4 Ekim 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

4 Ekim 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 AKŞAM a a NA 4 Teşrinievvel 1934 SON TELGRAFLAR Romanya harici politikasını değiştirecek mi? Bükreşte heyecan uyandıran bir makale Bükreş 4 (Hususi) — Başvekil | M. Tataresconun kardeşinin yaz- dığı bir makale büyük bir heyecan | uyandırmıştır. Bu zat Almanya ile Lehistan arasındaki yakınlaş- manın ve Yugoslavya ile Bulga- ristarı arasındaki anlaşma zemi- ninin hazırlanmasının devletler arasında mevcut ittifak müvaze- nesini hissedilecek derecede bo: duğunu, araya yeni unsurlar gir- diğini söyliyerek bunu Romanya: nın nazarı dikkate alması lâzım geldiğini ilâve ediyor. Bu makale Romanyanın bugün- kü politikasın: bırakacağı hakkın» da bir his uyandırmıştır. Bunun üzerine başvekil beyanatta bulu- narak Romanyanın Fransaya ve küçük itilâfa sadık ve bağlı kal- makta devam edeceğini söylemiş. dir. Mazmafih siyasi mahafilde ha- yaretli münakaşalar devam ediyor. Viyanada nümayişler Viyana 4 (Hususi) — Dün bu- yada hükümdarlık taraftarları bü: yük bir nümayiş yapmışlardır. Nü mayişte eski veliaht Arşidük Fran- suva Ferdinandın oğlu Arşidük Maks bir nutuk irat etmiştir. Başvekil M. Şuşnigin idare et tiği teşkilât reislerinden biri de bir nutuk irat ederek bu teşkilâ- tan daima kraliyetçilerle elele yü- rüyeceği lemiştir. Eski nazırlardan M. Visner lediği nutukta Avusturyad. kümdarlığa razı olmıyan Iâfa şiddetle hücum etmis, Avus- turyanın hükümdarlıktan kati su- rette vazgeçmeği taahhüt etmesi teklifini reddettiğinden dolayi iye nazırını tebrik eylemi: Viyanada tevkifler Viyana 4 (Hususi) — ömrünün sonuna kadar kürek cezasına çar- ilan Danhauser Viyanadan tren- Karlauya gönderilirken yolda, elleri bağlı olduğu halde, trenden atlamış ve bir ormana kaçmıştır. Maamafih jandarmalar kendisini yakalamışlardır. Polis memurlarından Leitner, zevcesi, hemşiresi ve iki yüksek polis memuru nazilerle münase- befte bulunduklarından tevkif edilmişlerdir. hü .Intihap (Baş tarafı 1 inci sahifede) yeti namına Kara Mustaf oğlu Ahemet, Samih, Ali Riza,Manyasi zade Feridun beyler birer birer intihap mıntakalarını dolaşmışlar, yeylerin nasıl verildiğini tetkiket- mişlerdir. Cumhuriyet halk fırkası umu- mü kâtibi Recep bey de dün inti- hap yerlerini gezmiş ve vatandaş. ların seçim hakkını ne suretle kul. landıklarını tetkik etmiştir, Dün bir çok semtlerde ilk mek- tep talebeleri sandık başlarına gö- #ürülmüşler ve intihabın nasıl ya- pıldığını görmüşlerdir. Sandık başında bulunan hatip- Ter belediye seçiminin nasıl yapık- dığini, belediyenin ne işler yap- ğını talebeye anlatmişlardır. Dün de bir çok hatipler halka intihap Ankara 3 (Hususi) — fsveç ve- liahtı prens Gustav Adolf ve re- | fikaları Hz. ni hamil olan husu- Si tren, sabah onu kırk altı geçe gelmiştir. Reisicumhur Gazi Hz, #renin muvasalatından evvel istas- yonu - şereflendirmişlerdi. etas- yonda Meclis reisi Kâzım, başve- kil İsmet paşalar Hz. ile ha, vekili, Ankara valisi ve daha bir gok zevat bulunuyorlardı. Tren durunca Gazi Hz. vagon- dan inen muhterem misafirleri karşılamışlar, takdim merasimin: den sonra müzika İsveç marşini çalrsış,bir müfreze asker de selâm resmini yapmıştır. Prens Gustav Adolf Hz. selâm vaziyetinde duran ezeyi tef- tip ettikten sonra binlerce halkın ve mekteplilerin şiddetli alkışlari arasında, Gazi Hz. ile birinci oto- mobile, refikaları ve kerimeleri Komisyoncular Gümrük ve inhisarlar vekâleti bir proje hazırlıyor! Ankara 3 (Hususi) — İstan- bul gümrük komisyoncuları güm- rük ve inhisarlar vekâletine mü- Tacaat ederek komisyonculk hak kında bazı temenniyatta. bulun mauşlardır. Gümrük komisyoncuları, bu işi tam bir meslek haline gelmesini istiyorlar, komisyancular bil nin bir baro gibi hükmi şahsiyeti haiz bir müessese olmasını te- mmenni ediyorlar. Gümrük ve inhiserlar müsteşa- ri Âdil bey, komisyoncuların bu müracaatlarını tetkik etmektedir. Esasen vekâlet gümrük komisyon- cularının vaziyetini tanzim etmek için projeler yapmaktadır. Bu hu- susta İstanbul, İzmir gümrük baş- müdürlerinin de mütalâsı sorul- muştur. Alınacak neticelere göre, bu sene içinde gümrük komisyon- cusuna bir şekil verilecektir. Almanyaya gönderilecek talebe Ankara 3 ( Hususi ) — Sumer Bank tarafından ecnebi memle- ketlerde tahsile gönderilecek olan talebenin imtihanları Ölteiştir. Imtihanda muvaffak olan on lebe Almanyaya ihtisas tahsiline gönderileceklerdir. Banka me © ecnebi memleketlei on talebe göndermeğe karar #r- miştir. Hömür tarifesinde tenzilât Ankara 3 (Hususi) — Bu ayın başından © itibaren | Devlet demiryollarında maden kömü ve kok kömlürlerinin nakliye ta- yifelerinde | tenzilât yapılmıştır. Bu tenzilâtlı tarifeler sayesinde, Ankarada maden kömürü ucuz- layacaktır. Kastamonude tifo Kastamonu 3 (A-A.) — Şehir- de görülen tifo vakaları üzerine mekteplere ve halka tifo aşısı ya- pılmasına başlanılmıştır. Askeri he heyetimiz İran ile Efganistan arasındaki hudut ihtilâfını tetkik ve hakem- lik edecek olan ordu müfet Fahreddin paşanın riyasetindeki askeri heyetimiz bugün Toros eks- etrafında nutuklar söylemişlerdir. presile Halebe hareket edecektir. iğ Bu Sahahki Telgraflar Muhterem misafirlerimiz Ankarada Dün hariciye vekili hususi bir öğle ziyafeti verdi, akşam Gazi Hz. büyük bir ziyafet verdiler prenses İngrid Hz. de hariciye ve- kili Tevfik Rüştü beyle ikinci oto- etleri de diğer oto- rek Ankara Palas oteline gitmişler ve “kendilerine hazırlanan hususi daireye misafir edilmişlerdir. Gazi Hz. muhterem misafir. leri, otelde bıraktıktan sonra Çan- kayaya avdet etmişlerdir. İsveç veliahtı Hz, saaton biri kırk beş geçe Çankayda Gazi Hz. ne İndei ziyaret etmişlerdir. mobile ve mobillere Bu ziyaret esnasında Gazi Hznin ında hariciye vekili Tevfik Rüştü bey, İsveç veliahtının refa- katında da İsveç sefiri bulunuyor. ardı. Prens Gustav Adolf Hz. & at on ikide Ankara Palas oteline avdet etmişlerdir. vakti Prenses Louis Hz. Büyük Millet meclisi reisi Kâzım, başvekil İsmet paşalar Hz. ve Ispirto kaçakçılığı yapan bir şebeke yakalandı Geceleyin motörden oto- mobile tenekelerle ispirto yükletenler tutuldular Zabıta İstanbulda ispirto ka- çakçılığı yapan bir şebekeyi cür mü meşhut halinde yakalamıştır. Polise yapılan bir ihbarda gece- leyin ispirto kaçakçılığı yapan bir şebekenin otomobille Maslak yo- lundan ispirto kaçıracağımı ve is- pirtoların Sarıyerde bir motöre yükletileceğini bildirmiştir. Bu haber üzerine Zabıta lâzım gelen tertibatı almış ve memur- lar gerek Maslak yolunda ve ge- rekse Sariyer sahilinde gizlenip beklemeğe başlamışlardır. Gece yarısına doğru Şi fından gelen büyük bir otomobil bütün bızile Maslak yolundan geç- miş ve Sarıyere doğru il ğe başlamıştır. Arkadan zabita ve muhafaza memurları da bu oto- rileme- mobili takip ederek Sarıyere ka- | dar gelmişlerdi Takip — edildiklerinin farkına. varamıyan kaçakçılar Sarıyere ge- line otomobil tenha bir sahilde durmuş ve kenardan bir de motör gelip sahile yanaşmıştır. Kaçakçi- lar otomobilde dolu olan teneke- leri indirmişler ve birer birer mo- töre yükletmeğe başlamışlardır. Bunlar bu işle uğraşırlarken zabı- ta ve muhafaza memurları da lendileleri yerden çıkmışlar ve ka- çakcıların hepsini de cürmü meş- hut halinde yakalamışlardır. İspir- tolar musadere edilmiştir. ispirtoları kaçıran otemebilin. sahibi İbrahimle diğer kaçakçılar esraklarile birlikte dokuzuncu ih- tisas mahkemesine teslim edilmiş- lerdir. Romanyadan gelecek muhacirler Ankara 3 — Romanyadan ge- leceklerini * evvelce bildirdiğim 1200 muhacirin yol paraları dahi- Jiye vekâletinden Bükreş elçi hariciye vekili Tevfik Rüştü beyin refikaları hammefendilerin ziya- Fetlerini kabul etmişlerdir. Saat 13 te Meclis reisi Kâzim paşa Hz, saat 13,5 başvekil İsmet paşa Hz, müteakiben hariciye ve- kili Tevfik Rüştü bey veliaht Hz. ni dairelerinde ziyaret etmiş- lerdir. Sant on dörtie hariciye vekili Tevfik Rüştü bey Anadolu klü- bünde veliaht Hz. ile refikaları- nin şerefine hususi bir öğle ziya- feti vermiştir. Yemekten sonra muhterem misafirler Ankara mü- zesini ve sıhhi müesseseleri zi- yaret eylemişler ve gördükleri in- tizam ve mükemmeliyetten dolayı, takdirlerini beyan etmişlerdir. Gazi Hz. bu gece saat 20,5 te İsveç veliahtı şerefine büyük (bir ziyafet ver. mişlerdir. Ziyafetten sonra bir suvare tertip edilmiştir. Iktisat vekili Celâl beyin Antalyada tetkikleri Antalya 3 (A.A) — Htisat vekili Celâl bey dün vilâyeti, ku- mandanhğı, belediyeyi, C. H. Fırkasını ve halkevi ile mahalli ve mali müesseseleri ziyaret et miştir. Elektrik ve çeltik fabrika- larını da gezen vekil bey sahilde şelâleleri görmek için denizde bir tenezzüh yapmıştır. Refaketlerin- deki mütehassıslar su kuvvetleri ni tetkik etmişlerdir. bey şerefine bir ziyafet verilmi. Celâl bey bugün kazalara gide- cek ve Manavgatın eski Antalya Alanyaya iskelesinden vapurla geçecektir. Antalya 3 (A.A.) — İktisat ve- kili Celâl bey, vali ve Antalya me- busları ile beraber bu sabah saat 7 de Manavgata hareket etmiş- lerdir. Antalya 3 (A.A) — Alınan malümata göre İktisat vekili Ce- lâl bey Manavgattan saat 14,30 da vapurla Alanya tarikile Mersine gitmişlerdir. Parlâmentalar konferansına iştirak eden Iran murahhasları | illetler | Ankara 4 (Hususi) — ârası parlâmentolar konferansın da bulunan üç iran mebusu dün s bah Ankaraya geldiler, Matb umumi müdürlüğü memleket iş- leri müşaviri Sadri Ethem bey misafirlere şehri gezdirdi Murahhaslardan ikisi dün ak- şam İstanbula biri de Eskisehre hareket ettiler. Zonguldakla telefon muhabere: Zonguldak 3 — Zonguldak ile Ankara arasında telefon muhabe- resi yakında başlıyacaktır. Te sat gelecek ay başına kadar bite- cektir. Bundan sonra İstanbul ile 'de muhabere başlıyacaktır. Hintli bir hâkim geldi Emir Al iddin isminde bir Hintli hâkim zevcesile beraber şehrimize gelmistir. Hâkim Avru. pada mahkemeler hakkında | tet 'kikatta bulunmuştur. Şehrimizde de tetkikat yapacaktır. Seyahati reşmi mahiyette değildi Odunkömür fiatleri (Baş: tarafı 1 inci sahifede). narak ihtikâr âmilleri kolaylıkla Bulunabilir. Rekabeti ortadan kaldıran, mü teahhitler arasındaki | birleşme dir. Odun katiyatının durduruk. masının veya havaların serinleme» sinin piyasaya biç tesiri yoktur. Çünkü ihtiyaca kâfi stok vardır. Bundan başka külliyetli miktar. da mal gelmekte devam ediyor. Bazı günler 20 kayık geliyor ki 3000 çeki demektir. Şehirdeki dex po sahipleri son iki ay zarfında fintlere bir para bile zam yapma- mışlardı Belediye kooperatifinin memur- lar için 300 kuruşa odun alması, kooperatifin de müteahhitleri ihtikârından kurtulamadığını teriyor. Odunun 400 kuruşa çıkarıldı. ğına dair neşriyat tamamen asıl. sızdır. Bütün piyasa 300 kuruşa geçen seme malı kuru ve en meşe odunumu satarken böyle bir harekette bulunmak imkânsızdır; günkü kimse almaz, Zaten geçen senelere nazaran, odun satışları çok azalmıştır. Yeni apartmanların kalorifer- Hi olması dolayısile mahrukat ola- rak maden kömürü sarfedilmesi odun sarfiyatına çok tesir etmiştir, Odun ticaretindeki tröst odun kömürü işlerinde hiç bir rolü yole tur. Bunun için kömür fiatlerinde gayri tabii bir yükseklik görülmü- yor. Hattâ bir kısım kömürler, gecen seneden daha ucuzdur. Kö- ürün 6 kuruşa çıktığına dair olan haberler de asılsızdır. Piyasanın en izi kömürü olan Bulgar malları evlere teslim fiati kilosu dört buçuk kuruştur. Hal buki geçen kış beş kuru: Rumeli kömürleri üç kuruş otuz paraya, Anadolu kömürleri üç ku- ruşa satılıyor. Çünkü bunlar tröst elinde değildir; doğrudan doğru- ya köylüler tarafından yapılıp fs- tanbula gönderiliyor. Köylüler çok kanaatkârdırlar, Depo sahip- lerinin bu satışlarda kazançları kir lo başına kırk parayı geçmez. Kömür stoku da ihtiyacı karşılar mağa müsaittir.» Muharririmizin tetkiklerine gör re, bazı mahallelerdeki odun ve kömür satıcıları son günlerde ha- vaların değişmesinden | istifade için odunun çekisine 20 kuruş, kömüre 20 para zam yapmışlar» dar, Bunlar depolardan pahalı mal aldıklarını iddia etmektedirler. Halbuki depolarda fiatlerde des Zişiklik yoktur. Maamafih havaların tekrar iyi- leşmesi ve güneşli olması, şehirde ihtiyaçtan fazla mal bulunmasi şimdilik bunların ihtikâr teşebbüs lerini kırmış gibidir. Belediye, bilhassa (o peraken« de satış yapan ve havaya görü, fiat istiyen bu gibi esnafı kontro etmelidir. / Adana valisi işe başladı “Adana 4 (Hususi) — Yeni valis miz Tevfik Hadi bey gelmiş ve vazifesine başlamıştır. Tevfik Hi di beyin gelişile başlıyan büyük faaliyet göze çarpıyor. Adanada mekteplere tehaclim var Adana 4 (Hususi) — Bu sen& | imekteplere fazla talebe tebacümğ. devam ediyor. Geçen sene merkej mekteplerindeki talebe miktari 4785 iken bu sene 5227 yi bulmuş4' tur, Mekteplerde talebenin açıkta kalmaması için lâzım gelen ted- birler alınmıştır.