17 Nisan 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 13

17 Nisan 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 13

ip 17 Nisan 1937 o e AKŞAM Sahife 13 mn — Başvekilimiz Saray Bosnada halkın coşkun tezahüratile karşılandı Türk sanat sergisinin açılış resmind e Yugoslav Kral naibi Pren Pol, Baş- vekil, Yugoslav Başvekili ve Hariciye vekili Baş tarafı 1 inci sahifede) 'Türk devlet adamlarını böyle hara- retle selâmlıyabildiğinden dolayı mü- teheyyiç bulunmakta ve Türk mille- tine karşı olan dostluk hislerinin bü- tün Yugoslavların kalbinde bu dere- ce derin bir surette yer etmiş olduğu- nu gösterebildiğinden odolayı bir | memnuniyet hissetmektedir, Bu hissi- | yatlardır ki aziz misafirlerimizi, ken- dilerine samimi bir surette hoş geldi- niz diyerek selâmlarım. Belediye meclisi reisinin bu nutkun- dan sonra bando İstiklâl marşını çal- mış ve marşın son akordlarını SONSUZ | Alkış! aşasın Atatürk» , «yaşasın İnönü; ve «yaşasın Aras» sesleri ta- kib eylemiştir. Başvekilimin nutku Bundan sonra başvekil İsmet İnö- nü söz aldı, kendisine gerek Belgrad- da, gerek diğer Yugoslav şehirlerinde gösterilen hüsnü kabuller kadar sa- mimi ve hararetli olan bu muhteşem hüsnü kabulden dolayı Saray Bosna halkına içten teşekkür etmiştir. İsmet İnönü, Türkiye ile Yugoslav- ya arasındaki dostluğun, büyük sulh eseri için müştereken yapılan gayret- lerle takviye edilmiş bir realite oldu- | ğunu tebarüz ettirdikten sonra dost ve müttefik Yugoslavyadaki seyaha- tinden dolayı çok mesut olduğunu, bu seyahatten mükemmel hatıralar götürdüğünü ve Saray Bosnadaki hüs- nü kabulün ise zihninde silinmez bir hatıra olarak kalacağını bildirmiştir. İsmet İnönü nutkunu Sırpça «yfsasın Yugoslavya» diyerek bitirmiştir. Ziyaretler Başvekilimizin ntkunu, muzikanın | çaldığı Yugoslav milli marşı takib etti ve otomobillerle sokakları dolduran | halk kütlesinin ortasından vilâyet ko- nağına gidildi. Burada mükellef bir büfe hazırlanmıştı. Kahvaltı edildi. Saat on buçukta vilâyet konağın- dan çıkıldı. Asekeri mektebi, müze ge- idi. İsmet İnönü müzede görülen Bosne ve Herseğin muhtelif mıntaka- Jarının milli elbiselerile çok alâkadar olmuşlardı: Saat 13 de Sa; vekilimiz şerefine Bosna valisi Baş- | ir ziyafet verdi. ! Deniz filomuzdan bazı gemilerimiz Yugoslav sularına gidecek Belgrad 16 (A.A) — Bütün Yugos- | lav gazeteleri, dost ve müttefik Tür- kiyenin başvekili İsmet İnönü ve ha- riciye vekili doktor Arasın seyahatle- ri tafsilâtını verirken, her yerde ken- âilerine karşı gösterilen hüsnü kabulü tebarüz ettirmekte ve sahil mıntakası halkının, Türk harb filosuna mensup bazı gemilerinin Yu- goslav sularına gelişi haberini büyük bir memnuniyetle almış olduğunu kaydeylemektedir. Halk, Türk harb gemilerini samimi surette karşılama” ğa hazırlanmaktadır. Yugoslav harb filosuna mensub birkaç gemi, Türk gemilerini açıkta karşılıyacak ve Yu- goslav tayyareleri de bu iki dost filo üzerinde uçuşlar yapacaktır. Kattaro boğazında, civar bataryalar, dost ve müttefik Türkiyenin harb gemilerini top atarak selâmlıyacak ve askeri ma- kamlar, Türk donanmasının muva- salalı şerefine büyük bir ziyafet vere- cektir. Hazırlıklar Ayrıca başvekil İsmet İnönü İle ha- riciye vekili doktor Arasın Bogapotos- kayı yiyaretleri için hazırlıklara de- vam olunmaktadır. Vereme gazetesi bu hususta diyor ki: «Yugoslavya dahilinde seyahat et- mekte olan Türkiyenin muhterem mümessilleri, Yugoslav milletinin, Türk - Yugoslav dostluğunu ne dere- ce içten ve ne derece samimi bir su- rette selâmlamakta ve tasvib eyle- mekte olduğunu göreceklerdir.» Politika gazetesi de şöyle diyor: «Yapılmakta olan hazırlıklara ve halkın aldığı vaziyetlere bakılırsa, bu, Yugoslayyanın dost devletler mü- messillerine yaptığı güzel hüsnü ka- bullerin en güzeli olacaktır.» Bayan İsmet İnönü Dubrovnikde Belgrad 16 (A.A.) — Bayan İsmet İnönü refakatindeki bayanlarla, bu sabah seat 8,45 de emirlerine tahsis edilen «Veliahd Pierre» lüks yatı ile Dubrovnike gelmiştir. Bayan İsmet İnönü, muvasalatında, belediye mec- lisi reis vekili tarafından selâmlanmış ve müteakiben refaketindeki bayan- larla, bir muşa binerek koyda bir ge- zinti yapmış, sonradan şehre çıkarak "Turizm pavyonurnda Dubrovnik ga- zelecilerinin vücuda getirdikleri ser- giyi gezmiştir. Kapalıçarşının bu sene tamiri kaldı Kapalıçarşı esnafı cemiyeti, idare heyetinin yeniden intihabatı yapıla- Sağı beyanile vilâyele ve zabıtaya Müracaat etmişti, Bu seçim dün ya pılmıştır. Yeni seçimde, eski idare heyeti aza- larından Seyfi, Rahmi, Hasan Cafer ve Said ipka edilmişler, bunlara İlğ- veten yeni olarak halıcı Baha, halıcı | Hamdi, halıcı Kâmil, kunduracı Hüs- nü ve kuyumcu Leon aza olarak se- çilmişlerdir. Bazı gazeteler Kapalıçarşının bu se- ne içinde tamir edileceğini yazmışlar- sa da öğrendiğimize göre, tamir için bir keşif yaptırılmış, fakat elde buna yetişecek para mevcud olmadığı ci- hetle bu sene tamrden vazgeçilmiştir. Tütün eksperleri kursu '...., İnhisarlar idaresi, Kartal Maltepe- sinde bir tütün eksperleri kursu açma- ğa karar vermiştir. Bu kursa almacak olanlara bir sene müddetle ameli ve nazari tütüncülük dersi gösterilecek sene sonunda imtihanları yapılarak muvaffak olanlara eksperlik diploma- sı verilecektir. Hasta nakliye otomobillerine taksi kondu Belediye, hasta nakliye otomobille- rile nakledilecek hasatalar için şim- diye kadar gelişi güzel bir ücret almı- yordu. Şimdi bu otomobillere taksi sa. atl konulmuştur. Saat otomobilin har reket ettiği andan tibaren 20 kuruş yazmak suretile işliyecektir. heyecanlı | Sivil malüller (Baş târafı 1 inci sahifede) di, bu münasebetle söz alan Afyon mebusu B. Berç Türker, Giresun me- busu B. Ahmed İhsan Tokgöz, mem- leket içinde turizmin ve ecnebilerin ikamet şartlarının okolaylaştırılması yolunda bazı tahminler ve tavsiyeler- de bulundular. Dahiliye vekili ve Parti genel sek- Teteri B. Şükrü Kaya cevap vererek, memleketimize gelecek ecnebi demek turistler demek olmadığını, turistle- rin bu kanunun haricinde olduğunu söyledi ve dedi ki: — Bir de gelip benimle beraber bu memlekette yaşıyan, oluran, kazanan bir kısım ecnebi vardır ki benim ver- diğim vegiyi vermemektedir. Kendile- rindeh ufacık bir vergi almak istiyo- Tuz. Her memleket, hâttâ İsviçre bile bu vergiyi alıyor. B. Şükrü Kaya, Türk - pallisinin, memleketimiz? gelen ecnebilerin pe- şinden koştuğu ve kendilerini ürküt- tüğü yolunda söz söyliyen bir me- musa cevaben: — Türk polisi adil ve milli vazife- lerini kendi usulleri ve kanunu daire- sinde yapar. Hiç bir kimsenin hayatı hususiyesine karışmaz. Cürüm işle- medikçe hiç kimseyi rahatsız etmez. Dedi ve şüpheli kimseleri her mo- deni memlekette olduğu gibi polisin usulü dairesinde bu gibileri takib et- tiğini söyledi. Bu izahattan sonra lâyıhanın bir defa da İktisad encümenince tedkik edilmesi hakkındaki takrir okundu ve kabül edildi. Meclis pazartesi günü toplanacaktır. Bir Fransız memuru ortadan kayboldu Suikasda uğramış olmasından horkuluyor Marsilya 16 (A-A.) — Katalonya ge- neralitesi nezdindeki Fransız murah- hası B. Philiberk Casas, birkaç gün- denberi ortadan kaybolmuştur. Kendisinin gaybubeti bu sabah po- lise haber verilmiştir. 'B. Casas, yiyecek ve malzeme satın almak üzere Marsilyaya gelmiştir. Kendisi, birkaç gün evvel mühim bir takım vesalki ve 150,000 frangı hamil olduğu halde otelden çıkmıştır. O za- mandanberi ortada yoktur, Bir sulkasde kurban olmuş olma- sından korkulmaktadır. Belgradda fırtına Sava nehrinde bir sandal, beş kişi ile battı Bedgrad 16 (A.A) — Salı günün- denberi görülmemiş bir şiddetle es mekte olan rüzgâr, çarşamba günü öğ- leden sonra son haddini bulmuş ve sa- niyede 28 metre süratle esmeğe başla- mıştır. Rüzgür ve fırtına oldukça mühim maddi hasarata sebebiyet vermiştir. Tuna ve Sava nehirleri taşmış, sula- rın alıp götürdüğü birkaç kişi kurta- rılmıştır. Bununla beraber Ostrugnit- za civarında içinde 5 kişi bulunan bir sandal Sava'nin müdhiş dalgaları a- rasında kaybolmuştur. Dünkü perşembe günü tehlike ta- mamile geçmişti. Sahil polis teşkilâ- tı, her ihtimale karşı hazır bulunmak. tadır. Edirnede eğlenceli bir maç Edirne (Akşam) — Geçen pazar gü- nü Karaağaç mütekaid sporcülerile 'Edirnedeki emektar sprocüleri ara- sında eğlenceli bir futbol maçı yapıl mıştır, Memuriyet ve ticaret hayatina atıl- mış ve yaşını başını almış tanmmış birçok zevatın bu maçta yer almaları ve havanın fevkalâde güzel olması fut- bol sahasını mahşere döndürmüştü, Maça alkışlar arasında başlandı. 'Karanğaçlılar kurnazlık ederek daha gençleri takımlarına katmak suretile ilk haftayımda ağır basmağa başla- dılar, İkinci haftayımdan sonra epice yorulan emekliler de nefes ve koma kabiliyeti kalmamıştı. Bu enteresan maç Karaağaçlıların galbiyetile bitti her iki takım da uzun uzun alkışlandı, Sabanca gölü kenarında otel, gazinolar yapılacak Bunun için İzmitde bir şirket kuruldu eğlence yerleri de vücuda getirilecek i ii Sabanca gölünden bir görünüş . İzmit (Akşam) — Sabanca son se- nelerde İstanbul ve civarının en gü- zel bir gezinti yeri halini aldı. Yazn buraya hususi tenezzüh trenleri işli- yor, bir çok halk göl kenarında vakit geçiriyor. Bu rağbeti nazarı dikkate alan İz- mit valisi Hâmid Oskay göl kenarın- da oteller, gazinolar kurulması, eğlen- ce yerleri yapılması için teşebbüste bulunmuş, bu teşebbüs Üzerine bir şirket kurulmuştur. Yeni şirket gö- Jün kenarında ve en iyi yerinde otel, gazinolar, plâjlar, bahçeler yapa- caktır, Sabancanın meşhur meyvalarına rağbeti arttırmak için de tedbir alına- Çanakkale meteoroloji istasyonu ve caktır, Bazı satıcıların sepetle sattık- kları meyvaların üst kısmına iyi, alt kısmına bozuk şeyler koyduklarından bunun önü alınması kararlaştırımış- tır. Meyvalar alt kısmı da görülebile- cek surette yerleştirilecektir. Gölün bir tarafında Sabanca, diğer bir tarfamda Eşme köyü vardır. İki sahil elmâ bahçelerile kaplıdır. Fakat meyva bir Sabancada, bir sene Eşme- de yetişir. Sabanca senesi Eşmeliler, Eşme senesi Sabancalılar meyva ala- mazlar. Şimdiye kadar bunun sebe- bini kimse araştırmamıştır. Yalnız herkes bu sene Sabanca senesi,bu sene Esme senesi diyebilirdi. Bunun neden İleri geldiğinin araştırılmasına karar verilmiştir. .Çanakkale meteoroloji istasyonu fen memuru B. İbrahim Erdem Çanakkale (Akşam) — Şehrimiz meteoroloji istasyonu, hava vaziyetine ve tahavvülâtına dair verdiği doğru raporla memlekete esaslı hizmetler ifa ediyor. Malatyadan terfian Çanakkale meteoroloji istasyonuna tayin eğilen B. İbra- him Erdem de istasyonun bu verimli fasliyetine daha büyük bir hız vermiştir. Sıvas (Akşam) — Yedinci ulusal ve ekonomi haftasında artırım ve ekono- mi kurumu tarafından Sivasta el sanatlarına aid açılan yerli mallar sergisin- de jüri heyetince madalya ve diploma Kazananların madalyaları evvelki gün gelmiş, Ticaret odasında Vilâyet mektupcusu B. Süleyman Alemdaroğlu tara- fından tevzi edilmiştir. Sergide madalya alan sanatkârlar şunlardır: Rıza Gü- neş (kunduracı) Necibe Dora (kolonya âmlli) Mahir Aksoy (kereste ve mo- bilyacı) Ali Göze (yerli dokumacı) Sanatlar evinde Bekir Altın El (kuyumcu), Şevket Erişen (manifotracı) dır. Gönderdiğim fotoğraf madalya alanları bir arada gösteriyor.