13 Mayıs 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

13 Mayıs 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

13,Mayıa 1934 'KITAPLAR ARASINDA Safo Alfons Dodenin meşhur Safe romanını Haydar Rifat bey türk- geye tercüme etmiştir. Bizde bun- dan evvel Safonun bir tercüme: daha yapılmıştır. Fakat bu esl tercüme tam değil, bir hüli Haydar Ri i baloda başlı- yan derin bir aşk romanıdır. Safo bir çok maceralar geçir miş, hayatından bir çok erkekler gelip geçmiş, yaşı oldukça ilerle- miş olgun bir kadındır. Bir mas- keli baloda talih karşısına mah cup bir talebeyi çıkarıyor. Konu- şurken kızaran, Kartiye Latende oturan çok güzel vilâyetli bir ta- Nebe. Safo ona yaklaşıyor: — Haydi, bana bakınız lerinizin rengini pek sevdim. Adı- Göz “mız ne?. , — dan — O kazlarcık mı? — Jan Gosen. — Kaç yaşındasınız. — 21 madam. Bir bahar gecesi başlıyan bu aşk macerası senelerce devam e: yor. Safo, genç hukukçuyu deli gibi seviyor. Beraber Safo her şeyden elini eteğini çekiyor, onun gözünde artık tek bir adam var- dır: Jan. Fakat artık delikanlı hayatının sonuna kadar Safo ile yaşıyamaz. Safo maceraları dillerde destan olan bir kadındır. Halbuki Jan mektebini bitirmiş, stajını yap mış, konsolos olmuştur. İyi bir is- tikbal kendisini beklemektedir. Fakat Safonun fena şöhreti bu is- tikbale set çekecektir. Zaten ba- bası da onu zengin, mevki sahibi bir genç kızla evlendirmek istiyor. Nihayet Jan uzun mücadelelerden sonra Safodan ayrılıyor, babasi- nın evine dönüyor. Bu sırada Safo delikanlıya ateşli mektuplar yazıyor: «Düşün ki bu | benim için ne müthiş bir felâket- tir. Ne kadar ağır ve ne derece te- peden inme bir felâket. Bir ölüm geçirmiş, bir yangından çıkmış gibi şaşkın bir haldeyim. Ağlıyor, bekliyorum. Senin oturduğun, yat. | ğın yerlerde bel Beni bu yeni hayata alıştırabilecek an- Bana acı. Beni arada Dünyada yapayalnız oldu: umu büsbütün bissetmiyeyim. Kendi kendimden korkuyorum. Delikanlı bir gün eski sevdiği pe uğruyor. Uzak bir yere sefaret memuru tayin edilmiştir. Artık gi- deçek, eşyalarını almağa gelmi; Fakat Safo o derece ısrar © ki delikanlı kalıyor. Ateşli bir aşk gecesi... Delikanlı da Safoyu sev- mektedir. Karar veriyorlar, raber gidecekler. Jan bütün hazırlıklarını yapı- yor. Son dakikada Safodan bir mektup alıyo, «Beni dünya yüzünde bir dahı 'bulamıyacaksın. Artık kalbim bü- tün erkeklere karşı ölmüştür. Şim- di istasyonun küçük kı bu mektubu yazarken içinde bir çok tatlı ve bir çok kara günler geçirdiğimiz evi görüyorum. Kı pısında ekiralık hane» lev sallanıyor.» Ve roman burada bitiyor. Türk edebiyatı tarihi Muallim Orhan Rıza bey bu isimde bir kitap neşretmiştir. Türk edebiyatı tarihi Sühület matbaası tarafından basılmıştır. Fiati 125 aşiyorlar. iyorum. Araçta bü yük yol faaliyeti var Üç sene içinde Araç Safranboluya Kastamonu 2 ci (Hususi) ç Araç, Ki nüya el metre uzakta bir kazadır. Köy adedi. itiberile oldukça | geniş bir mıntaka sa- Boyalı, adile üç mahiye- si vardır. Her üç mahiyenin de istihsalât husu sunda yekdiğe- rinden ayrı hu- susiyetleri dır. Boy: biyesinde çok iyi bal çıkar, Araç- ta ve Kastamonuda Boyalı yağ: ları çok tutunmuştur. Boyalının balı o kadar bol ve o kadar güzeldir ki, Ankaraya, İstanbula yapılan sevkiyatın mik- tarı, Kastamonu mıntakasında harcanan miktardan pek fazladır. Iğdir başlıbaşına bir ziraat mim- takası ve hayvancılık mntakası- dır. Araçtan itibaren Iğdir min- takasına kadar uzayan ve oradan Filyos ırmağına karışan İğdir ça- araziyi tamamile iska ma- geçlikçe terakki ettiği gibi, bu s€- ne de Çeltik tecrübelerine başla- nılmıştır. Tosya mıntakasından ge- ri kalmıyacak olan bu sahada çek tik çok müsit bir şekilde yetişecek. | yetin pirinç istihsalâtı da ette fazlalaşacaktır. nahiye merkezi, Araca yirmi/ beş kilometre uzakta ve tam Araç - Safranbolu yolu üze- inde bulunmaktadır. Nahiye merkezinde Kuzu bey amında çok çalışkan, memleket sever bir köylünün devamlı gay- ret ve himmetile oldukça mühim, İzmir panayırı Hazırlık faaliyeti günden güne hararetleniyor | pan başlıyan hazırlık faaliyeti hergün biraz da- ha hararetlenmektedir. Komite; broşürlerin bir an evvel basılarak. dağılması ve ecnebi memleketler- deki sefaretlerimizle konsolos ve ticaret mümes: gönderil- mesi için acele etmektedir. 9 eylül panayırına hariçten işti- yak edecek ticaret ve sanayi mü- esseselerinin, memnuniyet o vere- cek miktarda olduğu söyleniyor. Şehir. tiyatrosu sanatkârları Samsunda Samsun 11 (Hüsusi) — İstan- hir tiyatrosuna mensup 19 ik bir heyet buraya geldi. Zafer sinemasında | temsillerine başlıyor. Rus heyeti Kayseride Kayseri 11 (A.A.) — Mensucat fabrikasının inşaatına nezaret ede- cek olan üç kişiden mürekkep Rus bağlanacaktır araçın umumi görünüşü eserler vücuda getirilmiştir. Bir mektep, bir cami, üç han, ve bir çök dükkânlar, bir misafirhane hep bu Kuzu beyin eserleridir. Nahiye merkezi muntazam kaldi- rım taşlarile düşetilmiştir. Ve her taraf tertemizdir. Hattâ mübal ğa etmeden diyebilirim ki, Iğdir leki bu temizlik bir çok Iğdırda haftada bir, perşembe günleri pazar da kurulmakta, Ara; Safranbolu ve diğer yerlerden ge- enler burada iyi alış veriş etmek- tedirler. Aracın Merküze nahiyesi de ol- dukça mühim bir hububat muhi- idir. Bu sene Araçta oldukça mühi bir yol faaliyeti göze çarpmakta dır. Vilöyet, iki senedenberi Araç- Safranbolu yolunun yapılmasına gok büyük bir ehemmiyet vermek- tedir. Çok eski zamanlardanberi Kastamonunun mühim: bir kazası olan Safranbolu, bu yolsuzluk yi zünden, dokuz sene kadar evvel Kastamonudan ayrılmış ve Zon- guldağa bağlanmıştı. Halbuki Safranboluluların ticari, iktisadi Balıkesirde elektrik fiyatı Kilovat başına 20 kuruş alınacaktır Balıkesir 9 (Hususi) — İki se- nedenberi halkı şiddetle alâkadar eden elektrik fiatindeki pahalılık İşi, nihayet arzu edilen şekilde ne ticelenmiştir. Bir müddettenberi belediye ile şirket arasında devam eden mü zakereler dün müsbet bir netice vermiştir. Mukaveledeki vahidi kıyasi olan İngiliz lirasi yerine 925 kuruş üzerinden Türk altını kabul edilmiştir. Bu vahidi kıyasi üzerine elektrik ücreti 20 kul indirilmiştir. Altında Yo 5 ten la inip çıkma elektrik ücretini bu isbet üzerinde yükseltip alçalta- caktır. Elektrik ücretinin indirme tari- hi olarak 1 kânunusani 934 tarihi kabul edilmiştir. Aradan geçen beş ay müddet zarfında elektrik şirketi abonelerinden aldığı fazla kuruştur. © e heyeti gece şehrimize gelmiştir. & |, parayı inde edecektir. i çalâka ve münase- belleri hep Kas- tamonuya bağlı olduğu için, bu- gün bile, Safran- © diyen Kastamo nuya gelmekte ve alışverişini orada yapmak dırlar. Yolsuzluk yü- inden Kastar monudan. ayrık mak © mecburi- ” yetinde olan Safranboluluların. Kastamonuya olan bu alâka larına kaşı he Düz toprak tesviyesi bile olmıyan Araç © Safranbolu yolunun yapıl mağa başlanılması hem Kasta- monulu ları hakikaten memnun etmiştir. Geçen sene Araçtan itibaren ya- pılan on kilometrelik bir kısma bu sene her halde yirmi kilomet yelik bir kısım dal imit edilmekte Faaliyetin bu şekilde, dürm dan devamı, her halde en çok ü sene içinde Aracı Safranboluya raptedecektir. Esasen Kastamonu. dan Araca kadar hiç arızasız ve Yepyeni, muntazam bir şose mev- cuttar, Bu hale göre, bu üç sene içinde Zafranbolu Kastamonuya bağlanmış olacak ve bü maonuya kolaylıkla gelip gi mümkün olacaktır. Bu yolun ikma: linden sonra, her halde Zongul olmıyan dakla hiç münasebeti Safranbolunun, bel Kastamonuya ilhaki şünülecek bir mesele haline gire- cektir. Araçta öğrendiğimiz ve Kastamonuda duymakta olduğ muz şeyler, bizde bu kanaati husulüne sebep olmaktadır. Talât Mümlaz Boluda bir ölüm Halkevleri idare reisi irtihal etti Bolu 8 (Hususi) — Bolu meğ- isi umumi âzası ve halkevleri ida- Te heyeti reisi Şevket bey, Anka- Tada hususi işlerini takip ederken, bir gece içinde hastalanmış ve ve- fat etmişti Şevket bey, hüsnü niyet ve doğ- ruluğile tanınmış bir zatı, Gere- de kazamızın Samat köyünden İs- danbul muallim mektebine talebe olarak gitmiş ve iyi bir mı yetişmi münasebetile uzun ve acıklı bir makele yazmıştır. Bu maka'öden bir kaç satırı aynen alıyorum: «Şevket “bey halkçılığı çok s€- ver, prensiplere, programlara aza- mi hürmetkâr, vazifesinde mu- vaffak olmak için yorulmaz, azim- kâr ve fazilet sahibi temiz bir ar kadaşti, 22 senelik maarif haya tında, 4 şenelik encümeni vilâyet Azalıği esnasında fer: muskârane çalışmıştır.» © bolulular mütema- , böm'de Safranbolulu- ilâve edileceği alâka- ları olan Safranboluluların Kasta- leri, İ ak ve mar w uğ pılacaktır. OTOMOBİL VE MOTÖR Yeni alman seyrü sefer kaideleri Alman hükümeti, yolların eminiz yet ve selâmetini temin etmek, kazalara mani olmak için esaslı tedbirler almak üzeredir. Bu işte li bir nizamname halinde tesbit edi miş ve gi tinde tatbikine girişilmiş tatbikatın neticesine göre İ en faydalı olacağı düşünü | ler; tekmil Almanyaya teşmil olu- İ macaktır. Bu kaidelerin mi şunlardır: Her türlü yük arabası, ister hayvanlı, ister motörlü olsun, arkasını göstermeye yarar bir yan. aynası taşımıya mecburdur. “Arabaların önünden veya arka” sından dışarı uzanan eşya (mese- Iâ uzun demir potrel yahut sırık) taşıyan vasıtai nakliyeler, eğer bu | eşya arabalardan bir metre kadar ileri veya geriye çıkıyorsa bir bayraklı Çünlkü bu kabil vaziyetler bir çok kazalara sebep olmuştur. Bu işaret gündüzleri en az 20X20 santim ebadında bir bayrak, ge- eleri için fenerdir. Ön tarafa ko- nacak bayrak, yahut fener beyaz, retlemeye mecburdur. arka tarafa kırmızı renkte olacak- tır. Arka feneri yerine, üzerine ge- aksettiren ötomebil, motosiklet, ister tram- vay veya araba olsun, arka tara- İ fında bir dip lârabası, yahut «ke- di gözü taşı», gece gündüz, bulun- durmaya mecburdur. Tabii bun ların nevi ve şekli, vasıtaj nakli- yeye göre değişir. Bu kaideye tek- iti, hattâ el araba- Yalnız çocuk baları müstesnadır. En ufağından en büyüğüne ka- dar her türlü nakliye vasıtaları ka- yanık ve is esnasında ışık taşım. ya mecburdurlar. Bu kaidelerin hepsi bisikletlere de şamildir. Malüller birer sarı kol bağı ta- şiyacaklar ve bunlara karşı her va» sitai nakliye fazla dikkat etmeye mecburdur. Tramvaylar da duracakları ve- ya bir sokağa sapacakları zaman, tıpkı otomobiller ve saire gibi işa ret vermeye mecburdurlar. Bunun! için tramvaylara da, otomobiller- fren de olduğu gibi arkasında, yaptığı vakit yanan kırmızı lâmba ile, yarılarına, sağa, sola sapaca- ğını gösterir elektrikli işaret kok- ları takılacaktır. ğ Bitikletler, yolda yanyana gi- | demiyecekler, ancak arka arkaya | gidebileceklerdir. | © Yaya gidenler yol köşelerinde | duramıyacaklar, caddeyi bir yan dan diğer yana, mailen değil, amuden geçecekler, ve ortada du- Her bir vasıta, yola saparken işaret vermeye, ve yamıyacaklardır. yolun daima en sağ kenarını ta- kibe mecburdur. Tecrübe için yarış meydanı İngilterede yeni bir otomobil ya- İ riş yolu yapılması di yarış yolunda alelâde yarışlı rikalar kendi otomobilleri be edebileceklerdir. Yolun geni; 9 metre, uzunluğu 3,5 kile. metre olacaktır. Bu yol Derby ci- varında Donnington Park ta ya- eyt