmire git- ç miştir. izmir hahambaşısı Gazi heykelinin açılma resmini müteakip İzmir hahambaşısı Ismet paşanın yanına gelerek başvekilin > elini öpmüştür. Başvekil kendisine iltifatta bulunmuştur. —. A NM aaa a Moskova 27 (A.A. ) — ajansı bildiriyor: İzvestia gaze- tesi tahdidi teslihat konferansı hakkında neşrettiği bir makalede beş buçuk sene devam eden bir mesaiden sonra konferansın hiç bir netice elde etmeden dağıldı- ğını yazarak diyor ki: “Bir çok memleketlerin Benes Tas Berlin , 28 (Hususi) — Alman- yada siyasi vaziyette değişiklik yoktur. o Komünistler ( yeniden bazı hadiseler çıkarmak istemiş- lerse de zabıta derhal bunur önünü almıştır. Dahiliye nazırı faşizmin içtimai nizamı bozmak istiyen bir fırka olmadığını yalnız komünistlerin içtimai nizam aleyhtarı oldukla- rını, bunlara karşı takibat yapıla- cağını söylemiştir. Paris, 28 (A.A.) — Müteveffa reis (OM. Doumerin katili olan Gorgulofun tasavvur ve tasmim suretile cinayeti (o ika ettiği ve esbabı muhaffifei takdiriye mev- cut olmadığı mahkemece tasdik edilmiştir. Paris 28 (A.A.) — Iddianame- nin kıraatından sonra mahkeme müdafaatı dinlemiştir. Müdafiler, tahmin edildiği vechile katilin M. Venizelos Ileride Yalovayı edecek Atina, 27 (Hususi) — Yunan başvekili M. Venizelos Ismet pa- şaya bir telgraf çekerek Yalovayı ziyaret hakkındaki davetine icabet edemeyeceğini bildirmiştir. Yunan başvekili bu telgrafta, fazla meşguliyeti hasebile şimdilik Yalovaya gelemiyeceğinden be- yanı teessüf etmekte, fakat, muahharen Yalovayı ziyaret et- meği vadeylemektedir. Su ile işliyen değirmenler Ankara 28 (Telefon) — Su ile müteharrik değirmenleri işlet- menin ticari muamelâttan sayıl- dığına temyiz heyeti umumiyesince karar verilmiştir. üsküdar, Kadıköy su şirketi Ankara, 28 (Telefon) — Üskü- dar ve Kadıköy su şirketinin su ziyaret tevziatı (o talimatnamesi (o heyeti vekilede tetkik ve tasvip olun- muştur. 15 yaşındaki çocuklar mahkeme kararile evlenebilecekler Ankara, 27 — Devlet şurasi 15 yaşındaki kızlarla çocukların asliye mahkemeleri kararile evle- nebileceklerine karar vermiştir. —u — Bu Sahbahki Telgraflar Yeni bir harbe hazırlık... İzvestia gazetesi neşrett dünyanın vaziyetini böyle görüyor karar suretine rey vermekten istinkâf etmiş olması bu karar suretine karşı olan itimatsızlığı gösterir. Diğer taraftan Italyanın müstenkif kalması ve Almanyanın aleyhte rey vermesi kapitalistler arasındaki ihtilâfı tebarüz ettirir. Cenevre konferansının ilk içti- Alman milli müdafaa nazırı mühim bir nutuk irat ederek ya diğer devletlerin de silâhlarını Almanya derecesine indirmelerini, yahut Almanyanın silâhlanmasını istemiştir. Nazır diğer devletler,'silâblarını Almanya derecesine indirmezlerse Almanyanın teslihatta bulunaca- ğını söylemiştir. Paristen gelen haberlere göre deliliğini ileri sürmüşlerdir. Birinci müdafi metr Marcel Roger, katilin bir resmini çizmiş, müttehemin bezeyana kadar varan bir mübalağacı ve müvazenesizliğe kadar giden bir hayalperest ol- duğunu, en büyük rahibi ve en yüksek ilâhı kendisi olan yeni bir dini hdas eylemiş bulunduğunu söylemiştir. Bundan sonra diğer müdafi Mübadil bonoları Bu bonolar hangi satışlarda kabul edilecek ? Ankara, 27 (Hususi) — Maliye vekâleti mübadil bonoları hak- kında vilâyetlere yeni bir tamim göndermiştir, Bu tamime göre, mübadillere verilen istihkak ba- kiyesi vesikaları yalnız rum em- valinin satış müzayedelerine kabul edilecektir. Birinci tertip kuponlar bitmedikçe ikinci ve üçüncü tertip kuponlar satış müzayedesine işti- ak edemiyecektir. Tasfiye vesikaları yalnız rum emvali satışlarında vesika olarak kullanılacak, noterlikçe ( tasdik edilmeden ciro muamelesi yapıl- mayacaktır. Vize harçları nasıl alınacak Ankara 27 — Türk konsolosu veya vekili bulunmaması sebebile dost bir devlet konsolosluğundan veya mahalli hükümet memurla- rından vize alarak limanlarımıza gelen gemilerden konsolosluk vizesi harcının gümrüklerce alın- ması heyeti vekilede takarrür etmiştir. a o... iği makalede ma devresi emperyalist devletlerin yeni dolaplarına kapı açmıştır. Böyle mühim bir anda büyük devletlerin altı aylık bir mesaiden sonra velev cüzi nisbette olsun tenzili teslihat hakkında uyuşama- mış olmaları; devletlerin yeni bir harbe hazırlanmakta olduklarının en kuvvetli delilidir. Almanya silâhlanacak Alman milli müdafaa nazırı bunu açıkça ilân etti bu beyanat Fransız gazetelerinde büyük akisler yapmıştır. Bütün gazeteler bundan bahsetmektedir. Temps gazetesi Lozan ve Cenevre konferanslarının ferdasında Al manyanın bu hareketini tenkit etmekte ve bunun Almanyanın hüsnü niyet sahibi olmadiğıni gösterdiğini söylemektedir. Fransız gazetelerinin bu tenkit- lerine alman matbuatı mukabele etmektedir . Gorgulof nasıl mahküm oldu? Mahkeme katilin fi'linden mesul olduğuna karar verdi metr Henri Geraud heyeti adul- den bir deliyi ölüm cezasına mahküm etmemelerini rica etmiş, Gorgulof o hakiki bir o bolşevik aleyhtarıdır demiştir. Jüri heyeti Gorgulofun maznuniyeti ve katil fi'lini tasavvur ve tasmim eylemiş olduğu hakkında tevcih edilen her iki suale de müspet cevap vermiş ve Gorgulof ölüm ceza- sına mahküm edilmiştir. Şeker kahve Ancak cumartesi günü çıkarılabilecek Şeker ithali hakkındaki tali- matname dün resmi gazetede neşredilmişti. Fakat bu hususta Istanbul gümrüklerine yeni bir emir verilmediğinden, şekerler çıkarılmamıştır. Gümrük idaresinden verilen malümata göre şeker ithali ancak cumartesi günü kabil olabilecektir. Piyasada kesme şeker kalmamıştır. Kesme şeker yalnız liman şirketi kooperatif mağazasında vardır. Burada da müşteriye 100 dirhem- den fazla kesme şeker verilmiyor. Maliye vekili bir ay mezun Ankara, 277 — Maliye vekili Abdülhalik bey bir aylık mezuni- yet almış ve mezuniyetini bugünden itibaren ( istimale (| başlamıştır. Maliye vekiline (| sıhhiye vekili Refik bey vekâlet edecektir. Kâzım Paşa Izmir 27 — Jandarma umum kumandanı Kâzım paşa Dahiliye vekâletinin vuku bulan daveti üze- rine bugün Ankaraya dönmüstür. £ 28 Temmuz 1932 Kalp değiştirmek! Operatörlerimiz buna imkân görmüyorlar Şikago darülfünunu klinik şef- lerinden profesör Karelle isminde bir doktorun genç bir “köpekle ihtiyar bir köpeğin kalplerini değiştirmeğe muvaffak olduğu ve bundan sonra hasta insan kalp- lerine maymun kalbi aşılamak mümkün olacağını bildiriyordu. Bir refikimiz bu haber üzerine tp o fakültesi (omüderrislerinden operatör Orhan beyin fikrini sormuştur. Orhan bey: — Bu gibi tecrübeler eskiden beri yapılıyor. Fakat imkânı yok- tur. Ümit yoktur. Voronof aşısının uğradığı akıbet meydandadır. Mevzuubahıs tecrübeden de müsbet netice elde edilemiyeceği katiyetle söylenebilir. ,, demiştir. Operatör M. Kemal beyde bu ameliyenin operatörler için ideal bir ameliye olduğunu fakat mu- vaffakıyetin çok şüpheli olduğunu teyit etmiştir. Operatör Burhaneddin bey de, kalbin ve dimağın eskimesile ölümün geldiğini ve eskimiş bir kalbe bu ameliyatın tatbikine imkân görülmediğini söylemiştir. Maarif vekili Bergamada Bergama 27 (Hususi) — Maarif vekili Esat bey, yanında kalemi mahsus müdürü ve İzmir maarif müdür muavini bulunduğu halde bu sabah Bergamayı ziyaret etti, mektepleri gezdi, asarı atikayı tetkik etti. Bu tetkikat esnasında burada bir müze inşasına karar veril- miştir. Vekil bey Bergamada bir orta mektep açılması hakkındaki istirhamı da tetkik etmeği vad- eyledi. Iktisat vekili Avrupaya gidecek Iktisat vekili Mustafa Şeref bey bir haftaya kadar şehrimize gele- cek ve buradan Avrupaya gide- cektir. Vekil beyin seyahat ede- ceği memleketler henüz malüm değilse de evvelâ Viyanaya gide- ceği söylenmektedir. Italyan seyyahları Dün akşam (Konteverde) ismin- deki bir transatlantik ile şebri- mize binden fazla Italyan seyya- hı gelmiştir. (Konteverde) vapuru iki bacalı, 18 bin tonluk bir transatlantiktir. 20 mil sür'ati vardır. Vapur Na- poliden kalkmış, Palermo, Malta, Rodos tarikile şehrimize gelmiş- tir. Kafileye mebus Bunardi riya- set etmektedir. Beşiktaş takımı Izmirde Beşiktaş takımı dün Konya vapurile (saat 10,30 da 3 maç yapmak üzere İzmire hareket etmiştir. Giden oyuncular şunlardır: Osman, Ismail, Hüsnü, Nuri, Mehmet, Nuri, Salâhaddin, Enver, Ibrahim, Hayati, Eşref, Münevver, Hayri, Şeref, Hakkı, Nazımdır. Kafileye Şeref bey riyaset etmek- tedir. Bir bisikletli Genç bir kızı düşürdü, ağır surette yaralandı Istrati isminde birisi Samatya caddesinde bisikletle dolaşırken matmazel Lina isminde bir kıza çarparaki yere yuvarlamış, ken- disi de düşmüştür. Sukut (esnasında ( kaldırımın kenarına çarpan Lina muhtelif yerlerinden ağır surette yarala- hastaneye (kaldırılmıştır. Pp lerinin tıraş bıçağı yalnız RUTBART - LUXUOSA örlie