15 Eylül 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

15 Eylül 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sayfaya ait küpürler

Kadınlar birliğindeki erkek azanın vaziyeti Birlik umumi kâtibi Aliye Esat hanım.. « Biz kendi hakkımızı müdafaaya muktediriz
 Istanbulda liman işlerinin azalmasının sebebi nedir? Boğazlardan geçen vapurlara ne kadar kolaylık gösterirsek o kadar çok
 Siirtte yeni bir yol — Erüh ve Şirssında — otomobil geçecek yol inşaatına başlanmıştır. Bu yolun önümüzdeki cuhmhuriyet...
 Kurutulan batak lıkta yeni köyler Adana havalisinde iki asri köyün inşasına başlandı Tarsusun cenubunda büyük bir bataklık
 Bir sıfır yanlışı.. hakkındaki beyar hıyan münaka; Dün de yazdığı rımız bu beyanatı doğru bulmuyorlar. Operatör Cemil paşa

sum zap : e YE GELİ Yecor?. AKŞA se Dâva bitti... Sene 16 — No: 5724 — Flatı her yerde 5 kuruş CUMARTESİ — 15 Eylol 1934 Telefon : 24240 (İdare) - 24249 (Tahrir) - 24248 (Matbaa) - 20113 (Klişo) Istanbulda liman işlerinin azalmasının sebebi nedir? Boğazlardan geçen vapurlara ne kadar kolaylık gösterirsek o kadar İstanbul bir zamanlar şarkın en işlek limanı idi, Boğ yiyeceği eder, lâzım gelen tamiratını.da burada yaptırırdı. Şimdi ekser va- purlar İstanbuld: çiyor, erzakını, yerlerden alıyor, tamiratını da baş- ka tarafta yaptırıyor. “Acaba bunun sebebi nedir? Alâ- kadarların verdikleri göre başlıca sebep liman deki intizamsızlıktır. N tisat vekâleti de bunu gör Jiman işlerini düzeltmek için tet- kikat yapmağa başlamıştır. Dün tamirat işleri hakkında tet- | kikat yaptık. Limanımızda tami- rat ile meşgul iktisat vekâletine ait havuzlar müdürlüğünden baş- ka İstinyede ecnebi bir şirket ve hususi bir kaç mücssese vardır. Bunların hepsinde işler azalmıştı Bunun iki sebebi vardır. Biri de- niz nakliye işlerinin eskisi kadar çok olmamasıdır. Harpten evvel her sene İstanbul limanına 19 bin vapur gelirdi. Halbuki son sene- Terde bu miktar sekiz bine inmiş- tir. Bu hal tabii tamir işlerinin azalmasına sebep olmuştur. Fakat bunun hağicinde ikinci bep daha vardır ki bu da ida- ri şekiller ve bazı mevzuattır. Bu meseleleri yakından bilen bir zat bize demiştir ki: Z — Liman işleri tetkik edilirken denizcilik tamiratı sanayiinin in- kişafını temin etmek lâzımdır. Bunun için hükümetten bolca tah- sisat veya vergi muafiyetleri iste- mek kimsenin hatırından geçmez. İdari tedbirler almak kâfidir, bir misal: Limana gelen bir ecnebi yapu- rine runda, bir aletin karada tat ihtiyaç yardır. Bu alet çok istifade edebil iriz Kasımpaşadakl havuzların uzaktan görünüşü kacağı zaman gümrük resmine tâ- bidir, Bu uzun bir muameledir, açenta gümrüğe teminat akçesi yatıracaktır, alet muayene edile- cek, tarifeye bakılacak, bu alete bir resim konacak, ve saire... Bu kadar uzun muamele yüzünden vapur bir iki gün kaybedecek, Ba- 71 vapur acentaları bu uzun müa- meleleri tahmin ettikleri için, va- purların tamirinden vazgeçiyorlar, Gümrük idaresile, bu gibi mü- esseseler | arasındaki müşkülüt kaldırmakta çok büyük faydalar vardır, Limana gelen vapurlara ne kadar kolaylık gösterilirse, bura- ya o kadar iş gelir. Bundan başka tamirat zemenin gümrük resminden istis- 'na edilmesi lâzımdır. Vakıâ bun- dan gümrük idaresi pek az bir ye kün tutan varidat kaybedecek, fa- kat buna mukabil liman işleri ço- Zalacak, gerek müesseselerden ve gerekse ameleden vergi almak su- retile, bu varidat fazlasile temin edilecekti Kadınlar birliğindeki erkek azanın vaziyeti Birlik umumi kâtibi Aliye Esat hanım.. «Biz kendi hakkımızı müdafaaya muktediriz » diyor Son zamanlarda ortaya bir de- dikodu çıktı: Kadın birliği lü istifa eden İstanbul ru hukukiye mü yin ağzından: «Birlik lüzumsuz we faydasız bir teşkilâttır» tarzın. 'da gazetelerde beyanatlar çıktı. Bundan Sonra Kenan bey Kadın- in lehinde ve aleyhin- bir şey söylemediğini ileri sürdü. Bu dedikodular bir çok meclis- lerde büyük bir alâka ile takip | ektedir. Dün bu meseleyi işmek üzere Kadınlar birliği dâtibi Aliye Esat hanımı Aliye Esat hanım ziyaret ettik, sordukz — Bazı erkek özaya atfedilen (Devamı 4 üncü sahifede) Kurutulan batak- ! ikta yeni köyler Adana havalisinde iki asri köyün inşasına başlandı Tarsusun cenubunda büyük bir bataklık vardı, Yıllardanberi dö- 'külen para, ve harcanan emekle © bataklık kurutuldu ve şimdi yüz bin di geçen bu topraklara yepyeni köyler kurulmağa başlan dı. Yeni iskân kanununa uygun olarak Torosların cenup çevresin- ideki Türk aşiretlerini temelli lere bağlamak zamanı gelmiştir. Bu maksatla, İçel valisi Hazım ve sıhhat işleri müdürü doktor Remzi Kâmil beyler ve diğer alâkadar memurlar, kurutulan ba- taklık yerlerinde iki yeni köyün kurulmasını kararlaştırmışlar ve hazırlanan projelere göre derhal evlerin yapılması de eylemişlerdir. Bu iki köyden birisine 140 aile- den mürekkep olan «Köserenliz aşireti, diğerlerine de 100 kadar aileden ibaret «Bahşiş» yerleşecektir, Köy evleri ası tarzda olacak, ve köyde köy mey- danı, mektep, karakol, umumi bahçe, köy ihtiyar heyeti dairesi ve buna benzer medeni ve idari ihtiyaçlara cevap veren bütün te- sisat bulunacaktır Her aşiret, kö; fenni kontrolü altında ve fen me- murlarının gösterdiği şekilde pro- jeye uygun olarak yapacak, Or- man, taş ocağı ve kireç ocağı gi- bi malzemeden hükümet resim almıyacaktır. Yerleştirilecek bu aşiretlere ki- fayet edecek kadar ai de pa- rasız ayrılmış ve aralarında kur'a çekilerek herkes hissesine düşeni tarlaya sahip olmuştur. Siirtte yeni bir yol | © Süre 13 (A.A) — Eruh veŞir- nak kazaları sında otomobil geçecek yol inşaatına başlanmıştır. Bu yolun önümüzdeki cuhmhuriyet bayramında açılmı vilâyet çok büyük faaliyet göstermektedir. TK Kanserle mücadele cemiyeti umumi kâtibi operatör Kâzım İs mail beyin İstanbul nüfusunun yüzde yirmisinin kanserli olduğu hakkındaki beyanatı üzerine baş- lıyan münakaşa devam ediyor. Dün de yazdığımız gibi doktorla. Fımiz bu beyanatı doğru bulmu- yorlar. Operatör Cemil paşa or. tada bir sıfır yanlışı olduğunu , İstanbulda kanserin yüzde ikiyi bile bulmadığını söy- lemiştir. Kanserle mücadele © cemi; âzasından müderris Hamdi Suat bey de: | — Elimizde tam bir istatistik ol mamakla beraber İstanbulda kan- | serli hastalar yüzde bir buçuktan | fazla değildir. Maamafih bu mik- tar az sayılamaz ve şiddetli bir mücadele yapmağa lüzum vardır» diyor. “Cemil paşa ötedenberi kanserin mikroplu bir hastalık olduğu ve mikrobunun bir gün bulunacağı kanaatindedir. Hamdi Suat bey İ ise kanserin mikroplu bir hastalık olmadığı fikrindedir. illustration gazetesi son müs hasında bu mesele hakkında mü- Bir sıfır yanlışı... Istanbulda kanser müca- delesine lüzum var mı? Strazburg hıfzıssıhha enstitüsünde kanser hakkında yapılan tetkikler Strazburg mikrobiyoloji enstitüsü him bir makale neşretmiştir. Bu makalede hülâsa olarak deniliyor kiz «46 senedenberi kanser üze- rinde tetkikat yapmakta olan Sirazbug hıfzıssıhha ve mikrobi- yoloji enstitüsü müdürü profesör Borrel kanserin mikrobi bir tabir ile paraziter olduğunu şiddetle müdafaa eyle mektedir. Borrel hususi kafeslerde muhafa- Za edilen muhtelif cinsten 14,000 fare üzerinde kanser tetkikatı yapmaktadır. Müessesenin kanser tetkikatına mahsus çok geniş ve ışıklı bir çok lâboratuvarları vardır. Sağlam fa relere aşılanan kanserli müste zerler, az bir zaman sonra dumur. lar tevlit etmekte ve müt ser hastalığının seyir ve inkişafı adım adım takip edilebilmekte dir. 1894 te Moran tarafından ya- bir fareden, sağlam bir fareye (Devamı 2 nci sahifede) — Ben «Kadın birliğis nin çok işe yaradığına kanül, — Gazeteriler hesabına mı aöylüyorsun?..