31 Aralık 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

31 Aralık 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

HAFTA ADNA bir harika olarak çı Ahmed'in Safa'nın yi kuruş kiyor, ve Poyami i 4 sahife fâvesile; KŞ Az masrafla Bol ışık veren SET ampulleri En ucuz veenda yanıklı ampullerdir. Deposu: Celâl Bsy Han No, 28 İstanbol Sene 17 — No: 5821 — Fiatı her yerde 5 ie PAZARTESİ —— 31 Küânunuevvel 1934 Telefon: 24240 (idare) - 24249 (Tahrir) - 24248 (Matbaa) - 20113 (Klişe) Japonlar deniz andını bozdular Deniz silâhları konuşmaları. Japon büyük elçisi, M. Mats- deira İngiliz dış işleri bakanlığı- na giderek Vaşington anlaşması. nın bozulduğunu bildirmiştir. ” Anadolu ajansının verdiği bu telgrafı şöylece okuyup © geçive- renler olmuştur. Oysa ki, bu kü- çücük telgrafın içinde yıllarca süren, sürecek olan bir çekişme- nin yeni bir dönüm yeri bildiril mektedir. Japonya Mançuride dilediği işi başı boş görebilmek için, nasıl Uluslar derneğinin pamuktan ince bağlarını bile kendisi için zorlu görmüş, dernekten çıkıvermişse; şimdi de öylece denizlerdeki gü- cünü istediği gibi arttırmak düşün- cesile oVaşington antlaşmasını bozuyor. Japonyanın Amerikaya karşı böyle açıktan açığa kafa t- tabilmesi için salt kendi gücüne güvenmiyeceği ortadadır. Uluslar derneğinden çekilirken de, alttan alta İngiltere ile bir anlaşma yap- tığı öne sürülmüştü. Bugün ise İn- gilterenin Japon polâtikasına doğ- ru eğilişinin arttığı sıralarda, bu iki Beylik arasında bir uzlaşma” nın varlığına inanmamak elden gelmiyor. İngiliz politikasını Büyük Bri- tanya krallığı polit'kası, İngilk tere imparatorluğu politikası diye ikiye ayırmak gerektir. Büyük Beritanya politikası Avrupa işle- rile uğraşır. İngiltere İmparator- luğu politikası bütün yeryüzü, bü- yük açık denizler politikasıdır. Arada sirada bu tek bir Beyliğin iki yanlı politikası birbirile çarpı" şir. Ancak şımu unutmamak ge- rektir ki böyle her çarpışmada; eninde sonunda üste çıkan İmpa- ratorluk politikasıdır. İngilizi imparatorluk politikasi Uzak şark ve Hindistan yollari işlerinde; Amerikayı bile çiğne- yesek; Japonyayla anlaşmağa doğ- ru gidiyor bugün. Deniz konuş- malarının böyle keskin bir Japon kafa tutuşuyla suya düşmesi bunu göstermektedir. Amerika, Avrupa işlerinden uzun Yakit uzak kalır da, Avru. pada bulacağı yardımlarla İngil tere İmparatorluğunun üstünde dokunaklı olmazsa, sıkı bir İngi- liz - Japon uzlaşmasının ortaya çıkışını görebiliriz. İngiltere ile Japonya arasında yapılacak böy- le bir uzlaşmanın yeryüzü barışı için iyi ve istenen bir iş olacağını | sanmıyoruz, kA*4 m———— a — se - onuncu günlerinde iş desenli mi ikinci, üçüğpr!yan, Ütü tutan, çok | kabul etmiyeceklerdir. i , Bugünlerde itiraz arzuhalleri- nin kabulü ve haczi ihtiyati gibi müstacel işler mürafaa için gün | almış olanların işlerine bakılacak tr. Paristen United Press ajansına bildiriliyor: Fransız hükümeti Fransanın ! orta taraflarındaki dağlık arazi- de ikamet etmekte bulunan Rus- yanın sabık harb komiseri Troç- kiye her türlü siyasi faaliyetten sakınması için yeni bir ihtarda İ bulunmuştur. Bu ihtara dahi riayet etmediği takdifde derhal hududa götürü- lerek memleket haricine çıkari- lacaktır, Fransa hükümetinin bu teşebbüsü Sovyet memurları ta- rafından ahiren keşf olunan ted- | hişçi teşkilâtında Troçkinin dahil ve iştiraki olduğu tahakkuk etti- ğine dair Sovyet hükümetinin yaptığı zannolunan tebliğe atfo- Tunuyor. Filvaki Fransa hariciye neza- reti Troçkinin faaliyeti hakkında resmi ihbar etmektedir. Presse göre Troçkinin son hadi- seleri tahrik ve teşvikte dahli bulunduğu Moskova tarafından iddia edilmiştir. Fransiz hafi zabıtası Troçkinin halkça malüm olmıyan bir ma- halde şiddetli bir tarassut altnda bulundurulduğunu o ehemmiyetle kaydetmektedir. Maahaza Troç- kinin Fontenblo civarındaki Bar bissondan naklindenberi (sabık inkilâbçının zerre kadar siyasi faaliyeti hissedilmemiştir. Malümdurki Troçki tesis ettiği dördüncü enternasyonal için faa- liyette o bulunduğundan dolayı oradan başka tarafa naklolun- muştu. Tedhişçilerin gayesi ne imiş? Moskovadan United Press ajan- sına bildiriliyor; Resmi bir tebliğe nazaran Ki- 'rofun katili Nikolayefin mensup bu- lunduğu tedhişçiler grupu yalnız DUŞONCELER Yazı yazan baylardan birisi, benim 483 yaşında delikanlış ve «Öptüğüm el» adındaki iki yazımı ele alıp bundan yılların önce Abdülhak Hâmidin çev- | resinde yapılan bir düşünce kavgasını anıyor. O kavgayı yapanlardan o gün- İ derde hıncını alamamış gibi, yıllarca sonra beni basamak yaparak çatıyor, çıkışıyor... Benim, yukarıda adı geçen iki yar zamla bu yıllarca önce yapılmış düşün- ce çekişmesinin arasında nasıl bir bağ olabilir diye o eski günlerin gazetelerini, Dİ «nim iki yazım arasında en küçük bir (Balıkçi bile yoktur. O günlerde Hümidi nasi), alıyanlar, ne onun bir ozan olduğu- Eninör tanımamazlık etmişler, ne de bu ılmadığını temin . Ki lm United mecmuularını karıştırdım. Gördüm ki © | geçmişe karşmış güzel, dinç kavgayla | Troçkiyi iş başına getirmek istiyorlarmış i Teröristler, ecnebi bir devletten para almışlar, Nikolayef ile arkadaşları idam edilmişler.. UN Sulkastte parmağı olduğu söylenen Troçki Kirofu değil Stalin Yoldaşı dahi öldürmeği düşünmüşlerdir. Niko- layef ile diğer mevkufların iti- raflarına göre Stalin, Molotof, Kaganoviç ve Kirofun ortadan kaldırılarak yerlerine Troçki, Zi- noviyef ve Kamenefin getirilmesi tasmim edilmiştir. Fesat erbabının gayesi Sovyet» ler birliğinin başına Troçkiyi ge- tirmek olmuştur. Bu maksada iriş- mek için Nikolayef adı söylenmi- yen bir ecnebi konsoloshanesi ile inünasebette bulunmuştur. Bu te- şebbüs, mezkür konsolosluğun mensup bulunduğu devletin aske- ri müdahalesini temin için yapıl- mıştır. Bu konsolosluk Leningrad- daki tethişçi teşekküle 5000 ruble (Devamı 4 üncü sahifede) “BU BÖYLECE BİLİNE. sokulmuştur, putlaşmış Hâmidi yıkmak gerektir düşüncesini öne sürmüşler. Ben, Akşam gazetesinde temiz türk- çe denemeleri yapan Orhan Selim, bu- gün bunun tersini söylemiyorum ki... Eğer, bugün putlaşmaya karşı yine bir düşünce savaşı açılacak olsa; bir yan- dan, gider, büyük ozan, büyük kültürlü adam, 83 yaşında sona eren bir alışa- mn eşiğinde güneşlerin kızıllığı vur. muş bir kaya parçası gibi dimdik dura- rak «MEÇHULE TAPMA. İNSANA TAP, DEDİM» diyen büyük delikanlı Hümidin elini öper; öteyandan, zorla putlaştırılmak istenen Hâmide karşı bü- tün gücümle balta sallardım!.. Şu yukanda yazdıklarım, Akşam ga- zetesinde inandığı bir işin, temiz türk- çenin denömelerini yapan Bay Orhan Selimin bu iş için söylediği son sözdür.. Bu böylece bilinel.. — Orhan Selim Dört köprü, metropoliten tele asılı tramvaylar Şehircilik mütehassısı M. Ergüç, liman ve nakliyat işleri için ne düşünüyor? Daha Iki köprü yapılmasına lüzum gösterilen Halicin görünüşü İstanbulun münakalâtı etrafın da Fransiz şehircilik mütehassisi M. Agachin düşüncelerini yazmiş- tık, Bugün de Alman şehircilik mütehassısı M. Ergüçün fikirlerini bülâsa ediyoruz. Bu hülâsalar, ber iki mütehassısın mütaleaları arasında bir mukayese yapmağa yarıyacaktır. M. Ergüç, bugünkü limanı dar bulmaktadır. Mütehassıs, limanın Halice doğru uzanması fikrini, Halicin zemini ve sahilleri çok çürük olduğundan, makul görmü- yor. Limanın Boğaza doğru uza: tılmasını da muvafık bulmuyor, Alman şehircilik mütehassısına göre mevcud liman mevkiini mu- bafaza etmekle beraber asıl liman ya Yenikapıda, yahut Haydarpa- şada tesis edilmelidir. Maamafih Yenikapı sahilleri cenup rüzgârlarına maruz oldu- ğu, ayni zamanda kumla müte madiyen dolduğu için büyük li- man Haydarpaşada tesis edilme- İidir. Mütehassis bunun Anadolu Dünya yeni yıla giriyor!... için daha faydalı olacağını kayde- diyor. Fakat liman meselesinin daha sizede iktisadi mahiyette ol duğunu ileri sürerek bunun hak- kında kati karar vermenin hükü- mete ve iktisadi işlerle uğraşan lara aid olduğunu söylüyor. Mü- tehassıs şimdiki Olimandan da ha esaslı surette istifade etmek için limanın Sarayburnuna kadar tevsii lâzım geleceğini de ilâve ediyor. Alman şehircilik mütehassısı, şehirdeki tramvay ve otobüs mü- nakalâtı hakkında da bir takım fikirler ileri sürüyor. Mütehassıs, ilk tesis masrafı çok pahalı, daimi masrafı az (Devamı 4 üncü sahifede) YEDİĞUN Yeni sene için YEDİGÜN renkli tab Jolarla süslü 83 sayfalık fevkalâde bir nosha çıkardı. İçinde en tanınmış im zaların en seçme yazıları var, 15 kuruşa mal. olan bu sayı gene 10 kuruşa sab dığı için kapışılmaktadır.