9 Eylül 1936 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

9 Eylül 1936 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

İtalya, Cenevreye dönmek için üç şart ileri sürüyor Sene 18 — No. 6428 — Fiat ber yerde 5 kuruş Daily Telegrafın son ziyarete ÇARŞAMBA — 9 EYLÜL 1986 alt mühim bir makalesi Atatürk, sade ismen değil hakikaten de büyük Türk ünvanını hakketti “ Bu ziyaret, İngiliz - Türk münasebatında yeni bir sahifenin açıldığına işarettir. O yenilmez muharip, sebatkâr ve çalışkan Türke karşı İngilizlerin uzun müddet duydukları dostluğa mâni olacak fena bir idare ve fesat kalmamıştır , Zete- lının İstan- yedi ssrın harbin ane ve âdetleri İnde ne kadar az tesir $ olduğunu . görmüş- in evvsi Kral Edvard 21 sene önee İn- Eliz askerlerinin karaya ayak basmış oldukları ye- gitmiş ve galebeyi te- Win için son hücumunu Yapan istilâ ordusunun eriştiği bayınn tepesine kadar çıkmıştı. İngiliz or- dusu 0 zaman bu bayırın t sinden hedefini göre- işti Fakat o anda askeri de- bâya malik bir Türk zabi- ti sefere nihayet “veren mukabil taarruzu organi- ze etmişti. Bu tarihi mey. kii terk eden kral, Türe meçhul Asker âbidesine bir çelenk koymuş ve şimdi sade iş men değil hakikaten «Büyük Türke olan o Türk zabitini ziyarete gitmişti, İstanbulun Kral Edvarda hariku- lâde bir hüsnü kabul göstermesi bizi memnun etmiştir. Sabık iki askerin buluşmasından ibaret olup hiç bir si- YaSİ inaksatla yapılmıyan bu ziyaret eski düşmanlığın unutulmuş olduğu- Pa Ve İngiliz - Türk münasebatmda | görüşe sahib olan adamın büyüklü. | Atatürkü ve İstanbulu ziyareti Londrâ gazeteleri tarafından Türk - İngiliz münasebatı için yeni bir sahifenin başlangıcı addedilen Kral Edvard Atatürk ile beraber Dolmabahçe sarayına girerken yeni bir sahifenin açıldığına işaret- tir. Türkiyenin en karanlık bir anında, köhne ve parçalanmış bir İmpara- torluktan organik modern bir devlet kurma vazifesini üstüne alan, ve bu teşebbüsü < parlak bir muvaffakiyete eriştirmek için lâzım gelen cesaret ve ğünden kimse şüphe edemez. O ye- nilmez muharib ve sebatkâr, çalışkan Türke karşı İngilizlerin uzun müd- det hissettiği doslluğa mâni olacak fena bir idare ve fesad kalmamıştır. Kralın deniz gezintisini son dakika. da bir ölüleri hatırlama ve barışma seyahati ile nihayetlendirmeye karar vermesi iki memleket için de hayırlı olmuştur.» Ingiliz kralile Atatürk arasında çok samimi telgraflar teati edildi Kral, Atatürke ve Türk milletine samimi teşekkür. lerini, Atatürk de krala ve İngiliz milletine sevgi ve saadet temennilerini bildirdi» Londra 8 — Viyanaya muvasalat eden İngiliz kralı Edvard, bazı husu- Sİ ziyaretler yapmış, bu arada profe- | Sör Neumanı da görmüştür. Kral Ed- vard. Türk toprağından ayrılırken Atatürke samimi bir telgraf çekerek Bösterilen dostça hüsnü kabulden do- layı hem Atatürke, hem de Türk mil letine samimi teşskkürlerini bildir- miş, Türkiyeyi ziyaretinden güzel hatıralar muhafaza edeceğini, rükü- buna tahsis edilmiş olan riyaseticum- hur treninde seyahatinin istirahat İçinde cereyan etmekte olduğunu ilâ- ve etmiştir Atatürk cevabi telgrafında gönder- dikleri telgraftan fevkalâde mütehas- İS olduklarım, Türkiyede kısa bir müddet kalmış olmalarına rağmen bütin kajblerde derin bir saygı ve sevgi uyandırdıklarını, şerefli hüküm- dara karşı duymakta bulundukları Samimi dostluk hislerinin bu kısa ve ilk mülâkatın bıraktığı unutulmaz hatıralar (le belirmiş olduğunu bildir- #niş, kendisine iyi seyahatler, ingiliz Milletine de saadetler dilemiştir. Bu telgraflar, Londrada derin bir ,tevec- Püh ve alâka uyandırmıştır. BAŞVEKİLİMİZİN LONDRA SEYAHATİ BÜYÜK ALÂKA UYANDIRIYOR. Başvekilimizin Londraya gideceği haberi hem İngilterede hem de diğer memleketlerde büyük bir alâka uyan- dırmıştır. Bu seyahatin yakında ya- pılması musammem olmakla beraber, henüz tarihi tesbit edilmemiştir, Lon- draya dönen büyük elçimiz B. Fethi Okyarın bu seyahatin programını teş- bit için İngiliz ricalile görüşeceği söyleniyor. Diğer bir rivayete göre İsmet İnö- nünün Londraya seyahati önümüz- deki mayısta Kral Edvardın tac giy- me merasimile vuku bulacaktır. Tag giyme merasiminden sonra İngiliz kralının tahta oturduğunu Atatürke arz Için M. Çurçilin riyasetinde bir İn- giliz heyeti Ankaraya gelecek ve An- karada bir hafta kadar kalacaktır. Küçük itilâf konferansı Prag 8 (AA) Küçük itilâf Ha- riciye nazırları konfera bu ayın 12 sinde Bratislavada açılacak ve on dör- dünde sona erecektir, İzmirin kurtuluş - bayramı Bugün fevkalâde teza- hüratla tesit edilecek İzmir 8 (Telefon) — Yarın (bu- gün) İzmirin kurtuluş yıldönümü. dür. Bu münasebetle büyük tezahü- rat yapılacaktır. Hazırlıklar Tamam- lanmış ve zengin bir program tesbit olunmuştur. Civar vilâyet ve kazalardan bayra- ma gelenelrin sayısı bugüne kadar 50 - 60 bin kişiyi bulmuştur. İzmirliler bu mesut gün şerefine | evlerini bugünden donatmağa başla- mışlardır. SİYASİ İCMAL ispanya dahili harbini Insanileştirmek İspanyadaki dahili harbi esiylerin ve rehinlerin öldürülmemesi ve bey- hude tahribat yapılmaması gibi bey- nelmilel harplerdeki usullere binaen insanileştirmek Fransa ile İngiltere. van yaptıkları teşebbüs ve temas akim kalmıştır. İspanya hükümeti nezdin- deki süfera heyeti bu teşebbüsten ar- fak büsbütün feragat etmiştir. Fakat diğer taraftan Madrid hüküme-| | | tihar i kaybetmekte olduğundan kiç olmazsa harici şeref ve itibarını mu- hafazaya ehemmiyet veriyor. Madrid. de kalan sejirlere Alicante limanında (Devamı 5 inci sahifeğe) Portekizde de isyan çıktı, iki gemisi asi harp yaralandı Telefon: 24240 (İdars) - 24249 ( Tahrir) - 24243 (Matbaa) - 20113 (Klişe) an Yugoslav başvekili M. Stoyadinoviç yakında Türkiyeye gelecek Yugoslav başvekili dün gazetecilerimizi kabul etti, mebusan reiside şereflerine ziyafet verdi Belgrad 8 — (Belgrada giden mu- zi harririmizden) — Türk gazetecileri bugün başvekil M. Stoyadinoviç tara- fından kabul edilmişler ve mebusan meclisi reisi tarafından şereflerine ve- rilen öğle ziyafetinde hazır bulunmuş- lardır, Mebusan meclisi reisi pek dostane bir nutuk söylemiştir. Başvekil M. Sto- yadinoviç bugün saat dörtte Bükreşe hareket etmiştir. B, Falih Rıfkı bu Akşam İstanbul saatile saat onda Belgrad radyosunda bir hitabe söyle- miştir. B. Falih Rıfkı hitabesinde, üç gün- denberi Yugaslavyada misafir bulun- duklarını, kendilerini ovatanlarında evlerinde imişler gibi hissettiklerini Türkiyenin ve türklerin kuvvetli ve müttehid bir Yugoslavya istedikleri- ni söyledikten sonra; — <Emin olabilirsiniz, Yugoslavya ümit ve tahminlimizden daha kuy- (Devamı 5 inci sahifede) ML. Stoyadineviç Kasımpaşada üç mahalleyi sel bastı Bu arada âma bir kadının kızı boğuldu, sel basan mahalleler çamur deryasına döndü Wi İ “ Boğulan zavallı Zehranın annesi Gülsüm ve Kasımpaşada su basan mahalle (Yazısı beşinci sahifemizde) AKŞAM - Spor Zeki Rıza ile Sadun Galip gazetemizin spor neşriyatını idare edecekler Her memleketin sporu, 1936 || Berlin olimpiyatlarından beri ye- ni bir hiz aldı. Son olimpiyatlar, miz sporuna da yeni ve hattâ bam memleketlere verdiğinden || fazla bir hız verdi. Çünkü Ber |! lin müsabakaları, Türk sporcu- luğunda da dünya sporunda iyi || bir yer tutabilecek bir cevher bulunduğunu gösterdi. Bu cevher, eminiz kİ, yalnız güreşe münhasır değildir ve bi- tün spor şubelerimizde fazlasi- le vardır. Ancak bunu meyde- na çıkarmak ve işlemek lâzım- dir. Bunu yapabilmek için de Berlin oolimpiyatlarından bize gelen hızı öldürmemek ve bu hiz- dan en yüksek lanmak gerektir. İşte bütün bunları göz önün de tutan Akşam, bundan böyle spor yazılarına daha fazla ehem- miyet vermeği ve memleket spo- runa daha faydalı olacak neşri- yatını genişletmeği düşündü. Akşamın bu gayesine varmağa nasıl çalışacağını bir program hâlinde ayrıca okuyucularımıza bildireceğiz. Yalnız şimdilik şu kadarını haber verelim ki OAk- şamın spor neşriyatım, Türkiye sporunda ve spor idareciliğinde mühim bir yer tutmuş ve büyük tecrübeler geçirmiş olan Zeki Rıza idare edecektir. Yirmi sene- ye yakın bir zaman İstanbul memleketi- matbuatındaki spor yazılarile ta- nınmış olan Sadun Galibin de daimi yardımı temin edilmiş bu- lunmaktadır. derecede fayda riyatı ünden itik pazartesi acaklır aren büşla