5 Nisan 1936 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

5 Nisan 1936 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

i İngiltere hükümeti Sene 18 — No. 6272 — Fiatı her yerde 5 kuruş PAZAR 5 — NİSAN 1936 Londra 4 (Akşam) — Fransız lahatgüzarı, dün akşam İn- iliz hariciye nazırı lort Edeni zi- aret ederek hükümeti metbuası- in 8 nisanda Lokarno devletle- in ya Pariste ve yahud Brük- İde bir konferans akdetmeleri- ni tebliğ etmiştir. Lort Eden bu teklifi uzun uza- dıya tetkik ettikten sonra bu sa- bah Fransız maslahatgüzarile Belçika büyük elçisini yanına ça- gırarak on üçler komitesi 8 ni- sanda Cenevrede toplanmağa da- vet edildiğine göre Lokarno dev- İtalyanlar, İetlerinin ayni tarihte bir konfe- rans akdetmelerini lüzumlu ve arzuya şayan görmediğini tebliğ etmiş ve on üçler komitesinin iç- timaı, alâkadar devletlere arala- rında konuşmak fırsatını verece- ğini ilâve etmiştir. Salâhiyettar İngiliz mahafili, Tort Eden ile Alman delegesi M. Ribbentrop arasında ahiren vuku- bulan konuşmalar hakkında deve- ran eden şayialar o hilâfına ola- rak erkânı harbiyeler arasında vukubulacak temasların Rende tahkimat yapılmasına karşı bir Adis Ababa hava parkı bombalandı Tayyare meydanı Italyan tayyareleri tarafından tabrib edile; i , n Adis Ababa sökaklarında halk semada tayyare ararken Londra 4 (Akşam) — Adiş A- babadan gelen haberlere göre, bu sabah İtalyan tayyareleri ansızın Bir Mog Londra 4 (Akşam) — Buraya gelen haberlere göre Uzak Şark- m ol suvarı müfrezesi yürüyüş halinde salâh Adis Ababanın üzerinde görün- müşlerdir. Bu beş tayyareden ikisi, (Devamı onuncu sahifede) Uzak Şarkta Rus | Japon tahşidatı a Mogolistanda askeri faali- yet arttı, Mogol ordusu 150 bin ne feri buldu A TR çıkmamakla beraber, yoktur. (Dev: vaziyette İngiltere Lokarno konferan- sına iştirak etmeği reddetti ! M. Edene göre on üçler komitesinin Cenevredeki toplantısında alâkadar devletlerin görüşmeleri kâfi imiş nevi mukabele olamıyacağını be- yan ediyorlar. M. Ribbentrop dün lort Edeni ziyaret ettiği zaman Alman nota- sında izah edildiği veçhile, hü- kümeti metbuasının bu askeri te- maslar hakkında düşüncelerini bildirmiştir. Roma 4 (A.A.) — Salâhiyettar mabhafilde, Brükselde yeni bir Lokarno devletleri konferansı hakkındaki Fransız teklifi hak- kında, beyan edildiğine göre, İtal yanın bu konferansa iştirâk et- mesi muhtemel bulunmaktadır. On üçler komitesi toplanıyor ; ime mayiler ve alev saçan "İctima 8nisandâ Cenevrede makineler kullanarak ilerliyorlar | olacak Londra 4 (Akşam) — On üç- ler komitesi Habeş - İtalyan har- "bine bir nihayet verecek çareleri İ. araştırmak ve sulh esaslarını ha- zırlamak için 8 nisanda Cenev- rede toplanacaktır. Komite. İtalyanların Habeşis- tanda zehirli gaz kullandıklarına dair vaki olan ittihamları da tet- ! kik edecektir. Cenevre mahafili on üçler ko- mitesinin bu içtimaından bir ne- tice çıkacağını ummuyor. Havas ajansının istihbaratına göre on üçler komitesi reisi M. Madariaga komiteye, kendisi- ne tevdi edilen vazifeyi ne suret- le yaptığını anlatacak ve elde edilen yegâne neticenin paskal ya yortularından sonra İtalyanın bir murahhas gödermeği kabul etmesinden ibaret bulunduğunu söyliyecek, fakat Roma hüküme- tinin Habeşistanda İtalyan as- kerlerinin zehirli gaz kullandık- larına dair kendisine sorulan su- ale asla cevap vermediğini de ilâ- ve edecektir. On üçler yalnız bu tebliğatı dinlemekle iktifa etmiyecekler is- tikbalde takip edilecek hattı ha- reketi de tesbit edeceklerdir. 15 TIP “ Müsabakamıza ait 15 Karikatürün'neşri bitti. Bun- ların arasından hangisini en çok beğendinizse yalnız onu, i) isim ve adresinizle beraber 7/9 İİ Nisan 1936 Pazar günü saat iğ 17 ye kadar (Akşam gazetesi | karikatür müsabakası memur- ) luğu) na gönderiniz. AKŞAM Italyanlar Habeşis- tanda yakıcı gazlar ve alev saçan makineler kullanıyorlar Telefon : 24240 (İdare) « 24249 (Tahrir) - 24248 (Matbaa) - 20113 ( Klişe) A ŞA ŞA Boğazlar erseç tahkim olunacak Mir gazetesi, Türkiye bir gün bu arzusuna muvaffak olacaktır, diyor Se Sofya 4 (Akşam) — Bulgar gazeteleri; Türkiyenin Boğazla- rı tahkim için yaptığı teşebbüs ile çok alâkadar oluyorlar. Mir gazetesi diyor ki: p «Türkiye Boğazları tahkim etmek hakkını almak için Millet- ) let Cemiyeti aezdinde teşebbüste bulunmak hususunda hiç bir ) fırsatı kaçırmıyor. Almanya Versay ve Lokarno muahedelerini çiğneyerek Ren ( mıntakasını işgal ettikten sonra B. Tevfik Rüştü, Türkiyenin de ( İM. Hitlerin misalini takibe icbar edilmeden evvel Lozan mu- ahedesinde icap eden tadilâtın kanuni yollarla yapılmasını is- |) temişti. Vakıa bugüne kadar Türkiye bu teşebbüslerinde mu- vaffak olamamıştır. Fakat Boğazların tahkimi, yabancı bir toprağın işgali olma- (( dığı için Türkiyenin bir gün bu arzusunda muvaffak olacağı şüphesizdir.» Mir gazetesinin Lavaro Faşista gazetesinden naklettiğine gö- re Türkiye, Akdenizde bir ihtilâf zuhurunda yardımını vadet- W tiğinden İngiltere Boğazların senelerdenberi itiraz ettiği tah- rı kimine taraftar görünmektedir. Gene mezkür gazeteye nazaren Türkiye buna mukabil, sulh ) ve harp zamanında ecnebi vapurların Boğazlardan mürur ser- Yi) bestiliğini temin edeceğini bildirmiştir. “Istanbul limanı asri hale konulacak Tahmil, tahliye işleri asrileştirilecek, 'rıbtımlar, soğuk hava depoları, umumi mağazalar yapılacak İktisad vekili bay Celâl Bayar şehrimizdeki tetkiklerini dün bitir- miştir, Bu incelemeler mühim ka- rarlarla neticelenmiştir. Dün sa- bah uyuşturucu maddeler inhisarı idare meclisi vekilin riyaseti al. lar gözönünde tutularak yeni bir faaliyet proğramı hazırlanmıştır. İnhisar umumi müdüriyetine, bu hususta geniş salâhiyet veril- mesi muvafık görülmüştür, İhracatta sırf ticaret zihniyetile hareket edilmiyerek beynelmilel ta» | ahhütlerimize ve mevzuata riaye- (Devamı onuncu sahifede) e tında yeniden toplanmıştır, İnhisar idaresinin evvelce ihra- cat bakımından idhal ettiği nokta- |