21 Eylül 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

21 Eylül 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sayfaya ait küpürler

Elektrik şirketi fransız frangını istemiyor Türk parasının esas tutulması teklif edildi Elektrik tarifesini indirmek üzere
 Fark kalmıyacak Ecnebi ve ekalliyet mekteplerinde türkçe derslere daha fazla ehemmiyet verilecek ekalliyet...
 Iktisat vekili Celâl bey dün Ereğlide tetkikat yaptı 20 (Hususi) — İktisat vel lâl bey, bugün Zonguldaktan dönerek Ereğliye
 Büyük misafirimiz gittiler Gazi Hz. dün akşam Ankaraya avdet ettiler killeri, Kılıç Ali, Hasan Ca | Nuri beyler refakat...
 Ziraat vekilinin tetkikleri Buğday ihracatı arttı, fiatler 20 para yükseldi İmtiyazlı şırkeller 40 bin ton kadar buğday satın
 Fakir düşen münevverler için paviyon yapılacak Darülâcezede eskiden mut: mutasarrıflık, maarif müdürlüğü etmiş olanlar var
 Ihtikâr mı? Adanada sebze meselesi tetkik ediliyor Adana 20 (A.A.) — Sebze Ffiathe in son günlerde gayri tabii bir surette
 Doktora sınıfı Üniversite rektörü Cemil beyin beyanati Gazeteler Üniversitede doktora sınıflarının açıldığından...

Bükemedliğin eli Up! Sene 17 — No: 5730 — Fiatr her yerde 5 kuruş CUMA — 21 Eylül 1934 © Telefon: 24240 (İdare) - 24249 (Tahrir) - 24248 (Matbas)- 20113 (Klişe) Ziraat vekilinin tetkikleri Buğday ihracatı arttı, fiatler 20 para yükseldi İmtiyazlı şirketler 40 binton kadar buğday satın alacaklar Ziraat vekili Muhlis bey dün geç vakte kadar İstanbul Ziraat bankasında buğday ihracatı i Tile meşgul olmuştur. Vekil bey, in imize şunları söyle bir m-har «— Burada buğday satış mese- leleri üzerinde temaslarda bulunu- yorum. Aldığım malümat ve neti- eelerden çok memnunum. Buğdaylarımız, nümune gön- dermiş olduğumuz her memleket- te büyük bir rağbet kazanmakta dır, Her taraftan satın almak için müracaatlar vardır ve tevali edi yor. Yapılan buğday tipleri bir çolk ecnebi borsalarda tanınmış ve takdir edilmiştir. Son üç dört ay zarfında Alman- ya, İsviçre ve Belçikaya sattığımız miktar 50 milyon kiloyu müteca- vizdir. Kalitenin yüksekliği tesi- fiatlerle ile bunları çok müsait çıkardık. Silolar tamamlanıp tam işlemi- ya başladıktan sonra bazi buğday cinslerimizin kıymetli bir. ihraç malı olacağından eminim. Bu seneki mahsul vaziyetimiz. iyidir. Hattâ şark ve cenup ramta- kalarında geçen seneye nisbetle 'deki imtiyazlı şirketler, harice çi- karamıyacakları dövizlere muka- bil 40,000 ton kadar buğday mü- bayaa etmek üzere Ziraat banka- #ına müracaat etmişlerdir. Şirketlerle banka arasında mik. | tar ve fiat hususunda müzakere | Gersyan etmektedi Dün elektrik şirketi müdür 30,000 ton buğday satım alacağı çok daha iyidir.» hakkında neşriyatı ne teyit, ne de Öğrendiğimize göre, başta elek- | tekzip ederek: «Ziraat bankasile trik şirketi olduğu halde şehrimiz. | © çpevamı 4 inci sahifede) Fakir düşen münevverler için paviyon yapılacak Darülâcezede eskiden mutasarrıflık, maarif müdürlüğü etmiş olanlar var Darülâcazede yeni bazı tesisat yapılması kararlaştırılmıştır. Ken disile görüştüğümüz darilâceze ö Cemil bey bu hüusta bir muharririmize demiştir ki: «Darülâcezey ait arazi genişle: Hilmiştir. Mücssesemize ilhak olan yeni arazi 170 dönüm kadardır. Bu araziden mevcut eski ahır ve garaj gibi binalar kaldırılacak, müessese sakinlerinin sıhhatleri için faydalı tesisler yapılacaktır. Arsanın bir kısmı koruluk, bir ku in bütçeden tasarruf edi. len paralarla yapılmasına çalış: lacaktır. Yüksek tabakaya mensup olup #a muhtelif sebeplerle zarurete düşen ve müessescmize ilticaya mecbür kalan münevverler için ayrı bir paviyon inşasma lüzum | vardır.» Haber aldığımıza göre, vali bey 'de bunun yapılmasını muvafık görmüştür. Fakat şimdilik. tahsi- 3at yoktur, Gelecek seneki şehir bütçesine tahsisat konularak bu ihtiyaç temin olunacak, hayatının Darllacezedekl acezeden bir kısmı son demlerinde himayeye muhtaç münevverler ve sanatkârlar, sevi- yelerine uygun olmıyan diğer Aceze ile bir arada kalmak mecbu- riyetinden kurtulacaktır. Darülâcezenin istatistikleri, es kiden mutasarrıf, maarif müdürü, hekim, sanatkâr ve muhtelif mes- lekler erbabından olup ta darülâ- cezede hayatlarının sonunu geçi: enler bulunduğunu göstermek. tedir. d| bir Doktora sınıfı Üniversite rektörü Cemil beyin beyanati Gazeteler Üniversitede doktora sınıflarının açıldığından bahsedi- | yorlar. Bu hususta Üniversite rek- | #örü profesör Cemil beyin malü- matına müracaat ettik, Cemil bey | diyor — Fen fakültesinde doktora imtihanı usulü yoktu. Yeni bir limatname yapıldı, hukuk Fakül sinde şimdiye kadar ancak iki ki- şi doktorasını vermiştir. “Her fakülte için birer doktora tali namesi yapıldı ve doktora sınıflar açılacaktır. Tıp fakültesi tedenberi doktora imtihan le neticelenmektedi Edebiyat fakültesi” doktorasi için henüz doktora talimatnamesi yapılmamıştır. Fark kalmıyacak Ecnebi ve ekalliyet mek- teplerinde türkçe derslere daha fazla ehemmiyet verilecek Ecnebi ve ekalliyet mekteple- vinde türkçe derslerinin esaslı surette okutulması için son sene- ler zarfında büyük bir gayret sarf edil halde bu mektepler talebesinin. türkçe, derslerindeki seviyeleri resmi ve hususi Türk mekteplerinde ayni sınıflardaki talebenin seviyeleri derecesinden | çok aşağıdır. Bu nokta nazarı dikkate alın- rak bu seneden itibaren ekalliyet ve ecnebi mekteplerindeki türkçe derslerinin o kuvvetlendirilmi bilhassa ehemmiyet verilecektir. Ihtikâr mı? Adanada sebze meselesi tetkik ediliyor Adana 20 (A.A.) — Sebze fiat- lerinin son günlerde gayri tal bir surette yükselmesi üzerine bu- aki gazetelerle yapılan neşri- yat ve bazı şifahi şikâyetler dola- yısile Smüddeiumumilik / vilâyet makarnına bir tezkere yollıyarak bu işin tetkiki ve ortada hakikaten tikâr olup olmadığının m. dana çıkarılmasını dilemiştir. amı işe lüzumlu ehemi- Iktisat vekili Ereğlide tetkikat yaptı Ereğli 20 (Hususi) — İktisat vekili Celâl bey, bugün Zongul daktan dönerek Ereğliye gelmiş tir. Vekil bey hükümet konağında bir müddet istirahat etmiş, liman reisinden Ereğli limanının yazi- yeti ve seyrüsefer hareketi hak- kında izahat almış, müteakiben konserve fabrikasını ziyaret eyle. miştir, Vekil bey, Gülünç ırmağı kıyı: larında tetkikatta bulunmak üze- re refnkatindeki zevat ve profe- sörler ile oraya gitmiş ve öğle ye- meğini de :mak kenarında yemiş. Büyük “misafirimiz gittiler Gazi Hz. dün akşam Ankaraya avdet ettiler icumhur Hz, dün akşam. Ankaraya hareket © etmişlerdir. Gazi Hz, saat beşte motörle Hay: darpaşa istasyonuna gelmişler ve hazırlanan hususi trene binmişler- dir. Binlerce halk Reisicumhur Hz, ni coşkun tezahüratla selâm- | Tamıştır. leri, Kılıç Ali, Hasan Cavit ve Nuri beyler refakat etmekte idi. İren saat 16,20 de hareket et miştir. Meclis reisi Kâzım paşa, nafıs vekili Ali bey, İstanbul valisi, Sof. ya elçisi Şevki bey ve birçok 2ex vat Reisicumhur Hz. ni teşyi ef mişlerdi Gazi Hz. ne başvekil İsmet paz şa ve dahiliye ve milli müdafaa ve- Elektrik şirketi fransız | frangını istemiyor Türk parasının esas tutulması teklif edildi Elektrik tarifesini indirmek üze- re nafia vekâletile şirket arasın. da yapılan müzakerelerde bilhar- 8a sermaye meselesinin gö düğünü yazmıştık. Dün öğrendiğimize göre, elek- tçik şirketi, sermayenin Fransız frangına çevirilmek suretile eski haline iade edilmesine itiraz et e buna sebep olarak frangın ir para olmamasını ileri edilmiş olan Türk parasının şir. ket sermayesine esas. tutulmasız nı teklif etmiştir. Henüz müsbet bir netice alınmış değildi İki hafta sonra şirketin üç aya lik tarife komisyonu toplanacaktır. O zamana kadar sermaye me- selesinin nsticelendirilerek tatbir kata geçilmesine imkân gö: diğinden bu defa-de eski formül mucibince elektrik ücreti tesbit olunacaktır. Diğer taraftan, şirket, evvelce temin | (Devamı 2 ne | | | | |