3 Şubat 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

3 Şubat 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

eni Karşılıklı | hang yeni deslet şefi M. Hitlerin Pana e likamizı izah eden xutkuna i aramalar e nazarı M. Deibos Châ- 7 umumi herple burada in Alman esirleri için yapılan | ie önünde #wreti mahsusada Söylediği bir mutuk #le derhal | verdi, kene Hariciye nazeri M. Delbos, M. | bip mutkunda Fransaya karşı hiç rey cm yapılmadığını memnuni- ğü didi iş ve mumnagileyhin dedi- İ k Fransa ile Almanya erasmda | tir Rig münasebetlerinden dolayı vd ve ihtilâf çıkamıyacağını te- | Anayyı or. Pransa Hariciye nazını şefinin mutlar birçok | ve hattâ silâlıları bırakma | | kendisine temin edilecek ham xmaddele- İ termekte kullanmamasını şart Koy- nutuklar söylemiştir. Fakat bunları yopmak içi Almanyanın her şeyden evvel muahe- delere riayet eylemesini ve Sovyet Rus- yayı Avrupa milletleri camiasının har ricinde bırakmaktan vaz geçmesini ve rin Fransaya karsı harp hazırlığını arl-j muştur. Bu şartlardan muahedelere riayeti Almanya şimdiden kabul etmiştir. Son defa olarak umumi harpten Almanya- nın mesuliyetini beyan eden Versay muahedesinin malüm maddetini ve ta- İ mirat işleri dolayısile Almanya devlet demiryollârı le Almanya Devlet ban- İ kast üzerine konulan ahdi konirol ve iahdidatı ilga etmiştir. Almanyanın alacağı ham maddele- rin Fransanın aleyhinde harpte kulla” nilmamasnı da Almanya temin ede- bilir. Almanyanın kabul edemiyeceği bir şey varsa oda Sovyet Rusyasının Avrupanın işlerine karışlırılmasına aid şarttır. Demek oluyor ki, Sovyetler me- selesinden dolayı Almanyanın Fransa ile münasebalının yoluna konulması h kendisine yardım edeceğini İ çok çetin bir mesele arzetmektedir. Amerikahlar bugünkü modern ban- Psk iptidai bulunmaktadır. bir gönderilip teşhir edildikten sonra iade olunan eşyadan Manisa Halk- sergi açılmıştır, Halk akın akın sergiyi ziyaret ederek sanatkârları- &serlerini görmüşlerdir. Resmimiz, sergiden bir köşedir. TAHTELBAHİRLERDE TELEFON Bir İsveç firması tahtelbahir kuv- vetleri büyük olan devletlere yeni keş- fettiği bir telefon satıyor. Bir kaza neticesi batan denizaltı gemilerinin kurtulmasında bu telefon büyük rol oynuyormuş. Meselâ gemi batar bat- maz bu telefonlar içinde bulunduğu duba deniz sathına çıkıyor. Deniz feneri gibi yanıp sönmeye başlıyor. Geçen gemilerin nazarı dikkatini cel- bedişor. Gelen yardımcı gemi, duba yı açarak telefonu alıyor. Denizaltı gemisinin bütün kompartimanlarına ayrı ayrı bağlı olan kablolar vasıta» sile, her kompartimanda mahbus kal- mış mürettebat ile konuşabiliniyor. Balan geminin vaziyeti hakkında ma- Tümat alınıyor ve kurtarma ameliye- si kolaylaşıyor. Almanlar bütün yeni tahtelbahirlerinde bu telefonu kulla- nıyorlar. AMERİKADA TUTULAN PLAK SATIŞI İSTATİSTİĞİ Tutulan istatistiklere göre Ameri- kada tam 22.500.000 tane gramofon olduğu anlaşılmıştır. Radyo plâk sa- | taşına katiyyen mâni olamamış, bilâ- kis 1932 de 4 milyon plâk satıldığı halde 1936 senesinde 30 milyon plâk istikbalde Nev - York kadınları güzelleşmek için doktora gitmeğe mec- kalacaklardır. bur Bir mahkeme kararına göre - kılla- AKŞ yapılacak ? Balıkçılar cemiyeti Sarayburnunu muvafık bulmuyor Müstakbel modern balıkhanenin kur rTulacağı yeri ve ne şekilde inşa edile- ceğini kararlaştırmak üzere Defter- darlıkta toplanan komisyon Saraybur- nunu muvafık bulmakta idi. Henüz kati bir karar verilmemiş olmakla be- raber balıkçılar buna itiraz etmişler- dir, Balıkçılar cemiyeti de dün komis- yona müracaat ederek balıkhanenin Halice yapılmasının daha doğru olaca- ğını ileri sürmüştür, alarına göre balıkhane Sarayburnuna yapıldığı takdirde akıntı yüzünden bae- ik kayıklarının yanaşmaları mümkün olmıycaktır. Bunun için balıkhare ö- nüne büyük bir havuz yapılması lâ- zımdır. Balıkçılar bu uzun işlerle uğ- raşmaktansa Yemişte bir balıkhane ya- pümasını muvafık görmektedirler. Ko- iri bu iddiaları da tedkik edecek- ir, Ticaret ve borçlar kanununda tadilât komisyonu dün de toplandı Ticaret ve borçlar kanununda tadi- 1ât için tedkikat yapan komisyonlar dün Ticaret odasında toplanmışlardır. Bu toplantıda şimdiye kadar yapılan tedkikat gözden geçirilmiş ve iki ka- nun arasında göze çarpan tezadlar tes- bit olunmağa başlanmıştır. Bu husus- ta muhtelif komisyonlar bazı teklifler- de de bulunmuşlardır. Bu teklifler ay- rıcâ tedkik oltnâcaktır. Kanunlarda- ki tekerrürler de kaldırılacaktır. Umu- mi tedkikatın 15 güne kadar bitece- ği muhakkak görülüyor. Şeker sarfiyatı Fiatin ucuzlaması üzerine sarfiyat çok arttı Başbakanımız, bu seneki yerli malı ve arttırma haftasının açılış nut- kunda, fiatleri ucuzlatılan yerli maj- larımız sarfiyatının arttığından bah- setmişti. Bu bususta bilhassa şeker sarfiyatımız kayde değer bir vaziyet Böstermekle ve aşağıya koyduğumuz cetvel bunu bize pek güzel anlatmak tadır: Son senelerde şeker satışı ton hesabile şöyledir: 1934-1935 1935-1936 1936 2845.069 7664598 6423.455 3411.646 6224.03 5438.100 2675.593 3992.180 4921.09 3056.787 3863,832 454.792 Blk 3719.766 6480.64 6302206; eşrin 4613.997 6684620 6845.291 5808.271 6835.177 rı elektrikle çıkarma ameliyesi ki bu berberlerin ©n çok para kazandık- ları bir şeydi - sade doktorlar tara- fından tatbik edilebilecektir, Bundan sonra doktor ile berber bin 4697.006 6461.652 366.600 6731080 425.635 5163707, 30995.934 5412.217 3220.477 5016.515 Et fiatleri Et fiatlerinin yükseldiği malâımdur. Kurban bayramınnı yaklaşması fiat- Bağcılara kükürt Tekirdağ (Akşam) — Her yıl bağla- rımıza Arız olan külleme ve mildiyö sandığı Balıkhane nerede| Denizcilere ait tekaüt kanunu Bütçe encümeni lâyıhada bir çok değişiklikler yaptı Ankara 2 (Telefon) — Denizyolları ve Akya işletmeleri ile fabrika, ha- vuzlar ve kılavuzluk müdürlükleri ve devlet relsine ait deniz vasıtaları memurları ve gemi adamları teksüd idarelere Seyrisefainden intikal eden memurların, devlet hizmetinde bu- Yunan inhisarlar ve Devlet demiryol- ları idarelerine geçen memurlardan farklı vaziyette olmadığına ve bun- ların da Seyrisefainde geçen hizemet- lerinde Seyrisefnin tekaüd mizam- namesi mucibince yüzde beş aldat vermek suretile devlet memurları gi- bi tekaüd hakları temin edilmiş bu- Tunduğundan Jâyihadaki hükümler bü esasa göre tesbit edilmişlir. Seyrisefain idaresinden bu idare- Jere intikal eder memurlardan ancak 161 kişinin hizmetleri 15 seneden faz- Ja olmak İtibarile bunlara 683 nu- marah kanuna göre verilecek hak- ların yeni idarelere mühüm bir kül- fet tahmil etmediği netice ve kanaa- tine varılmıştır. 'Tekaüd ve tazm'nat hakları, gene Devlet demiryolları ve inhisarlar to- keüd sandıkları haklarındaki ka- nunlaria kabul edilmiş olan esaslara irca edilmiş ve yalnız deniz hizmetle- rinin külfetli vazyiette olması se- bebile denizde çalışanlara 25 sene de üç seneye teadül edebilecek ka- dar bri zam verilmesi muvafıktır. 2248 numaralı kanun mucibince ha- zineoe bu idarelere verilmesi taah- hüd edilen 200 'bin ira gene bu ida- relere bırakılmış ve yalnız bu ida- relerin teşekkülünden itibaren kesi- len yüzde beş ve 'ikilerin icabına gö- re sandığa ve ya kendilerine iadesi muvafık görülmüştür. Bununla beraber mülga Seyrise- fain idaresinden bu idarelere geçen ve 15 senedeşi aşâığ hizmeti olanla» rn tazminat alması yerine, bunla- ra taallük eden paraların idarelerce sandığa verilmesi suretile haklarının mahfuz bulunması kabul edilmiştir. Değişiklikler arasında şu kant ta vardır: Deniz ve fabrika mürettebatı gibi her an tehlikeye maruz bulu- naların bu tehlikelere karşı bir nevi sigortasını temin maksadile bu gibi- ler için mülga S-yrissfain teknüd nizamnamesinde kabul edilen yüzde 2 aldatın ikamesi ve bunların vazife- den mütevelit kazalar neticesinde malül kalmaları ve ya ölmeleri ha- inde kendileri ile dul ve vetimlerine maaş tahsisi usulünün ikamesi ve hizmetlerinin devami; olması sebebi- le bunlar hakkında kanunun umu- mi hükümlerinin tatbik edilmesi. Seyriselainin ilgasile kanunun neş- ri tarihine kadar geçen müddet zar- fında ölenlerin aileleri hakkında ya» pilacak muamele 3048 numaralı ka- nunla tayin edilmiş olmakla beraber ölümden gayri sebeylerle bu idare- lerden ayrılanlar haklarında ya pilacak muamelelere dair 2248 nu- maralı kanunun mesküt bıraktığı hu- susat lüyihada derpiş edilmiştir. Sovyet Rusya ve Jâpenya ile aramızdaki ticaret anlaşması Anukara 2 (Telefon) Sovyet Rusya ve Japonya ile aramızdaki ti- caret anlaşması müzakereleri Rus ve Japon mümessillerinin hükümetle rinden yeni talimat istemleri dolayı- sile geri kalmıştır. Yeni talimat gelin- ce hemen müzakereye başlanacaktır, Otobüs sahipleri dün bir toplantı yaptılar “Belediye bize yüzde on versin, otobüsleri parasız terke hazırız,, diyorlar Şehrimizde işliyen otobüslerden be- lediyenin bir hisse istediğini ve oto- büsçülerle belediye arasında müza- ısrar ettiğinden dün otobüs sahipleri Taksimde bir gazinoda taplanmış- lar ve belediyenin talepler karşısın- da yeniden teşebbüslerde bulunmağa karar vermişlerdir. Otöbüs sahipleri, belediyenin iste- diği hisseyi verecek vaziyette alma- dıklarını söyliyerek diyorlar Ki: — Belediye ilk defa olarak ge- çen hafta bizi çağırdı, gittik. Bize 12 nevi Üzerinden ve yüzde 12 ile 30 arasında, yani biletine göre İ kuruş- tan 3,5 kuruşa kadar bir para İs- tediler. Biz «hesaplarımız açıktır, dedik. kanunlarla tahsil eğilir, ancak «bilfiil otobüs işletmek» şarti- le imtiyaz hakkı verilmiştir. Ahare devretmek için heyeti vekile kararı lâzımdır. Halbuki belediye, bize bu hakkı devretmemiştir, işletmek ruh- satiyesi vermiştir. Binaenaleyh, biz- den böyle bir hak istemek kanun- suzdur. Bununia beraber, belediyenin bu talepte kanuni bir hakkı olduğunu bir an için Kbaul etsek bile gayri safi ni vergilerde zaruri masrafları na- zarı dikkate alıyor, Bizim kazancımız da iddia edildi- ği derecede değildir. İşle isbatı: ruş belediye ruhsatiye parasını, 10 lira kazanç vergisini, ve bir Tâstik altı dayandığına göre 45 lira da TAş- ay tik çıkardıktan sonra elimiz- nin kanuni müeyyideleri varsa biz- den taahhlidname istemeğe lüzum nedir? Kanuni mükellefyietler ta- ahhüdname almağa ihtiyaç olmaksı- zın doğrudan doğruya tahsil edi mektedir. Biz, belediyenin bu talebine karşı Belediye, bizden istediği yüzde onu bzie versin, biz de noterden musad- budur. Bu mevzu strafında bugün bo lediyeye tekrar müracaat edecekler dir,