May 4, 1935 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

May 4, 1935 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sayfaya ait küpürler

Öğretici filimler yapılacak İlk filim hayvan yetiştirmek hakkında olacak Ankara 3 (Hususi) — Ulusal ekonemi ve tasarruf...
 Iş kanunu Türkiye, fabrikaları  gittikçe Soğalan bir memlekettir. Fabrikaların üremesi, işci sınıfının artMası demektir....

a tbikatı etrafında vekâlete rapor” 46 sahife , Sene 17 — No. 5940 — Fiatı her yerde 5 kuruş —— pi Iş kanunu Türkiye, fabrikaları (gittikçe Soğalan bir memlekettir. Fabri- ların üremesi, işçi sınıfının art- ması demektir. Bunun içindir ki işcilerin çalışma tarzını, işci ile Patron arasındaki ilgileri devamlı düzen altına alacak bir kanuna ihtiyacımız, gün geçtikçe daha $ok kendini göstermekte idi. Bu lüzumu hisseden hükümet, iş ka- münunu Kamutaya verdi, bu dev- rede çıkması için de hazırlık ya- pıliyor, Kanun kısaca gözden geçirik diği vakit dikkate çarpan nokta- *, kolu ile çalışanlar gibi, fikir- lerile hizmet edenlerin de işçi sa- yılması, çalışma saatlerinin gün- de sekize indirilmesi, kadınlarla Socukların çalışmalarına sınır ko- nulması, grev hakkının kald rılması, işcinin hastalık, kaza, iş- sizlik gibi durumlarda patronlara karşı haklarının devlet tarafından korunmaşı gibi şeylerdir. Devletçilik rejimine doğru gi- den, en büyük fabrikalarda pat- ronluğu devlet yapacak olan Tür- kiyede, iş kanununun bu düşün- celerden esinmesi tabiidir. Tür- iyeyi idare eden Cumhuriyet alk partisi, memlekette sinif kabul etmiyor. Türkiyede büyük kapital devletindir, ve gittikçe devletin olacaktır. “ Fabrikalara yatırılmış, yatırılas cak büyük kapital kümelerinin ancak devlet haznesi ve yurd- daş edinci zararına bir bağla kazanç ve sürüm yapabildikleri devirde, devlet zoru, devlet kü- Vetile “kapitalin şu bu ferdin elim | toplanmasına izin verilemez. Türkiye, bu yüzden devrin eko- homi sarsıntıları geçiren birçok vrupa ülkelerinin denemelerin- €n asığlanmak, fayda görmek umayındadır. Bu denemeler gösteriyor ki, top- rak altından, yeniden ve hiç yok- tan zenginlikler yaratmıyarak sa- “ce yurddaşların o parasıni el Sn ele geçirerek, sonunda kendi sasalarında o biriktiren (kapital İyelerinden memlekete ancak kö- tülük gelir. Bu yolda türeyen bir milyonerin yanında milyonca Yoksul ürer. Bunun içindir ki, ürkiyede asıl patron devlettir ve Bittikçe devlet olacaktır. İşçiler endilesini her yerde ve her vakit evlet - patronla; yani bütün Türk ulusunun ta kendisile, bu demek: tir ki kendi kendilerile karşı kar- Nya bulacakları için, patron ame- kavgasının Türkiyede hiç bir namı olmıyacaktır. Hangi alan- « olursa olsun, özlük faydalar Sitgide genel ve ulusal çıkarla- *& yerlerini bıraktıkları için, dev- *t karşısında işciliğin her hangi ir kamuğ hizmetinden ayrımı olmıyacaktır, — N, S, Ürta Anadoluda ve Şark vilâyetlerinde teftişler Ankara 3 (Hususi) — Dün- <n itibaren Maarif vekâleti mü- ettişleri orta Anadolu ve şark Vilâyetlerinde teftiş o seyahatleri- | ze sıkmışlardır. Müfettişler im- anlarda bulunacaklar, bu sene, Yeni imtihan talimatnamesinin Bugün 1 sahife bir safhayı gösteriyor. Öğretici filimler yapılacak İlk filim hayvan yetiştirmek hakkında olacak Ankara 3 (Hususi) — Ulusal ekonemi ve tasarruf cemiyeti, maksadile, müstahsilleri tenvire ça- lişacaktır. Bunun için filimler ha- zırlanacaktır, İptida iyi deri ye- tiştörmek için hayvan sahiplerine öğretici mevzularda bir filim ya- pılacaktır, Çobanlar, hayvan sürülerini idare ederken, deynekle hayva: nın sırtına dokunmaktadır. Bu deyneğin dokunuşu, derinin üze- rinde bir iz bırakıyor. Deri sena- yiinde bu gibi derilerin bir tarafı aşınmış hattâ delik olduğu görül- mektedir. Malı iyi yetiştirmek ! için, hayvan besleme şartlarına dikkat etmek, hayvan sahipleri- ni muhtelif vasıtalarla tenvir et- mek lâzımdır. Şimdiye kadar Ulusal oekone- mi cemiyeti yerli mallarının sü- rümünü arttırmak için propagan- da yapmıştı. Şimdi * piyasalarda ekseriyetle yerli malı satılmakta- dır. Ulusal ekonomi cemiyeti bu vazifesini bitirdikten sonra, yer- li mallarının evsafını iyileştirmek için çalışacaktır. Kahirede bir hadise Ingiliz kuvvetleri kuman- danının evine girmek istiyen bir Mısırlı öldürüldü Kahire 3 (Hususi) — Bir Mı. sırlı, elinde bir hançer olduğu hal. de İngiliz kuvvetleri küumandani general Pinenin evine girmek is- temiştir. Nöbetçiler buha mâni olunca bir boğazlaşma olmuş ve yerli öldürülmüştür. Bu arada bir nöbetçi de ölmüştür. Eve girmek istiyen adamın deli olduğu sanılıyor, Allaha Ismarladık! Yeni tefrikamızın neşrine ; bu hafta başlıyoruz. CUMARTESİ — 4 Mayıs 1935 Fenerbahçe dün Olimbiyakos takımını 1-3 yenmiştir. Maçın tafsilâtı spor kısmımızdadır. Yukarıdaki resim, bu maçtan heyecanlı Mühim bir karar: Almanya Avus- yerli mallarını iyi yetiştirmek | 'miz gençlik teşkilâli içine gire Telefon: 24240 en) - 24249 (Tahrir) - 24248 (Matbaa) -20113 (Klişe) —e e 1 furyayı yutmağa hazırlanıyormuş Bir Ingiliz mebusu Avam kamarasında böyle diyor Londra 3 (Hususi) — Avam kamarasında dünkü müzakere es- nasinda muhafazakâr memuslar- dan M, Cazalet söylediği bir nu- tukta demiştir ki; «Yakında Avrupanın en mühim meselesi Avusturya olacaktır. A- vusturyanın istikbali hakkında Fransa ve İtalya ile birlikte hare- ket ederek Almanyanın bu mem- leketi yutmasına mâni olmaklığı- mız lâzımdır. Yugoslavya, Çekos- lovakya ve Romanyayı Avustur- yaya iktisadi imtiyazlar vermeğe razı etmeliyiz. Bu imtiyazlar ol- madıkça Avusturya yaşıyamaz.» Italyan gezeteleri ne diyor? Roma 3 — İtalyan gazeteleri, Almanyanın silâhlanmasına dair gelen haberler hakkında uzun ya- zılar yazıyorlar, Gazeteler Al manyanın eski askeri kuvvetini ik- tisab ile intikam almak istediğini söylüyorlar. Tribuna gazetesi bu yeni vazi- yet karşısında İngiltere, Fransa ve İtalyanın görüşrek icab eden tedbirleri almalarını tavsiye edi- yor. Şakadan yumruk ! Iş ciddileşti, bir genc bıçakla ağır surette yaralandı Çubukluda bir bahçede çalı. şan Yusuf ve Halil adlarında iki delikanlı .dün biribirlerine şaka yaparlarken Yusuf bir yumruk vu- rüp Halili yere yuvarlamiş ve burnunu kanatmıştır. Şaka ile vurulan yumruk yü- zünden iki delikanlı bu defa kav- gaya tutuşmuslardır. Kavgada Halil bıçakla Yusufu sırtından teh- likeli surette yaralamıştır. Ağır yaralı Halil hastaneye kal. dırılmış, Yusuf yakalanmiştir. Spor teşkilâtı “ Ankara 3 — Verilen malüma- ta göre bütün spor. teşekkülleri- & Kars yer sarsıntısı Bazı yerlerde kırmızı renkte sular çıktı 500 kişi öldü, 1200 yaralı var, Kars 3 (Hususi) — Bu havali- de vakit vakit zelzeleler devam ediyor. Dün de beş zelzele olmuş- tur. Halk'kırlarda, açık yerlerde vakit geçiriyor, Şehirde zarar ha- | fiftir. Yalnız bazı binaların du- varlarinda çatlaklıklar olmuştur. Köylerde zarar büyüktür. * Pek çok. binalar yıkılmıştır. İnsanca zayiat 500 ü buluyor. Yaralıların miktarı da 1200 ü geçmektedir. Ölen hayvanların sayısı henüz bi- linmiyor. Yıkılan binalar 1300 den | fazladır. Zelzelenin merkezi Digor na- hiyesidir. Burada yirmiye yakın köyde sağlam bina kalmamiştır. Halk açıkta vakit geçiriyor, Ken- dilerine yiyecek ve çadır gön derilmiştir. Çöküntü altında ka- lanları kurtarmak için de amele postaları gönderilmiştir. Büyük çatlaklar Kars 3 (A.A.) — insan zayia- tını bakiki sayısını tesbit edebil- yıkılan binalar 1300 den fazla Kars Istasyonu mek için felâkete uğrıyan köyle- rin tamamen görülmesi gerekmek- tedir. Hayvan zayiatı pek çok ok muştur. Sayısını şimdilik kestir- mek kabil değildir. Felâket mıntakasında şarsıntıdan sular çekildiği gibi bazı yerlerde de on metre genişliğinde açılan çatlaklardan kırmızı renkte sular akmaktadır. Toprakta bir çok çat- laklar vardır. Digora giden $o- se üzerinde on menfezli bir köp- rü yıkılmıştır. Felâkete uğriyanların yiyecek- leri tamamile temin edilmiştir. İlk tedavileri yapılan yaralılar has- taneye getirilmektedir, Felâkete uğrıyanlara yardım Ankara 3 — Karsta felâkete uğrıyanlara yardım için içişler ve sağlık ve sosyal yardım bakan- lığı Kars vilâyetine emir vermiş- lerdir. Kızılay da faaliyete geç- miştir. (Devamı 4 üncü sahifede) mmm A