13 Şubat 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

13 Şubat 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

Çocuk kütüphanesinde gördüklerim 200 çocuk kitap okumağa dalmıştı, yer bulamıyanlar ayakta okuyorlardı.. Kütüphanede çocuklara yalnız kitap okumak izevki Çocuk kütüphanesinde kitap okuyan, çocuklar; aşağıda sağ köşede: Kütüphanede yapılan yazı müsabakalarında birinci gelen üç çocuk: “ “Kitap okumadığımızdan, bizde henüz! okuma zevkinin teşekkül etmediğinden teessüfle bahsettiğimiz şu günlerde, Dİ- vanyolunda bir çocuk kütüphanesi mevcud olduğunu öğrendiğim zaman gidip görmek arzusuna kapıldım. İtiraf etmeliyim ki, büyüklere. ald kütüphanelerin tenha manzarasını pek! iyi bildiğim için çocuk kütüphanesinde beni hayrete düşürecek fevkalâde bir vaziyetle karşılaşacağımı tahmin etmi- yordum. Zaten beni buraya götüren 80- bep de her türlü oyun ve eğlenceyi ter- | kedip kitap üzerine kapanmış iki üç ço-| cuğun mevcud olduğunu görmek ümi- di idi, Çocuk kütüphanesi Divanyolunda, Bultanahmede doğru inerken sol kol da köşe başındaki küçücük bir evin adi- dır. Ve sevinçle haber veririm ki burası! bizdeki mânasile bir kütüphane değil, bir ar kovanıdır. Çocuk kütüphanesine gittiğimiz za maf bu küçük eviri daracık, kutu kadar iki odasında tam 200 çocuk kitap, ga- | yete ve mecmua okumakla meşguldü. Odaları gayet küçük olduğu için âdeta içiçe oturuyorlar, Kitaplarını koyacak yer bulamıyanlar ellerinde tutuyorlar, ve nihayet bir kısmı oturacak yer de bulamadıklarından ayakta duruyorlar dı, Fakat bütün bu rahatsızlıklara rağ- men hepsinin yaptığı müşterek bir iş var: Kitap okuyorlardı... İki yabancı adamın kütüphanelerine girdiğini bu çocuklardan pek azı far- ketti. Burada bütün çocuk tecessüsü yalnız kitap üzerinde teksif edilmiş bulunuyordu. KİTABA HÜRMET Etrafıma baktım. Burada çocuklara aşılanan şey yalnız kitap okumak 2€v- ki değildir. Kitaba hürmet,. onun mu- kaddes bir şey olduğu telkin ediliyor. Kapının üzerinde şöyle bir ihtar var- dı: Kitap okumak için odaya girmeden evvel ellerinizi yıkayınız!, Duvarda büyük harflerle yazılmış diğer bir cümle çocuklara kitap yap- raklarını ellerini tükürüklemeden aç- malarını, onu örselememelerini ihtar #diyor, başka bir ilân kütüphanede değil, kitaba hürmet hissi de aşılanıyor! & süküt etmek lâzım olduğunu çocuklar ra öğretiyordu. Bir senedenberi çocukları sessizce ki- tap okumuya alıştıran bu hayırlı mü- essesenin muşfik idarecisi, Çocuk esir- geme kurumu Eminönü ilçesi başkanı bakteriyolog bay İhsan Sami ile biraz konuştuk. KONFERANSLAR VE MÜKÂPATLAR. Çocukların kitaba karşı gösterdikleri muhabbetten çok mütehassisti: — Çocukları yalnız kitap okutmakla, bırakmıyoruz. Haftanın muhtelif gün- lerinde gelen muajlimler tarih, coğraf- ya, hesap ve tabiiyata dair istifadeli konferanslar veriyorlar. Okuyan ço-. cukları mükâfatlandırmak lâzımdır, Haftada bir defa çocuklar arasında yar zı ve resim müsabakaları tertip edil- mektedir. Birinci, ikinci ve üçüncülere. ne isterlerse alıyoruz. Daha birçok düşüncelerimiz var, fa- kat yardıma muhtacız. Bu iş şimdilik teberrülerle dönüyer ve çocukların ar- zularını elimizden geldiği kadar yerine getirmeğe çalışıyoruz. -Hayır seven 2€- vatın yardımları dokunursa her sene kütüphanemize muntazaman devam €- den ve okuduğu mektepten birincilikle çıkan bir çocuğu leyli bir mektebe yaz- dırmak ve okutmak niyetindeyiz. Şim- dilik bizim yapabildiğimiz şey bu gör- düğünüzden ibarettir. Dedi. Gene çocukların arasına girdim, ori- larla konuştüm. Geçen haftaki yazı müsabakasında birinci gelen 44 üncü mektep talebesinden Yıldıza ne istedi- ği sorulmuş, o da kütüphaneye gelen arkadaşlarile beraber çay içmek istedi- gini söylemiş. O gün kütüphanede bu- lunan 220 çocuğa çay ve bisküvi ikram edilmiş. Müsabakada ikinci gelen Celâsun kü-| tüphane duvarındaki Atatürk resmi- nin yanmabâşvekil İsmet İnönünün imzalı bir resminin asılmasını İste- miş. Celâsun'un bu arzusu başvekile bildirilmiş, çocuklar şimdibu resmi bekliyorlar. DİLEK DEFTERİ Kütüphanede bir «dilek» defteri var, Bütün çocuklar kütüphaneye dair ar- zularmı bu deftere serbesçe yazıyorlar, Ve hepti yerine getiriliyor. Bu defteri biraz karıştırdım. Birçok çocuklar oku- mak istedikleri kitapların isimlerini ya- zaraka kütüphaneye alınmasını iste- mişler, Jül Vernin romanlarını, an» siklopedileri, mecmuaları istiyenler çok. Küçük bir çocuk kitapların bulun- duğu dolabın çok yüksek olduğunu, kendisinin kitapları göremediğini, ki- tapları yakından görmek ve karıştır- mak ve istediği kitabi seçmek için bir merdiven istemiş, Bazıları da kütüphanenin pek dar olduğunu söylemişler. Fakat şimdilik genişletmiye imkân yok. Ve çocuklar tarafından istenip de yapılamıyan ye- gâne dilek de budur. Geçenlerde kütüphanede çocukları «niçin kitap okunmuyor?.».diye bir sual sormüşlar ve yazı ile cevap istemişler, Çocukların birçoğu bu suale hayret et- miş, bazıları yersiz bulmuş; görmüyor musunuz, bizim kütüphanede herkes okuyor; diye cevap vermişler. Yalnız Yıldız kitap okumamanın sebebini ev- lerde geceleri geç vakte kâdar oynanan kâğıd oyunlarına atfetmis, BİRGECEDE OKUNAN KİTAPLAR Burada bütün çocuklar kitaplara ka- panmışlardı, üç dört yüz sabifelik ki- tabi bir gecede akuyup ertesi günü kü- tüphaneye iade eden çocuklar bile var, En ziyade fen, çoğrafya ve tabilyeye ald kitaplara rağbet ediyorlar. Çocuk kütüphanesinin tam iki bin azası vardır. Bunların arasında Kum- kapıdan, Fatihten, Aksaraydan gelen çocukların sayısı az değil, bazan grup halinde geliyorlar, fakat yer olmadığı için içeri giremiyorlarmış. Çocuk kütüphanesinde geç vakte ka- dar kaldım. Bu küçük kütüphaneyi ge- nişletmek, kitap okumak için uzak ma- hâllelerden gelen “çocukların çevkini kırmamak lâzımdır. Bütün hayır seven- lerin nazarı dikkatini, bir seneden beri çocuklarımıza s6ssizce kitap okumak zevzkini aşılıyan bu çocuk kütüphane- sine celbetmeği bir vazife addediyorum. En hayırlı iş çocuk kütüphanelerinin adedini çoğaltmaktır. 13 Şubat 1937 Manisa mektupları Manisada mühim imar işlerine başlanıyor Halkevi binası genişletilecek, parti binası, orduevi, şehir gazinosu, adliye sarayı, milli kütüphane yaptırılacak Manisa (Akşam) — Manisa valiliği vazifesine altı ay evvel başlamış olan Kütahya eski saylavı ve Balıkesir parti başkanı doktor Lütfi Kırdar, vilâyet ile Manisa merkezi için mühim birçok imar işlerine başlamak üzeredir. Ya- kında tatbikine başlanacak olan beş yıllık köy kalkınma plânı, öyle tahmin edilebilir ki, vilâyetler arasında evvelâ Manisa vilâyetinde tatbik o meykiine konacak ve semerelerini de her vilâye- timizden daha evvel alacaktır. Bempatik bir zat olan vali doktor Lütfi Kırdar, yalnız köy kalkınma plânı Manisa şehrinin İmarı,vilâyetin ihti- yaçları gibi mühim işlerle meşgul olma” makta ve bu mühini meseleler arasında halkın, en küçük işlerile bile uğraşmağı yüksek bir vazife telâkki * etmektedir. Herhangi bir mesele için vilâyet maka- mında ve hattâ yolda, kendisini ziyaret eden bir şahsı, dinledikten sonra ona işinin ölür tarafını göstermekte, ka- nun yolundan işini bitirmektedir. Ka- nün çerçevesi dışında kâlân işlerin ol- mıyacağı da açıkça Müracaat sahiple- | rine anlatılmakta; ümide kapılmaları- na, yese düşmelerine meydan verilme- | mektedir. Manisa Halkevine yakın bir yerde yaptırılacak park ve çocuk bahçesi için hazırlanan plâna göre tesviye işlerine başlanmıştır. 15 şubatta yapılacak âğaç bayramı ile park bir anda ve bir hamlede ağaçlandırılacak, mevcud te- Pis kurtunda tenis maçları tertip edi- Tebektir. Halkevinin - ihtiyaca yelmiyen kü- çük binasının- yanıbaşmidaki arsaya bir kısım bina daha ilâvesile binanın genişletilmesi için vali doktor - Lütfi Kırdar, İzmrden getirttiği mühendis- lere bir plân yaptırmıştır. Ayrıca Halk-| evi yakında bir parti binası, bir orduevi, | bir şehir gazinosu, bir adliye sarayı, bir milli kütüphane binası da yaptırılacak- tir. Bu mühim inşaata aid, bütün plân- lar, mütehassıslarma hazırlatılmıştır. Adliye sarayının inşası için lâzım ge- len paranın yansı, Adliye vekâletin- den istenmi; i İzmirde olduğu gibi bir milli kütüp- | hane tesis! ve gençlerin bundan istifa- deleri için teşkil edilen bir komite işe | başlamıştır. İnşaat ve imara İşlerine aid plânlar, Nafta vekâletince tasdik ve iade edilince derhal işe başlanacaktır. Bu yıl Manisa vilâyeti dahilinde bozuk şose kalmamış, hepsi tamirettirilmiş- tir. Manisayı Bozdağ üzerinden Öde- mişe bağlıyacak büyük yolun inşaatı- na devam ediliyor. Halkevi, çok iyi ça- lışmakta, Manisa münevverlerini ça- tsı altına toplamış bulunmaktadır. Vi- lâyet umumi meelisi, 1997 bütçesini hazırlamak için toplantılarına başla- mıştır. KÖY KALKINMA İŞLERİ Vali doktor Lütfi Kırdar, vilâyette | köy kalkınma işlerine hız vermiştir, Ha» aarlanan beş yıllık köy kalkınma prog- ramı, tasdik için Dahiliye vekâletine gönderilmiştir. Bütün müneyverleri, etrafında toplamış ve kısa bir zamanda muhitte kendisini çok sevdirmiş olan Manisa valisi Lütfi Kırdar, her hafta köylere gezintiler tertip ederek köylü- lerin derdlerini yakından dinlemekte, ihtiyaçlarını öğrenerek lâzım gelen ted- birleri aldırmaktadır. Bu seyahatlere doktorlar da iştirak etmekte, köylüler- den hasta olanları muayene ve tedavi eylemektedirler, Geçen hafta Muradiye ve Horoz köy- lerine bir seyahat tertip edilmiş, Mani- sa gençlerinden 150 kişi, seyahate iş- tütak etmiştir. Köylüler; veli ile nine. verleri fevkalâde tezahüratla karşıla- mışlardır. Köylüye sporun faydaları, köy ka- nununun ehemmiyeti ve hastalıklardan korunma hakkında üç mühim konfe- rans verilmiştir. Gençler, Manisâdan - beraberlerinde getirdikleri soğuk yemekleri yedikten sonra milli oyunlar oynamışlar, bu ©- yunlara köylüler de iştirak etmişlerdir. Köylü kadınlarla şehirli kadın ve kız- ların bir arada samimi hasbihalleri gö- rülecek bir manzara teşkil ediyordu. Manisa gençler bandosu da güzel matş« lar çalarak köylüye musiki zevkini tö- tırmışlardır. Manisa Halkevi, çok verimli bir ş€- kilde çalışmaktadır. Spor kolunda yal- niz dağcılık sporuna 150 aza kaydedil miştir. Manisada dağcılık sporunu ku- ran Tüğkomutan albay İsmail Hakkı Alpan'dır. Evvelce Bursada ilk defa dağcılık sporunu tesis eden bu zat, Mas nisa dağcılarına yüksek bir hareket kas biliyeti vermiştir. Köy seyahatlerine dağcılık sporu üyeleri de kalabalık bir şekilde iştirak etmektedir! yea Spilos dağına tırmanma tecrübeleri yas pılmuktadır. Yakında Ödemişin Bozdas ğına bir seyahat tertip edilecektir. Vali doktor Lütfi Kırdar, Manisa- nın kültür ve Nafıa işleri için de bir program hazırlatmakladır. Inşaat işleri Bina inşaatı için mimarlarla inşaat mühendislerinden başka hiç kimseye inşaat ruhsatiyesi -— verilmemesi için belediye fen heyeti tarafından hazır- lanan talimatname bugünlerde kati bir şekle girec: . Bu talimatname nin hükümleri etrafında mimarlar birliğinin de mütalâası alınmıştır, Di- ğer taraftan kalfalarla ustabaşıların vaziyetlerini ve eh'iyetlerini tayin ete mek üzere bir talimatname daha ha- zırlanmaktadır. Bu talimâtname çıks tıktan sonra bütün inşaat işçileri im tihan edilecekler ve şahsi ahvalleri polis tarafından tetkik edildikten son- ra kendilerine ehliyet vesikası verile cektir,