20 Nisan 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

20 Nisan 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

mmm Sene 16 — No: 5576 — Pjatı her yerde 3 kurüş A Atinadaki On iki der pi, nadaki iki ada genç- z pine gelen malümata gö- Tema osun bir köyünde yerli la İtalyan jandarmaları ara- ei kanlı kavgalar olmuş, rum- Tarlayı kişi ölmüş, 24 kişi de | hakkına iştır. Bu müsademeler İlegi, osun Salahes köyünde be- | e tihabatı yapılırken, ital | Sine rey ide | bu uyorlardı. ii gdahaleer rum köylüle- İ değ detini davet etmiş ve bun- ii rak İtalyan jandarma | eyi rinin bü kanunsuz hare- dosta İs gazetesi yazıyor: Re- izli verilmesi için müdahale- Protesto eylemişlerdir. Pali zabuta kuvvetleri, nö Ma, > nı. vvetleri, nis dedi ileri dağıtamıyacak dere- ta, n dat istemiş ve derhal Sala- “yüne yüz jandarma gönde- | Mi 'göre rum köy- ile italyan jandarmaları ara- - & vukubulan ilk müsademede Mae tan bir kaç kişi yaralan- İı akat nihayette rum köy- karş nin fazlalığı ve taassubu ayda İtalyan jandarmaları ve Rodostan imdat kuvvet- Kira, eğe mecbur kalmışlardır. den o, onra Rodostan köye yeni- N kişilik bir kuvvet dabr erilmiştir. birden bu İtalyan kuvvetleri hep rum köylülerine hücum ey- lemiyler a: Taf derli, Bunun üzerine iki ta- Bönd dark öğ (Husüsi) — Geçen pa- ün Sânü Ebülhayrin * Alibey y e Resul oğulları ailesi €f- iz Terim başliyan kavga bir ie lümü, yedi kişinin de ya- | em sile neticelenmiştir. . De sebep olan tarlayı son "Yin ie iler Cebeci oğlu Hüse- Ii , e v6 kocası işliyor. Düğer sene Resul oğulların- eler ta Ürn tarlağ, eğit içi Y sürülmemesini ve © > heyet getireceklerini işlerdir. İline ei iddialarına kulak ver- vülu Atmanın babası Cebeci tarlayı Bay ati sabahı Vi sürmeğe başla a alınan tafsilât şunlardır: ; darmaları hükümet namze. Zayıf olduğu cihetle, Rodos- |” sinda hakiki bir muharebe | Hafız Mehmet ve kar- | CUMA — 20 Nisan 1934 Telefon : 24240 (İdare) - 24249 (Tahrir) - 24248 (Matbaa) - 20113 (Klişe) Belgrad gazeteleri Tür- kiye hakkında çok dosta- ne makaleler yazıyorlar mz Rodostan bir manzara başlamıştır, Bu müsademe neticesinde, rum- | lardan beş kişi ölmüş, 25 köylü ve | İtalyanlardan 2 kişi yaralanmıştır. Diğer köylüler geliyor Civardaki Faves, Kastellos ve Embonas rum köylüleri, müsade raeden haberdar olunca Salahes lardır. Bu yüzden yeniden müsa- demeler başlamıştır. Bu sırada İtalyanlar, Rodos şehrinden Ka- labarda mevkiine bir torpito mub- ribi göndermişlerdir. İtalyan muh- ribi, İtalyan jandarmalarına yar- dım için karaya bir müfreze çıkar- mıştır. Bundan başka Rodostan müsa- deme mahalline iki tabur askerle bir tayyare gönderilmiştir. Dört rum köyünün ahalisi, İtalyanların takibatından kurtulmak için köy- lerini bırakmışlar ve Anairos da- ğına iltica etmişlerdir. Rumlardan otuz kişi tevkif edil Tarla yüzünden bir aile €fradı biribirine girdi Bir kişi başına yediği kazma esinden öldü, yedi kişi yaralandı dan haberdar olan Hafız Mehmet, kardeşleri Eyüp ve Hakkı ile bir- Yüzg, © Yedi dönümlük bir tarla | likte çapalarını alarak “törlaya gelmişlerdir. Tarlayı sürmekte olan Cebeci oğlu Hüseyinle kav- gaya tutuşmuşlardır. O sırada Res sül oğullarından çakır Mehmet, Mustafa oğlu Hasan, Tahsin ve .65 lik hoca Mehmet kavga yerine yetişmişler ve tabanca, kazma, sopa ile biribirlerine girmişlerdir. Kavga neticesinde hoca Meh- met başına yediği bir kazma dar- besi neticesinde ölmüş, kavgaci- lardan Fatma, kayınvalidesi Ayşe, Tahsin, Hüseyin, Hakkı ve çakır Mehmet vücutlarının muhtelif yerlerinden yaralanmışlardır. Ay- | şe ile çakır Mehmedin yaralari | ağırdır. Kavgacılar yakalanmıştır. İ ” NN miştir, Bunların akibeti meçhul- dür. İtalya hükümeti, sansür koy- niuş ve Rodostan seyahati menet- miştir. Romadan asker istenmiş On iki adadaki garnizon kuv- vetleri takviye edilmektedir. Ma- halli İtalyan makamatı, Romadan iki alay asker gönderilmesini talep eylemişlerdir. İtalyanlar, on iki ada rumlarının umumi bir kiya- mından korktukları cihetle, fev- kalâde tedbirler almaktadır. Atinadaki on iki ada rum genç- ler birliği Yunan gazetelerine şu | tebliği vermiştir: sAtinadaki ön iki ada gençleri Ra- dostaki faşist idaresinin sebebiyet ver- diği kanlı hadiselere ve haksiz yere va- tandaşlarının. öldürülmesine şnuttali ola-' rak on iki adadaki faşist cebir ve şid- det idaresinin bu gayti insani ve kati- .lâne tedbirlerini, ruhunun bütün kuv- vetile cihan medeniyeti huzurunda pro- testo eder ve on iki adalı vatandaşla- rını, önümüzdeki nisanın 227 inci pazar günü Adriyatik * ötesinde kâin : olup gömlekleri ve ruhu syah olan faşist İtalyanın asırlardanberi ruhu Yunanlı olan. vatanımız on iki adanm medeni halkına karşı cebren tatbik ettiği bu şoyanı nefret ve meşum tedbirleri pro- testo için umumi mitinge davet eder,» Sahte 500 liralık Balıkesirde sahte para sürmek isteyen biri yakalandı Balıkesirde çıkan Türk dili yazıyor: Dün akşam üzeri bir şahıs elinde bir yüz ve bir de beş yüz liralık banknot olduğu halde Bozuk zadelerin sarraf .dükkânma gelerek bu paralari bozdurmak istemiştir. Sarraf pa- raların numaralarını tetkik edinçe sahte olduğunu anlamış ve derhal zabıtayı (o keyfiyetten (O haberdar elmiştir. Bunun Üzerine bu adam yakalanmıştır. Bu kalp paraların şehrimize pereden geldiği ve mevcut olup dmadığı araştırılmaktadır. Maliye vekâletinin bir tamimi Ankara 18 — Belediyeler ban- kası tarafından verilecek teminat mektuplarının milli bankaların teminat mektupları gibi kabulünü Maliye vekâleti alâkadarlara ta- mim etmiştir. kini sai £ ği İİ mk aileme. Rodos adasında kanlı ihtilâl, - köylüler dağlara çekildiler Atinadaki « On iki ada gençler birliği » çok şiddetli bir beyanname neşretti Al, inada çıkan 16 nisan tarihli — — — i Esnaf bankası meselesi | Mesuliyeti olanlar hakkında ne suretle takibat yapılycak? Esnaf bankası müamelâlı bak- kında henüz belediyece verilmiş bir karar yoktur. Dün de yazdı. ğımız gibi bu hususta nasıl bir hattı hareket takip edileceği Ankarada bulanan vali Muhiddin beyin avdetinden sonra anlaşıla- caktır. Dün bir gazete, evvelki akşam Şehir meclisi daimi encü- meninin bu mesele etrafında mü- zakerede bulunduğunu yazıyordu. Bizim © yaptığımız tahkikata göre encümenin evvelki günkü toplantısında ruznamede mevcut diğer işler müzakere edilmiştir. Esnaf bankası meselesine temas bile edilmemiştir. Şehir meclisi namna Galip Bahtiyar, Mehmet Ali, Ismail Sıtkı beylerle ticaret odasından iki zatın iştiraki ile banka mua- melâtında yapılan tetkikatın sırf hususi mahiyette olduğu beyan ediliyor. Dokuz ay evvel banka müdür- löğüne tayin edilen Hamdi bey bankayı ıslah etmek üzere uğraş- tığından sırf hakikatin meydana çıkması ve belediyenin bir hisse- dar sıfatile banka muamelâtına vakıf olması için şehir meclisi i mümessillerinin emrine bankânin hesaplarını göstermiş, icap eden malümatı vermiştir. © Bankanın resmen hesaplarını tetkik etmek yalnız belediyenin değil, heyeti umumiyenin hakkı olduğuna göre banka muamelâtı ve istikbali için karar ancak he- yeti umumiyece verilecektir. Galip Bahtiyar beyle arkadaş- larının verdikleri rapor üzerine banka muamelâtında mesuliyet- leri görülenleri tecziye edebilmek üzere iki yol üzerinde yürüne- cektir: Adli safha, idari safha, Adli safha, doğrudan doğruya müddeiumumiliğin yapacağı taki- bat ile tezahür edecektir. (Devamı ikinci sahifede) yanıyorlu. — Tabii, her kesin talihi başkadıri.. — Imlâmiz da hâlâ, dözelemedil.. Şu ta'ih kelimesine bak, her kes, bir türlü, kimi (Talibi, Kimi (Tâlim, kimi (Tali), kimi (Tai), 2 ni POLİTİKA M. Yevtiçin nutku Dost Yugoslav hariciye nâzıri- nın Ankarada söylediği cevabi nu- tuk, hariciye vekilimizin nutku gi- bi baştanbaşa samimiyet, hüsnü niyet ve Balkanlarda sulhun te- melleşmesi arzusu ile doludur. Bu nutukları okuyanlar, iki devletin sadece bu yüksek gaye uğurunda çalışmak için elele verdiklerini sarahatle anlarlar. M. Yevtiçin nutkunda, bilhassa bir nokta, Balkan milletleri ara- sında anlaşma arzusunun iki msm- leket siyasetine ne derece hâ'im oldağunu gösteriyor. M. Yeutiç demiştir ki: «Ben kaniim ki, bu siyaset, hiç besiz bütün Balkan yasi anlaşmalarına münder olacaktır. Bürün Balkan devletlerinin kati; suret- te amlaşmalarından ibaret olan müste zek arzumuzun tahakkuku simdilik bit teahhurs uğramış ise de, hü müz bundan İğtara uğrunıya > Yugoslavya hariciye nazırı; bu sözlerile, şimdilik Balkan misakt haricinde kalmış olan diğer dıw- letlerin de bu misaka girme'eri için tekrar uğraşılacağını söylü- yor ve bilhassa Bulgaristanı kas- tediyor. Hiç şüphe yok ki Türkiye de bu fikirdedir, ve Balkan misakının tamam olmasını ister. Esasen, bu- nun için Bulgaristan nezdinde her teşebbüsü yaptık. Avrupadan son gelen haberler, Bulgaristanın da imza edeceği yeni bir Balkan muahedesinden bahsediyordu. M. Muşanofun Pa- riste de bu yolda nosihatler din- lemiş olması muhtemeldir. Her halde Ankara mükâlemele- rinden, Balkanlar sulhu için daha esaslı neticeler çıkması ümit edi- lebilir, Bulgarlar biraz o akıllanmak iler Politikacı Yeni Yugoslav kabinesi Belgrat 19 — Uzuneviç kabi- nesi yeniden teşekkül etmiştir. Eski nazırlardan hariciye nazırı M. Yevtiç ve maliye nazırı ÇCorceviç mevkilerini muhafaza etmişlerdir. Başvekil barici siya- sette bir değişiklik olmadığını söylemiştir. ips enn memlek 3 niyeti kimi (Tali), kömi Çrat) iki mak. Sidi