26 Eylül 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

26 Eylül 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sayfaya ait küpürler

kurultayı — bugün saat on dörtte Dolmabahçe sarayının muayede salonunda merasimle açılacaktır. Salonda her türlü bazırlıklar
 bir liste yapılacak Ankara 25 (Hususi) — Hükümetin bu sefer tanzim ettiği kontenjan listesi, evvelki listeden pek az farklı
 Nelere sinirleniyoruz? Köprünün merdivenleri, limandaki yelkenliler Üsküdarı güzelleştirmek için tahta evleri beyaza boyamalı
 diği günden beri gümrükte garip müamelelere tesadüf olunmaktar dır. Bundan bir kaç gün evvel, bir cazbant artistine ait bir

Dil kurultayı bugün öğ- ieden sonra merasimle açılıyor. ŞA Yunan neticeleri sun lehinedir. intihabının ilk M. Venizelo- PAZARTESİ — 26 Eylül 1932 - Telefonlar: Tabrir 21686 — Sene 15 — No: 5016 — Fiatı her yerde: 5 kuruş Hakiki ve temiz türkçe ük dil kurultayı bugün merasimle açılıyor Dil tetkik heyeti reisi ve maarif vekili nutuklar irat edecek Büyük Dil kurultayı | bugün at on dörtte Dolmabahçe sara yının muayede salonunda mera- simle açılacaktır. Salonda ber türlü hazırlıklar bi Salonda bir riyaset kürssl ya- pıldığı gibi devlet erkânına, mat- buat mensuplarma, — dinleyicilere yerler. ayrılmıştı Kongre Türk i tetkik cemiyeti reisi Samih Rifat bey tarafından | mutukla açılacaktır. tiyaset divanı intihabını mütea- kıp maarif vekili bir nutuk irat edecek, o bundan sonra Samih Rifat bey bir konferans verecek- tir. Arzu edenler söz alacaklardır. Müzakerenin kaç gün süreceği 'malâm değildir. Kurultaya iştirak için müracaat eden âzâ 730 zattır, Ayop Martayan Ef. Türk dilinin esasları hakkında hazırladığı tezleri kurultaya bil- dirmek üzere şehrimize gelen pro- fesör Agop Martayan efendi dün ve evvelki gün dil encümeninin ça- lşmasına iştirak: etmiştir. Profesör evvelki gün Reisicum- bur hazretleri tarafından kabul edilmiştir. Agop efendi Gazi Hz. ni giyaretleri ve dil encüme- ninin çalışması hakkında şu bes yanatta bulunmuştur: “Dolmebahçe sarayına gir- diğim zaman bende husule gelen intiba, tamamile demokratik bir muhit görmek olmuştur. Oraya giren her insan, kendisini kendi evinde imiş muhiti okadar samimi görüyor. hazretlerinin o muhatabı büyük, harikulâde bir ilk nazarda Gazi üzerinde tesir icra ettikleri bissolunmaktadır. Reisicumhur hazretleri, bir ilim Türk Aslı Göster semayı mağribe y Dok kali safi müliete foyzl beya Albayrağınla © çik yün sake zaforanma Bir gün şehit olunca da olsun kefen de anlatsa hepsini Baklsisa geçmişi Dağlar lisena gel Pinlerco can dirlse do Gb esbin zalimi afetmedim seni Türküm ve düşmanın sera kalsam da bir kişi Emin Bülent Türkçesi Yaksel da günün baktığı yere göster ann Budumun arık gönlüne özlü doknlsnn “Albayrağınla çık yörn sağken başar örneği O olsun er meydanında ölünce senin örten, Sira dağlar dile gelse de anlatsa hepsi dirilme de diyive geçinişi Batının türesiz. alm bağışlıyamam Binlerce can "Yürküm ve düşmanım sana kalsan da ben bir kişi Törkçeye çeviren Celâl Sahir Yarap ne ekşili derşayı izatinden Peyman vücuda zebrap dolmasaydı Azade Ser olurdu âsiyabo' derd gamdan Ya, dere gelmeseydim ya olmasaydı Ziya paşa Türkçesi Çalap ne eksildi onurunun Gnizinden Varlığımız kabına ağusu dolmasaydı Deri, kaygı (asasından gu başım ertulurdu Ya açına gilmesem ya usun al masayda çeviren Sahir Türkçe Celi Kontenjan usulünün tatbik e diği günden beri gümrükte garip muamelelere tesadüf olunmakta" dır. Bundan bir kaç gün evvel, bir cazbant artistine ait bir nota albümünün, kontenjana dahil olup bir mesele haline gir- Son günlerde ressam | Halit beyin, Avrupadan kendisine nit gelirdiği tablolar da, aynı mua- meleye tabi tutulmuştur. Gümrük memurları, hariçten memleketi mize tablo gireceğine dair, k anda bir kayıt olmadığını sürmüşlerdir. Ressam Halit bey bu tabloları Türkiyede yaptığını, Avrupa ser- gilerinden birinde teşhir edildi- ğini söylemiştir. Bütün izahat fayda etmemiştir. Nihayet ressam Halit beyden bu resimlerin ken- disine aidiyetine dair bir vesika istenmiştir. Halit bey, tabloların İtindaki imzanın, kâfi derecede vesika olacağını iddia. etmiştir. Henüz bu muamele ikmal edile memiştir. Geçenlerde, Viyanada karike- tür sergisine iştirak eden ressam- larımız, bu tarzda bir muameleye maruz kalmışlardı. Gazetemiz ressamı Cemal Nadir bey de dahil olduğu halde, ressamlarımız güm- rükten resimlerini alabilmek için, gümrük resmi vermeğe mecbur kalmışlardır. Bu. meseleler hakkında, Lir | muharririmiz gümrükte salâhiyet- tar bir zatla görüşmüştür. Bu zata göre, gümrük memurları hakkaız bir muamele yapmamışlardır. Kontenjan cetvelleride | Türki- den harice giden ve tekrar geti- rilen eşyaya” dair me tarzda muz amele yapılacağına dair sarih bir madde yoktur. Böyle bir madde tayin edilinceye kadar, gümrük” lerde bu tarzda muamelelere te- sadüf etmek pek tabii görülmekte imiş Dün şehrimize gelen Am: vapurdan In Ordusu erkânı harbiye relsi cenral Mac Arlhurun istikbaline alt lukanıda çenerai Amerika marşını selâm vaziyetinde dinliyor, aşağıda askeri teftiş ken | Cenoralın istikbaline ve Ankaraya haralcetina air tafs e sahitede ) Kontenjan Her zaman tatbik edilecek. bir liste yapılacak Ankara 25 fiusesi) — Hüka- metin bu sefer tanzim ettiği kontenjan listesi, evvelki listeden pek az farklı olarak hazırlan” mıştır. Önümüzdeki kontenjan listesi artık değişmiyecek ve her zaman için tatbik edilecek surette olacaktır. Kontenjan | İistesi belinde bulunmasına iktisat vek leti büyük bir ehemmiyet veriyor. Bu tedbirler sayesinde piyasada emniyet tesis edilecek, karışıklığa meydan verilmiyecek, ticaret ve teşebbüs erbabırın işlerine yardım edilecektir. Yeni listede ithalât miktarı az olan maddeler büsbülün kak dırılmıştır.. Bundan başka ber memleketin yaptığı ithalât ni tinin muhafaza edilerek kontenjan ona göre tevzi edilecektir. Iktisat vekili Celâl bey bir bafta kalmak üzere yarm akşam (bu akşam) Istanbula hareket ediyor. Vekil . bey, Islanbuldan döndükten sonra kontenjan liste- sinin devletlere göre taksimi işile meşgul olacaktır. Bu hususta bazı devletlerle müzakere cereyan Üsküdarı gi ine benziyen bir çok tarafları Meselâ ikiside operatördür. Ikisi de eski şehir eminidir. Ikisilde Maçkada yan yana iki apartmanda otururlar. Apartmanların arasında küçük bir arsa vardır. Cemil paşa oturduğu apartımanın ikinci katındadır. Emin beyde gene apartımanın ikinci katında oturur, Iki eski şehir emin arasında bu derece benzeyişe hayret etmemek mümkün değildir. k meşhur olan nazik gülüşile büyük pımdan çıktığım dakikadan itiba- edecektir. Türkçeyi yabancı dıl ( Devamı ikinci sahifede ) aldı — Suallerimi kendisine anla- nca — Aman efendim, dedi, neye sinirleniyorum Evden, ka- Nelere sinirleniyoruz? i Köprünün merdivenleri, esi yelkenliler zelleştirmek için tahta evleri beyaza boyamalı Cemil paşa ile Emin beyin bir- birl b Operatör Emin bey rden Kurtaracak olan (Dİl kurultayı) açıldı. — Türkçemize geçmiş olsuni...