2 Şubat 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

2 Şubat 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

KÜÇÜK İLÂNLARIMIZ En ucuz ve en tesirli ilân vasıtasıdır 4 defası: 98 kuruş AKŞAM ilân servisi, telefon 24240 — er Sene 19 — No. 6572 — Fiati her yerde 5 kuruş SALI — 2 ŞUBAT 1937 “Türkiye ile Fransa arasında yeni ufuklar açılıyor Hariciye vekilimizin mühim beyanatı “Yugoslav - Bulgar mukarenetini geniş mikyasta kolaylaştırmış olduğumuzu söylemekle bir sır ifşa etmiş olmıyorum,, |,» Dış politikamıza , dair Lozan münhedesine galib ve şerefli bir imza koyduktan sonr& gerek iç ve gerek dış işlerine tamamlile medeni bir düzen vermek için Cümhuriyet 'Türkiyesinin ne çetin savaşlarda bu- Yunduğu omalümdur. Bunun kadar Mmâlüm olan diğer bir hakikati ise biz şöyle görüyoruz! Geçilen sarp yol- ların genç cümhuriyeti her gün yeni bir muvaffakiyet iline İliştirmiş ol- ması... İşte son zamanlarda Millet- si maçların mpiyon ol ler arasında yapıları kl tanesinde gene bi duk, yani baş geldik Bu vaziyet medeni cihanı tini Türk fanliyeti üzerine n çağırmıştır. Hiç şüphe etmiyelim; bu- günden sonra hakkımızda bütün dünya mahaf n gös eği dik- bugüne kadar gösterdiğinden daha Yazla olacaktır. Montreux ve Sancak #aferlerinin şu zaruri netice- Yİ doğuracağını pek yakında görece- — Hattâ, şimdiden görmeğe başla- Şu halde?, Şu halde düşünüyoruz ki ta cüm- hüriyetin ilânmdan, hattâ bu mesud hâdiseye tekaddüm eden Milli müca- dele senelerindenberi yeni Türkiyenin Wrici siyasetine nâzım olan sabit unsurları keşfe çalışalım. Zira bu fa- Miyette dış işlerimizi idaredeki üslü- bumuzu. belirtecek faydalı bir aydın- İık bulumabileceğine inanıyoruz. Ka- Mâatimiz şudur; Bizim mili-kurtuluş savaşına atıl- dığımız . zamandanberi uzak yakın bütün devletlerle yaptığımız anlaşma Ye - bağıtlarda iki “değişmez unsur Vardı; 1 — Mini misakia sınırları tesbit “dilmiş olan Türk vatanının kat'i ve Mutlak masuniyeti kaygusu ve'bu Kaygu ile daima kardeş bulunan tam VE pürüzsüz istiklâl fikri. 2 — Aktedilen tekmil itilâflarda go- lecekte anlaşamamazlıklar doğurabi- lecek müphem ve kılçıklı hiç bir nok- ta birakmamak arzusu,'yani açık, sa- YİR ve gerçek hüsnü niyete müstenid. bir zihniyet göstermek emeli. Dilşününüz; artık hatıraları tari- hin sahifeleri ile Türkiyenin şeref des- fanları içinde kalan o.yaman günler- de ilk anlaşmalar nölerdi ve nasıldı? Biz hayalimizi taraf bir seyyah Yuhile geçmişe yolluyoruz ve orada görüyoruz ki sonu Moskova muahe- desine varan ve bugünkü geniş ve karşılıklı dostluğu yaratan ilk Türk « Rus anlaşması ile Türkiye - Suriye ve bilâhare Musul ve (1925) deki Paris İtilâflarından başlıyarak bu saate ka- dar gelseniz hep bahsettiğimiz -ruh- la zihniyete raslıyacaksınız. Memleketimizin şarkta, garpte te Mmine muvaffak olduğu bütün ittifak- ları dostluk ve anlaşmaları şimdi bu- Tada birer birer saymak ve izah etmek | İçin uzun sütunlar lâzımdır, Ancak kis | $a fakat samimi bir mülâhaza gözile itün şu olan bitenlere bakarsanız yu- da tesbitine çalıştığımız vasıfları Fazıl Ahmed Aykaç (Devamı 5 inci sahifede) Hariciye vekii B. Teyfik Rüştü Aras Milletler cemiyeti konseyinin toplantısı bittikten sonra bir kaç gün dinlenmek üzere İsviçrenin Dağ otel- lerinden birine gitmişti. Hariciye ve- kili yarın Milânoya gidecek ve İtalya hariciye nazırı kont Clano Ile görüşe- cektir. B. Tevfik Rüştü Aras, Pariste ç- kan Intransigeant muhabirini kabul ederek kendisine şu beyanatta bulun- muştur: « — Mületler cemiyetinin bu sefer- ki toplantı devresinden çok memnu- num, İskenderun meselesinin halle- dilmesi, maziden devredilmiş, bilva- sıta ve bilâvasıta orazıya taalluk eden bir sürü meseleleri kati surette tas- fiye ediyor. Bundan sonra Türkiye ile | Fransa arasında yeni ufuklar açıl yor. İskenderun meselesinin hal târ- zine levfikan iki memleketin akdede- cekleri muaheode ve mukaveleler, bu yeni vaziyetin ilk tezahürü olacaktır. Könt Ciano ile görüşmek için İtal yaya gidiyorum. Konuşmalarımız, şüphesiz Montreüxde akdedilmiş olan Boğazlar meselesine temas edecektir. Bu mülâkat İtalya ile 'Türkiye ara sında mevcut dostane münasebetlerin hissedilecek derecede düzeldiğine bir delil teşkil eder, Türkiye İngiliz - İtalyan anlaşma» sını büyük bir memnuniyetle karşıla- mıştır. Bu anlaşmanın ruhu, harici siyasetimizin esasını teşkil eden pren- siplere ve fikirlere tamamile uygun- dur» Fransiz muhabiri, Türkiye harici- ye vekilinden Yugoslav - Bulgar pak- tanın akisleri ne olacağını sormuş- Hariciye vekili Tevfik Rüştü Aras tur. B. Tevfik Rüştü Aras bu suale şu cevabı vermiştir: — Bu pakttan dolayı kendimi teb- İ rik edenlerin başında ben bulunu- yorum. Memleketimin ve şahsan ken» dimin Yugüslavya ile Bulgaristan ara- sındaki bu müukareneti geniş mik- yasta kolaylaştırmış olduğumuzu söy- lemekle bir sır ifşa etmiş olmuyorum. Esasen 'Türkiye, Bulgaristanla buna benzer bir muahede akdetmişti. Balkan antantı, Balkan devletle- Yinin emniyetini sağlam esaslara İsti- nad ettirecek her şeyle kuvvetlendi- Tilmiştir. Bulgar - Yugoslav paktının bir misal teşkil edeceği memuldür. Bulgaristanla Romanya ve Bulgaris- tanlâ Yunanistan arsaında da böyle muahedeler aktedilebilir. Yeni balıkhanenin yeri henüz kararlaştırılmadı Komisyon âzasından bir kısmı saray- burnu civarını muvafık buluyorlar Modem bir balıkhane kurulması için Sıhhat, Mili emlâk, 'Türkofis, Bal, 8 müdürlüklerile defterdar» liktan biter zatın iştirakile teşkil e ağ edilen komisyon “defterdralıkta çalış- malarma devam ediyor. Bu husus- taki tedkikat sırasında şehircilik mü- (Devamı 4 üncü sahifede), - 16 sahife Telefon: 24240 (İdare) - 24249 (Tahrir) - 24248 (Müdür) - 20113 (Klişe) Atatürkün meclise cevabı sürekli alkışlarla karşılandı Ankara 1 (A.A.) — B. M. Meclisinin devlet reisi Atatürke Hatay işinde €lde ettikleri yüksek muvaffakıyetten dolayı resmen teşekkür edilmesi için almış olduğu karar 'dolayısile B. M. Meclisi riyâseti tarafından gön- derilmiş olan telgrafa Atatürkün verdiği aşağıdaki cevap, kamutayın bugünkü toplantısında okunmuş ve sürekli alkişlarla karşılanmıştır, B. M. Meclisi reisi Abdülhalik Renda (Ankara) Hatay mukadderatının tesbitini memnuniyete şayan görmüş olan bü- yük Kamutayın hakkınınzda taltif kararı vermiş olduğunu bildiren telgrafnamenizi büyük memnuniyetle aldım, teşekkür ve minnetlerimi bildirmekle bahtiyar olduğumu kamutaya arzedilmesini dilerim. K. ATATÜRK Memurlar kanunu dün Meclise verildi Projede sınıf indirme ve azil hakkında yeni hükümler vardır Orta mektep mezunlarından talib olmazsa ilk mektep mezunlarından işe yarıyanlar imtihanla memurluğa alınabilecekler Ankara 1 (Telefon) — Tekirdağ me- | busu B. Falk ve dokuz arkadaşı tara- fından yapılan yeni memurlar kanünü projesi kındaki teklif bugün mecli-| se gelmiş ve memürlar kanunu muvak- kat encümenine verilmiştir. Kanunun birinci faslı memurlar hak kındaki umumi hükümlere tahsis e- | dilmiştir. Bu hükümler arasında dev- | j letin âmme hizmeti kadrosuna dahil dalmi bir vazifeye ücretli veya maaşlı olarak salâhiyetli makamca tayin ©- dilmiş olanlara memur denileceği kây- dedilmekte, maaşlı veya ücretli memur- lar arasında vazife ve mesuliyet nok- tasından hiç bir fark olmadığı tasrih edilmektedir. Bu umumi hükümler arasında <as- keri ve adli memurlar, hususi kanun- larına ve emniyet memurları, polis teş kilât kanunu hükümlerine tabidirler.» denildikten sonra Şürayı Devlet ve Di. vanı muhasebat kanunlarının intihap, | tayin ve inzibat muameleleri hakkın- daki hususi hükümlerin mahfuz olaca ğı kaydedilmektedir, (Devamı 5 inci sahifede) Şehir meclisi toplandı bütçeyi tedkike başladı Vilâyetin varidat bütçesi 4,592,586 belediyenin 6,449,335 liradır Şehir meclisi dün birinci reis ve- kili Necip Serdengeçtinin reisliği a | tında şubat toplantısına başladı. Dalmi encümen tarafından tedkik kabul ödülleri vilâyetin âdi vari- dat ve masraf, belediyenin varidat, ve ve. vilâyetle belediyönini müşterek masraf bülçeleri âzaya dağıtıldı ve tedkik edilmek üzere bütçe encilme- nine verildi. Bu seneki bütçeler içinde vilâye- tin varidat bütçesinin -yekünu 4,592,586, masraf bütçesi 2,552,152, fevkalâde masraf bütçesi de 869,875 lira olarak teklif ediliyordu. Belediye varidat bütçesi 6,449,335 lira 22 kuruş, belediye ile vilâyetin müşterek varidatı da 11,041,922 lira 22 kuruş olarak tesbit edilmiştir. Belediye masraf bütçesi henüz mec lise verilmemiştir. Mülhak bütçeler- le idare edilen belediye müesseseleri bütçelerine gelince, mezbaha, buz fabrikası ve soğuk hava deposundan ibaret olan Karaağaç bütçesinin va- (Devamı 5 inci sahifede)