29 Ağustos 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

29 Ağustos 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

— Sehife 2 2 Akşam z 29 Ağustos 1932 Emlâk tahriri - Yal ü ke Sene erik Bu Sahahki Telgraflar e. eş Gelecek sene yeni kıymet- ler üzerine vergi alınacak Istanbul vilâyetindeki emlâkin vergi noktai nazarından yeniden tabrir edilerek kıymetlendirilmesi kararlaştırıldıktan sonra ilk defa olarak Fatih kazası dahilindeki tahrir muamelesi yapılmış ve ikmal edilmişti, Fatih kazasındaki mülk sahipleri mülklerine konan ve tebliğ edilen yeni kıymet nis- betlerine dair itirazlarını vermiş- lerdir. Kanuna göre bir kaza dahilinde yapılan otabrir (omuamelâtı bir tek itiraz istidası bile kalmak- sızın tamamile bittikten sonra tahririn yapıldığı ve itirazların ikmal edildiği seneyi takip eden mali: sene içinde bu yeni kıymete göre vergi alınacaktır. Bu itibarla Fatih kazasında yeni tahrir esaslarına göre vergi alın- masının gelecek sene kabil ola- cağı tahmin ediliyordu. Fakat Eminönü ve Beyoğlu kazalarındaki tahrir komisyonları henüz işlerini bitirememişlerdir. Bir iki aya kadar bu iki kazaya ait muamelelerin de ikmal edilerek gelecek mali seneye, yani hazirana kadar itiraz istida- ları da verilerek tetkiklerinin ta- mamlanması tahmin ediliyor. Haber aldığımıza göre, Fatih, Beyoğlu ve Eminönü kazalurına ait yeni tabrir esaslarına göre bina vergisi (o alınmasına (ayni tarihte başlanacak ve keyfiyet ilân edilecektir. R Emlâkin kıymetleri bugünkü iktisadi, mali şartlara göre değiş- tiği için yeni tabrir neticesinin resmen tatbikinden sonra bu em- lâk üzerinde yapılacak satış, ipo- tek gibi tapu muameleleri yeni tayinlere göre olacaktır. Karadeniz Rus ticaret filosu Odesa, 28 (A.A.) — Karadeniz Rus ticaret filosu, önümüzdeki eylül ayı zarfında Noguine, Akli- ansky, Tseuribuka ve Timiriazev isminde beheri 3 bin tonluk 4 geminin inzimamiyle ikmal edilmiş bulunacaktır. Bundan başka petrol müştekatı nakline mahsus ve beheri 10 bin tonluk Leicuz Vad- nikov ve Mosseviet isminde iki cesim gemi de ticaret filosu kad- rosuna dahil olacaktır. Bu petrol gemileri karadeniz ile avrupa limanları arasında seyrisefer ede- ceklerdir. Başvekil Yatklüpte Başvekil Ismet paşa Hz. dün öğleden sonra ikamet ettikleri Heybelideki biraderleri (o Hasan Rıza beyin köşkünden çıkarak Büyükadaya gitmişler ve akşam geç vakte kadar Yatklüpte istira- hat etmişlerdir. £ Başvekilimiz, Yatklüpte Bern sefiri (Cemal Hüsnü beyle görüşmüşlerdir. Merhum Rifat bey Istanbul, 28 (A.A.) — Hisset- tiğimiz teessürün şiddeti gerek cenazeye iştirak ve gerek telgraf ve mektupla taziyet lütfunda bu- lunmuş olan zevatı muhteremeye ayrı ayrı ifayı teşekküre mari olduğundan bu mukaddes vazifeyi Anadolu ajansına tevdi ediyoruz. Menemenli zade ailesi namına Muvaffak o Numan Babamızın pek uzun süren has- talığı esnasında bitmek tükenmek bilmiyen bir fedakârlıkla ve büyük bir hazakatle tedavisine ihtimam eden Dr. Şekip Habip beyefen- diye bütün ailenin şükran ve min met hissini Ajans vasıtasiyle arz ve iblağ etmeği kiymettar bir vazife addediyoruz. Menemenli zade ailesi namına Muvaffak Numan Von Papen ilânı harp ediyor Hükümet mevkiini bırakmıyacak, icap ederse meclissiz çalışacak Berlin 28 (Hususi) — Başvekil von Papen, dahiliye ve milli mü- dafaa nazırlarile birlikte yarın Neudecke giderek reisicumhurla görüşecektir. Bu mülâkatta hükü- metin iktisadi programı ve umumi siyasi vaziyet görüşülecektir. Başvekil bugün Wesphalya köy- lüler kongresinde bir nutuk irat etmiştir. Von Papen nutkuna, kendisini Allah tarafından tesis edilen bir inzibata memur ad- dettiğini söylemekle başlamış ve muhafazakâr © hiristiyan idealine ait prensiplerin açığa atılması zamanı geldiğini ilâve etmiştir. Başvekil (o nutkuna demiştir ki: “Bütün Almanları birleştirmek emelini Hitler değil ben kuvveden file çıkaracağım. Hükümeti elime aldığım gündenberi bütün me- saimi milli kuvvetleri arttırmağa hasrettim.,, Başvekil fevkalâde mahkemenin Beş faşist hakkındaki idam kara- rını ima ederek hükümetin ihti- devamla lâla karşı her suretle mani olaca- ğını sölemiştir. Berlin, 28 — Rayhıştag meclisi 31 ağustosta toplanacaktır. Mü- zakerenin çok hararetli olacağı tahmin ediliyor. Hükümet iktisadi programını hazırlamıştır. Bu prog- ramda paranın kıymetini muha- faza, faiz nisbetini indirmek gibi şeyler vardır. Hükümet mecliste akalliyette kalırsa meclisin dağıtılması ve intihabatin gelecek sene icrası muhtemeldir. Hükümet yeni bir intihap kanunu tanzim edecektir. Milliyetperverler müstesna ol- mak üzere bütün fırkalar bu fikirlere şiddetle itiraz ediyorlar. Naziler ve merkezciler Berlin, 28 (A.A.) — Alman milli ajansı, Nazilerle merkez fırkası arasında icra edilmekte olan gizli müzakerelerin gerek Almanyada ve gerek Prusyada birlikte çalış- maları meselesinde bir prensip itilâfına müncer olmuş olduğunu haber vermektedir. Bilhassa iki merkezci ile birçok Naziden müteşekkil bir hükümet vücude ( getirilmesinin omevzuu bahsolduğu rivayet olunmaktadır. Bir Brüning - Schleicher Strasser kombinezonundan bahsedilmekte- dir. Merkezcilerden M. Brüningin maliye ve M. Stegerxaldın mesai nezaretlerini deruhte edecekleri söylenmektedir. Prusya başvekilliğine (bitaraf bir zatın getirilmesi düşünülmek- tedir. Bu haberi ihtiyatla karşıla- mak muvafık olur. Hindenburgun bir nutku Berlin, 28 ( A.A.) — Çelik Mığferliler o teşkilâtına dahil bir çok talebe şarki Prusyayı ziyaret etmişler ve Neudeck'e gitmişlerdir. Askeri bir surette techiz edil- miş olan bu talebe Hinden- burgun ikametgâhı önünde vazi- yet almışlar, Hindenburg kendi- lerini teftiş etmiş, onlara teşek- kür ve teşçi makamında bir iki söz söylemiştir. e Müşarünileyeh bilhassa demiştir ki: “Vatanı, daima fırkaların fev- kinde tutunuz.,, “Fransa uyanık bulunmalı!,, İhtiyat zabitleri kongresinde ceneral Niesselin bir nutku Strasbourg, 29 (A.A.) — Burada toplanan ibtiyat zabit vekilleri kongresi dün ceneral Niesselin riyaseti altında kapanış celsesini akdetmiştir. Birçok hatipler kısa müddetli askerlik hizmetinin zaruretinden bahseylemişlerdir. Strasbourg 29 (A.A.)—Fransa- zabit vekilleri kongresinde nutuk irat eden ihtiyat zabitleri ve zabit vekilleri, terbiye ve talim mektep- leri müfettişi ceneral ONiessel, ezcümle şunları söylemiştir: Fransanın emnüselâmetinin ha- yaller ve çabuk bozulabilir misak- ler üzerine tesis edilmesinin kâfi olmadığını tekdir edecek daha pekçok durbin nazarlı fransız vardır. “ Almanyanın, sulh muahedesi- nin askeri maddelerinden bir çoklarını maharetle arzu ettiği şekle çevirdiğini ve yahut açıkça ihlâl ettiğini görebilecek bir çok misallere malikiz. ,, Manevralar Italyan başvekili M. Mussolininin nutku Roma 28 — M. Mussolini son manevralara iştirak eden zabitlere hitaben bir nutuk iradetmiştir. M. Mussolini nutkunda demiştir ki: “Tarafımdan tasavvur ve emre- dilmiş olan bu manevralarda matlup olan gaye elde edilmiştir. 15 senelik derin tetkikler ve askeri inzibat ve 5 seneden beri harbiye, bahriye ve hava işleri nezaretini bilfiil idare etmekliğim bana, büyük manevraların yalnız faideli olmakla kalmayıp ayni zamanda zaruri olduğunu, yalnız zaruri ol mayıp yerlerine başka bir şeyin ikamesi gayri mümkün bulundu- ğunu beyan ve iddia etmek için bana hak vermektedir.,, Bundan sonra M. Mussolini, kıtaatın kuvvei maneviyelerinden, mukavemet kabiliyetlerinden ve servislerinde (o görmüş (olduğu tekemmülâttan memnun kalmış olduğunu beyan ettikten sonra şu sözleri ilâve eylemiştir: “10 snelik rejimin neticesi işte budur. Bir zamanlar bu çihniyet- ten eser yok idi. Manevraya şevk ve heyecanla iştirak edilmiyordu. Vuku bulan davet bir angaryaya gidilir gibi icabet olunuyordu. Bugün her şey, değişmiştir. Şevk vardır.. Günün birinde tarih ekmeğinin mayası diye tarif etmiş olduğum bu şevk bugün mev- cuttur. Kestane fişeği Fransada bir nümayişte bu yüzden 10 kişi yaralandı Etampes, 22 (A.A.) — Demokrat Hiristiyon lideri Mare Sangenier tarafından o Bierville (o şatosunda sulh için tertip edilen bir nümayiş esnasında mumaileyhin siyasi basımları alevli kestane fişekleri atmışlardır. Halk arasında müthiş bir panik baş göstermiştir. Jandarmalar bu kargaşalığın faillerini tevkif et- mişlerdir. Etamps, 29 (A.A.) — Dün bir tezahüratta halk arasına alevli kestane fişenkleri atılması netice- sinde ahaliden 10 kişi yaralanmış- tır. Onlardan bazısının yaraları ağırdır. Amerika - Japonya Japon amiralı Nomura Amerikaya gidecek Tokio 29 (A. A.) — Çin- Japon ibtilâfı oesnasında Şanghaydaki üçüncü Japon filosuna kumanda etmiş olan amiral Nomura, pek yakında Amerikaya dostane ve cemilekârane bir ziyaret icra edecektir. Bu ziyaret kararı Japon hükü- meti tarafından verilmiş ve Man- , çuri vaziyeti hasebile Amerikada hissedilen endişenin aksi tesirin- den ve Amerikanın Atlas denizi filosunun devamlı bir tarzda * Büyük Okyanosta bulunmasından | ileri gelmiştir. Peştede bir abide Türk - macar kardeşliğinin bir tezahuru Peşte, 28 (A.A.) — Buda sur- ları önünde ki şose üzerine Türk- Macar kardeşliğini temsil eden bir abide dikilmektedir. Bu abide 2 eylül 1982 tarihinde ki muha- rebede elinde kılınciyle duran Bo- din kalesinin son Türk vâlisi ve müdafii Abdürrahman Abdi paşa ile diğer türk askerlerinin ve macar omuhacimleri kumandanı Sebo ile macar askerlerinin hatı- rasını ebedileştirmek içindir. Abide eski Türk stilinde bir sütundan ibarettir. Sütanun başlı- ğında bir kavuk vardır ve üzerinde de Türkçe olarak “Kahraman bir muhasımdı. Allah rahmet eyliye ,, ibaresi yazılıdır. Abidenin küşadı bir harbin yıl dönümünde büyük merasimle yapılacaktır. Ispanyada tevkifat devam ediyor Madrit. 29 (A.A.) — Dün, geçen 10 ağustos kıyam hareketile alâkadar olarak sivil, askeri şah- siyetler arasında tevkifat icra edilmiştir. Tevkif edilenler meya- nında sabık Balbao valisi ile sabık jandarma kumandanlarından dört kişi vardır. Yangın başlangıcı Dün gece Samatyada Hacı Hamza mahallesinde Şaziye ha- nımın evinden yanğın çıkmışsada yalnız bir ot minder yandığı halde söndürülmüştür. müsabakaları Dün Yalovada denizcilik heyeti yüzme komitesinin tertip ettiği su topu müsabakaları yapılmış ve bu müsabakalar orada bulunan mebuslar, sefirler ve büyük bir halk kütlesi tarafından temaşa edilmiştir. Bu su topu müsabakalarına 4 takım iştirak etmiş ve bunlara Yalova, Istanbul, Ege - Marmara, Yüzmeler meyanında memleke- timizde ilk defa olarak 6X50 Türk bayrak yarışı, 14550 büyük bayrak yarışı ve 7X5 su topu bayrak yarışları yapılmıştir. Teknik neticeleri şunlardır: 650 Türk bayrak yarışı: 1 — Marmara - Ege takımı vakit 3/56. 2 — Yalova takımı vakit 4/7. 3 — Caddebostan takımı vakit 4/44. 100 metro serbest: I — Ömer, Cddebostan vakit ıl. II — Şakir, Bandırma vakit 1/12, 8/10 : II — Saffan Yalova vakit 1/13, 2/10 100 metre sırt üstü: 1 — Ali Haydar, Kocaeli vakit 1425 ç 2 — Hasan Yalova vakit 1/35 2/10 3 — Hüseyin Bandırma vakit 145 100 metre kurbağalama : 1 — Su sporları muallimi her Tegethoff 1/15 2/10 saniye 2 — Alp, Izmir vakit 1/19 30 metro kurbağlama tekaütler 1 — Mutena Caddebostan vakit 44. 2 — Ekrem Rüştü vakit 42/3. 14X50“bâyrak yarışı” 1 — Yalova - Marmara, Eğe takımı vakit 8/6,5/10. 2 — Istanbul - Caddebostan takımı vakit 9/2. 7X50 su topu bayrak yarışı. I— Marmara - Ege takımı vakit 4/5 II — Yalova takımı vakit 4/13 NI — Istanbul Bundan sonra su topu müsa- bakalarına başlanmıştır ve alınan neticelerde aşağıdadır: Birinci maç: Yalova takımı ile Caddebostan takımı arasında ce- reyan etmiş ve neticede Yalova takımı sekize karşı dörtle galip gelmiştir. Ikinci maç: Ege-Marmara ta- kımı ile Istanbul takımı arasında icra edilmiştir. Zevkle cereyan eden bu müsa- bakayı Ege - Marmara takımına dörde karşı iki ile galip gelmiştir. Üçüncü maç; Her iki galip takımları arasında idi. Her daki- kası heyecan veren bu müsaba- ka da Yalova takımının 3-1 gale- besile hitam bulmuştur. Ecnebi takımlarla maç Istanbul mıntakası merkez hey- eti riyasetinden tebliğ edilmiştir. Umumi merkezimizden aldığımız 15/8/1932 tarih ve 876 numaralı tamim suretidir; Memleket haricindeki ecnebi spor takımlarile yapılacak müsa- bakalar için evvelemirde Federas- yonlara müracaat edilerek bunla» rın muvafakati alındıktan sonra müsabaka yapılması evvelce tebs liğ edilen umumi merkez kararını iktiran etmiş bulunan talimatname icabındandır. Federasyonların ve umumi mer“ kezin vaktile haberdar olması ve ona göre tetkikat yapabilmeleri için bu gibi müracaatların en aşağı 10 gün evvel federasyon lara telgrafla bildirilmesi zarurt | görülmektedir. j ve Caddebostan isimleri verilmiştir. . “aero ağ