16 Mart 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

16 Mart 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sayfaya ait küpürler

ATATÜRKÜ DİNLERKEN Gerilla hakkında iki hatıra 'Türk Tarih Kurumu B İleteninin birinci sayısı çıkmışlır. Bu sayıda Türk Tarih
 Dost Romanya hariciye nazırı bugün geliyor Muhterem misafirimiz bu akşamki trenle Ankaraya Dost Roaman ya hükümetinin g j...
 . .* K Demir fabrikası Türk mühendislerden bir kısmı hareket etti Anakara 15 (Telefonla) — Karabük demir fabrikası inşaatında
 Müzede büstü dün açıldı Para, madalya ve mücevherat salonunun | da açılma resimleri yapıldı ] Atatürk büstü ve vali muavini
 Tayyareci Lindberg Cuma ğânı:i——y—eşilköye inerek benzin alacak Ankara 15 (Telefon) — Amerikalı meşhur tayyareci B. Lindberg
 Halkevleri Halkevlerinin hepsinde radyo bulundurulacak Ankara 15 (Telefon) — Cumhuriyet y bulundurulmasını k Kalabalık...
 'Afyon mahsulü Doğrudan doğruya müstahsilden satın alınacak | Ankara 15 (Telefon) — İktisad vekâleti-bu sene afyon mahsulünün

AKŞAM'ın Küçük İlânlarını | Mutlaka Okuyunuz! KÜÇÜK İLÂNLARIMIZ Pazar, Salı ve Perşembe günleri çıkar. AKŞAM Sene 19 — No; 6611 — Fiati her yerde $ kuruş ATATÜRKÜ DİNLERKEN Gerilla hakkında iki hatıra : Ilinci Abdülhamid devri... İstanbul da, Harb akademisinde bir zabit.. he- nüz yirmi yaşında... Onun hususiyetlerinden biri; O, ken- disinde bir takım mâna ve mahiyetini henüz anlıyamadığı duygularm çarpış- © tığını hissediyor, fakat buhlara ne müs. bet ve ne menfi bir türlü mana vere- miyor O, küskündür. O, kederlidir. O, Tu- hundan gelen anlaşılmaz bir mâna ile âsidir. Fakat kime karşı? Ve ne-için? Bunu, o da bilmez; Bir gün ona, yakın arkadaşlarından biri: — Sen, diyor, kalk borusunda. bir türlü. uyanmıyorsun, dahiliye * zabiti karyolanı sarsmadıkça kalkmıyorsun: O, cevab veriyor: Hakkın var... Anlıyamadım; ben sana bu anlar şılmaz hayatının sebebini soruyorum, sen bana; Hakkın var, diyorsun, Ben sana karşı haklı olup olmadığım yolun-| da bir iddiâya girişmedim ki... Sende- ki derin uykunun sebebi nedir, bunu söyler misin?, Genç zabite böyle hitab ve iğtab eden yalniz bu arkağlaşi değildi; onun bu hali gitgide bir çokarkadaşlarının da dikkatini eâlbetmiş, bütün arkadaşla Tı ondan bunu sormuşlardı. Bu hücum o dereceyi bulmüştu ki artık 0, bunla- ra cevab vermek, bu müttefikin ordu- sunu teskin etmek mecburiyetinde kal- Müzede büstü dün açıldı Para, madalya ve mücevherat salonunun da açılma resimleri yapıldı Atatürk büstü ve vali muavini büstü örten örtüyü açarken İstanbul müzesince hazırlanılmış olan Atatürk büstile yeni meskükât, madâlya ve mücevherat salonunun açılma merasimi dün öğleden sonra müzede mebuslar, güzel sanatlar ve ilim mensuplarından mürekkep kala- balık bir davetli kütlesi huzurunda yapılmıştır. Merasime müzeler umum müdürü B. Azizin kısa bir nüfkile başlanmış, B. Aziz Büyük Şef Atatürkün heykel traş -B. Zühtü tarafından yapılan büstünün müzeye konulması hadise- sinin ehemmiyetini tebarüz ettirdik- ten sonra yeni açılacak para madal- ya ve mücevherat dairesi münasebe- tile memleketimizde toplanan para- larin ve şimdi müzede bulunan mes- kükâtın kısa bir tarihçesini yapmıştır. Bundan sonra davetliler müzeye Türk Tarih Kurumu Bülleteninin birinci sayısı çıkmıştır. Bu sayı- da Türk Tarih Kurumu Asbaşkanı En. Afet'in Gerilla hakkında iki hâtıra başlıklı güzel bir yazısını aynen alıyoruz. © Atatürkün son resimlerinden biri mıştı> Cevab şu'idi: — Arkadaşlar, yatağa girdikten son-| ra ben sizler gibi sakin uyuyamıyorum; sabahlara kadar gözüm açıktır; niha- yet tam dalacağım zaman: «Kalk; bo-; rusu çalınıyor, onu da bittabi işidemi- yorum, “sağ elinde bir sopa tutan bir adamın Karyolartı sarsmasiyle uyanır vücudum yorgundur. luştuğumuz arkadaşlar benden daha çok zinde, benden daha çok şendirler. (Devami # üncü sahifede) Atatürk yeni konan Atatürk büstünün etra- fına'toplanmışlar ve burada vali mu- avini B. Hüdai alkışlar arasında büs- tün açılış resmini yapmıştır, Atatürkün heykeltraş B. Zühtü ta- rafından yapılarak müzeye konan bu muvaffakıyetli büstü, davetliler ta» rafından çok takdir edilmiştir. Bundan sonra para, madalya ve mücevherat dairesi, eski maarif ve- killerinden B. Esadın söylediği kısa bir nutukla açılmış ve salon gezil miştir. # Burada müze idaresi elinde bulu- nan .173,828 parça paradan ilk zâ- manlara ait olan kısını gösterilmek. tedir. Dün müzede bulunan < davetlilere merasimden sonra bir çay ziyafeti ve- rilmiştir. SALI — 16 MART 1957 Cenevredeki heyet geliyor Cenevreden gelen haberlere göre Hatay ana yasasını tedkik etmekte olan komite ayın seki- zinde 20 gün tatil yapacaktır. Bu münasebâtle murahhasları- mız Cenevreden geleceklerdir. Murahhaslarımızın cumarte- si sabahı hareket ederek pazar- tesi sabahı İstanbula gelmeleri bekleniyor. Afyon mahsulü Doğrudan doğruya müstahsilden satın alınacak Ankara 15 (Telefon) — İktisad ve» kâleti-bu sene afyon mahsulünün Zi- raat bankasınca doğrudan doğruya müstahsilden satın alınması yolunda yapılan tecrübelerden alınan neticeyi $ayanı memnuniyet bulmuş ve önü- müzdeki seneden itibaren .mübayaat yapabilecek şekilde - teşkilâtının ge nişletilmesini kararlaştırmıştır. Bunun için afyon eksperlerinin sa- yısı artırılacak, İnhisar müdürü B. Hamza Oşman buhususta İklisad ve 'kâletinden izahat almak üzere bir kaç gün daha Ankarada kalacaktır. Halkevleri Halkevlerinin hepsinde radyo bulundurulacak Ankara 15 (Telefon) — Cumhuriyet halk Partisi, bütün Halkevlerinde radyo bulundurulmasını kararlaştırdı. Kalabalık şehirlerdeki Halkevlerinde sinema mâkineleri de bulundurulacak- tır, “Bu işleri görüşüp tespit etmek üzere partide teşkil edilen komisyon- | lar işlerini bitirmiştir, Alınacak radyo ve sinema makine- lerinin tipleri bugünlerde tespit edile- cek ve satın alınarak Halkevlerine gönderilecektir. Tayyareci Lindberg Cuma günü ye yeşilköye inerek benzin alacak Ankara 15 (Telefon) — Amerikalı meşhur tayyareci B. Lindberg önü- müzdeki cuma günü memleketimiz üzerinden geçecektir. B, Lindberg Ye- Şilköy ve Adanada yere inerek benzin alacaktır. Malüm olduğu üzere Lind- berge karısı refakat etmektedir. Demir fabrikası Türk mühendislerden bir kısmı hareket etti Anakara 15 (Telefonla) — Karabük demir fabrikası inşaatında vazife alan Türk mühendislerinden bir kısmı Ka- rabüke hareket etmiştir. İnşaatta ça- lıştırılacak amele ve ustalar muhtelif gruplara ayrılmışlardır, Birinci grupu teşkil eden yapı ame- lesi 16 martta Karabüke sevkedilecek- tir. İnşaat işlerinde daimi olarak çaliş- tırılacak amelelerin sâyısı 1200 olarak tesbit edlimiştir. Yaş üzüm sevki için bir şirket kuruluyor Ankara 15 (Telefonla) — Yaş üzüm mahsulünün istihsal mıntakalarından pazar yerlerine kadar bozulmadan sevklerini temin etmek üzere frigorifik! tesisatlı vagonlar getirtilmesi ve ihraç istasyonlarında soğuk hava depoları yapılması kararlaşmışlar. Bu tesisatı vücude getirmek üzete büyük bir şirket kurulması 1 düşünül mektedir. Telefon: 24240 (İdare) - 24249 (Tahrir) - 24248 (Müdür) - 20113 (şe) trenle Ankaraya Dost Roman , ya hükümetinin " 1 hariciye mazırı 4 B. Viktor Anto- 5 : nesko bugün s8 £ A at 14 te Roman- ya vapurile şeh- rimize - gelecek- © tir. Hazırlanan © programa © göre © 'B. “ Antöneskoyu © rıhtımda vali, © mevki okuman. danı — karşılıya- “ cak ve bir müfre- ze asker ile bir bandomüzika -misafirimizi selâmlıya- caktır. B. Anltonesko doğruca Perapalas oteline gidecektir. Vali ve mevki ku- mandanı otele giderek muhterem mi- safirimizi ziyaret edeceklerdir; B. An- | tonesko valiye iadei ziyaret edecek İ İstanbul kumandanlığına uğrıyarak mevki kumandanına - kart bıraktık- tan sonra tekrar otele dönecektir. B. Antonesko, saat 18“de Tophane rıhtımından #Motörle Haydarpaşaya geçecek ve eksprese bağlanan hususi bir vagonla Ankaraya hareket ede- cektir. Muhterem misafirimiz Ankaradan ayın i9unda hareket edecek ve 20 sinde şehrimize gelecektir. O gün öğle vakti vapurile Roman- yaya hareket edecektir. MİSAFİRİMİZİN ŞAHSİYETİ Misafirimiz B. Viktor-Antonesko, | cl B, Antonesko Romanyanın mümtaz siyasi adam- larından biridir. Nasyonal liberal par- tisi Azasındandır ve fırkasi nezdinde büyük bir nüfuz ve otoriteye maliktir. Ertuğrul Dost Romanya hariciye nazırı bugün geliyor Muhterem misafirimiz bu akşamki hareket edecek B. Antonesko, bundan 23 yıl evvel ilk defa nezarete geçmiş, iki defa ma- liye nazırı ve biri Pariste ikinci defa sında Lizbon ve Madridde olmak üze- re iki defa sefir olmuş ve geçen yaz- dan beri B. Titüleskonun çekilmesin- den sonra hâriciye nezaretini Üzeri- ne almışlar, Maliye Sahasında derin vukuf ve ihtisası sayesinde Romanyanın mali- ye işlerini ıslâha muvaffak olmuştur. B. Antoneskonun siyasi faaliyeti de pek müsmir neticeler vermiştir. B. Antonesko, Balkan ântantının hara- retli bir taraftarı ve memleketimizin samimi bir dostudur. Dost ve müt- tefik memleket hariciye nazırına be- yanı hoşâmedi öderiz. İKİ MEMLEKET ARASINDAKİ SAMİMİ DOSTLUK Bükreş 15 (A.A) — Rador ajansı bildiriyor: Bay ve bayan Viktor Antonesko, refakatlerinde orta elçi B. Kretzeano ve hususi kalem direktörü B, olduğu halde İstanbula hareket et- mişlerdir. Romanya gazeteleri iki memleket arasındaki bu dostluk tezahürüne hu- sus bir öhemmiyet atfetmektedirler. Argus, umumi efkâra tercüman ola- rak diyor ki: «B, Anlonesko bugün Türk hükö- hil olan Ankara ziyareti, bu suretle bir nezaket tezahürü ve iki memleke- ti bağlıyan sıkı dostluğun bir teyidi mahiyetini iktisap etmekledir. Bu (Devamı 4 üncü sahifede) Fotoğraf tahllileri 1. (15) Muhsin Daima etrafına hükmetmek istiyen ve terörden hoşlanan bir karakter, On- daki bu kudret, etrafındaki eşyaya, kullandığı elbiselere kadar sirayet edecek derecede galeyan halindedir!... Ekseriya kendisi tiyatroda bulunmadığı zaman- larda palto veya şapkasını askıda bırakmak suretile asayişi muhafaza ederi. Şimdilik yalnız aktörler üstünde hükmünü icra eden bu terörün bir gün maazallah seyirciler üzerinde de tesirini göstererek tiyatroların boş kalmasından ekulur!... ln elbirliğine taraftar olduğu gibi lisanda da dil birliğini sever!... İster ki artistlerden kapıcıya varıncıya kadar tiyatro ile ilişiği olan her vatandaş kendisi gibi konuşsun!... Bu itibarla üstat, ön yıl sonra İstanbulun bir köşesin- de (Muhisince) konuşan bir neslin bânisi olacaktır!... İlk bakışta facıa oynamıya fevkalâde kabiliyeti var zannedilir, Fakat kabi- liyeti dalma irade ve mantık dizginile kendisine bağlıdır. Meselâ Tepebaşında oynanan bir dram, tutmazsa hemen, «Bir yerde ki yok nağmeni takdir edecek güş, Tazyii nefes eyleme tepdili maküme !s diyerek işi operetçiliğe döküp beledik ye bütçesinde hakiki bir facia oynamaktan kendini meneder) ... PRAY MAŞ Şa VEE 4 iye zy EŞ a. EEE ME LE GM EĞ çağ b peki