19 Eylül 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

19 Eylül 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

Sahife 6 —u 19 Eylü 1934 Diyarıbekirde sınai faaliyet Son sistem iki un ve bir kiremit fabrikası yapıldı Diyarbekir 10 (Hususi) — Diz tisadi ve ticari eserler ve mücs- sesler meydana gelmiştir. Pirinççi zadeler un fab- rikası 1912 tari- binde Diyarıbe- bir şehrine yedi kilometre mesa- fede ve Dicle ne- Harbi umumide mwatlal kalan ve |! birçok âlât ve edevatı kaybolan bu fabrikayı, bipleri ihya e rek Al getirttikleri son “stem makine- srle teçhiz eyle” mişler ve çok mükemmel ve asri bir hale koy- muşlardır. Yüz bin liraya mal olanı bu fabrika, her çuvalı 75 kilo olmak üzere 60 bin çuvala yakın wn istiksal etmektedir. Fabrikanın istihsalâtı ciheti as- keriye sarfiyatına munbasır kal- makla beraber şehir fırınlarına dabi yüzde on nisbetinde satış yapmaktadır” rıbekirin Dağ kapısı civa- sında ve hükümete yakın bir yerde Haydar zade Nusret bey ve şüre- kâsı tarafından 931 senesinde (Yeni wn ve çeltik Fabrikası) tesis edilmiştir. Son sistem makine- ilerle mücehhez bulunan bu. fab- Yeni un ve çeltik fabrikaları rika günde 10-12 ton un ve yedi ton çeltik çıkarmaktadır. Fabrika 79 bin liraya mal olmuştur. Bu fabrikanın çıkardığı un ve çeltik burada çok büyük bir rağbet ka zanmıştır. Çelebi tarafından tesis edilen kiremit ve tuğla fabrikası 932 senesinde işe başlamış ise de bir sene kadar prova devresini geçirdikten sonra 933 haziranın- dan itibaren esaslı bir surette fa- liyete geçmiştir. Fabrikanın ma kineleri ve motörü macar mamu- Iâtindandır. Bu fabrika on saatte 6500 kiremit ve 12000 tuğla yettedir. Fabril nın çıkardığı ki- İİ) remit ve tuğla Diyarıbekirle Ma- den, Siverek, Urfa ve Muş gi civar vilâyetlerde satılmaktadır. Diyanıbekirde şimdiye — kadar binalarda ve he- men bülün yapı- kiremit kullanıl ” azdı. Buna se- bep te yapıların © hep taş, kerpiç © ve topraktan yan pılması Adetinin © devamı olmuş tur. Fakat bele- diyemiz, şehrin müstakbel va- geçen sene ver- diği bir kararda toprak dam yapılmasını menet- miş ve yerine çah yapılması ve evlerin yeni sistemde olmasını temin etmiştir. Bu karar üzerine Diyarıbekirde iki genedir ki yeni yapılarda kiz remit ve tuğla kullanılmaktadır. Yeni yapıların bu suretle gün- den güne asrileşmesi üzerine tuğla ve kiremide karşı iltiyaç ta çoğalmaktadır. ve memleketin büyük bir ibtiyaz cma cevap veriniştir. Elli bin lira ile vücuda getirilen bu fabrikada bir ustabaşı, üç sta ve yüzden fazla amele çar Yeni ders senesi Böordurda mualimler arasında büyük hazırlık var Bordur 9 ( Hususi) — Bordu âyeti muaallimleri önümüdeki ders senesinda takip edecekleri terbiyevi ve tedrisi işleri üzerine de görüşmek üzere mesleki (top- saktadırlar. namesi evvelce tarafından bü- tün mektepler idarelerine gönde- silmiş — olduğundan muallimler toplantılara hazırlıklı. geliyorlar. Yeni maarif müdürümüz Fazıl Korkut beyin muhitimize getir. liği yeni terbiye ve tedris tekai- $i etrafında bu toplantılar hara- retli ve heyecanlı münakaşalarla gok istifadeli olmaktadır. Kongrece ayrılan dört encümen rları ve zabıt hülâsaları top- tabettirilecek ve bütün lere dağıtılacaktır. Şehir ve köy muallimlerine çok dej bir rehber olacak bu karar ve kabıtlar. önümüzdeki sene için muallimlerin çalışmalarına olacaktır. Tokatın haritası yaptırılıyor Tokat 17 (A, A) — Mütebas- slara şehrin haritası yaptırıl wahatadır. Plân biter bitmez şeh- 5 imarma başlanacaktır. / Yuvayı yoklarken.. Elektrik cereyanına kapıldı, öldü Tekirdağ 17 (Hususi) — Şehri mizde bir çocuğun ölümile net celenen feci bir kaza olmuştur. 12 yaşlarında bir çocuk elektrik direği üzerine yuva yapan kum- yuların yuvasını yollamak ve yav- roları almak üzere elektrik dire Fine ürmanmıştır. Bu çocuk yu- vadaki kumru yavrularını tutmak isterken ellerile iki elektrik teline irden temaş etmesi Üzerine elektrik cereyanna kapılmış ve ireklerden aşağı düşerek ölmüş- Urfada belediyenin çalışması Urfa 15 (Hususi) — Belediye son zamanlarda eyice faaliyet gös- teriyor, Yeni hükümet binası önündeki İzzet bey caddesine kaldırım ya- pılmaktadır. İnşaata on gün evvel başlanıldı. Kışa kadar bitirilecektir. Bu yolun sağ tarafında ve hü- kümet binasının karşısında bulu- nan büyük arsada muazzam bir evkaf binası! yapılması mutasav- yerdir. Bu bina yapıldıktan sonra Urfanın garp methali çok güzel bir şekil alacaktır. Buğday alımı ği Ziraat bankası alacağına mukabil buğday alıyor Urfa 15 (Hususi) bankası çifçiden alacağına mahisu. ben buğday almağa başladı. Ki losunu iki kuruş otaz paradan sa- tin aliyor, Bankanm bu hareketi gifçiyi sevindirmiştir, Son günlerde Gaziantebe bir miktar zahire sevkedilmiş, bu yüz- den piyasa hararetlenerek Fiatler biraz yükselmiş Çeşmenin kurtuluş bayramı Çeşme 17 (A. A.) — Çeşme kurtuluş bayraramı bugün büyük. heyecanla | kutluladı. önünde toplanıldı ve geçiş ya- pıldı. Burada üniversite talebe birliği reisi Rülmeddin Fethi bey gok heyecanlı bir hitabede bu- Alaçatının kurtuluş günü Alaçatı 17 (A.A.) — Alaçatının kurtuluşu dün çoşkun tezahüratla kutlulandı. Bütün halkın ve genç- liğin geçiş yapıldı şehitler abidesine çelenk konuldu. Abidede ve kükümet önünde beyecanlı nutuklar söylendi. Cu buriyet meydanda gece yi İ rına kadar şenklder yapılmiştir. yapabilecek vazi- | larda tuğla ve | Kıymetli su şehrimiz Bursanın imarı için esaslı adımlar atılıyor Asri kaplıcanın suyu meselesi halledildi, Ulu dağda sığınaklar yapıldı Memleketimizin en meşhur bir su şehri olan Bursanın ecnel yahların ziyaret edebil ir belde haline geti esaslı teşebbüsata gi zelliğe malik olan ovası, zirveleri yaz, kış karlarla örtülü dağları ile bir su ve spor şehri olmağa tabia- ten pek elevrişli bulunan Bursa- Dın imar ve lezyini için bir prog- ram hazırlanmaktadır. Bursanın yeni valisi Fazlı bey hayalden ziyade hakikatle iş gör mesini seven bir zattır, Bursalılar; «Bursayı yakın zamanda geniş caddeleri, muhteşem otelleri ile beynelmilel bir şehir haline ge receğiz» diyerek yapılması büş mali fedakörlıklara bağlı olan ip- ler vadedecek yerde daha makul tarzda hareket ediyor. Bursanın kurtuluşunda hazır bulunan bir muharririmize Fazlı bey şunları söylemiştir: «— Bursanın bir seyyah şehri e getirilmesi için lâzım gelen büslere girişmiş bulunuyoruz. Hayalden ziyade hakikat istiyo- ruz. İmkânı olan şeyi yapacağız. Henüz Bursada işe başlıyalı iki, üç ay oluyor. Bu kısa müddet zaı tında bütün ihtiyaçları öğrenmek ve temin etmek imkânı yoktur. Fakat dava malümdur: Zengin bir lan bu güzel beldeyi her- kesin istirahatle ziyaret ve istifa- de edebileceği bir hale getirmek- tir. Bu işte en çok alâkadar olan bizzat Bursalılardır. Onu hal Bursayı Bursalılarla beraber yapmağa çalışacağız. Sonbahar. da kazalardan ve bi mülha- kattan bu işe aklı erer ileri gelen- leri toplıyarak bir içtima aktede- .ceğiz, Bu içtimaa kaymakamlar da iştirak edecek, hep beraber ih- dikkate ala- neler yaz tesbit ede- tehassısların Fikirlerini ve bu suretle alacağız i, üç ve daha ziya” de senelik bir program hazırlıya- Tak işe başlıyacağız. Program tes- bit edildikten sonra şahısların ve - fikirlerin dı rında müessir olmıyacak, her ge- len programı tatbik etmekle mü- kellef olacaktır.» Muharriri mesi Bursanın ima- iz vali beye, prog- Hükümet | ram tanzim edilinciye kadar âcil olan meselâ otel, yol ve dağ spor- ları gibi işlerde ne gibi şeyler yap- | mek istediğini sormuştur. Vali Fazlı bey bu suale şu ce- vabı vermiştir: — Bir kere elimizde inşaatı bit- mek üzere olan asri bir kaplıca vardır. Bu kaplıca eşi Avrupada bile ender bulunur bir müessese. dir. Onu gelecek su mevsiminde halkın hizmetine amade bir hale getirmeğe çalışacağız. Otel ve kap- ca kısmı bitmiştir, geri kalan kı sımları da ikmale çalışılıyor. — Kaplıcanın suyu meselesi ne oldu? — Su meselesi halledilmiştir. valisi Artık bunda endişe edecek bir ta- raf kalmamıştır. Kaplıcaya giden İstimlâkât yapmaktayız. Dağ sporu meselesine gelince; Bunu da benden evvelki arkadaş- arın yaptığı ve çalıştığı gibi mü- temadiycn ileriletmeğe ve tanzim etmeğe uğraşıyorum. Uludağın te- pesinde yeniden bir paviyon sına başladık, kışın, dağ karlarla gari 100 kişiye irecek olan bu örtüldüğü zaman sığınak vazifesi müessese en son asri teçhizatı ha- vi olacaktır. Havalar bastırmadığı takdirde inşaat en kısa zamanda bitecek ve bu kış dağa çıkacak olanlar bu müesteseden istifade edeceklerdir. Dağ yollarını daha mükemmel hale getirmek te emelimizdir. Vak- tile inşa edilmiş olan sığınakları da ufak tefek tamirlerini yaptıra» cak ve ileride bunların adedini arttıracağız. Yakında Uludağda büyük ve asri bir otel yapmak ta gayelerimiz meyanında bulunuyor. Bursanın kurtuluş bayramında vali bey yeni bir mektebin açılış zesmini yapmıştır. Vilâyet mimarı Nedim bey tarafından bütün tesi- sat ve teçhizatı ile beraber 39,000 liraya çıkarılan bu asri mektep eşi Istanbulda bulunmıyacak ka- dar güzeldir ve bir ilk mektep için düşünülen en ince teferrüatı bile unutulmamıştır. Bilhassa binanın ucuza malolması şayanı dikkat görülmüştür. Mektebin inşasına beş sene ev- vel başlanmıştır. Mimar Nedij beyin söylediğine göre bugünkü piyasa ile böyle bir mektebin 30,000 liraya çıkarılması imkânı vardır, çünkü beş sene zarfında leri bir hayli daha malzeme Fi 'düşmüşt Bursa vilâyeti yakında ayni «tip» mektepten dört tane daha yaptırmağa karar vermiş Çankırıda belediye intihabı Hususi) — Belediye in her türlü hazırlık tamamlanmıştır. İntihap encüme- nini mahallâttan 10 kişilik bir he- yet teşkil etmiştir. Evvelki gün belediye reisi Ömer beyin riyasetinde fevkalâde bir iç- ima yapılarak intihabın 6 teş rinievvelde başlıyarak dört gün devam ettirilmesi kararlaştırılmış. tır. İçtimada ir plânı da mev- Zuu bahsolmustur.