4 Mart 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

4 Mart 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Dün Geceki ve Bu Sahahki 'Telgraflar Romanya, şiddetli tedbirler alıyor B. Edenin nutku Alman- yada iyi karşılanmadı Gazeteler bu nutukta yeni hiç birşey olmadığını Berlin 3 (A.A.) — Hariciye nazırı Eden'in Avam kamarasındaki nut kunu tefsir eden Alman matbuatı, nazırın yeni bir şey söylememiş ol duğunu ve bu defa dr az malümat alındığını kaydetmektedirler. Lokal Anzelger diyor ki; «Bir kaç miânasız kelime ile halledilemiyecek derecede mühim olan bir meselenin İngilterede yakında daha geniş bir şekilde müzakere edilmesi pek şayanı arzudur.» AVAM KAMARASINDABİ MÜZAKERELER. Londra 2 — B. Edenin dünkü nut- Kundan sonra Hberallerden Mander söz almış, hükümetin Çekoslovakya meselesi hakkında daha açık beya natta bulunmamasını münhaze eyle- miştir. Amele fırkasından B. Henderson, İngilterenin taahhüdatı, Fransa ve Belçikaya ve hattâ Almanyaya mün- hasır kaldığı takdirde Avrupada em- niyetin 24man altına alınamıyacağı- nı söylemiştir. 'B. Austen Chambelain, yeni mi. saklar ükdinin zarort olduğuna kali yazıyorlar değildir. Bu zet, şöyle demiştir: <Muhtetif milletler arasında mev- cut olan itilâflar, kâfidir. Ancak bü milletlerin bu İtilâlar ahkâmına ri- ayet niyetinde olmaları lâzımdır, Me- sele, muahede veya misakların ki- fayetsizliği değil, bunların ahkâm na kâfi derecede riayet edilmemesi- | dir» 'B. Chamberlain, muhaliflere hitap ederek, «Çekoslovakya veya Danzig halkına icap eylediği zaman İngiliz- lerin adım atmıyacakların» haykı- rarak söylediği zaman, Kamarada büyük bir heyecan hasıl olmuştur. Liberallerie amele fırkası sıraların- dan «yes» miştir. İkinel derecede diğer bazı Hatip- ler de B. Austen Chamberlain'i mü- teakip söz söylemişrledir. HARİCİYE TAHSİSATI İNDİRİLMEDİ Londra 3 (AA) — Edenin nut kundan sonra, harleiye nezareti tah- sisatının azaltılması hakkında işçi partisi tarafından yapılan tadil tek- lifi, Avam kamarsında 134 reye kar- $1 243 rey ile reddedilmiştir. Kadıköy yangınında bir kadın boynu kesilip öldü Yangının ne suretle çıktığına dair tahkikat derinleştiriliyor Dün akşam saat beş buçuğa doğru Kadıköyünde Yeldeğirmeni caddesin- de bir evden yangın çıkmıştır. Bu ev ahşap ve İki katlıdır. Hayganuş ve Mari adlarında iki kadının malıdır. İçinde sahipleri ve diğer bir kaç ka- dın oturmaktadır. Dün bir kaçakçılık meselesine dair bir ihzar müzekkeresinin tebliği için polis kapıya geldiği sırada üst kattan yangın çıkmıştır. Polis yangın alev ve dumanları» nı görünee, kapıyı iterek içeri girmiş, doğru yukarı çıkmış; kızlardan Hay- ganuşu kurtararak dışarı çıkarmış, anası Meryem bu sırada boynunun .. .. Bay Şükrü Kaya Dün Adanaya gitti, akşam üzeri Mersine döndü Adana 3 (Hususi muhabirimiz. den) — Dahiliye vekili ve parti genel sekreteri B. Şükrü Kaya bu sabah Mersinden şehrimize geldi ve istasyon- reisi ve bir çok ze karşılandı ewwelâ vilâyete git yi ve partiyi zi- yaret ederek vilâyet, parti işleri hak-| kında Öğle yemeğini Ada- na klübünde yiyen B. Şükrü Kaya akşam üzeri tekrar Mersine döndü. Orman Amenaj grupları merkezden| idare edilecek Ankara 3 (Telefon) — Ziraat ve kâleti 1 hazirandan itibaren meriye- te girecek olan yeni örman kanunu- nun tatbikatı hazırlıklarına hararetle | devam etmektedir. İzmitte ve muhte- Mf mıntakalarda bulunan orman Ame- | naj grüplarının merkezden idaresi tensip edilmiştir. Irak, bizden askeri ve ziraat mütehassıslar istiyor Ankara 3 (Telefon) — Irakın memleketimizden askeri mütehassı- Jar istiyeceğini evvelce bildirmiştim. Öğrendiğime göre Irak hükümeti memleketimizden Asker? mütehassıs- Yardan maada ziraat mütehassısları da istemiştir. İlk olarak ziraat vekâ- | leti eootekni mütehassısı B. Nured- din Irak hükümeti taratndan an gs! e bir cama gelmesile kesilerek fazla kan zayi edip ölmüştür. Derhal haberdar edilen itfaiye de gelerek bu ev tamamen, yanındaki iki evin de çatıları yandığı halde ateş söndürülmüştür. Hâdise tahkikatma Üsküdar müd- delumumi muavinlerinden B. Tahsin vazıyet etmiş, evdekileri sorguya çek- miş, ölen Meryemin cesedi de morga kaldırılmıştır. Üsküdar adilyesi tahkikatı derin- leştirmektedir. Evde herhangi surette | olursa olsun bombalar, gizli evrak ve saire bulunmakta olduğu hakkındaki şaylalar tahakkuk etmemiştir. Dün üniversitede merasimle açıldı Üniversitede edebiyat fakültesine bağlı olmak üzere bir inkılâb enstitü- sü açılması kararlaşlırılmıştı. Hazir. | lıklar tamamen bitmiş olduğundan enstitü dün açılmış ve profesör B. Hikmet tarafından ilk ders verilmiş. tir, İnkılâb enstitüsü için şimdilik Üni- versite konferans salonunun yanında iki oda ayrılmıştır. Önümüzdeki ders senesinden itiba Harp Malülleri cemiyeti binası inkilâb enstitüsüne devredilecektir. İleride burada yeni bir bina vücude getirilerek binanın alt kısmında büyük bir salon yapılacak ve inkılâb dersleri mesai salonu ismi verilecektir, Enstitü memlekette ve Avrupada şimdiye kadar inkılâbımıza dair ya- zılmış bütün eserleri toplıyacaktır, Bayrak kanununun tatbikatinı gös- teren bir nizamname hazırlanıyor Ankara 3 (Telefon) — Bayrak ka- nunu 5 hazirandan itibaren meriye- te girecektir. Bu hususta birdeni- zamname hazırlanıyor. Nisamname- de ordu kuvvetleri ie resmi daire- ler tarafından bayrak çekme ve in- dirme sırasında yapılacak merasime, bayrakların terosil veya tezyin mak- satlarile ne suretle çekileceklerine Filomuz Karade- nizde manevralar yapıyor Manevralardan sonra İtalyayı ziyaret edeceği söyleniyor Muhriplerimizle denizaltı gemileri- mizden bir kısmınmi evvelki gün Ex radenize çıktıklarını yazmıştık. Dün de Yavuz harp kruvâzörile diğer muh- riplerimiz (Karadenize (o çıkmışlar- dır, Gemilerimiz Dolmabahçe önüne geldikleri zaman Yavuz yirmi bir pâ- re top atarak Atatürkü selimlamış- tır. Donanmamızın Karadenizdeki ma- nevraları bir kaç gün sürecektir. Do- nanmamızdan bazı parçaların ma- nevralardan sonra dost Romanyayı ziyaret maksadile Köstenceye gitme- leri muhtemeldir, FİLOMUZ İTALYAYA BİR DOSTLUK ZİYARETİ Mİ YAPACAK? Ankara $ — Burada deveran eden bir şayiaya göre filomuz, başta Yavuz olmak üzere martın yirmisine doğru İtalyaya bir dostluk ziyareti yapacak» tır. Alâkadar ınakımlar, bu hususta bir şey söylemiyorlar, Altın diş Ömerin muhakemesi Halkın kendisini taşlarla kovaladığını söyledi Bebekte Valide Hidivinin yalısını soyduktan birkaç gün sonra Fatih ci- yarında dolaşırken kendisini tanyan- lardan bazı kimselerle karşılaşması Ü- zerine yakalanmaktan korkarak kaçıp Haseki civarından koşarken tabanca ile bir balıkçıyı öldüren ve bir bekçiyi ya- ralıyan Altındiş Ömerin mevkufen ve buna yataklık eden Meryemin de güy- ri mefkuf olarak muhakemelerine dün ağır ceza mahkemesinde bakılmıştır. Ömer mahkemede, kendisinin sokakta yüzlerce halk tarafından taşlarla ko- valandığını, yüzü, gözü yaralar için- de kaldığını ve hayatını kurtarmak için de tabancasını çekip ateş etmeğe mec»! bur olduğunu söylemiştir. Bu iddlası- m isbat için müdafan şahidi olarak gösterdiği polis İhsan da dün mahke- meye gelmiş ve ifadesinde: — Ömeri ben yakaladım. O zaman erkasında beş yüz kişi kadar ahali ken- disini kovalıyorlardı. Burnunda ve yü:| zünde yaralar vardı. Balıkçıyı vurduğu- nu ve bekçiyi yaraladığını görmedim. İ Bunlar daha evvel ölmüş. Ben karakol. dan çıkarak kendisine sokuldüm. İh- tarım üzerine elindeki tabancayı yere attı ve bana teslim oldu. O sirada aha- Hi zorla bunu benim elimden almak is- tediler, hatiâ karkonla girmeğe kalkış. tılar. Ömeri yakaladığım zaman taban- casını muayene ettim. İçinde henliz atılmamış birkaç kurşun daba vardı, Eğer isteseydi beni de vurabilirdi, Demiştir. Mahkeme, vaka mahallin- | de bir keşif yapılmasına karar vererek İ muhakemeyi başka güne bırakmıştır. İUmumi mağazanın evvelâ Mersinde karalması muhtemel İ Ankara 8 (Telefon) — İstanbul, Mersin ve İzmirde kurulacak umumi mağazalar hakkında iktisad vekâleti | tarafından hazırlanan raporu tedkik | etmek üzere hususi bir komisyon teş- | Kil edilmiştir. Komisyon bugün ilk içlimamı ak- detmiştir.- Evvelce de bildirdiğim gibi umumi mağazanın evvelâ Mersinde kurulması çok muhtemeldir. İngiliz donanması Bu sene içinde 82 harb gemisi yapılacak Londra 3 (A-A.) — 1937 senesinin de) niz bütçesi tahminleri 105,085,000 İn- giliz lirasına baliğ olmaktadır: İnşaat programı mucibince 3 zırhlı, 2 tayyare gemisi, 8,000 tonluk 5 kruvazör, 5,300 tonluk 5 kruvazör, 16 muhrip, 7 tahtel. bahir ve 47 tane muhtelif harp gemisi yapılacaktır. Köylü partisi bugünkü hükümetin Bükreş 3 (A.A.) — Yassayden bil- dirildiğine göre, rektör Bratou'ya kar- şı.yapılan suikasd neticesinde 50 kişi tevkif edilmiştir. Bunların arasından mütecavizlerin teşhis edileceği umul- maktadır. Nasyonalist talebeler cemi- yetinin reisi tevkif edilenler arasın- dadır. Eski «Demir muhafızlar, partisinin yerine kaim olan «Herşey memleket İçin» ismindeki parti, bir tebliğ neş- rederek mütecavizlerle hiçbir müna- sebeti olmadığını ilân etmiştir. Bükreş 3 (A.A) — Ayan ve mebusan meclislerindeki bütün partilerin naşiri efkârı olan gazeteler, rektör Bratou'ya karşı yapılan tecavüzü tel'in etmekte- dirler, Mezahip nazırı Comanda, hükümetle mensup olduğu partinin vaziyete karşı Karadenizde bir yelkenli asayişi temin etmesini şüpheli görüyo” duracak iktidarda olduğunu ve bUnl” rın memleketin demokrat ve rejimini sağlamlaştırmak için çalış” caklarını beyan etmiştir. Adilye nazırı Hessou, vazifesini nung kadar yapacağını söylemiş V8 miştir ki: «Hayatımı tehlikeye Kumu biliyorum, fakat bu tehlike, DE. ni vazifemi yapmaktan meneem!$?* Mini köylü partisinin mümessili i Calinesco, şimdiki hükümetin meml& | kette asayişi temin edeceğinin şüphe. olduğunu söylemiştir. j MASON LOCALARI KAPATILDI? ? Bükreş 3 — Gazetelerin yazdığına Gö” re İskoçya tarikatına mensup mgs0f locaları kapatılmıştır. Gazeteler Grani Orlente bağlı localarm da kapatılMi” sını istiyorlar, La de battı, 7 kişi boğuldu Son fırtına Anadolu yakasında hasarat yaptı, iki salapurya battı, diğer ikisinden haber yok Ünye 3 — Son fırtınada acıklı bir kaza olmuş, Fatsalı Hasan reisin çifi direkli yelkenlisi Samsuna giderken Bancaklı açıklarında fırtınadan bat- mıştır. Yelkenlide bulunanlardan Hasan reis, Fikri reis, Mehmed çavuş, tay- falardan Servet, bir Rizeli ve diğer iki kişi boğulmuşlardır. SON FIRTINANIN ANADOLU YAKASINDA TESİRLERİ Evvelki gün çıkan fırtına, şehir için- den ziyade Anadoluda tren boyunda şiddetli olmuş ve bir kasırga halini al- mıştır. Bu havalide birçok sebze bah- çeleri bostanlar zarara uğramış, sebze bostanlarında sebze fidelerinin muha- fazasına mahsus camekânlardan mü» him bir kısmı kırılmış, bazı duvarlar, bostan kulübeleri yıkılmıştır. Bu esnada Kartal, Maltepe sahille- rinde deniz fazla kabardığından bazı deniz kazaları da görülmüştür: Karta- kın Kumlar mevkiinde Mehmed Ali kap- tanım idaresindeki motörlü salapurya, Kartal sahilinde karaya düşmüştür, Kartaldan İstanbula gelmekte olan Mehmed reisin idaresindeki yelkenli salapurya da Haydarpaşa mendereği önünde batmıştır. Fakat nüfusça za- yiat yoktur. İKİ MAVNADAN HABER YOK Kartaldan Tuz burnuna giden iki yelkenli mavna fırtınanın şiddetile su- Madrid etrafında Asilerin tazyiki son günlerde gevşedi Madrid 3 (A.A) — Hükümet kuv- velleri, Jarama mıntakasında büyük bir faniyet göstermektedir. ları endahtların şiddeti azalmıştır. Arganda madeni köprüsüne karşı yapılan atışlar da hafiflemiş olup şim- di bu yol ve köprüyü Madridin müda- faasıma ald ihtiyaçların tatmini için kullanmak imkânı hasıl olmuştur. Hükümet kuvvetleri, üniversite ma- hallesinde tazyiklerini arttırmışlar ve asilerin iaşe işleri çok müşkül bir şek- le girmiştir. 'Tagcin cenubunda hükümetçiler, Te-| ledoyu doğrudan roğruya tehdid eden mühim seykülceyş mevzileri işgal et- mişlerdir. Yemen mecburi askerliği kabul ediyor Kudüs 3 (A.A) — Gazetelerin bik dirgiğine göre, Yemen hükümeti, ted- rlcen mecbur askerlik hizmetini kabul etimek ve birkaç kışla inşa ettirmek ta- Asilerin | Valencia yoluna karşı yapmakta olduk-| lar arasında kalmıştır. Bu iki mavn$” nın akibeti hakkında henüz bir malö” mat gelmemiştir. Mahalli zabıtası tâb” kikat yapmaktadır. Maamafih, fırtın$ biraz sonra sükünet bulduğundan VU mavnaların civarda bir limana sIĞI”, dıkları tahmin edilmektedir. GECE KAR YAĞDI ! İki gündenberi, şehrimizde esen 10“ dos rüzgün dün öğleden sonra kar# yele çevirmiş ve gece de 2 - 3 santi” kar yağmıştır. Bu sabah yatakların” dan kalkanlar, etrafı bembeyaz müşlerdir. Karın bugün de devam ef mesi ihtimali vardır. Gelen malümata göre; Balkanlar” da karlı havalar bastırmıştır. BütÜs yollar karlarla kapanmaktadır. Her sabah yedi buçuğu beş geç? E” len Avrupa ekspresi bu sabah on dakika teahhürle gelmiştir. ERZURUMDA ZELZELE OLDU Erzurum 3 (AA) — Dün saat 19,30 da şiddetsi bir zelzele old” , Zayiat yoktur. Uşak 3 (A.A) — Dün öğleyin böf yan fırına siddetini arttırmak SX retile akşam üzerine kadar etti. Fırtınadan bazı evlerle Yarın çatıları hasara uğradı. Dayı şiddetli bir yağrmır takip ef” Yağmurdan sonra da kar yağ?» başladı, 1 Resim müzesi Dolmabahçedeki eski veliahd dairesi bu iş€ tahsis edildi Dolamabahçe sarayındaki eski — ahd dairesinin resim müzesi Dek tirilmesi kararlaştırıldığından mi vekâleti ba müzenin tesisi için yeni bütçesine 5000 ira tahsisat Koy” tur. Yeni bütçe meclisten çıktıktan me bu para ile veliahd dairesinin ir haline gemesi için icap eden ia yapılacak ve akademinin $$ lolarla, devlet dairelerinde Pul temsili eserler toplanarak, bir e yeti tarafından tedkik edildikten © | ra, müzeye konulacaktır. Bu suretle hazirandan sonr# leketimizde ilk resim mi i edilmiş olacaktır. i Yüksek askeri şür& Kaf Ankara $ (Telefon) — YÜKÜ age keri şürası senelik anil Jamıştar. İl