4 Eylül 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

4 Eylül 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Arşidük Ottonun Macar kralı olmak ümidi suya düşüyor Sene 16 — No: 5713 — Fiatı her yerde 5 karaş Japonlar Mançuriye ha- va ve deniz kuvvetleri göndermeğe başladılar SALI — 4 Eylal 1934 Telefon : 24240 (İdare) - 24249 (Tahrir) - 24248 (Matbaa) - 20113 (Klişe) Japonya tahşidat yapıyor Dairene 30 harp gemisi Harbine de 70 bomba tayyaresi l Mançuri sahillerine gönderilen Japon tilosünun amiral gemisi Londra gazeteleri (yazıyor: Şanghaydan ve Mançuriden ge len nim resmi haberlere göre Ja- ponya Mançurinin ocenubunda Port Argor civarındaki Dairen li- manına ntuz parça harp gemisi göndermeğe karar verdiği gibi şi- mali Mançurinin merkezi ve Sov- yet Rusya hududuna yakın bulu- nan Harbine dahi 70 bomba tay- yaresi gönderilmeğe karar vermiş- tir, Bu hazırlıklar Mançuri - Sovyet hududundaki gergin vaziyetin bir kat daha fenalaşmasına atfolunu» yor. Resmi Japon mahafili bu sevki- yatı deniz ve kara büyük manev- falarile alâkadar gösteriyorlar. Mançuri hükümeti, güya evle- rinde gizlice bomba ve mitralyöz ve yüzlerce tüfek bulundurmakla maznunen şimali Mançuri Sovyet Türkiyede fena muamele yapılmıyor Necip Ali bey esassız iddialara bir Isviçre gazetesinde cevap verdi Denizi mebusu Necip Ali bey, >. Cenevreden geçerken, Türkiyede yaşıyan. yahudilerin vaziyeti hak» kında orada çıkan LaTribune de Geneve gazetesine Obir mektup göndermiştir. Son posta ile gelen bu gazeteden Necip Ali beyin bü mektubunu tercüme ve naklediyo- ruz: «Cenevrede üçüncü toplantısı ni yapan dünya yahudi konfe- ransı, Türkiyedeki yahudiler me- | selosile de meşgul olmuştur. Konferansta söz söyliyen hatip (5 lerden biri, Trakyadaki son ha- diselere istinat ederek Türkiye- nin de yahudi düşmanlığının baş- i ladığı ve yahudilerin haksızlığa uğradığı memleketlerden biri ok duğunu iddia etmiştir. Bu hatibin Türk cumhuriyetçi» lerinin memleketlerini nasıl bir zihniyetle idare ettiklerinden ve yeni Türkiyenin teşkilâtı esasiye | sisteminden haberdar olmadığı an- Jaşılmaktadır. Hemen hemen her memlekette | yahudilere karşı kitaller tertip edildiği halde Türkiyede yahudi: lerin pek eski zamanlardanberi görmekte oldukları geniş hüsnü demiryolu memurlarından yetmiş kişi daha tevkif ettikten sonra mezkür demiryolu idaresine bun-! dan sonra Sovyet tebaasından hiç bir Rusun tayin edilmemesini em- retmiştir. Bu suretle Sovyet des | miryolunda Sovyet memurları bu- lunmtyacaktır. 25 ağustos tarihile Mukdenden gelen bir telgrafnamede Japonla- rın Sovyet hududunda tahşidata başladıklarına dair şu malümat verilmiştir: Şarki Asyada siyasi vaziyetin | gerginleşmesi münasebetile Man- | çurinin cenubunda Kvangtung şi- | bihceziresindeki Japon kuvvetle» rinin başkumandanı Mançuri har- biye nazırı ceneral Çangin Kui ile | temasta bulunmuştur. Japon ha- va kuvvetlerinin Dairen tarikile Mançuriye sevkedilmesine Man- çuri hükümeti muvafakat etmiştir, yahudilere | ae) Denizli mebusu Necip Ali bey muamelede hiç bir değişiklik ol. mamıştır, İnkilâbımızın ümdelerini ihtiva eden yeni teşkilâtı esasiyemiz, Al- manyada olduğu gibi yalnız Türk olanları değil, fakat bilâtetkik bü- tün vatandaşları Türk olarak te- | lâkki etmektedir. Türkiye, dünyanınen lâyik memleketlerinden biridir. Türki- yede dini mülâhazalar hiç bir rol (Devamı 2 nci sahifode) İ gitmek için emir almıştır. İ kumandanlığı ve Mançku maka- gönderiyorlar Mançuri hükümeti şimali Man- çuri demiryolu hattı boyundaki kılantık takviyesini de: emre miştir. Üç Japon alayı Çin hudu- dundaki Şanhaykuandan Harbine Moskova 3 (A.A.) — Tas ajan» sı bildiriyor: Mançuku hükümetinin Çin şark demiryolları üzerinde Sovyet Rus- yaya ait silâh ve mühimmat nak- ini yasak etmeğe karar verdiğine dair'bazı Japon gazetelerin neşri- yatı tamamile esassizdır, Çünkü mezkür demiryolları üzerinde şim- diye kadar Sovyet Rusyaya sit as keri eşya asla nakledilmemiş ol. duğu gibi bugün de edilmemekte- dir. Bu yol üzerinde ancak Japon matı mühimmat nakliyatında bu- lunmaktadırlar, : agd Belediye intihabatı Şehir meclisi muamelât müdürlüğü intihap bürosu vazifesini görüyor Belediye şubelerinde işe baş- lıyan intihap encümenleri defter- lerin tetkikine başlamışlardır. Vali Muhiddin bey intihabin vilâyetin her kazasında munta- zaman cereyan etmesi için şehir meclisi o muamelât müdürlüğüne intibap bürosu vazifesini ver. miştir. Makamı vilâyetin intihaba' ait emir ve talimatı muamelât mü- dürlüğü tarafından intihap encü- menlerine muntazaman bildiril. mektedir. Bu suretle intihap şu- belerinde intihap muameleleri ay- ni günde yapılacaktır. (Devamı 4 üncü sahifede) Yeni tefrikamız Perşembe günü harikulâde nefis bir aşk macerasının tef- rikasına başlıyoruz. ilk kadın Yazan: Muallâ Hâmit Kibar âleminde geçen ve herkesi alâkadar eden uzun, heyecanlı, hisli, cazip bir sevda sergüzeştidir. ilk kadın Yaşlı bir - kadının, henüz erkekleşmiş bir gence, sihirild, tecrübesile, | güzelliğile nasıl tesir yaptığını size tatlı tatlı anlatacaktır. Haydarpaşa lisesi Türkiyenin en büyük leyli lisesi oldu Lisenin 1000 leyli 800 nehari talebesi olacak, binada bazı tadilât yapıldı Yukarıda: Lise Itlihaz edilen eski Tıp fakültesi binası Aşağıda: Mekti Haydarpaşa lisesi bir teşriniev- velde açılacaktır, Eski tıp fakülte- si olan bu binayı, lise haline koy- mak için aylardanberi tamirat ve | tadilât yapılmaktadır. Bugün bu kocaman bina dahilinde tamirat, boyama ve sıva işleri için 200 den fazla amele çalışmaktadır. Haydarpaşa lisesi Türkiyenin en büyük ve en kalabalık lisesi olacaktır, Bu büyük mektep, orta ve lise kısımlarından : başka (muallim mektebini ve bu muallim mekte- bine bağlı beş sınıflı bir ilk mekte- bi ihtiva edecektir. Haydarpaşa lisesinin en bariz hususiyeti, yatı mektebi olmasıdır. Yapılan bir İ Hesaba göre burada 1000 den faz- la yatı talebesini yatırmak ve ye- dirmek için tertibat alınmıştır. Bu seneki kadroya göre 1000 yatı ve — Duellodan evvel size habervermeği Hasmınız dün, sizin hissedar olduğunuz sigorta şirketine, hayatımı te amfiteatr şeklinde yapılan dershaneler vam edecektir. Bu geniş yatı tale- besi kadrosuna, İstanbul ve Ka bataş liselerinin yatı talebesile muallim mektebi talebesi yerleş» tirilecektir, Diğer taraftan Trabzon mual- lim mektebi de buraya nakledile- cektir. Konya muallim mektebi talebesinin de Haydarpaşa lisesi- ne naklinden bahsolunmaktadır. Bu suretle binden fazla tale- benin kapıları ayrıldığı gibi, dershaneleri de ve bahçeleri de yekdiğerinden tefrik edilmiştir. Haydarpaşa lisesine Kadıköy lisesinin ikinci devre talebesi de nakledecektir. Bu suretle Kadı köyde yalnız orta mektep kala- caktır, (Devami 2 nci sahifede) vazife telâki ederim: bir milyon liraya sigorta ettirdi... | (Fransiz karikatürü)