21 Mart 1936 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

21 Mart 1936 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Bütün Türkiye KURUKAHVECİ MEHMET EFENDİ MAHDUMLARI kahvesini içiyor. — a CUMARTESİ 21 — MART 1936 24040 (dare) - 24249 tee gi - 24243 ( Matbar) - 20113 ( Klişe) — Telefon : anlar reddederse harp var Brüksel veya Cenevrede büyük bir konferans toplanması isteniyor Viyana ve Berlin kongrelerini hatırlatacak olan bu konferans i Umumi harbin miras bıraktığı fenalıkları ortadan kaldıracak Milletler Cemiyeti konseyi Londrada Sen Ceymis sarayında toplantı halinde Londra 20 (Akşam) — Lokarno misakını imza Miniş olan dört devlet arasındaki anlaşma Alman Yaya bildirilmiştir, Şimdi Almanyanın öevabi bekleniyor. Londra hafiline göre Almanyaya yapılan teklifler ara- Nirda en mühimmi beynelmilel büyük bir konfe- Müsin toplanmasına dair olan maddedir. Bu kon- “Tans geçen asırda akde dilen Viyana ve Berlin “ngrelerini hatırlatacak, burada yalnız Avrupaya eğil, Konferansa, Milletler Cemiyeti âzası devletler de iştirik edebileceklerdir. Bunun Amerika ve Japonyanında davet edilmesi düşü- Mülüyor. olmıyan bütün dünyaya yeni bir düzen verilecektir. için | | na konması, paraların istikrarı, refahın avdeti için | tedbir alınması, hulâsa üumumü harbin sebep ol- duğu bütün fenalıkların kaldırılması o görüşüle- cektir, Londra 20 (Akşam) — Almanyanın yapılan tek- lifleri tamamen kabul etmemekle beraber kâmi- İen reddetmiyeceği arilaşılmaktadır, Alman gazete- | lerinin makaleleri de bunu gösteriyor. Frankfur- ter Çaytung yazdığı bir makalede diyor ki; «Lokarno devletleri programlarını geniş tutmuş lardır. Bunun için bir kısmını reddedetsek bile görü- şülecek maddeler kalacaktır.» Londra mahafili vaziyet hakkında ümitli gö- rünmekte ve büyük bir konferansın toplanacağına Konferansta Avrupada İllerin teklifleri görüşüleceği tanzimi, Almanya kabul etmezse ne olacak? Milletler Cemiyeti Meclisi Ak Manyanın Lokarno misakına mu- alif harekette bulunduğuna ka- Yar verdi. Meti su idi: Milletler Verince, Cemiyeti bu kararı Lokarno . misakı muci- ince İngiltere ve İtalyanın Fran- Saya yardım etmeleri icabediyor. Su yardımın mânâsı, fransız ve Mgiliz - askerlerinin .Almanyayı Zorla geri çekilmeye mecbur et Meleridir. Bu da harb demektir. mgiltere buna yanaşmıyor, İtal: Ya Afrikada meşgul olduğunu ile- Fransa ise böyle bir İşi tek başıma yapamaz. Şu halde, “ondrada verilen karar, bir tak- th mahiyetinde bile değildir, sa- Vİ sürüyer, “ece olanı tesbit eden ve Fransa- Yı pek küçük dörecedö tatmin eden Manevi bir karardır. (Devamı 9 uncu sahifede) 25 senelik sulh için M..| Bibi dünya ticaret ve iktisadiyatının yolu- Bu kararın maddi kıy- | Orta Avrupa- | İLokarno devlet- leri arasındaki anlaşmanın metni Lokarno devletleri arasında ve . Almanyaya bildirilen anlaşmanın - mietni- ni onuncu © sahifemizde neş- rediyoruz. Anlaşmanın başlı- ca maddeleri şunlardır; 1 — Fransız - Sovyet pak- tının -Lokarno paktı ile kabili | telif olup olmadığı meselesi- nin Lâhey adalet divanına havalesi ve verilecek hükmün kabulü, 2 — Almanyanın Rendeki kuvvetlerini arttırmaması, i 3 — Alman toprağında hu- dutta 20 kilometrelik bir sa- hanın İngiliz ve İtalyan asker- leri tarafından işgali, 4 — Beynelmilel feransın toplanması. ! Uma kararlaşan bir kon- kuvvetle ihtimal vermektedir. kada Brükselde yahut İsviçrede Cenevrede topla- İ macağı tahmin ediliyor. IM. Flandin, Eden Konferansın Belçi- ve Zellandenin nutukları Son müzakerelerin tarihçesini yaptılar Paris 20 (Hususi) mecHsi bugün son yapmıştır. Bu münasebetle bir çok lâyihalar kabul edilmiştir. Meclis dağılmazdan evvel harici- ye nazırı M. Flandin mühim bir nutuk irad ederek Londradaki ko- — Fransız toplantısını nuşmaların tarihçesini yapmıştır. | M. Flandin demiştir ki; — Almanya Lökarno ve Ver- say muahedelerini ihlâl etmekle yalnız Fransânın değil ,Avrupa- Hin emniyetini ve Milletler Cemi- yetini tehlikeye koymuştu. Bey- nelmilel. usullere İetler Cemiyetine müracaat elti. Diğer taraftan Lokarno muahede- sini imza ederi devletler arasinda (Devami 9 uncu sahifede), sadık kalan | Fransa bu vaziyet karşısında Mil | Morning Postun bir haberi naberi münasebtile Türkiyenin ga sayreti, Avrupa sulhunun umumi, müşterek ve müsavi olmasına matuftur Milletler Cemiyeti konseyinin gçen pazartesi günkü gizli celsesi hakkında Morning Post or? «Gizli celsedeki münakaşa uzun ve hargretli olmuştur. Şili, marka ve Türkiye murahhasları Almanya şartlarını kabul taraftarı görünüyorlardı. Bu, Fransa ve Belçika noktai nazarlarının terki de- mek olduğundan M; Flandenin şiddetli “muhalefetine uğramıştır. M. Titülesko ve Litvinof Fransa noklai nazarını müdafaa etmişlerdir.» Bu haberin doğru olmadığı, yahut yanlış anlaşıldığı ertesi günkü açık celsede T. Rüştü Arasın verdiği izahatla meydana çıkmıştır. Esasen Hitlerin yeni uzlaşma şartlarını konuşmak O konseyin salâhi- yetine dahil değildir. Bü meselede Türkiye için şu veya bu devlete teraftarlık diye bir vaziyet oolamaz. Türkiye sadece sulh ve muahedelere hürmet ta raftardır. Milletler Cemiyetini meşgel eden bu mühim meselede Türkiyenin sözü ancak sulhü seven bir devletin sözüdür. Çünkü bizim ne Lokar- he, Versay muahedelerile hiç bir alâka ve ilişiğimiz yoktur. Alman şartlarının taraftarlığı iddiasına gelince, bunda da vaziyeti- miz, yeni Alman tekliflerinin ancak umumi Âvrupa sulhüne hizmeti dere cesile lir, Bunların da ne aleyhindöyiz, ne lehinde... Çünkü M. Hitlerin teklifleri bilhassa garbi Avrupa politikasını alâkadar eder. Türkiyenin bu sahadaki gayreti Milletler Cemiyeti prensiplerinin kuvvetlenmesine, Avrupa sulhünün umumi, masına mataftur. Edirnede feyezan durdu sular alçalmağa başladı Şehirde 30 ev su altında kal kalmıştır Edir- ne - Karaağaç hattında trenler işlemiyor | Yanın beşinci arta a Nr Awla Kara IBiribirini çökemiyen iki arkadaş) gazetesi şu havadisi veri; Dani- ne de müşterek ve müsavi ol-