15 Nisan 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

15 Nisan 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

AKŞAM Sahife ii © Türk - Yugoslav konuşmalar (Baş tarafı 1 inci sahifede) Belgrad M (A.A) — Bugün aşa İdaki tebliğ neşredilmiştir: Türkiye Başvekili Ekselâns İsmet İnönü ile Hariciye Vekili Ekselâns Tevfik Rüştü Arasın Belgradı ziya- reti, Türk devlet adamlarile Yugos- lavya Başvekili ve Hariciye nazırı Dr. Milân Stoyadinoviç arasında noktai nazar teatisine vesile olmuştur. Üç devlet adamı konuşmaları €s- masında, iki devletin müşterek men- faatlerinin tam ahenk içinde bulun: duğunu ve bu konuşmalara mevzu elan bütün meselelerde tam bir moklai nazar mütabakatının mev- cut olduğunu bir kerre daha müşa- hade etmişlerdir. Üç devlet adamı, iki devletin imza etmiş bulundukları paktlardan do- ğan beynelmilel taahhütlerin duru- munu ve keza ahar devletlerle ge zek - evvelce, gerek son zamanlarda giriştikleri hususi taahhütleri oted- kik etmişlerdir. Üç devlet adamı, bütün bu taah- hütlerin, iki devlet harici siyasetinin Balkan Antantı o çerçevesi dahilinde ye Milletler Cemiyeti paklına uygun olarak takip eylediği hedeflere ta- mamile mutabık olduğunu görmekle bahtiyar olmuşlar ve bu teşriki me sainin kendi memleketlerinin mena- fine uygun olduğu kadar umumi suk hüm menafiine de en ziyade hiz- met ettiğini müşahade eylemişlerdir. Belgrad 14 (Hususi) — İsmet İnö- nü ve Tevfik Rüştü Aras bugün Tsy- yare meydamnı ziyaret ettiler, Sani- yede 25 metreden fazla süratle rüz- gâr esmesine rağmen tayyareciler akrobatik uçuşlar yaptılar. Havanın fenalığı yüzünden programın diğer kısımları yapılamadı. Başvekil bugün Saraybosnaya gidecek Belgrad 14 (A.A) — Türkiye Ha- riciye Vekili Tevfik Rüştü Aras ile stoyadinoviç ve maiyetleri Treje- vo ve Krokacevaç adalarına gitmiş- Jerdir. Yarn İsmet İnönü, Tevfik Rüştü Aras ve B. Stöyadinoviç, Saraybos- naya ve oradan da Yugoslavya sa- hillerine gideceklerdir. Bu ziyâret münasebetile gerek Sa- Ispanyadaki gönüllüler çekilecek mi? Bu hususta bir anlaşma olacağı umuluyor Londra 14 (A.A) — İyi malümat almakta olan mahafi!, İspanyuüaki gönüllülerin geri . alınmasına müte- alik müzakerelerin iyi bir neticeye vasıl olacağı tahmininde bulunmak- Öğrenildiğine göre B. Grandi, B. Eden ile görüştüğü sırada - tali ade- mi müdahale #ehassıslar komitesini ihdas etmesi- İngilizlerin talebi üzerine “B; Ma- iski, mütehassıslar komitesi mesele- #inin evvelce müzakere edilmesini Bovyetlerin kabule âmâde olup ol madıklarını Moskovadan sormuştur. Moskovadan cevap alımr alınmaz bir içtima aktedileceği ümit edilmek- tedir. Fransız fırkaları Sosyalistlerle komünistler arasında birleşme konuş- ması devam ediyor Paris 14 (A.A.) — Dün akşam sos- yalist ve komünist fırkaları, birleşme komisyonunda ilk teması yapmışlar. dır. Sosyalistlerin teklifi üzerine bir- Yeşme programının, iki firkanın muh telif teşkilâtlarına ancak komisyonda | esas noktalar ve bilhassa müstakbel enternasyo- meselele 1 olduktan son- ıştırılmıştır. de müzakerelere de- | Sivasta müthis soğuk Sivas 14 (Hususi) — Üç dört gün- denberi Sıvas havalisinlle müthiş s0- #uklar hüküm sürmektedir. komitesinin bir mü- Taybosna ve gerekse diğer şehirlede mümtaz Türk misafirlerini kabul için büyük hazırlıklar yapılmaktadır. Sofyada hazırlıklar Sofya 14 (Akşam) — Bulgar telerinin bildirdiğine göre, Başve- kilimiz İsmet İnönü, Belgrad dönü- şünde “ayın 20 inci günü sabahı, Yugoslav hududu üzerinde kâin ilk Bulgar garı Dragoman'a vasıl ola- caktır. Buradan hususi bir trenle saat On buçukta Sofyaya gelecektir. Eks- pres İstanbula saat 45de hareket ettiğinden Sofyada 5 saat kalacaktır, Başvekilimizin Sofya ziyareti için hazırlıklar devam ediyor. Belgrad gazetelerinin makaleleri Belgrad 14 (A.A.) — Dün akşam çıkan gazeteler, Başvekil İsmet İn- önü ile Hariciye Vekili B. Tevfik Rüştü Arasın hükümet merkezinde- ki ikametlerine dair en ufak tefer- Tüata kadar bütün haberlere sahi- Telerinde geniş bir yer ayırmakta- dırlar. Pravada (gazetesi Oezcümle di- yor ki; «İki. müttefik hükümet rei- sinin pazartesi günü akşamı, iki bü- yük şefin, Şövalye kral birinci Alek- sandr ile Kâmâl Atatürkün tesis ettikleri Türkiye ile Yugoslavya ara- sındaki sıkı ve sağlam teşriki mesal- yi teyid eder mahiyette nutuklar söylemişlerdir. Türkiye ile Yugoslav- ya arasında sulhün sağlamlaştırıI- ması için sarfedilen bu gayretler şimdiye kadar semeredar ve mühim neticeler vererek Balkanlarda sükü- netin idamesine ve sulhe karşı olan imanın kuvvetlenmesine hizmet et- miştir. Bu tezahürler, iki memleketin, sağlamlığını isbat etmiş olan Balkan anlaşmasının çerçevesi dahilinde, Avrupa sulhünün âmilleri olduğunu göstermektedir, Bu, ayni zamanda Cehevrenin müs essir faaliyetinin de bir tezahürüdür. Pazartesi akşamı Stoyadinoviç ile İn: önü tarafından söylenen nutuklar iki devlet arasındaki dostane anlaş- manın ve Ankara ile Belgradı birleşti- Ten büyük ittifakkın bir vesikası ma» Biyetindedirler. Amerikada iki -Zenci linç edildi Önlerine odunlar yığarak Zencileri yaktılar Granada - Amerika - 14 (AA) — Yüz kişiden mürekkep bir halk küt- lesi, beyaz bir tüccarı öldürdükleri için tevkif edilen iki zeneiyi linç et- mişlerdir. Halk, mevkufları yakalıyarak di- reklere bağladıktan sonra önlerine odunlar yığarak zencileri yakmış- lardır, Montreux konferansı Fransız heyeti bir proje tevdi etti Monireuz 14 (A.A) — Fransız mu- rTahhas heyeti, ecnebilerin Mısırda yerleşmeleri hakkında bir muahede projesi tevdi etmiştir. İntikal devre- 8i için 18 sene leklif edileceği ve bu devrenin bu suretle İngilizlerin aske- Tİ işgali ile birlikte hitama ereceği tahmin edilmektedir. Monireuz 14 (A.A.) — Politis'in ri- yasetinde toplanan o Kapitülâsyonlar konferansının umumi encümeni, Mi- sır murahhas heyeti tarafından tevdi edilen mukavelename projesini bu sa“ bah tedkike başlamıştır. Mısırda kapitülâsyonların tamami- Je iigasını derpiş eden projenin birin- ci maddesini encümen, müttefikan kabul etmiştir, Bu maddenin metni teferrüata aid bazı tadilât yapılması için tahrir ko- mitesine havale edilecektir. İspartada bir minare yıkıldı İsparta (Akşam) Birkaç gün ey- vel İspartada çıkan şiğdetli fırtına | yüzünden İspartanın uzun çaışı cik varında 'Tuzpazarı camisi namile ma» ruf olan büyük caminin minaresi yı- kılmış ise de nüfüsça hiç bir zayiat olmamıştır. amma Ölümü (Baş tarafı 1 inci sahifede) da kendisine veda ederken elini öpü- yordum. Elimi, titrek eli ile tuttu ve kalbinin üzerine götürdü. Elim, bu hayat saatinin üstünde, gözlerim © saatin manasını veren gözlerinde bir kaç saniye kaldı. — Çok temenni ederim ki, gene gö- rüşürüz. Şair, bu sözü ile bana veda etmişti. Hakikatte «Allaha ısmarladık; diyen ben değilmişim. Sokağa çıktığım za- man ölen bir insanın yarından ayri- mışım gibi kalbim hüzünlü, gözlerim yaşlı idi, Abdülhak Hâmid, bir fidan gibi yaprakları sararıp kurumadı, Bir çi- nar gibi fânlliğe göğüs gere gere ha yattan uzaklaştı. O yalnız hayatı sev- di. Bana: — Ölümden korkmuyorum, fakat iğreniyorun:. Dediği zaman bunun manasını Şİn diki kadar anlamamıştım. Abdülhak Hâmid, kâmi) bir insan- dı. Onun sanatkâr olarak ne kadar büyük olduğunu kendi söyledi- gim zaman, hafifçe gül şu cevabı vermişti: hiç olur... Ben hâlâ bu söze inanamıyorum. Bir insan ki arkasında büyük bir eser ve © eserlerden ruh gıdası almış ni er gene onun kalın ve titrek sesi kulak- lârımda çınlamakta devam “ediyor. hiç olur. Hasan - Âli Yücel İstankul Ticaret ve Zahire Borsası 1474/937 FİATLER Buğday yumuşak » sert Arpa Çavdar Alyon kaba Misır sarı Peynir beyaz > kaşar Tilki derisi Çakal derisi Tavşan derini 210 Ton © » 164 15 60 45 Çavdar Arpa Susam Un Mesir İç fındık i Kendir tohumu 24 Afyon W4 GİDEN Afyon 231 >; DIŞ FİATLER Buğday: Liverpul 6,72 » Gs Şikago 6,38 Buğday: Vinipek 656 Arpa: Anvers 3.B4 Misir: Londra 3.08 Keten T. ; Londra 7,94 Fındık G, : Hamburg 83,92 > L.: Hambürg 83,92 Yarsubayların çağrılması Beşiktaş Askerlik Şubesi Riyasetinden: 45 günlük staj görmek üzere kıtaya sevkedilecek istihkâm ve ışıldak yedek yarmbaylanından 313 ilâ 326 doğum- İuların sevk günlerini öğrenmek üzere #mbeye miürecsmtleri Hân ölünür. KRONŞTAD BAHRİYELİLERİ iğ Abdülhak Hâmidin | Geçen sene, bir ziyaretimin sonun- | ş ve bana | İnsan büyük olur mu, o insan Kİ | bırakır da nasıl büyük olmaz? Fakat | İnsan büyük olur mil, o insan ki | Bu akşam: MELEK sinemasında NEVYORK METROPOLİTEN operasının baş artistleri, altın sesli KARL BRISSON ve MARY ELLiS tarafından nefis bir surette yaratılan KRAL EĞLENİYOR Fransızca sözlü, ve orijinal şarkılı Aşk - Güzellik - Musiki filmi Çok eğlenceli bir mevzu.. Ayrıca programa ilâve olarak: Büyük Şair Abdülhak Hâmidin cenaze me- rasimi, bütün tafsilâtile, Paramount dünya haberleri ve 2 kısımlık renkli komedi. Numaralı koltukların evvelden aldırılması. Telefon: 40868 9 yaşlarında küçük jönprömye, “ FREDDY BARTHOLOMEW : “ŞİRLEY TEMPLE, in rakibi Bu akşamdan itibaren SARAY sinemasında Bütün güzel filmler o amatörlerini kabul edecek ve oynadığı KU Fransızca UK sözlü LORD filminde hepsini memnun edecektir. İlâveten: FOX JURNAL < son dünya haberleri Çocuklar için hususi fiyatlar: Balkon hususi 25, parter 20 Kuruş. Bugünden itibaren ŞIK SiNEMADA En güzel sinema ve aşk kahramanı, GRETA GARBO'nun nişanlısı ROBERT TAYLOR'u Fransızca sözlü GiZLi İZDİVAÇ Bütün sevenlerin filminde görünüz. Ayrıca : ÇiNGENE GECELERİ Şarkı, Dans ve Musiki filmi, Renk ve âhenk senfonisi Eminönü Halkevinden: Bu yıl için düzenlediğimiz seri kon: feransların ön dördüncüsü 15/4/937 perşenibe günü saat (17,30) da Evi | mizin Cağaloğlundaki merkez salonun* da bay Dr. Ahmed Asım tarafından (Hekimliğin içtimai vazifeleri) ru üzerinde verilecektir. Davetiye yoktur. Herkes gelebilir. mev Eminönü Halkevinden: Evimiz Gösterit şubesi, Gülhane par: kı içindeki Alayköşkü binasında 16 Ni. san cuma günü gecesi saat (20,30) di halka ve 17 Nisan cumartesi günü anat (14,30) da talebeye olmak üzere (Dekbazhık) piyenini temsil edecektir Arzu edenler dayetiyelerimi gün Cağaloğlunadki merkez bürosür: dan alabilirler. i Istanbul 14 Nisan 1937 (AKŞAM KAPANIŞ FİATLERİ) Esham ve Tahvilât İst, dahili (| 99,— |İş. B. Hamiline 10,50 Kuponsuz 1933 » Müessis 83,—| istikran 100,—1T.C. o Merkez | Ünltürk 1. 20,85,—| Bankası » MN 2035/Anadolu his. » M 20,25İ Telefon Mümessil | 44,70) Terkos 11,25) » NM 3995! Çimento 14,85 ». M | Mtbat değir. 11,— İş Bankası (o 10,30j Şark o» Para (Çek fintleri 17,65) Prağ 618| Berlin 79.—| Madrit 15,09,38 Belgrad Atina 88,59,25 5 zinpi Cenevre 3,48,34) Brüksel | 4,71,15) *eng9 Aimaterdam 1,45,—| Bükreş Solya 64,40,12) Moskova 93,50| 23,75 6,25 22,79,50 1,97,45 1440,12 34,62,75 418,12 4,00,50 108,28,25 23,88 Paris Londra Nev York Milâno 1 — Koyun yavrusu (4) Çevik (4) 2 — Buğday tozu (2) Bir illet Sallanır (2) 3 Okuduğunuz gazets (5) Misir ma- budu (2) 4 — Horoz disisi (5) İnan (4) 5 — Sahil tozu (3) Bir şeker (5) 7 — Bir yemiş (5) Köl ucu (3) $ — Avuç içi (3) Kurum (2) 9 — Bir rheblâğın yalnız vergisi (4) Toprak (5) 10 — Ayı yuvası (2) Arzu (5) YUKARDAN AŞAĞI; Mama 1 — Kuzu düşmanı (4) Bile bile (5) 2 — Hububat tozu (2) Gelir (4) Za- man (2) 3 — Avundurmak (7) Bir balık (7) Nota (2) vda (3) Cet (3) — Orta (3) Zaman (2) Uzan (3) 7 — Derinleştirmek (5) Bere (4) 8 — Yemekleri sindiren (4) Beyaz (2) 9 — Denizlerimizden biri (9) 10 — Heykel (5) Gümüş (3) GEÇEN BULMACANIN HALLİ; Soldan sağı - Faydalı.» Ta,2 - En - Akasya, 3 - Ağa -lâme 4. As tar Alam, 5 « Ce - İka, © Ey «Can, 1 - Ak, B - Kaz Kattan, 9 - Ara - Ça- kıl, 10 - Dayı - Ata Yukardan aşağı : | Ferace > Kan, 2- An - Seyyar, 3 - At. Ad, 4 - Dağar- cık, 5 - Akar, ö - La - İnatçı, 7 - İslak - Aka, 9 - Tama - Anıt, 10 Emizik “La. Beyoğlu Halkevinde bir toplantı Beyoğlu Halkevinden: 17/4/937 cu- martesi günü saat 20,30 da Beyoğlu İstiklâl caddesinde. Nursiya 00- kağında parti binusindaki terssil salon- larında bir toplantı yapılacaktır. I — Devletçilik bukkında konferans; (Bay Ahmed Hamdi Başar tarafından) 2 - Temsil: (Evimizin gösteri şubesi ta- rafından) 3 - Bu toplantıya herkes gele- bilir. Ancak yer bulabilmek için evvek den evimize müracaat ederek girme kar. Wi alıninasını Tica ederiz. evimizin Yarın akşam T ÜRK sinemasında büyük müsiki gala temsili Zamanımızın ikinci Karuzo'su, Milâno Operasının meşhur tenorü ALESSANDRO le: en fevkalâdesi. Yerleri ZILİANI AŞK ŞARKISI Filminde, Verdi, Puccini, Giordanc, gibi beste serenatlarını, İtalyanca ve Almanca taganni cd HOHN - FİTA BENKHOFF, muhteşem sahneler, gi n taganni ların en güzel parçalarını, Napoliten ektir. hissi ve PAUL HORBİGER - KAROLA canlı mevzu, şimdiye kadar şimdiden temin ediniz. Tel, 49604 g âlinin en muhteşem (Türkçe sözlü)