3 Eylül 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

3 Eylül 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Istiklâl savaşı nasıl oldu? Öğrenin vazifedir. Bu eseri okumak istiklâl savaşı nasıl oldu? Okuyalım ve çocuklarımıza okutalım, vazifelerin en zevklisidir. Bu zevkten Okumanın tadını alır ve daha candan çalışırlar. Fiati 80 Kuruştur. mahrum kalma! Fiati 80 Kuruş. —— Sene 16 — No: 5712 — Fiatı her yerde 5 kuruş PAZARTESİ — 3 Eylal 1934 ma Telefon : 24240 (İdare) - 24249 (Tahrir) - 24248 (Matbaa) - 20113 (Klişe) — —— Vaziyetleri şüpheli gazeteler kapatılacaktır Matbuat umum müdürlüğü daha bazı gazetelerin vaziyetini tetkik ediyor Maariii Umumiye (3904 abune 1824 ye vanda çi Mecmuası “© Büyesbarrisi » M. RAN MAKKI ei den Berde Mi aaa Ne, UMUM MÜTEKAIDINI ASKERİYE OFMİYETİ aaşiri elaknd. mem sı Ağustos A AE Amerikanın mubaceret | Vidi *» etle 4 öder || sin vir e akabinde mem İ behrüimmisin ba ait marvat bay TÜRKİYE İHRACAT GAZETEFİ Müdür ve başımuharriri: M. Raif İri ikin, MAM MSS 2 Zaferi | Amerikan muhacerot sistemi ve Japonya Ağa Yoruk Aynı mündericatl Zara bobini Meyankökü İhedir ve ne işe yarar? Barka bir makalemizde mem fakat ayrı ayrı başlıklarla çıkan ve hükümetçe kapatılan Iki mecmuanın başlıkları Ankara 30 (Hususi muhabiri. | mizden) — Matbuat umum mü- dürlüğü, yazılarile efkârı umu. | miyeyi bulandıran, ilân kabulü ve abone kaydi ile de resmi ve husu- si müesseseleri, ticarethaneleri dolandıran gazete ve mecmualar- la çok esaslı ve ciddi bir mücade- | leye girişmiştir. Bu mücadele etrafında malü- mat almak üzere görüştüğüm mat- buat umum müdürü Vedat Nedim bey: — Biz - diyor - gazetelerin gayri meşru bir şekilde para getirmeğe alet olmasını değil; memlekete müfit olmasını istiyoruz.. Vaziyet- leri şüpheli görülen gazete, mec. mualar derhal kapatılacaktır, Matbuat umum müdürlüğü nez- dinde yaptığım tetkikata göre; mücadeleye başlandığı günden itibaren İstanbnlda çıkan 12 ga- zete icra vekilleri heyeti kararile kapatılmıştır. Bu gazete ve mec- muaların (kapatılmasına sebep şantaj ve dolandırıcılıktır. Sebep- ler, matbuat umum müdürlüğü ta- rafından pek açık bir şekilde tes- bit olunmuş ve bir çok vesikalar elde edilmiştir. Bundah sonra bu ciddi mücade- | le ile böyle çirkin hareketlerin te- kerrürüne asla mahal kalmıyacak- tır, Matbuat umum müdürlüğünü | bu noksanı da kapamış olmasın- dan tebrik ederiz. Umum müdürlükten aldığım malümata göre; daha bir ay ev- yeline kadar son günlerde kapa- tılan bir gazetenin memuru bir banka müdürüne giderek: —Bize beş yüz lira veriniz..Ak- si takdirde aleyhinizde Meyipi, başlıyoruz.. Diyerek müdürü tehdit etmiştir. Hükümetin giriştiği bu ciddi mücadele sayesinde bundan son- ra şantajcıların, ilân ve abone ay- cılarının at oynatmalarına müsa- ade edilmiyecektir. (Devamı 2 nci sahifede) Türkiye - Mısır ikamet muahedesi aktediliyor Mısırda yaşıyan Türk tabaası kapitülâsyonlardan istifade edecek Paris 1 (Hususi) — Temps ga- | du. Bu müşkülâtın en bariz misali, zetesine Kahire muhabiri yazıyor! Türkiye ile Mısır hükümeti ara- sında bir muhadenet muahedesi ve bir ikamet mukavelesi akti için aylardanberi müzakereler cere- yan etmektedir. Şimdiye kadar bu muahedelerin aktine birçok müş- küller mâni oluyordu. Evvelâ, Türkiye hükümeti Me sırda oturan Türk tebaası için di- ğer ecnebiler gibi kapitülâsyon- lardan istifade etmek halikinı is tihsal etmek. istiyordu. Saniyen Türkiyede mültentek- kin bulunan Mısır hanedanı kra- lisine mensup zatların tabiiyeti meseleni. miislillât mein olunsun prens Seyfeddinin geçenlerde ak- tetmiş olduğu izdivacı Mısır ha- nedanı saltanat meclisinin tastik etmemiş olmasıdır. Maamafih uzun ve devamlı mü. zakerelerden #onta Mısırda yaşı- yan Türk tebaasının tâbi tutula- cakları muamele hakkında, iki hükümet arasında mevcut olan noktai nazar farkı, kalkmak üze- redir. Türk konsoloslarına Mısır- da yaşıyan Türk tebaası üzerinde kapitülâsyonlardan istifade eden diğer devletler konsolosları gibi hakkı kaza verilecek ve pek ya- kında bu hususta itilâf imzalana- caktır, Muhtelif memleketlerde geçim masrafı En ucuz memleketlerden biri Türkiyedir Beynelmilel ticaret odası muh- telif memleketlerde geçen sene İ geçim masrafını gösteren bir ista- tistik neşretmiştir. Umumi harp- ten evvel geçim masrafı vasatisi 100 rakkamı ile ifade olunursa 1933 senesi muhtelif .memleket- lerde geçim rakkamları şunlardır: Polonya 71, Çin 107, Macaris- tan 92, Avusturya 117, Türkiye 104, Almanya “118, Yugoslavya 119, İsviçre 131, İngiltere 138, İ Japonya 145, Belçika 175, İspan- ya 182, Romanya 238, İtalya 450, Çekoslovakya 696. | Japon donanması çoğaltmak yolunu buldu Londra 2 (Hususi) — Londra ve Vaşington deniz muahedeleri ile bahri inşaatı tehdit edilen Ja- ponya devleti, donamasını istedi- ği kadar büyültmek yolunu buk muştur. Müstakil bir devlet ad- deylediği müttefiki Mançurya imparatorluğu namına yeni bir büyük donanma vücuda getirmek- i tedir. Japonyanın bu hareketi Sov- yet Rusyasında fevkalâde nazarı dan bu mesele hakkında Est Express ajansına çekilen bir tel- grafnamede deniliyor ki: Japonyanın Mançurya hükü- meti namına bir harp donanma- sı vücuda getirmek üzere ha- zırladığı plânlar Moskovada son derecede alâka uyandırmıştır. Buna dair Pravda gazetesi âtide- ki malümatı neşretmiştir: Mançurya hükümeti yapılacak harp donanmasının plânları ikmal edilmiştir. Hattâ yeni harp gemilerinin inşası baş- lamıştır. Mançurya hesabına Ja- pon inşaatı bahriye tezgâhlarin- da bir çok yeni harp gemileri yapılmaktadır. Bundan başka Ja- ponya eski tip harp gemilerinin hepsini oMançuryaya devrede cektir. : utung körfezinde Mançur- ya için bir üssübahri vücuda ge- tirilecektir. Diğer bir üssübahri de Kore sahilinde tesis oluna- caktır. anmına Yeni tefrikamız Kibar âleminde geçen ve | herkesi alâkadar edecek bir (| macera: ilk kadın En ince kalp tahlillerini en cazip bir uslüpla önümüze | döken bir eserdir. ilk kadın Sibirli, güzel, tecrübeli bir kadının yeni erkekleşmiş bir delikanlı üzerinde yaptığı tesiri İ) nakleden harikulâde bir eser- ( ) dir. Bu güzel tefrikanın ya- ) kında neşrine başlıyacağız. Tokyo kabinesi, filosunu | dikkati celbeylemiştir. Moskova | Başvekilimizin İzmir seyahatinden iki intiba : Yukarıda Karşiyaka Çocuk bakım yurdunda minimini yavruların. İsmet paşa şerefine verdikleri balodan bir köşe, aşağıda : Başvekil İsmet paşa ile hariciye vekili Tevfik Rüştü bey baloda Busene buğday vefasulya ihracatımız çoğalacak Romanya ve Bulgaristan bize bu sene rekabet edemiyecekler Beynelmilel buğday vaziyeti, Türkiye buğday ihracatını daha müsait bir hale getirmiştir. Bal. kan memleketlerinden Bulgaris- tan sert buğday ihraç edemiye- cektir. Bulgaristanda kuraklık va- ziyeti dolayısile, hükümet ibre catı menetmiştir. Romanya son zamanlarda şi- mal mıntakasından mahdut mik- tarda sert buğday ihraç edebile- ir. Fakat Romanyada . zirai vaziyet iyi olmadığı için Romen sert buğdayları pahalıdır. Kös- tencede teslim edilmek şartile sert buğdayların fiati 5 kuruş- tur, Türkiye sert buğdayları 5 kuruştan daha ucuz olduğu için Romanyanın bize rekabet etme- si pek müşküldür. Bu şerait altında Ziraat ban kası vasıtasile Türkiye buğday- ları merkezi Avrupada büyük (Devamı 4 “üncü. sahifede) Lü a ALA Can sikan erkek — Param olsa burada bir dakika derdim... durmaz, gk Canı sıkılan kız — Üstümde on liram var, size versem bende ne kadar uzağa gidebilirsiniz? (Frünsiz karikatürü) |