4 Mayıs 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

4 Mayıs 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

kn Aç tavuk kendini s« Me — Ki. -â n. Arpa ambarında sanırl.. —ama — Sene 16 — No: 5590 — #iatı her yerde 5 kuruş amaa >. CUMA — 4 Mayıs 1934 Telefon : 24240 (dare) - 24249 (Tahrir) - 24248 (Matbaa) - 20113 (Klişe) > “Yunan harbiye nazırı bugün öğleden sonra geliyor Atina gazetelerin etrafında münakaşalar Yunan harbiye nazırı ceneral Kondilisin, bugün öğleden sonra Romanya vapurile şehrimize mu- * Yasalatı bekleniyor. Yunan nazırına, erkânı harbi- Yei umumiye reisi Kateniotis ile hariciye nezareti siyasi işler mü- dürü M. Rosettis ve yaverleri re- fakat etmektedir. Romanya vapuru erken geldiği takdirde misafirimiz, doğruca Haydarpaşaya geçecek ve eks- pres trenile Ankaraya hareket edecektir, Vapur geciktiği takdir. gi de Ankaraya hareketini yarına tehir edecektir. Yunan harbiye na- zirını vali Muhiddin beyle kolor- du kumandanı Şükrü Naili paşa istikbal edeceklerdir. Yunan harbiye nazırmın An- karaya muvasalatı gününde, mil li müdafaa vekili Zekâi bey, mi- safirin şerefine bir öğle ziyafe- ti ve hariciye vekili Tevfik Rüş- tü bey de Ankarâpalasta bir ak- "sam ziyafeti verecektir, Ceneral Kondilis, Ankara dönüşünde Fe- nerde rum patriğini ziyaret ede- cektir. z Atinada Balkan misakı etrafında münakaşalar | Atinada çıkan yarı resmi Kati- merini gazetesi, İtalyan başvekili M. Mussolini tarafından geçenler-| de, Faşist kongresinde irat ediler hutkun akisleri etrafında bir ma- kale neşretmiştir. Katimerini, M. , Mussolininin İtalyanın Asya ve Afrika üzerindeki emellerine dair | Mei Ceneral Kondilis söylediği sözlerin Türkiyedeki akislerinden ve İtalya başvekilinin Romadaki Türkiye sefirine ver- diği kati teminattan bahsettikten sonra M. Venizelos tarafından Balkan misakına karşı, bu mi- sakın Yunanistanı İtalya ile bir İ harbe sürüklemesi ihtimalinden bahisle vaki olan hücumları mü- nasebetile gazetemizin neşerttiği bir fıkrayı neklederek diyor ki: «Akşamın bu haklı endişeleri, mahdut bir ehemmiyeti haiz ve Türk - Yunan dostluğunun tesa- nüt ve sağlamlığını tebarüz ettir meğ matuftur, Bu haklı endişeler, “Yeni mühendislerimi 7 Mühendis mektebinden bu sene diploma alan gençler Yüksek mühendis mektebinin İ Yeni mezunlarına dün diplomaları dağıtılmıştır. o Bu münasebetle mektepte güzel bir müsamere verilmiştir. Mektebin fizik müder- risi Salih Mürat bey bir konferana Vermiş, bu seneki mezunlardan Şevki bey arkadaşlarının duygu- larına tercüman olmuştur. ç Cevdet Kerim bey de güzel bir nutuk irat ederek gençlere bazı tavsiyelerde bulunmuştur. Mektepten bu sene 32 genç mezun olmuştur. Bunlar yol ve inşaat mühendisleridir. Genç mü- hendislermize menni ederiz, Prens de Vid Balkan harbinden sonra bir ara- lik Arnavutluk prensliğini yapmış | olan prens de Vid evvelki gün şehri- mize gelmiş ve Perapalas oteline inmiştir, de Balkan misakı devam. ediyor İ dan sonra memlekete mühim bir muvaffakiyet te- | hasıl Adanada hararet, temmuz i ve ağustos Yarınki OL | ikinci yazı: Eski 5; Ordulu Reşit Bey Üayon Kiabü Basil KUFİN ? anmmmmmzii salâhiyettar bazı Venizelist gaze teler tarafmdan Türkiyenin İtalya-| nın hücumuna uğraması ve bu takdirde Yunanistanın müttefiki- nin yanında ahzi mevki etmemesi mülâhazası suretinde tefsir edil miştir. Böyle bir faraziye, ahiren M. Mussolini tarafından Türkiye #e- firine vaki olan kati ve sarih be- yanatından sonra fazla bir hayal perverlik kokusunu havidir, Fa- kat bu takdirde Yunanistan, böy- le geniş taahhüdatın yükü altına giremiyeceği gibi Venizelist mat- buatının neşriyatı M. Venizelosun bihakkin övündüğü Türk - Yunan münasebatınm samimiyetini de- rin bir surette sarsmaktadır. Yu- nan milleti için meşum olan bu tabiyeye devam edilmiyeceğini ümit ediyoruz, M, Venizelos, ken- disine dost olan gazeteciltri, mem- leketin en âli menfaatlerile be- raber, sürüklendikleri bu uçu- ruma yuvarlanmaktan omenede- ir, Memleket, Balkan misaki aley-| hindeki hücumlardan kâfi derede- de mutazarrır olmuştur, Bu ka dar nazik meseleler, sokak orta- sında münakaşa edilemez. Eğer M. Venizelos, son zaman- larda sebebiyet verdiği zararlar- hizmet ifa etmek istiyorsa, fırla- tılan yeni" torpilin siperini kes- mek için bu defa müessir bir su- rette müdahale etmelidir.» (Devamı ikinci sahifedel Gizli nüfus Kayıt muamelesi dört milyonu bulacak Ankara 3 (Hususi) — Nisan sonuna kadar memleketin her ta- rafındaki gizli nüfus kaydı iki milyon, yedi bin dört yüz üç ki- şidir. Bugünkü rakamlar üzerinden yapılan tahminlere göre kayıt muamelesinin neticesinde mek- tüm nüfus miktarı dört milyonu bulacaktır. Sıcaklar Adanada hararet 37 dereceye çıktı Adanada sıcaklar devam edi- yor. Bundan bir kaç gün evvel Adanada gölgede sıcaklık 37 | dereceye çıkmıştır. Barometre yağmura doğru git- mekte ise de sicak mıntakasının hiç bir yerinde yağış yoktur. Vel- aylarında görülen | sıcaklara muadildir. ALİ Merak, alâka hatıran d PIYAT'ia yorculardan Altın man şirketi bu vaziyet karşısında Kömür işleri hakkında esaslı tetkikat yapılıyor Vapurlara kömür vermek için modern vesaite lüzum görülüyor Zonguldak kömürlerinin, Pire limanında, İstanbul limanına na- zaran daha ucuza satıldığından bahsetmiştik, Bu ucuzluğun en mühim sebebi, ihraç edilen kömür- Jerdenmaden rüsumu alınmama- sıdır. Bundan başka bir sebep da“ ha vardır. O da liman tahmil ve tahliye tarifelerinin pahalı olma- sıdır. İstanbul limanında vapurla- ra kömür verme vasıtaları pek ip- tidaidir. Vapurlara kömür ver- mek için, mavnalar vapurların bordasına yanaşır, içeriye sepet- lerle kömür verilir, Bu şekilde kö- mür veriş uzun bir zamana ihtiyaç göstermektedir. Halbuki Pire limanında, vapur- lar, daha otomatik vasıtalarla, da- ha kısa bir zamanda daha ucuza kömür alıyorlar. Ucuz kömür ver- mek için, başlıca çare kömür ver-| me vasıtalarını, modern bir hale | getirmektir. İ Eİ sepetlerile saatlarca bir va- | pura kömür vermekte ısrar eder- sek kömür tarifelerini daha ziya- de indirmek kabil olamaz. İstanbul limanında kömür işle- rinin azalışı alâkadar müesseseleri endişeye düşürecek kadar ileriye varmıştır. Liman tarife komisyo- nu, deniz ticaret müdüriyetinde İç- timalara başlamıştır. Komisyon liman şirketinden malümat iste- miştir. Liman şirketi, deniz tica- reti müdüriyetinin sorduğu sual- lere henüz cevap vermemiştir. Kömür işlerinin ne kadar azal- dığına dair ortada ciddi bir tetkik ve istatistik mevcut değildir. Li- tekikata başlamıştır. Tetkikat on beş gün devam edecektir. Vapurlara sepetlerle Iptidal tarzda kömür yükletme Işi Nebatları koruma Yeni teşkilât için bir kanun lJâyihası hazırlandı Ankara 3 (Hususi) — Geçen lerde ziraat vekâletinden başve- kâlete tevdi edilmiş olan nebat- ları koruma kanunu meclise ve- rilmiş ve iktisat encümeninde mü- zakeresine başlanmıştır. Lâyihada, ithal ve ihraç edi- len mahsulât için esaslı kayıtlar bulunmaktadır. İthal edilenlerin hastalıkları muayene edildiği gi- bi ihraç edilenler de sıkı muaye neden geçirilecektir. Muayene ne- ticesinde kusurlu görülenler mem- lekete sokulmıyacaktır. Bunlar için Wazı limanlara kontrol ve temizle- res istasyonları açılacaktır. Bu vasi teşkilât için de ayrıca bir kanun lâyihası hazırlanmış ve meclise verilmiştir. mma) Asıl sporl.. yde de kadınlar sporla meşgul olurlar mı? — Hayır beyim, onlar çift sürmekten, gelmekten, belden, orakta' şe 2» at üstünde ormana, tarlaya vakit bulamazlar ki... ,