27 Kasım 1936 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

27 Kasım 1936 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sene 19 — No. 6507 — Fist her yerde 5 kuruş ŞAM CUMA — 27 TEŞRİNİSANİ 1935 Alman -Japon anlaş- masının gizli madde- leri olduğu söyleniyor. Telefon: 24240 (İdare) - 24249 ( Tahrir) « 24248 (Matbaa) - 29113 (Klişe) Âlman - Japon anlaşması her tarafta bomba gibi patladı Almanya ile Japonya dünya hege- monyasını paylaşmak istiyorlarmış Misaka bağlı gizli. bir protokol da varmış Iki devlet Felemenk Hindistanını ticari nüfuz muntakalarına ayırmışlar Londra 26 (A.A.) — Evening Stan- dard gazetesinin diplomasi muhabiri, Alman « Japon muahedesine gizli bir protokol bağlı olduğunu salâhiyettar bir membadan aldığı malümata atfen bildirmektedir. Bu protokol, şi nokta- ları derpiş etmektedir: I — Felemenk müstemlekelerinde Alman ve Japon nüfuz omntakaları ihdası, ? — Rüyük Okyanos adaları mese- Jesinin halli ve bu Okyanostu Alman- | larla Japonlar için iktisadi nüfuz dai- releri, ihdası. Wevzuubahs protokol, Borneo İle Celebes adalarının Japonyanın nüfuzu dairesi ve Sumatra ile Javanın da Al- man nüfuzu dairesi içinde kalmasını derpiş etmektedir. Dün kısa bütün gün Misakı Almanya namına İmza eden von Ribbentrop, Alman hariciye nezareti ve Üaponyanın Rerlin sefiri Mushakoji MOSKOVADA İNFİAL Londra 26 (A.A.) — Reuterin Mosko- kova muhabirinden: Moskovada, dün neşredilmiş olan 1ti- lâfnameden başka Japonya ile Alman- ya arasında ayrıca gizli bir misak bu- Tunduğu iddla edilmektedir. Bu haber, Sovyet mahafilinde büyük bir infial vücude getirmiştir. Salâhiyettar kim- seler Japonyanın famamiyle Berlinin arzularına ramolmuş olduğunu söy- lem irler. Deniliyor ki: , Bu misk, Sovyetler (o birliği aleyhine müteveccibtir ve cihan hegemonyasını Almanya ile Japonya arasında paylaşmağa matuftur. Bu fasılalarla kar yağdı Termometre 2 dereceye kadar indi Dünkü kardan bir kaç enstantane: Yukarıda mangal satan bir açıkgöz ve tipiden ğa çalışan bir kadın ve parkta sıraların İstanbulda hava dünde Barlı ve so- | guktu. Kısa fasilalarla hemen eğin | gün fâğpi halinde kar yağmi; Dün | âÂzami sıcsİğik 4; &sgari 2 derece, fava | tazjilki162 milimetre-idi. püğgüykara- | kametindöti “apniştir. ” güçlükle gözlerini açabilen bir kadın, aşağıda soguktan korunma» üzerinde toplanan kar tabakası Alınan haberlere göre, memleketi- mizin hemen her tarafında hava 50- gumuş ve kar yağmağa başlamıştır. Balki da şiddelli kar fırtınaları hü- küm sürmektedir. Bar, bilhassa Bulga- ristanda pek çoktur. Bu yüzden tren- | der gecikmektedir. (Devami 4 üncü sahitede) esnada Rusya ile Japonya arasındaki müzakereler kat veya tatil edilecektir, LONDRA VE PARİSTE NE DENİYOR? Londra 26 — Almanya ile Japonya arasında yapılan anlaşma burada gü- nün en mühim hadisesi sayılıyor, Lon- dra bu anlaşmayı iyi karşiamamıştır. Maamafih siyasi mahafilde bir şey söylenmiyor, Püris 26 — Alman - Japon anlaşması hakkında siyasi mahatl mütalâa be- yah etmiyor. Güzeteler neşredilen me- | tinde askeri madde bulunmadığını ka- bul etmekle beraber bunun sulh için (Devamı 4 üncü sahifede) Müelliflere yardım Eserler basılmadan evvel vekâlete gösterilecek Ankara 26 (Telefonla) — Maarif ve kâleti eser telif edenlere yapmakta olduğu yardımın şeklini değiştirmiş- tir. Şimdiye kadar müellifler eserlerini bastırdıklan sonra vekâlete vermek- te ve vekâlet de ilmi ve içtimat değerle- rine göre, bunlardan tensip ettiği mik- tarı satın almak suretile müelliflere yardım etmekte idi. Yeni kabul edilen şekle göre, bun- dan sonra basılmasından evvel vekâ- lete gösterilerek basılması için vekâle- tin muvafakati alınmıyacak eserler vekâletçe satın alınımıyacaktır. Valiler konseyi Umumi müfettişler ve bazı valiler toplantıya çağırıldı Ankara 26 (Hususi) — Dahiliye ve- kâletinde bir valiler konseyi toplana- cağını ve daha evvel bir kısım vali- lerle umumi müfettişlerin Ankarada içtimaa çağrılacaklarını bildirmiştim. Öğrendiğime göre içtimai tarihi 5 birinci kânun olarak tesbit edilmiş- tir. Umumi müfettişlerle umumi mü, Zettişlikler mintakaları haricinde ka- lan vilâyetler valilerinden bazıları İç- timaa davet edilmişlerdir. İçtimada teş-| kili mutasavver valiler konseyinin va- zife ve salâhiyetlerinden başka umum müfettişliklerin bütçe ve teşkilât kad- roları görüşülecektir, Ankara civarının imarı Ankara 26 (Telefonla) — Mimar Yansen Ankara civarının imarı etra- fmdaki etüdlerini bitirmiş ve hazırla” dığı projeyi Dahiliye vekâletine ver- miştir. Proje vekâlet imar heyetince tedkik edildiklen sonra tatbik mev- kine çıkarılacaktır, — General Şükrü Nailinin ölümü her tarafta teessür uyandırdı Bu kıymetli askerin cenazesi bugün merasimle defnedilecek Merhum general Şükrü Nallinin muhtelif resimleri İstanbul mebusu general Şükrü Na- li Gökberkin Edirnede birdenbire ölü- münü dün büyük bir teessürle yazmış- tak. Ölüm haberi, memleketin her ta- rTafmda derin bir teessür uyandırmış- ER a Ba ar tır. Kırk senelik âskerlik hayatının mühim bir kısmını harp meydanların- da, vatan müdafaasında geçirmiş olan bu muhterem sima İsuanbuldaki on (Devamı 6 ncı sahifede) Bakışlar!...