13 Temmuz 1936 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

13 Temmuz 1936 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Alman - Avusturya anlaşması bütün Av- rupada alâka uyan- dırdı. A PAZARTESİ — 13 TEMMUZ 1936 Romaya bir Alman askeri heyetinin git- tiği haber verili- yor. Sene 18 — No. 6370 — Fiatı ber yerde 5 kuruş M. Blumun gazetesi; “İtalya, Milletler cemiyetini yıkmak istiyor,, diyor | Populaire gazetesi buna karşı Akdeniz paktının biran. evvel yapılmasını istiyor Fransız haşvekili M. Blumun gaze- tesi olan Populaire gazetesi <İtalya, Almanya ve Milletler cemiyetinin kuvvetlendirilmesiz başlığı altında bir mekâle neşretn Populaire maka» lesinde diyor ki: «Milletler cemiyeti tarafından ye rilen karara ve zceri tedbirlerin kal- Gırılmesına rağmen İtalya vaziyetini vemiştir. Şimdiye kadar bu sütunlarda defalarca tekrar ettik, M, Musolininin Afrikadaki muvaffakiye- tini kabul ile memnun edildikten sonra sulh mesaisine ve Avrupanın yeniden tanzimine iştirak edeceğini düşünmek hayal peşinde koşmaktır ve aynı zamanda çok tehlikelidir, şim- di bunu başkaları da anlıyorlar, Dü- ne kadar M. Musolininin uysal bir kuzu olduğunu, zecri tedbirlerin bu kuzuyu hiddetlendirdiğini iddia eden Temps gazetesi beye düşmüş ve endişeler göstermeğe başlamıştır. Şimdil iki noktayı gözden kaçir- mamak Ni İtalya Montreux Milletler cemiyeti lendirilmesi için ya- konumşalara iştirak M. Musolininin a İştirak etme- rü sebepler yahut , bilhassa mütecar- » Akdenizde tler arasında aktedi- Hakikatte İtalyanın Montreuxye gitmekten istinkâfı istik- bali korumak içindir. İngiltere, Fran- s8 ve Akdeniz devletleri arasında ge- çen kânunuevvelde yapılan anlaşma Milletler cemiyeti paktının 16 ncı maddesinin müessir bir surette tatbi- sahili kini temin ediyordu. M. Musolini ise Boğazlar konferansı hakkında Kazii yeniden mtizakerelere başlanacak olan Montreux şehrinden bir görünüş bu maddenin ortadan kaldırılmasını istiyor. Diğer taraftan Lozan muahedesi- nin Boğazlar hakkındaki ahkâmının tadili ve Boğazların tahkimi Akdeniz paktına, evvelce burada izah ettiği- miz gibi, çok mühim ve ciddi bir si- yasi ve asker! esas temin edecektir, ingiltere, Fransa, İspanya, Türki- ye, Sovyet Rusya, Yugoslavya ve Yu- nanislanın Mitiletler cemiyeti paktı çerçevesi dahilinde ve M. Lçon Blu- mun Cenevredeki nutkunda izah etti- ği mıntakavi paktlar modeline tevfi- kan bir Akdeniz paktı yaptıklarını farzedelim. Bu yolda paktlar sulh dostlarmın zâafının, harp dostlarının taarruz projelerinin bizi götürebilece- ği karışık vaziyete karşı yegâne çare- dir, Yukarıda saydığımız hükümetler Akdenizde, Atlantikte, Karadenizde Surların tamiri güç kısmı yıktırılacak Kapılar ve Yedikule aynen muhafaza edilecek, sur haricinde parklar yapılacak İstanbul surlarından bir görünüş Şehircilik mütehassısı M. Proste #ehrimizde bulunduğu müddet için- de İstanbulun eski surları hakkında da tetkikat yapmıştır. en yıkılıp harab olmasını bü- yük bir zıya olarak telâkki etmekle | beraber surların şimdiki halletile o duğu gibi muhafaza edilmeleri kabil olmadığını anlamıştır, Aldığımız malümata göre M, Proste yapacağı plânda surları ne suretle muhafaza etmek lâzım geldiği hak- kında mütalen ve düşüncesini şimdi- den tesbit etmiştir. Müteha; sut İarın yıkılan ve tamiri güç olan yer- lerini tamemile ortadan kaldırmak fikrindedir. Bütün surların tamiri ka- bil olmakla beraber sarfedilecek en (Devamu 4 üncü sahifede) mütcarrıza karşı mütekabil yardım sistemi kurarlarsa İtalya ne yapabile- cektir? Pakta girmek davetini redde- derse hemen bütün menfaatlerinin s#lâkadar olduğu muıntakada yalniz ve kuvvetsiz kalacaktır. Çünkü bu de- nizlerde sahili olan diğer bütün dev- letler arasındaki birlik kendisini va- ziyeti bozamıyacak hale koyacaktır. Montreux konferansı neticelenirşe bu birliğin kuvveti pek ziyade arta- bilecektir: Birlik tahkim edilmiş Bo- Zazlarda kuvvetli üssübahriye malik olacak ve Karadeniz Rus filosunun yardımını da temin edecektir. M. Mu- solininin, Montreuxdeki çalışmaya karşı duyduğu hiddetin sebebini bun- Jar izah eder. İlalyanm Akdeniz paktına müsavi hak ve vazifelerle girmesini şiddetle arzu ve temenni ederiz. Bu ihtimal, Boğazlar konferansı M. Boncour k bugün tavassut teşebbüsünde bulunacak Paris 12 (Akşam) — Boğazlar kon- feransı yarın toplanarak müzakereye devam edecektir, Maamafih umumi toplantının daha bir iki gün tehir edilmesi ihtimali de vardır. Fransa, İngiltere ile Sovyet Rusya arasında yapacağı tavassut için hazırlanmak- tadır, Hariciye nazırı, bu hususta M, Boncouz ile uzun müddet görüşmüş- tür, M. Boncour bu akşam Mon- treuxye dönmüştür. Yarın sabah İn- giliz ve Sovyet heyetlerile görüşe cektir, Romada bir Alman askeri heyeti Askeri ihtimaller gözden geçirilecekmiş Paris 12 (Akşam) — Romaya bir Alman askeri heyetinin geldiği ha- ber veriliyor. Heyet, İtalya erkânı harbiyesile birlikte askeri ihtimalleri tedkik edecektir. ALMANYA CEVAP VERECEKMİŞ Londra 12 Sundey Refer gaze- esine göre Almanya, M. Edene de- , lord Halifaksa cevap verecektir, Bunun için M. Edenin mezuniyetinin | devam etmesi muhtemeldir, Telefon: 24240 (İdare) - 24249 ( Tahrir) - 24248 (Matbaa) » 20113 (Klişe) Türk - Yugoslav maçı 3-3 beraberlikle bitti Solda Yugoslav kalecisi üçüncü golü yerken, sağda Fikretin Yugoslav kalesine bir hücumu (Maç tafsilâtı spor kısmımızdadır) 'İAlmanya, orta Avrur- paya hâkim oluyor Fransız gazeteleri Alman - Avusturya anlaş- masına çok ehemmiyet veriyorlar Paris 12 (Akşam) — Bütün gaze- “ - Am zana || Milletler cemiye- tine bir taarruz le“ meşguldürler. Temps gazetesi mâ- Populaire gazetesi kalesinde diyor ki: «Bütün Avrupa politikası üzerinde mühim tesirler anlaşma hakkında böyle diyor yapacak bir anlaşma karşısında bu- Junuyoruz. Almanyanın: Viyana se- firi M. Papen siyasi bir muvaffak. yet kazandı. Maamafih vakayi M Paris 12 (A.A.) — Avustur- ya - Almanya itilâfından bal seden Populaire gazetesi di- yor ki: Hitler ve Mussoliniyi bu meseleyi hak letmeğe sevk etmeseydi M. Papen ne derece mahir olsa muvaffak ola- mazdi.» Debats gazetesi diyor ki: «Avustur- | yanın Almanya ile birleşmesi şimdi- ye kadar Alman programının eşası «Bu itilâf name haddi zatında gayet dürüst bir akiddir. Fa- kat bu itilâfname, milletler ce- miyeti ve kollektif emniyet a- leyhine tevcih edilmiş bir ta- arruzun ilk merhalesidir. Ve İtalya, bu taarruza bütün kuv- idi. Almanya, Avusturyanm istiklâ- line riayet etmekle vaziyet değiş- vetile yardım etmek emelinde- dir.» mez.» Paris Soir diyor ki: «Almanya 70- hiren fedakârlık yapıyor. Fakat haki- katte Avusturyada siyasi hâkimiyet temin edecektir. Anlaşmadan sonra Avusturyada Alman nüfuzu hâkim olacaktır. Bunun Orta Avrupada ve (Devamı 4 üncü sahifede) Berlin olimpiyadını gölgede bırakan: Cenevre Olimpiyadı 1...