21 Ekim 1936 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

21 Ekim 1936 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Mütehassıs Proste Iktisadi ihtiyaçlarını dinledi Cumhuriyet bayra- Lİ mında mektepler Istanbulun beş gün tatil yapacak Yugoslav başvekili salı sabahı geliyo Yugoslav meclisi açıldı, Stoyadinoviç | kabinesinin vaziyeti sağlamdır —— — sma Sene 19 — No. 6470 — F — e iatı her yerde 5 kuruş ÇARŞAMBA — 21 TEŞRİNİEVVEL 1936 am — örçil İngilterenin Almanlarla anlaşması fikrini tenkit ediyor Almanların dileklerini kabul etmek, tarihin görmediği ! en yaman bir harbin patlaması demektir, diyor Londra 20 — Klingfordda M. Vinston Çörçlü ad ettiği nutukta İngil ya İle anlaşması lehin- de ileri sürülen mütaleaları tenkid e derek demiştir ki: <İngiltere için, ve hattâ Fransa için dahi, Almanya ile uzlaşmak işten bile değildir, Almanyanın bütün istediği şey, müstemlekelerinin kendisine iade- sinden mada, şarki ve cenubi Avrupa- da serbes kalmaktır. Almanya, dilek- lerini çok mülâyim cümlelerle serdet- mektedir. Lâkin, bu dileklerin hakikat halde manası, nedir acaba? Bunlar, in- şallah yanılıyorum amma, Avrupada, tarihin henüz kaydetmediği en yaman bir harbin patlaması demektir.» M. Çörçil bütün Avrupa milletleri- nin böyle bir faclanın önüne geçmek ve beynelmilei nizamı muhafaza etmek İçin büyük bir kuvvet teşkil eylemek üzere birleşmeleri lâzım geldiğini söy- lemiştir. Londra 20 (AA) — Muhafazakâr mebuslardan M. Anthony Crossley, Mançesterde bir nutuk söyliyerek AL yeni Almanya ile anlaşma aleyhinde | bulunan M. Çörçil manyanm tekrar silâhlanmasının (Devamı 6 ncı sahifede) tefrikaları 1 — Sevenler Yolu Edebi roman — Yazan : Bürhan Cahid Kıymetli arkadaşımız «BÜRHAN CAHİD» in (Akşam) için yaza- cağını haber verdiğimiz edebi romanına cağız. Yazılarını lezzetle okuduğunuz cumartesi günü başlıya- sevimli româncımız yeni eseri üzerinde çok çalışmış, hatta bunun için bir de seyahat yap- miştir. Muharrir eserindeki lerindeki Macar kasabalarında romanın kahevasını çizmiştir. kah; ramanların yaşadığı Karpat etek- bir müddet, İstirahat ederken bu BÜRHAN CAHİD'in, kendisine mahsus sevimli ve sürükleyici üslübla yazdığı SEVENLER YOLU adını verdiği bu yeni romanını Cumartesideri itibaren sütunlarında zevk ve lezzetle okuyacaksınız. (Akşam) — Venedikli Baffa Resimli tarihi tefrika Yazan: Ahmed Refik Üçüncü Murad zamanında nisa sarayında Ecçen ma AHMED REFİK tarafınd. edilmiş Okuyucuların için hazırlanmıştır. yaşamış olan bu Venedikli kızın Ma- ceralarla dolu hayatı, an mevcut vesikalara istinaden tesbit gok sevdikleri tatlı üslübile gazetemiz tarih üstadı D© Bu iki tefrikanın neşrine önümüzdeki Cumartesi günü başlıyoruz. ... 3-KEMAL REİSİN İSPANYA DÖNÜŞÜ Büyük tarihi roman Yazan: Iskender Fahreddin (Kara Yelkenli Kadirga) tefrikamız bir kaç güne kadar bitecek. tir. Ondan sonra İSKENDER FAHREDDİN'in (Akşam) için ha- gırladığı bu yeni meraklı tefrikanın neşrine başlanacaktır. AMCABEY in hazırladığı hediyeli ve eğlenceli müsabakanın tafsilatını cuma nüshamızda okuyacaksınız ! Efgan harbiye veziri Dün Atatürk tarafından kabul edildiler Ankara 20 (Telefon) — Efgan Har- biye veziri mareşal Mahmud han bu- gün Kırıkkaleyi ziyaret etmiş ve bir müddet Kırıkkalede kaldıktan sonra dönmüştür. Mareşala yarın (bugün) bir askeri gösteri yapılacaktır. Dost devlet Har- biye vezirinin cuma günü Ankaradan ayrılması muhtemeldir, Ankara 20 (A.A.) — Atatürk bu- gün saat 18,30 da misafirimiz Efgan harbiye veziri altes Mahmut hânı, Efgan büyük elçisi Sultan Ahmet han, Efganisatnın Berlin elçisi ve Ef- #gan erkânı heribiyel umumiye reisi bulunduğu halde kabul etmiş ve reisi- cumhurun yanında hariciye vekilimiz doktor Tevfik Rüştü Aras bulunmuş- tur. Atatürk, sayın misafiri bir saat nez- dinde ahıkoymuştur. SAMİMİ NUTUKLAR Ankara 20 -—- Mili Müdafaa vekili Kâzım Özalp tarafından Efgan har- biye verizi Şah Mahmud han şerefine dün akşam Ankara palasta verilen zi. yafette samimi nutuklar teati olun- muştur. Kâzım Özalp iki milletin bir- birine çözülmez bağlandığını söylemiştir. (Devamı 6 nci sahifede) Kont Cianonun Berlin seyahati Alman gazeteleri çok hararetli makaleler yazıyorlar Münih 20 (A.A.) — M. Ciano Roma- dan buraya gelmiş ve Berline hareket etmiştir. M. Ciano, bu akşam saat 19, 48 de Berlinde bulunacak ve ortada M. Fon Neurath ile bazı Alman ricali tarafından karşılanacaktır, MM. Cianö, Unter den Linden cadde- sindeki otellerden birinde kalacak- tir. M. Fon Neurath ile yapılacak mü- zakereler yarın sabah başlıyacak ve | iki gün devam edecektir, M. Fon Ne- urath, M. Ciano'yu yarın akşam yeme- ğe davet edecektir. Cuma günü 'M, Ci- ano, Berchtesgadan'e gidecek ve ora- da M. Hitler ile görüşecektir, İtalya Hariciye nazırı, Romaya cumartesi gü- nü dönecektir. M. Ciano ile Führer'in görüşmesin- den sonra resmi bir tebliğ neşredile- cektir. Berlin 20 — Gazeteler, bugün öğle- den sonra Berline gelecek olan M. Cig- | no'ya hitaben hoşâmediyi mutazam- | mın makaleler neşretmektedirler, Germania, diyor ki: Bu ziyaret, Avrupa siyaseti için bil- hassa mühim olan bir anda vukua gel- mektedir. Sovyet Rusyanın siyaseti, Boişevizm aleyhtarı olan bütün kuy- vetlerde bir aksülâmel hasıl etmiştir. Italyanın bütün dünyadaki kargaşa- lıklar arasında nizam ve sükünun hü- küm sürmekte olduğu yegâne memle- ket olan Almanyanın yanıbaşında yer almağa hakkı vardır. Faşist alyaseti, Roma itilâfları tle müsbet iş görmek hususundaki meziyetlerini göstermiş» tir. Bu siyaset, bizim Avusturya ile o- lan münasebalımızın 11 temmuzda (Devamı 6 ncı sahilede) kardeşlik bağlarile | Yugoslavya parlâmentosunun Yugoslavya Başvekili ve Hariciye na- ırı M. Stoyadinoviçin Cumhuriyet bayramı münasebetile Ankarayı ziya- Tet edeceğini yazmıştık. Aldığımız ma» lümata göre M. Stoyadinoviç 27 teş- rinievyel salı sabahı Semplon ekspre- sile şehrimize gelecek ve ayni gün ak- şamı Ankaraya hareket edecektir, Belg- rad sefirimiz B. Haydar Aktayda M, beraber gelecektir. aşvekiline bu seyi tinde refikası, »i mahsus müdü- rü, ve evvelki gün şehrimize gelen Vre- me gazetesi diplomatik muharriri M. Svetovskiden başka Yugoslavya mat- buat erkânından beş gazeteci refakat | ediyor. M. Stoyadinoviç, Ankarada Cumhu- İ riyet bayramı şenliklerinde bulunacak» | tır. Meclisin 1 teşrinisaniye raslayan açılma günü Ankarada bulunup bu- lunmuyacağı henüz belli değildir. An- karada bulunan Yugüslavya sefiri M. Lazareviç başvekili karşılamak için bu- gün şehrimize gelecektir, toplandığı yeni meclis binast Yugoslavya başvekili Ankaradan dö- nüşte İstanbulda iki gün kalacak ve (Devamı 6 nci sahifede) Şark demiryolları Satınalma müzakerelerine dün de devam edildi Ankara 20 (Telefon) — Şark demir- yolları işletme imtiyazının satın alıns ması müzakerelerine bugün de Nafia vökâletinde devam edilmiştir. Şark demiryollâri namına müzakerede bu- lunan heyete M. Şansöle, isminde dör- düncü bir murahhas daha iltihak et- miştir. Dün tekarrür eden mevzular dalre- sinde murahhas heyetin verdiği tek- lifi ihtiva eden maddelerin her biri Üzerinde ayrı ayrı görüşülerek icap € den teknik tedkiklere girişilmiştir. Mü- zakereler normal bir şekilde inkişaf etmektedir.