23 Nisan 1936 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

23 Nisan 1936 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Çocuğunu seven her ana Dr. CEMAL ZEKİ ÖNAL'ın ÇOCUK HASTALIKLARI Sağlık koruma bilgisi adlı yeni çıkan bu pek kıymetli eserini okumalı, KÜÇÜK İLÂNLARIMIZI okuyunuz! O sütunlarda istediğiniz! bulmak ihtimali çoktur — No. 6290 — Fiatı her yerde 5 Ki amam PERŞEMBE 23 — NİSAN 1936 nini Telefon: 24210 (İdars) - 24249 ( Tahrir) - 24248 (Matbaa) - 20113 1 ei Klişe ) Fransa da teklifimizi kabul etti - Yafa şehri ateşler içinde, bin ev yandı Filistindeki ihtilâl gittikçe büyüyor yahudiler Telavive kaçıyorlar Araplar Filistine yahudi muhaceretinin yasak edilmesini yahudilerin toprak satın alamamalarını istiyorlar elen yahudi muhacirler Yafaya çıkarlarken Paris 22 (Akşam) — Filistinden gelen haberlere göre ihtilâl hare- İ keti büyümektedir. Araplar tara- fından ilân edilen umumi grev ça- | buk genişliyor. Filistinin her tara- fında dükkânlar kapalıdır. Yalnız Yahudi mahallelerindeki bazı Ya- hudi dükkânları açıktır. Yafada Araplar yahudi m lesine ateş vermişlerdir. Şimdiye kadar binden fazla ev yanmıştır. İtfaiye yangını söndürmekten âciz al- kalmıştır, Halk dehşet içindedir. Yahudiler Telâvive kaçıyorlar. Fi- listinin hemen her tarafından Ya- hudiler bu şehre iltica etmektedir- ler. Bıraktıkları mülkleri derhal yakılıyor. Şimdiye kadar alınan tedbirler neticesiz kalmıştır. Bedeviler de | şehirlerin civarında toplanmışlar. | dır, Araplar umumi grevin nihayet | bulması için Yahudilerin Filistine | (Devamı altıncı sahifede) Çocuk kütüphanesi açıldı a | ! Yukarıda açılış resminde nutuk. söylenirken, aşağıda talebeler kitap okuyorlar ( Açılma resmine âid tafsiât üçüncü sahilemizdedir ) 23 Nisan Bugün milli hâkimiyet bay- ramıdır, 16 yd evvel bugün Büyük Millet Meclisi, Ankara- da ilk defa toplanmış, milletin hâkimiyetini ilân eylemiş, ga- 4 Gib devletler tarafından par- X çalanmak istenen Türk mille. $ Y fine kurtuluş yolunu göster- meşti, Binaenaleyh 23 Nisan, Türk milletinin saltanata ve kendi- sini esaret altına almak ve par- çalamak isteyen müstevli kuv- vetlere karşı ihtilâl bayrağını İ) açtığı gündür. 23 Nisan, bütün dünyayı hayretler içinde bırakan Bü- yük Dâhinin idare ve rehber- liğile başardığımız büyük in- kılâbın ilk adımını teşkil eder. Bugün memleketimizde hür ve müstakil yaşıyorsak ve bü- tün medeni dünyanın hayret İY ve takdirini celbeden ve bir kaç asır içinde yapılabilecek işleri 12 seneye sığdırmağa ve başarmağa muvaffak olmuş isek bunu 16 yıl evvel bugün Ankarada başlamış olan in- kılâp hamlesine borçluyuz. Bu bayram münasebetile Büyük Önderimiz Atatürke ve mesai arkadaşlarına milletin ebedi minnet ve şükranlarını | sunuyoruz. Yunanistan cevap verdi Eski İstanbul defterdarı ve şim- diki Çankırı mebusu B, Mustafa- çalışanların kazanç, buhran, mu- vazene ve hava kuvvetlerine yar- İ dım vergilerini © * birleştirerek toptan bir o vergi hakkında Millet meclisine ver- diği lâyihanın en esaslı larını dün neşretmişti, İ B. Mustafanın teklifi, vergi tah- sil masraflarını azaltmak bakı- İ mından faydalı olmakla beraber | gazetelerde intişar eden vergi nisbetleri doğru ise alâkadarların İ elyevm hazineye muhtelif nam- | vermekte vermeleri kısım» larla miktarını arttırmak bakımından da büyük bir mahzuru vardır. Çünkü B. Mustafanın bu kanun teklifi kabul edilecek olursa alâ- kadarlar, şimdikinden daha çok Bu hakikati anlamak için hususi bir müessese de çalışan ve ayda 25, 30, 40, 50, vergi vereceklerdir. alan bir adamın şimdiki verme! te olduğu ve B. Mustafanın tekli Ankara 22 (Telefon) — Bugün Ankara Halkevinde Ankara şehri İ partililere tanıtılması merasimi yapıldı. Bu toplantı partinin yeni nizamnamesine konmuş olan usu- lün ilik tatbiki idi. Ankara parti başkanı adina il rul ü rzurum saylavı nın resmi ve hususi müesseselerde | oldukları vergi | 75, 100, 200 lira maaş veya ücret | halkından Cumuriyet Halk Parti- | sine yeni giren 261 vatandaşın eski | Vergileri birleştirme teklifinin mahzurları B. Mustafanın teklifi vergi nisbetlerini bilhassa küçük maaşlarda arttıracak kabul edilirse vereceği ve tarını mukayese etmek kâfidir. B. Mustafanın teklifi mucibince Maaş. Şimdi verdiği Kuruş © vergi Kuruş 2500 3000 4000 5000 7500 10090 20000 458 549 7m 1064 1641 2397 5226 Bu cetvel mucibince 25 lirada şimdikinden 180, 30 lirada 216, 40 lirada 229, 50 lirada 211, 75 lirada 271, 100 lirada 153, 200 li- rada 74 kuruş fazla vergi verile cektir. Görülüyor ki bu teklif mucibin- ce az maaşlıların vergi nisbetleri çoğaldığı halde yüz liradan yuka- rı maaşlılarda bu nisbet azalmak- tadır, Hükümet memurları ise teklif mucibince daha fazla vergi vere- ceklerdir. Çünkü 100 lira maaşlı bükümet reniirlerı ancek yüzde (Devsmi altıncı sahifede) Ankaralı 261 vatandaş Halk partisine girdi Parti merkezinde yapılan merasimde Receb Peker bir nutuk söyledi “Şükrü Koça Koçak özlü ve değerli bir nutuk söyledi. Toplantıda bulunan parti genel sekreteri Receb Peker söz alarak bilhassa iki nokta üze- rinde uyandırıcı ve aydınlatıcı bir konuşma yaptı, Receb Peker, bu konuşmasında liberal devlet tipinin ve klâsik par- lamentarizmin ulus kuvvetlerini (Devamı 6 ncı s#ahifede) ar 2 AA Lr a1 ocuk haftası münasebetile; Yunan gazeteleri hararetli makaleler yazıyorlar Atina 22 (Akşam) — Bugün Yunan hariciye nezareti umumi kâtibi M. Mavrudis Türkiye sefi- rini ziyaret ederek boğazların tah- kimi meselesine dair olan Türk notasına Yunanistanın cevabını tebliğ etmiştir. Yunan cevabi ya- rin neşredilecektir. Yunan siyasi mahfeli, Balkan deylelleri srasmda Tükiyeya Uk cevap verenin Yunanistan olduğu- nu kaydediyorlar. Katimerini gazetesine göre, Yu- | nanistan, Cenevre toplantısında boğazlar hakkında Türkiyenin ta- lebini kabul ettiğini fakat diğer muabedelerin ve bilhassa Newilly muabedesinin tadiline aleyhdar bulunduğunu beyan edecektir. (Devami altınci sahifede) — Bereket versin (23 Nisan) a!.,